Over Ebay, over Bricklink, over Marktplaats enz. Géén advertenties.
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3303

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

Lego-prijzen in een vrije markt, een opiniestuk

door Large » Do Mei 12, 2016 10:02

De populariteit van Lego zit de laatste jaren enorm in de lift en dat zorgt voor een enorme vraag vanuit de reguliere markt naar Lego voor kinderen van 4 tot ongeveer 12 jaar. Hierin zit de bulk van alles wat Lego verkoopt, zeg maar de categorie “Sinterklaas-, Kerst- en verjaardags-cadeaus”.

Naast deze categorie is er nog de categorie “sets voor AFOLs en superverwende kinderen”. In deze categorie vinden de welbekende Exclusives zoals Modulars, Star Wars UCS en de grote Superhero-sets gretig aftrek. En zoals de naam al doet vermoeden zijn deze sets redelijk exclusief (ook qua prijs). Vanwege de hoge prijs worden deze sets natuurlijk niet zo veel verkocht als de reguliere politiebureaus en brandweerwagens.

Deze sets worden vanwege de lagere vraag in minder grote aantallen geproduceerd, maar verdwijnen wel (net als de reguliere sets) na ongeveer twee jaar uit het assortiment. En waar een kind simpelweg genoegen neemt met de nieuwste versie van het politiebureau, en niks geeft om het politiebureau van een jaar eerder, hecht de AFOL toch meer waarde aan die ene Modular van vorig jaar (of nog ouder) om zijn collectie compleet te maken.

Zie hier hoe vraag en aanbod dus per doelgroep verschillen. Een politiebureau verdwijnt en de kinderen nemen genoegen met de nieuwe. Maar wanneer een Modular verdwijnt, blijft er vraag naar bestaan. En wanneer ergens vraag naar is terwijl het aanbod afneemt, gaat de prijs omhoog.

Dit alles resulteert in prijzen die door sommigen als nogal exorbitant worden ervaren. Hier kan je over klagen en van alles van vinden, maar dat zal niets veranderen…

Hetzelfde geldt overigens voor sets die exclusief bij evenementen worden uitgegeven, zoals het treintje tijdens de tiende editie van Skaerbaek, Comicon Minifigs en Lego Store Exclusives.

Soms stelt Lego regels op voor deelname aan evenementen of acties, waarin vermeld staat dat sets die als cadeau of met hoge korting vergeven worden niet doorverkocht mogen worden. Hoe Lego deze regel handhaaft is natuurlijk een beetje de vraag… Komen ze er achter dat jij iets verkoopt, kan het zijn dat je niet meer mag deelnemen aan evenementen of acties. Het kan zelfs gevolgen hebben voor de LUG waar je lid van bent, bijvoorbeeld in het geval van de Lugbulk.

Het heeft niet zoveel zin om te klagen over de hoge prijzen van sommige sets, dat laat die prijzen heus niet dalen.

Het stuk van de FrontPage
Ook jullie inzichten zijn welkom :duim:
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

rob

2154

Zo Feb 11, 2007 23:49

Velden

Re: Lego-prijzen in een vrije markt, een opiniestuk

door rob » Do Mei 12, 2016 10:31

Het blijft zoals in het stuk al staat een kwestie van vraag en aanbod.
Daar kun je lang en eindeloos over discusieren maar je veranderd er niets aan.

Hetzelfde geld voor diegene die er een "handel" langs hebben om de hobby betaalbaar te houden of ook doodgewoon te financieren.
Ook hier is al genoeg over gediscusiert en ook daar blijf je twee kampen behouden.

Dit heb je overigens niet alleen bij LEGO maar ook bij alle andere verzamelbare dingen.

Dat LEGO probeert om dit een beetje in te dammen is een onhaalbare zaak maar beperkt vaak wel het opkopen van grote aantallen.
Dit vind ik persoonlijk ook niet goed maar handel blijft handel helaas.

