Leun achterover, en kom lekker bij van de drukke werkweek/-dag in de Lego Lounge.
Lekker kletsen, minder serieus mag ook.
Gebruikers-avatar
User

Grrrr

364

Di Nov 01, 2005 12:12

Zwolle

Lego Pricewatch ?

door Grrrr » Zo Jul 08, 2007 10:59

Hallo lego-vrienden!

Dagelijks breng ik veel tijd door met het zoeken naar koopjes, en al zoekende kom ik veel webwinkels tegen waar een enkele set echt veel goedkoper ook dan waar dan ook. Een voorbeeldje: ik denk dat dit momenteel de goedkoopste is voor de 8272 Snowspeeder: Klik

Vaak gaat het om aanbiedingen waar er maar een aantal van op voorraad zijn, dus om voor elke webshop nou een nieuw topic te maken in 'Lego Aanbiedingen' vind ik ook weer wat overdreven.

Dit in overweging nemende leek het mij wel een goed plan om voor lego een soort pricewatch a la de tweakers.net variant op te zetten. (voor degene die er niet bekend mee zijn: ik denk dan aan een lijst zoals je op deze pagina ziet:
http://tweakers.net/pricewatch/158158/Acer-AL1932C.html

Het idee is dus dat je per setnummer een lijstje kunt opvragen met de naam van de webshop, de prijs van de set, de verzendkosten, de vestigingsplaats en de datum van de laatste prijsupdate.
Vervolgens zou er een methode moeten worden bedacht waarmee iedereen de info makkelijk kan (laten) updaten bij het vinden van een aanbieding.

Mij zelf lijkt dit superhandig, ik hoop dat onze admins het ook een goed idee vinden.
Laatst gewijzigd door Grrrr op Zo Jul 08, 2007 13:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onderschrift: WIP
Gebruikers-avatar
User

Dryw Filtiarn

2368

Ma Nov 07, 2005 0:30

Haaksbergen

door Dryw Filtiarn » Zo Jul 08, 2007 11:05

Lijkt me interessant :) Mocht je technische kennis nodig hebben voor realisatie van iets dergelijks wil ik je best helpen.
Een dag niet met steentjes gespeeld is een dag niet geleefd.
Mijn stenenwinkeltje: Dryw's Brickstore
Gebruikers-avatar
User

LEgON

653

Di Okt 19, 2004 20:43

Haaksbergen

door LEgON » Zo Jul 08, 2007 16:06

Volgens mij is jopiek hier al eens mee bezig geweest: link...
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26044

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Zo Jul 08, 2007 16:47

Dat verwijst bij mij alleen nog maar naar een reclamesite. Maar JopieK is daar volgens mij inderdaad ooit mee bezig geweest.

Mij lijkt het erg bewerkelijk, maar heel handig :)
Gebruikers-avatar
User

jas

800

Ma Okt 24, 2005 20:58

Emmeloord

door jas » Zo Jul 08, 2007 20:40

ik juig het zeker toe....... erg handig.
zo heb ik ook wat centen bespaard met de aankoop van een videokaart en van mijn tft monitor.
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Di Feb 08, 2005 15:36

Delft

door Alexander » Ma Jul 09, 2007 16:58

bewerkelijk? iedereen mag toch vrij gegevens toevoegen, dan deelt men het werk.. het meeste werk is en blijft het schrijven van de benodigde code voor de site..
(de suggestie om het gewoon (al dan niet mer permissie) te jatten lijkt me toch wat ver gaan.. dus dat wordt een hoop eigen werk)
..lego komt met de jaren.. wijsheid niet..
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26044

Meijel

door stuifzand » Ma Jul 09, 2007 19:05

Alexander schreef:bewerkelijk? iedereen mag toch vrij gegevens toevoegen, dan deelt men het werk.. het meeste werk is en blijft het schrijven van de benodigde code voor de site..
(de suggestie om het gewoon (al dan niet mer permissie) te jatten lijkt me toch wat ver gaan.. dus dat wordt een hoop eigen werk)

Ja, en wie zegt dan dat de toegevoegde gegevens ook kloppen? :)
Dat is altijd de valkuil bij dat soort dingen.
Gebruikers-avatar
User

merman

2339

Za Jul 01, 2006 14:17

Amsterdam

door merman » Ma Jul 09, 2007 19:42

vergeet alleen niet verzendkosten, dan is genoemde set een stuk duurder: 23,95+7,50=31,45
I roared. And I rampaged...
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26044

