In de praktijk ben ik dan telkens weer uren bezig om allerlei websites af te struinen en een overzicht voor mezelf te maken waar het op dat moment aantrekkelijk is. Bij gebrek aan historische gegevens kan ik dan vaak maar moeilijk inschatten of zo'n set in de toekomst wellicht nog goedkoper zal worden, of juist duurder.
Ik gok dat andere mensen exact diezelfde afwegingen maken en dus ook uren bezig zijn. Zou het niet mooi zijn als er een pricewatch bestaat die per set de prijzen kan registreren op datum, bijvoorbeeld door LowLug gebruikers ingevuld? Hoe vaak zien we nu al niet posts over de buit van vandaag: die en die set daar en daar gekocht voor die prijs. Als we dat centraal zouden verzamelen dan zou je theoretisch mooie grafiekjes kunnen maken met de prijshistorie van een set, met hoogste prijs, laagste prijs, en bij welk verkooppunt. Nu is die informatie nog erg versnipperd en zitten we met elkaar waarschijnlijk veel dubbel werk te doen.
Mijn vraag is: bestaat er wellicht al zoiets? Of laat ik de vraag anders stellen: op welke wijze bepaal jij waar je een set gaat kopen en of de prijs die je er dan voor betaalt redelijk is? Welke factoren spelen daarbij een rol?