Het doorverkopen van de kadootjes zoals de trein keur ik ook niet goed maar je kunt er helaas niets aan doen.
Als de set je gewoon niet interesseerd is het ook zonde om hem ergens te laten verstoffen.
Ik had er iig twee en heb er een met een andere AFOL geruild voor een set die ik graag wilde hebben, twee mensen blij.
Gebruikers-avatar
User

legojeroen

Rang

Nieuw

Nieuw
436

Ma Feb 25, 2013 10:15

Alphen aan den Rijn

door legojeroen » Do Mei 12, 2016 10:40

Ik snap de hogere prijzen wel van een zeldzaam object. Dat is natuurijk niet alleen bij Lego aan de orde. En zelf heb ik ook ondervonden dat oudere sets zoals modulars een stuk duurder zijn dan de huidige, mijn portemonee heeft de afgelopen 3 jaar als AFOL aardige deuken opgelopen :lol:

Natuurlijk is het frustrerend dat Lego van die exclusieve sets en minifigures weggeeft bij events en dat ze al binnen een paar minuten voor honderden euro's op Ebay e.d. staan. En vaak werkt het ook niet mee dat Lego er meestal iets moois van weet te maken, zodat ik en vele anderen het dan wil hebben. Maarja, daar hebben we dan maar mee leren leven, ik denk dat vele van ons geen bodemloze geldput in de achtertuin hebben :P

Sinds vorig jaar zijn ik en mijn vriendin ook trotse eigenaren van zo'n exclusieve set, te weten 4000020 Clumsy Hans. Ook die stond gelijk (en nog steeds) op bricklink aangeboden voor astronomische prijzen. Sommigen gaan zelfs alleen maar naar de Inside Tour om de verkregen set vervolgens voor een groot bedrag te verkopen. Ik zou nooit afstand kunnen doen van de set, omdat er ook een stukje emotionele waarde aan zit. Aan de andere kant is het natuurlijk erg verleidelijk om te verkopen als je ziet wat de set waard is, vooral omdat we er 2 hebben. Ik zou er echter eerder in zijn om 1 exemplaar te ruilen tegen iets van gelijke waarde.

Verder zal ik ook niet de sets die ik daar met hoge korting gekocht heb verkopen, gewoon omdat ik geen profiteur wil zijn en het niet voor de toekomst eventueel te verpesten voor anderen. Ik heb ze lekker in elkaar gezet, want daar is het uiteindelijk voor bedoeld :wink:

Hoe en of ze controleren dat je iets verkoopt wat je volgens de regels niet mag verkopen vraag ik me overigens ook wel af. Nu ben ik ook in het bezit van een door Jamie gesigneerde versie van de Ferris Wheel, zoiets zal wel opvallen denk. Maar tussen alle honderden sets die aangeboden worden op bv. Marktplaats zal Lego die ene 'normale' set vast niet ontdekken.
Gebruikers-avatar
User

Jourianbax

Rang

premium

premium
589

Di Okt 07, 2014 15:53

Elshout

door Jourianbax » Do Mei 12, 2016 10:54

Ik bekijk het eigenlijk een beetje van de andere kant. Het is niet fijn dat sets voor astronomische prijzen verkocht worden, maar is dat de schuld van de verkopers of de schuld van de mensen die er serieus geld voor neertellen?

Ik ben geen handelaar of iets, maar als iemand mij €160,- wil betalen voor een bouwbeschrijving, €100,- voor een lege doos of €20,- voor een geitje zeg ik geen nee...

Kan ik er weer lekker Lego van kopen tegen een normale prijs :duim:
Heeft liever gratis bier dan gratis lego
Gebruikers-avatar
User

legojeroen

Rang

Nieuw

Nieuw
436

Ma Feb 25, 2013 10:15

Alphen aan den Rijn

door legojeroen » Do Mei 12, 2016 10:59

Daar heb je ook weer een punt, want hoe komt een exclusieve set die cadeau is gedaan nu aan zijn waarde? Is dat dan de eerste verkoper die dat verzint?
Gebruikers-avatar
User

Jourianbax

Rang

premium

premium
589

Di Okt 07, 2014 15:53

Elshout

door Jourianbax » Do Mei 12, 2016 11:38

Meestal komt dat door veilingen. Als mensen tegen elkaar opbieden wordt de prijs zo'n beetje wel duidelijk. Als je soms ziet wat mensen neertellen op Catawiki...
Heeft liever gratis bier dan gratis lego
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5521

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Do Mei 12, 2016 11:51

Een prima stuk, Large. :duim:
Daar kunnen we, denk ik, allemaal iets in vinden.
Exclusieve sets zijn niet te betalen als ze niet meer geproduceerd worden.
Sets van thema's met licentie stijgen ook in prijzen, zelfs bij thema's die niet succesvol waren.