Meijel

door stuifzand » Ma Jul 09, 2007 19:43

merman schreef:vergeet alleen niet verzendkosten, dan is genoemde set een stuk duurder: 23,95+7,50=31,45

verkeerde topic?
Gebruikers-avatar
User

merman

2339

Amsterdam

door merman » Ma Jul 09, 2007 19:53

nee toch want als je een pricewatch doet moet je ook rekening houden met verzendkosten...
no avatar
User

jopiek

712

Za Sep 17, 2005 9:01

Oldebroek

Re: Lego Pricewatch ?

door jopiek » Ma Jul 09, 2007 22:11

Grrrr schreef:Hallo lego-vrienden!

Dagelijks breng ik veel tijd door met het zoeken naar koopjes, en al zoekende kom ik veel webwinkels tegen waar een enkele set echt veel goedkoper ook dan waar dan ook. Een voorbeeldje: ik denk dat dit momenteel de goedkoopste is voor de 8272 Snowspeeder: Klik

Vaak gaat het om aanbiedingen waar er maar een aantal van op voorraad zijn, dus om voor elke webshop nou een nieuw topic te maken in 'Lego Aanbiedingen' vind ik ook weer wat overdreven.

Dit in overweging nemende leek het mij wel een goed plan om voor lego een soort pricewatch a la de tweakers.net variant op te zetten. (voor degene die er niet bekend mee zijn: ik denk dan aan een lijst zoals je op deze pagina ziet:
http://tweakers.net/pricewatch/158158/Acer-AL1932C.html

Het idee is dus dat je per setnummer een lijstje kunt opvragen met de naam van de webshop, de prijs van de set, de verzendkosten, de vestigingsplaats en de datum van de laatste prijsupdate.
Vervolgens zou er een methode moeten worden bedacht waarmee iedereen de info makkelijk kan (laten) updaten bij het vinden van een aanbieding.

Mij zelf lijkt dit superhandig, ik hoop dat onze admins het ook een goed idee vinden.

Ik heb zoiets al eens gemaakt, met succes. Alleen zo stom geweest om de mysql DB niet te backuppen, na een schijfcrash bleef alleen de php over. Ik kan je wel ff toegang geven tot mijn server (staat in serverpark) zodat je de DB kunt reconstrueren ;)

@LEgON/Stuifzand, goed geheugen zeg ;)
Gebruikers-avatar
User

Grrrr

364

Zwolle

door Grrrr » Di Jul 10, 2007 8:04

merman schreef:nee toch want als je een pricewatch doet moet je ook rekening houden met verzendkosten...

uhmm:
grrrr schreef:Het idee is dus dat je per setnummer een lijstje kunt opvragen met de naam van de webshop, de prijs van de set, de verzendkosten, de vestigingsplaats en de datum van de laatste prijsupdate

stuifzand schreef:Ja, en wie zegt dan dat de toegevoegde gegevens ook kloppen?
Dat is altijd de valkuil bij dat soort dingen.

Op zich inderdaad een (klein) risico. Ik zou dan best vrijwillig de gegevens op juistheid willen checken. Wel dient elke prijsvermelding uiteraard dan voorzien te zijn van een link, maar dat lijkt me sowieso handig.
Ik denk trouwens dat we als community dat prima zelf kunnen reguleren, fouten worden snel genoeg opgemerkt. (a la Wikipedia)

@jopiek - ik heb even gekeken, maar ik snap er de ballen van :D .Ik wou dat ik je kon helpen, maar helaas ontbreekt me de technische kennis.
Gebruikers-avatar
User

dip

5714

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Di Jul 10, 2007 8:34

De bedoeling is toch dat een bot internet afscant naar de prijzen? Dan kloppen die gegevens toch? Ik neem namelijk aan dat het het niet de bedoeling is dat iedereen een uurtje per dag de database aan het bijvullen is.
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Di Feb 08, 2005 15:36

Delft

door Alexander » Di Jul 10, 2007 8:47

ik.. gok toch op dat laatste... (wegens technische bezwaren en de hoeveelheid werk die een botmaker moet doen om een goed werkende bot te maken..)
..lego komt met de jaren.. wijsheid niet..
no avatar
User

jopiek

712

Oldebroek

door jopiek » Di Jul 10, 2007 9:51

dip schreef:De bedoeling is toch dat een bot internet afscant naar de prijzen? Dan kloppen die gegevens toch? Ik neem namelijk aan dat het het niet de bedoeling is dat iedereen een uurtje per dag de database aan het bijvullen is.

je laat gewoon net als op GoT leveranciers het zelf invullen, dat werkte bij mij iig tot de DB crashte. Als die site weer draait wil ik wel ff kijken of ik een datamining bot in php kan schrijven.

