Leun achterover, en kom lekker bij van de drukke werkweek/-dag in de Lego Lounge.
Lekker kletsen, minder serieus mag ook.

Deelname aan Lego Masters

Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5521

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

Deelname aan Lego Masters

door sanderkoenen » Za Apr 11, 2020 18:54

Het avontuur van Raven en mij tijdens de auditiedagen van Lego Masters.

Op 13 november 2019 werd ik door Bouwsteentjes benaderd om mee te doen met een programma. Ik zei dat ik niet veel tijd had in het einde van het jaar, waarop ik als antwoord terug kreeg dat het pas in 2020 is. Ik ging akkoord. De volgende dag verscheen in het nieuws dat Lego Masters naar Nederland komt. Toen wist ik gelijk wat hij bedoelde met programma. In verschillende Whatsapp groepen ging het los en Raven vertelde dat hij al een week daarvoor al was benaderd door Bouwsteentjes. Ik maakte de grap of wij een duo konden vormen. Raven had al bij Bouwsteentjes aangegeven dat hij met mij een duo wilde vormen.

De dagen daarna zijn we de inschrijfformulieren gaan invullen en Raven kwam bij mij langs om een introductiefilmpje op te nemen. We zagen verder niet veel berichten omtrent het programma. Raven was de ‘contactpersoon’ en kreeg af en toe updates vanuit het team van Lego Masters.
De eerste auditieronde was verspreid over twee dagen (7 en 14 december). 14 december kon Raven niet, dus dat werd voor ons de dag om te gaan.

Op 7 december was de eerste auditiedag. Dit was niet zo handig, want ik stond met Symbolic op Rock that Block in Hasselt. Gelukkig was de auditie dag in Breda en dat was prima te doen vanuit Hasselt. Om 8 uur waren we aanwezig en konden we daar belegde broodjes pakken en drinken inschenken. De deelnemers druppelden binnen. Ik kende een paar mensen van gezicht. Een duo kenden we van verschillende edities Lego World NL. Steeds werd een duo opgeroepen op een interview af te leggen. Interview was snel gedaan en na alle interviews gingen we naar de ‘bouwzaal’ en kregen we eerst een opwarm opdracht. Ieder duo kreeg 31058 en daar moest je iets anders van maken. We kregen daar 10 minuten voor. Daarna kregen we lunch. Na de lunch gingen we terug de zaal in voor de opdracht.

De opdracht was om de creativiteit te laten tonen met 8994 onderdelen. Raven en ik hadden iets in ons hoofd om te bouwen. Bij het zien van de onderdelen, zijn we direct een ander plan gaan bedenken. De onderdelen, die je kreeg, waren voornamelijk bricks en plates in de basis kleuren en grijs. Slopes, wedges, tiles en brackets waren er wel, maar heel beperkt. Een camera ploeg liep rond en vroeg wat de mensen van plan waren en of er al stress was. Een paar andere mensen liepen rond en die maakten notities. Er was ook een designer van Lego aanwezig, Justin Ramsden. Hij liep rond in een blouse waarop oude Pirates sets afgebeeld waren. Hij liep rond en stelde vragen. Voor deze opdracht kregen we 2 uur. Dit ging vrij snel. We waren ruim binnen de tijd klaar met ons bouwwerk. Na de twee uur moest iedereen de zaal verlaten en kon iedereen drinken en eten pakken. Er werd steeds een duo opgeroepen. Er werden foto’s gemaakt en een aantal vragen gesteld over het bouwwerk en de ervaring op de dag. Raven en ik liepen weg met een twijfelachtig gevoel.

Ongeveer twee weken later kregen we bericht, dat we door waren naar de tweede auditieronde. Uit de mail, die we kregen, konden we opmaken dat de helft van de deelnemers was afgevallen.

Op 5 januari ging ik naar Raven toe om een plan te maken voor de tweede auditie dag. De opdracht was hetzelfde, maar je moest wel een bol verwerken in het bouwwerk. Je kreeg twee keer zoveel onderdelen en tijd voor de opdracht. De helft van de duo's gaan door naar de opnames.

De tweede auditie dag was op 11 januari en deze begon in later op de dag. Half 11 had ik Raven opgepikt en reden we richting Breda. Toen we daar aankwamen, stonden de luxe broodjes en drinken al klaar. We moesten die dag kleding meenemen. Tijdens de lunch werden duo’s opgeroepen om de kleding te laten zien. Ik kwam nog iemand tegen, die vorig jaar ook op Lego World Kopenhagen stond. Om 14:00 begon de opdracht, omdat het 4 uur duurde stond er ook flesjes met water klaar. Het eerste uur ging echt snel voorbij. Toen moest het bouwtempo iets omhoog. Justin Ramsden was er ook en we hebben hem nog even kunnen spreken. 15 minuten voor het einde waren wij klaar. Na de opdracht moesten alle duo’s de zaal verlaten. Er stonden broodjes en drinken klaar. Er werd steeds een duo opgeroepen voor foto’s bij het bouwwerk en een interview bij het bouwwerk. Raven en ik waren als een van de laatsten. Weer gingen wij weg met een twijfelachtig gevoel. Op de terugweg hebben we nog bij de La Place gegeten. We merkten dat we veel lichtsignalen kregen en het bleek dat beide achterlichten stuk waren. De volgende dag heb ik de lampjes vervangen.