Zelf koop ik geen sets van thema's met licentie na de productieperiode.
Ze zijn te duur en ik heb altijd nog andere sets op mijn verlanglijstje staan, die ook duur zijn. :P
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2922

Za Jun 26, 2004 10:57

Almere

door legopapa » Do Mei 12, 2016 13:02

De inhoud is al vaak onderwerp van gesprek geweest waarbij de voor en tegenstanders van handel (in welke vorm dan ook) vaak lijnrecht tegenover elkaar staan. En elke partij heeft valide argumenten.
Gebruikers-avatar
User

fenrir

130

Ma Apr 18, 2011 10:36

door fenrir » Do Mei 12, 2016 13:36

Net zoals waarschijnlijk vele op dit forum heb ik voor een vermogen aan lego sets.
Ik vind het een heerlijk idee dat als ik de hobby ooit zat ben of om de een of andere reden de lego weg doe het een bepaalde waarde heeft. Ik kan het ook beter verantwoorden naar mijzelf en gezin dat als ik een exclusieve set van pakweg €200 koop, ik dit waarschijnlijk ook altijd weer terug kan krijgen.

Aan de andere kant heb ik op dit forum een keer een goede aanbieding neer gezet. Deze set stond direct op marktplaats. Had ik liever naar een liefhebber zien gaan dan voor de tussenhandel.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5646

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Do Mei 12, 2016 13:42

Het zou fijn zijn als exclusive en/of grote sets langer beschikbaar blijven. Zodat je er voor kunt sparen.
Maar langer beschikbaar geeft ook meer mogelijkheden om sets in te slaan 'voor de handel'.

Zelf heb ik ook nog ongeopende sets staan, die ik mogelijk ooit ga verkopen. De meeste zijn nog ongeopend omdat ik er niet aan toe ben gekomen om ze te bouwen. En als daar dan een wat langere tijd overheen gaat, is het op een gegeven moment 'zonde' om de doos te openen. Zeker als de set je dan niet meer zo aanspreekt of omdat je inmiddels die aparte onderdelen al via andere wegen hebt aangeschaft.
Dat er op een gegeven moment dus exclusives verkocht gaan worden is wat mij betreft niet zo'n probleem.
(edit: Ik realiseer me natuurlijk dat zo iedereen zijn beredenering heeft waarom in het in je eigen geval geen handel is, of geen probleem zou zijn.)

Het massaal opkopen van exclusives met oogpunt van handel is wat anders (in mijn optiek). Op zich is met handel natuurlijk niks mis. Maar het kan er wel voor zorgen voor kunstmatig aanbod tekort en hoge prijzen.

Helaas leven we in Nederland en zijn de meeste Nederlanders nu eenmaal van het type 'liever gratis' en/of 'als ik er op verdien is het beter'.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

funfair

183

Wo Okt 28, 2015 20:10

Elsloo

door funfair » Do Mei 12, 2016 14:56

Ik handel zelf in LEGO onderdelen sets zoals de meesten weten. Ik bekostig hiermee mijn eigen modelbouw kermis waarbij de kosten ook behoorlijk oplopen zo nu en dan. Om een voorbeeld te geven, mijn achtbaan die in bouw is momenteel en het einde bereikt bijna qua bouwen eindelijk heeft me al met al in onderdelen aanschaf al ruim 1800 euro gekost.
Dus als ik met handel deze kosten kan wegstrepen zou ik stom zijn om het niet te doen natuurlijk. Dat ik er dan ook een vorm van winst uiteindelijk uit behaal, daar werk ik qua sorteren natuurlijk ook hard genoeg voor en niet te vergeten alle uren die erin gaan zitten.

Dat er voor bepaalde onderdelen fors wordt geboden doen de kopers ten alle tijde zelf. De minimale vraagprijzen die ik voor de meeste sets vraag zijn namelijk echt niet te duur. Ik ken de gemiddelde prijzen wel en zit daar met een startbod altijd redelijk onder nog.

Ik koop ook exclusieve sets (voornamelijk huizen) en bewaar deze geseald met het oogpunt deze in de toekomst te verkopen met winst. Dit is meer een vorm van belegging wat ik ermee doe. Het is ook een van de meest veilige vormen om geld in te beleggen gezien de waarde enkel zal toenemen van een gesealde exclusieve set. Ik jaag echter niet het internet of de winkels af om zoveel mogelijk op te kopen hiervan. Als ik er voor een koopje tegenaan loop of nette prijs dan koop ik zo een set wel.