Ik reconstrueer die database ook wel ff dan...
Gebruikers-avatar
User

vijv

Rang

premium

premium
1586

Do Nov 09, 2006 23:49

Rotterdam

door vijv » Di Jul 10, 2007 22:24

je laat gewoon net als op GoT leveranciers het zelf invullen, dat werkte bij mij iig tot de DB crashte. Als die site weer draait wil ik wel ff kijken of ik een datamining bot in php kan schrijven.

Is het ook de bedoeling dat je als gebruiker prijzen toe kan voegen?
Ook zal het handig zijn als locaties weergegeven kunnen worden. Niet ieder filiaal van een verkoper hanteerd dezelfde prijzen.
Echte mannen spelen met lego...
no avatar
User

jopiek

712

Oldebroek

door jopiek » Di Jul 10, 2007 22:36

vijv schreef:

Is het ook de bedoeling dat je als gebruiker prijzen toe kan voegen?
Ook zal het handig zijn als locaties weergegeven kunnen worden. Niet ieder filiaal van een verkoper hanteerd dezelfde prijzen.

Yups, zo werkte de vorige versie iig, maar ik heb inmiddels wat meer kennis van web 2.0 dus als ik tijd heb combineer ik ff wat. Gebruiker krijgt login en kan dan ook toevoegen. Maar stel dat A-tembo zelf wil editten kunnen we instellen dat zij alleen hun eigen prijzen mogen beheren.
Gebruikers-avatar
User

dip

5714

Groningen

door dip » Wo Jul 11, 2007 7:36

Nou lees ik het ook in de faq van tweakers, "gebruikers en shops voeden de database". Ik had toch echt verwacht dat daar wel iemand was die een bot in elkaar had kunnen knutselen.
no avatar
User

jopiek

712

Oldebroek

door jopiek » Wo Jul 11, 2007 8:09

dip schreef:Nou lees ik het ook in de faq van tweakers, "gebruikers en shops voeden de database". Ik had toch echt verwacht dat daar wel iemand was die een bot in elkaar had kunnen knutselen.

dat kan ook wel, ik kan het zelf ook wel, maar probleem is dat een generieke bot niet te doen is. Vrijwel elke site is anders. JE moet een artikel uniek identificeren, bij LEGO zal dat nog wel lukken (de setcode), maar neem Intertoys, ik kan niet maar zo een aanbieding uit een folder halen met een stukje programmacode...
no avatar
User

jopiek

712

Oldebroek

door jopiek » Vr Jul 13, 2007 12:55

ik ben bezig met reconstructie van de database, als het zo doorgaat werkt de oude versie weer dit weekend.

kan ik mooi Web 2.0 meuk er bij gaan stoppen...
no avatar
User

jopiek

712

Oldebroek

door jopiek » Vr Jul 13, 2007 22:19

*Schop*

http://pricewatch.jksoft.nl/

Oude site draait weer, helaas is de content foetsie... Verdere ontwikkelvragen, problemen etc. kun je hier posten of mij mailen/pb-en
Gebruikers-avatar
User

Dryw Filtiarn

2368

Ma Nov 07, 2005 0:30

Haaksbergen

door Dryw Filtiarn » Vr Jul 13, 2007 22:46

Er zit nog wel ergens een SQL foutje :)
http://pricewatch.jksoft.nl/setoverzicht.php?setid=1

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1
Een dag niet met steentjes gespeeld is een dag niet geleefd.
Mijn stenenwinkeltje: Dryw's Brickstore
no avatar
User

jopiek

712

Oldebroek

door jopiek » Za Jul 14, 2007 0:50

Dryw Filtiarn schreef:Er zit nog wel ergens een SQL foutje :)
http://pricewatch.jksoft.nl/setoverzicht.php?setid=1

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1

Tnx, was een constructiefout uit verleden (EOF).
no avatar
User

jopiek

712

Oldebroek

door jopiek » Ma Jul 16, 2007 21:34

Er staat inmiddels de complete inventory (als het goed is -> nog niet helemaal blijkbaar) van de volgende shops op:
- A-Tembo
- Superspeelgoed

Nog niet alle categorieen worden goed verwerkt helaas...
Gebruikers-avatar
User

vijv

Rang

premium

premium
1586

Do Nov 09, 2006 23:49

Rotterdam

door vijv » Ma Jul 16, 2007 22:17

Da's een mooi begin.