We zouden de woensdag daarna bericht krijgen of we door waren naar de opnames. We kregen bericht dat ze meer tijd nodig hadden. Raven en ik kregen toen al het idee dat we niet door waren. Vrijdag aan het eind van de ochtend kreeg Raven inderdaad een telefoontje dat we niet naar de opnames gingen. Jammer, maar we konden vijf weken andere dingen doen. Het was een leuke ervaring. Zoiets doe je ook maar een keer in je leven.
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
393

Zo Nov 22, 2015 10:59

Re: Deelname aan Lego Masters

door Peet » Za Apr 11, 2020 22:35

Ik had eigenlijk nog verwacht dat jullie als "chef kok" in 1 van de aflevering nog langs zouden komen :?
Blijkt wel weer dat het bij dit soort shows puur om de kijkcijfers gaat en dat het hele wedstrijd gebeuren maar bijzaak is.
Nulla tenaci invia est via (Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar)
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
986

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Zo Apr 12, 2020 0:09

Leuk om te lezen Sander. Jammer dat jullie niet door zijn gegaan!
Gelukkig zijn jullie niet van de honger om gekomen :)
Zouden jullie ook zo'n beige pak met rode brillen hebben aan gedaan?
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
4029

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Zo Apr 12, 2020 8:32

Leuk jullie verhaal nu hier

De uitslag en dan wat er wel door is naar de afleveringen :r
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

MaartenBos

68

Di Mei 28, 2019 14:59

Eindhoven

door MaartenBos » Vr Apr 17, 2020 13:59

Erg leuk om te lezen hoe het eraan toe ging!
Wel nog even nieuwsgierig; hoeveel mensen waren er bij de eerste audities? Iets van tientallen of nog meer?
Vraag me altijd af hoe groot de Lego community is :)
Wat MOC's en vooral work in progress: https://www.instagram.com/krankie1337/
Gebruikers-avatar
User

Chef_NL

Rang

premium

premium
614

Za Dec 29, 2012 20:48

Heemskerk

door Chef_NL » Vr Apr 17, 2020 14:09

Spijtig dat jullie het niet zijn geworden, wel tof om zo'n auditie mee te maken lijkt me. Kwalitatief hadden jullie het beter gedaan als de personen die nu geselecteerd zijn. Ik vrees dat de selectie ook grotendeels gebaseerd is op karakter, wat wel spijtig is.

Ik denk dat het programma niet zo heel veel met de AFOL community te maken heeft (of een afspiegeling is van).
Voor vele AFOL's die prachtig kunnen bouwen, is de tijdsdruk, maar ook het offer wat gemaakt moet worden om mee te doen, wel een serieuze drempel.
Mijn MOC's op Flickr | Mijn verzameling op Brickset
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5521

Hoorn

door sanderkoenen » Vr Apr 17, 2020 17:17

MaartenBos schreef:Erg leuk om te lezen hoe het eraan toe ging!
Wel nog even nieuwsgierig; hoeveel mensen waren er bij de eerste audities? Iets van tientallen of nog meer?
Vraag me altijd af hoe groot de Lego community is :)

Er viel steeds de helft af.
Er gingen 8 duo's door naar de opnames en er waren twee auditierondes.

De Lego community is groter dan het aantal deelnemers aan Lego Masters. :lol:
Wat mij meer opviel, is dat ik niet veel mensen kende.
Ik heb inmiddels heel veel evenementen gehad en mensen gezien, maar blijkbaar komen er andere mensen hier op af.
Gebruikers-avatar
User

Aurum

Rang

premium

premium
294

Wo Okt 21, 2015 19:01

door Aurum » Do Apr 30, 2020 7:25

Spijtig dat jullie niet door zijn. Ik vraag me af of de huidige deelnemers wel lid zijn van een LUG, of bijvoorbeeld ook regelmatig naar evenementen gaan, ondanks dat jij ze niet kent natuurlijk.

Nu pas de tijd om te reageren, wel elke zaterdag de afleveringen gekeken.
"A wise man once said nothing"
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
4029

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Do Apr 30, 2020 7:29

Aurum schreef:Ik vraag me af of de huidige deelnemers wel lid zijn van een LUG, of bijvoorbeeld ook regelmatig naar evenementen gaan, ondanks dat jij ze niet kent natuurlijk

Ik vraag me dat niet af. Voor 80% of meer van de deelnemers is dat gewoon niet zo.
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5521

Hoorn

door sanderkoenen » Do Apr 30, 2020 7:43

Berthil schreef:Leuk om te lezen Sander. Jammer dat jullie niet door zijn gegaan!
Gelukkig zijn jullie niet van de honger om gekomen :)
Zouden jullie ook zo'n beige pak met rode brillen hebben aan gedaan?

Het zij zo.
Ik moet er niet aan denken om in een pak te lopen. Veel te warm.

Een paar deelnemers zijn lid van AFOLs United.
Een van de twee in pak is/was lid van de Bouwsteen. De rest is onbekend.