De discussie of handelen erin wel of niet moet kunnen vindt ik een nodeloze discussie, want of het nu LEGO is of het zijn andere verzamelaars items van cola spulletjes tot en met auto's, als er een markt ervoor is zal er ook altijd een handel voor zijn. En doe ik het niet dan doet een ander het wel.

Maar dat er veel verschil zit in prijzen wereldwijd van zowel LEGO zelf alsook de tussenhandel is een feit maar ook dit blijft een kwestie van wat de koper het waard vindt zal die eraan uitgeven uiteindelijk.
Gebruikers-avatar
User

Erik Leppen

3581

Zo Jul 18, 2004 12:17

Almere

door Erik Leppen » Do Mei 12, 2016 15:32

funfair schreef:Dus als ik met handel deze kosten kan wegstrepen zou ik stom zijn om het niet te doen natuurlijk.

En dat is volkomen logisch.

Wat volgens mij de crux is, is dat handel volgens sommigen niet netjes is, maar wel winst oplevert. Het is beter voor iedereen als het niet gebeurt, maar als individu is het voordelig om het wel te doen. Een mooi prisoner's dilemma :) En dus gebeurt het. Ongeacht wat mensen er van vinden.

Het enige dat je kan doen is stemmen met je portemonnee. Hou je niet van het handelsgebeuren? Doe niet mee.

Uiteindelijk wordt de handel voortgedreven door de kopers. Zij brengen het geld in. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog altijd niets begrijp van de gedachte dat je 1000 euro neertelt voor een set van 10 jaar oud terwijl de huidige sets goedkoper èn beter* zijn. Maar ik ben dan ook geen verzamelaar, dus ik snap het hele principe van "verzamelwaarde" ook niet.

* "beter" is subjectief, maar de tendens die ik lees is dat men de kwaliteit van Lego-setontwerpen vindt toenemen
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11258

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Do Mei 12, 2016 17:01

Erik Leppen schreef:Wat volgens mij de crux is, is dat handel volgens sommigen niet netjes is, maar wel winst oplevert. Het is beter voor iedereen als het niet gebeurt, maar als individu is het voordelig om het wel te doen. Een mooi prisoner's dilemma :)
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Wel voor wat betreft handel in sets, niet voor wat betreft handel in onderdelen. Want veel bouwers zijn bij dat laatste juist enorm gebaat (en ik denk daardoor de community ook) ;-)
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

legomannetje

2700

Vr Okt 24, 2003 9:08

Highland

door legomannetje » Do Mei 12, 2016 17:23

Dat de prijzen in de vrije (tweedehands) handel stijgen, is niet enkel bij Lego zo.
Dat geldt ook voor Ferrari's en Van Gogh's.
Zelfs voor een papiertje met handgeschreven aantekeningen blijkt een markt te bestaan :fluiten:
Bij schilderijen kan de prijs zelfs tot ver boven het miljoenvoudige van de oorspronkelijke prijs stijgen!
Kind 1: "Kijk een goederentrein"
Kind 2: "Nee, joh, dat heet een betere trein"
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
986

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Do Mei 12, 2016 18:04

Ik kan mij voorstellen dat schaarse sets meer waard worden en voor meer geld verkocht worden en dat sommige daar hun hobby mee willen bekostigen of gewoon geld willen verdienen.

Wat ik niet zo goed snap is dat op b.v. BrickLink genoeg aanbod is van 'schaarse' onderdelen en sets maar daar toch de prijs hoog gehouden word. Ze doen de prijs niet naar beneden want anders koopt misschien een andere handelaar het om weer duurder te koop te zetten. Het lijkt een kringetje van handelaren/investeerders en de echte liefhebber wordt zo buiten spel gezet vanwege de hoge prijzen. Dat is jammer. Of al die sets die nog op de plank liggen voor die hoge prijzen verkocht gaat worden valt echter nog te bezien. ik doe er in ieder geval niet aan mee.
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2922

Almere

door legopapa » Do Mei 12, 2016 18:48

Ik vind dit allemaal zo dubbel. Je bent tegen verkoop / handel maar koopt lustig op Bricklink.

Je loopt te miepen dat de prijzen voor exclusives zo hoog worden nadat ze uit productie zijn maar je hebt tijdens de verkrijgbaarheid niet de set gekocht.

Sinds wanneer is geld verdienen een vies woord? Alleen als het je hobby betreft?