Wanneer kunnen wij de site vol gaan pompen?
Echte mannen spelen met lego...
no avatar
User

jopiek

712

Oldebroek

door jopiek » Ma Jul 16, 2007 23:08

vijv schreef:Da's een mooi begin.

Ik probeer zo veel mogelijk automatisch te doen, dan moet ik nog ff een en ander met Joomla integreren zodat het inloggen vice versa werkt en wat editors verbeteren.

Op het moment zit ie LEGO.com aan het leechen ;) Dat doe ik b.t.w. andersom vanwege de goede search die LEGO.com heeft. Elke bekende set in de database wordt gecheckt tegen de LEGO.com site.
no avatar
User

jopiek

712

Oldebroek

door jopiek » Di Jul 17, 2007 9:50

vijv schreef:Da's een mooi begin.

Je kunt vanaf iig inloggen...
Gebruikers-avatar
User

merman

2339

Amsterdam

door merman » Di Jul 17, 2007 12:10

is een systeem a la Elcheapo.nl niet veel handiger? of is dat heel lastig te bouwen?
no avatar
User

jopiek

712

Oldebroek

door jopiek » Di Jul 17, 2007 13:04

merman schreef:is een systeem a la Elcheapo.nl niet veel handiger? of is dat heel lastig te bouwen?

Ik hou me aanbevolen als je programmeerervaring en veel tijd hebt ;)
Gebruikers-avatar
User

legorigs

1743

Zo Okt 10, 2004 21:01

Oostzaan

door legorigs » Di Jul 17, 2007 13:16

Het begin, of moet ik zeggen herstart, ziet er prima uit.

Nu je toch "oude" systemen nieuw leven in blaast, heb je nog plek op je server voor een paar miljard plaatjes???
Big rigs the American way.
no avatar
User

jopiek

712

Oldebroek

door jopiek » Di Jul 17, 2007 13:45

legorigs schreef:Het begin, of moet ik zeggen herstart, ziet er prima uit.

Nu je toch "oude" systemen nieuw leven in blaast, heb je nog plek op je server voor een paar miljard plaatjes???

Plek voor een paar miljard plaatjes is niet zo'n probleem, de 1Tb schijven beginnen volgens ons grote voorbeeld: http://tweakers.net/pricewatch/158951/S ... 340AS.html
bij 310 €.
Gebruikers-avatar
User

legorigs

1743

Zo Okt 10, 2004 21:01

Oostzaan

door legorigs » Di Jul 17, 2007 14:12

Nou kijk eens aan, nu nog een bult bandbreedte en je bent er (flinke sponsor is dan wellicht de volgende stap)
Big rigs the American way.
no avatar
User

jopiek

712

Oldebroek

door jopiek » Di Jul 17, 2007 15:05

legorigs schreef:Nou kijk eens aan, nu nog een bult bandbreedte en je bent er (flinke sponsor is dan wellicht de volgende stap)

Anderhalve TB verkeer kost voor mijn server 80€ per maand.

Maar weer ff over de pricewatch. Ik heb nu een indexer voor categorieen toegevoegd, scheelt weer veel werk.
Gebruikers-avatar
User

KarlMarX

2683

Do Sep 07, 2006 14:02

Almere

door KarlMarX » Di Jul 17, 2007 16:26

Ik ben al begonnen met invoeren. Maar ook ik maak natuurlijk wel eens een foutje en ik zag niet zo gauw hoe ik mijn eigen fouten kan herstellen. Ook zou het handig zijn als ik een admin of mod op de hoogte kan stellen van een fout van iemand anders.

Ook lukte het me niet om een shopbeoordeling te geven. Hij bleef zeggen dat de user null was ofzo, terwijl ik wel was ingelogd en alle velden had ingevuld.
no avatar
User

jopiek

712

Oldebroek

door jopiek » Di Jul 17, 2007 16:46

KarlMarX schreef:Ik ben al begonnen met invoeren. Maar ook ik maak natuurlijk wel eens een foutje en ik zag niet zo gauw hoe ik mijn eigen fouten kan herstellen. Ook zou het handig zijn als ik een admin of mod op de hoogte kan stellen van een fout van iemand anders.

Ook lukte het me niet om een shopbeoordeling te geven. Hij bleef zeggen dat de user null was ofzo, terwijl ik wel was ingelogd en alle velden had ingevuld.

hmm dat laatste is ws. een probleem met de session, werkt blijkbaar niet altijd even goed... dat is wel cruciaal, want daarmee zouden we de andere issues ook op kunnen lossen...

hij pakt je userid blijkbaar helemaal niet... iets anders wat ik wil is op korte termijn de velden met en masker beveiligen (dat kan mooi met dat web 2.0 gebeuren). In een prijs veld past dan alleen maar een prijs, een datumveld datum, etc.

Update:
Lag daar niet aan Joomla, ik had de naam niet aangepast n.a.v. integratie van de oude site met Joomla.
no avatar
User

jopiek

712

Oldebroek

door jopiek » Wo Jul 18, 2007 1:57

KarlMarX schreef:Ik ben al begonnen met invoeren. Maar ook ik maak natuurlijk wel eens een foutje en ik zag niet zo gauw hoe ik mijn eigen fouten kan herstellen. Ook zou het handig zijn als ik een admin of mod op de hoogte kan stellen van een fout van iemand anders.

Ik heb de mogelijkheid voor de shops nu goed voor elkaar gemaakt, zelfs web 2.0 meuk bijna helemaal goed werkend (alleen nog ff een check voor geldige prijsinvoer), als je bijv. per ongelijk een verkeerde shop of prijs koos, kun je dat zo veranderen...

En nu maar eens ff slapen :p
Gebruikers-avatar
User

dip

5714

Groningen

door dip » Wo Jul 18, 2007 7:34

Even een paar dingen.

Een actie is bij bartsmit, dan wil ik eigenlijk alleen maar een winkel keten invoeren. Een specifieke winkel is dan toch niet nodig?

Is er de mogelijkheid om reclames in te voeren. Met als extra optie een datum van beeïndiging eraan gekoppeld?
no avatar
User

jopiek

712

Oldebroek

door jopiek » Wo Jul 18, 2007 7:46

dip schreef:Even een paar dingen.

Een actie is bij bartsmit, dan wil ik eigenlijk alleen maar een winkel keten invoeren. Een specifieke winkel is dan toch niet nodig?

Is er de mogelijkheid om reclames in te voeren. Met als extra optie een datum van beeïndiging eraan gekoppeld?

Die mogelijkheid is er inmiddels in de database, sinds een paar dagen, maar dat heeft gevolgen voor alle pagina's dus heb ik 'm nog niet voor de rest werken. Je kunt dan een actie opgeven met begin- en einddatum en de prijs die het dan tijdelijk is of het kortingspercentage.

Eerst had ik ketens alleen in een losse tabel maar dat was niet handig, alleen gebeurt het nogal een dat een filiaal afwijkt, vandaar de mogelijkheid ook shops van een filiaal in te voeren.
no avatar
User

Blokhoofd_hermie

211

Vr Dec 10, 2004 17:35

Randstad

door Blokhoofd_hermie » Wo Jul 18, 2007 8:07

Een fantastisch initiatief :D :D :D
one man's fool,
is the other man's saint
Gebruikers-avatar
User

Grrrr

364

Zwolle

door Grrrr » Wo Jul 18, 2007 10:28

Hoi, super dat je de boel weer aan de praat hebt Jopiek.

Ik heb al een aantal winkels en prijzen toegevoegd.
Alleen het gekke is dat hij de prijs wel aanpast, maar als je dan op de set klikt geeft hij de winkelinfo niet weer. Voor net toegevoegde winkels zit er ook een foutje in, als ik ze aanklilk linkt hij naar bijv: http://pricewatch.jksoft.nl/www.happytoys.nl ... dat werkt natuurlijk niet.

Maar verder, tof. Ik hoop dat dit uit zal groeien tot een succes.
Volgende