Kom op nou dames en heren. De inhoud van dit opiniestuk is al zo oud als de weg naar Rome. Kunnen we afspreken dat we een ieder in zijn / haar waarde laten als hij / zij verkoopt om welke reden dan ook.
En heb je er wat op tegen? Prima .... jouw keuze. Respect daarvoor. Stop dan wel met kopen op Bricklink.

En 'je' bedoel ik in het algemeen.
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6665

Zo Nov 04, 2007 20:44

Dronten

door workfromtheheart » Do Mei 12, 2016 21:04

Ik heb niks tegen handelaren, uiteindelijk zorgen die er ook weer voor dat verschillende sets/onderdelen beter verkrijgbaar worden.

Waar ik wel een gevoelsmatig verschil vind is dat je mensen hebt met een passie voor LEGO die er ook wat geld mee verdienen en mensen die LEGO zien als een makkelijke manier om geld te verdienen.
Mijn Flickr pagina.
Moeite met wiskunde? Met WisWereld probeer ik te helpen.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5521

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Do Mei 12, 2016 21:09

Ik kan het enigszins wel begrijpen wat je zegt Legopapa, maar sommige prijzen op bricklink zijn bespottelijk.
Mensen kiezen er zelf voor om sets te kopen die ze gemist hebben en willen er wat voor neerleggen.
Dan zou ik zeggen dat je wel een aankopen doet, waarbij je geen dubbele gevoelens hebt.

Ik heb voor mijn verjaardag set 6060 besteld. Het heeft wat gekost, maar ik zal hier geen spijt van hebben.
Ik zou eerder spijt gekregen hebben als ik 1584 had gekocht.
De set is hetzelfde als 6060, alleen het is 90 euro duurder. :(

Er zijn ook verkopers, die vrolijk mee profiteren van de acties van Lego en daar flink mee verdienen.
De eerste AFOL koopdag in Oberhausen ben ik niet vergeten. Daar zag ik handelaren met stapels naar buiten lopen en je weet wat met de sets gebeurt. :r

Persoonlijk heb ik geen problemen met handelaren, want zij weten vaak sets aan de haak te slaan die ik vaak mis.
Dan koop ik het vrolijk (uiteraard is het iets duurder) bij een handelaar. :)
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2922

Almere

door legopapa » Do Mei 12, 2016 21:45

Een vraag: hebben wij een probleem met Stuifzand haar legowinkel Click&Brick. Nee toch ...

Een gepassioneerd AFOL en tevens handelaar in LEGO. En zij verdient er echt keihard haar brood mee. So what !!!!!

Kom op nou ... what's the problem ... geld verdienen met LEGO is gewoon een bedrijf. Get over it ...
Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3722

Ma Mrt 23, 2009 17:56

Nuenen

door Bricknook » Do Mei 12, 2016 22:25

Tegenvraag: zijn haar prijzen absurd hoog? Mijn antwoord: nee.

Ik heb alleen een fundamenteel meningsverschil met diegenen, die exclusievere sets (modular buildings, Star Wars UCS set, de bijzonderder treinen) opkopen, 5-10 jaar op zolder zetten en ze daarna voor het meervoudige op marktplaats zetten. De één noemt het de hobby bekostigen, ik noem het iemand anders een poot uitvijzen.
Tegelijkertijd is het ook alleen dat: een meningsverschil. Als je een set koopt, word je eigenaar van die set. Eigendom is het meest omvattende recht, dat je maar kan hebben. Het staat je vrij om te doen, wat je wilt met je 10179 UCS Millennium Falcon, als je die set bezit: opbouwen, de onderdelen uitsorteren in je eigen voorraad, weggeven, verkopen voor onder zijn oorspronkelijke verkoopprijs, verkopen voor het tienvoudige van de oorspronkelijke verkoopprijs, zelfs bij het vuil gooien, of verbranden. Met andere woorden: ik kan niks doen tegen mensen, die LEGO-sets tegen woekerprijzen verkopen. Ik kan het alleen niet met ze eens zijn. En ik ben het niet met ze eens.
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2922

Almere

door legopapa » Do Mei 12, 2016 22:40

Als je geen hoge prijs wil betalen, koop het dan als het nog gewoon te koop is. Ga dan niet achteraf miepen dat het te duur is.

Verkoop gaat over geld verdienen aan het product wat je verkoop. Maar dat mag klaarblijkelijk niet met LEGO volgens sommigen hier.
no avatar
User

kapiteiniglo

835

Do Okt 17, 2013 6:33

terneuzen

door kapiteiniglo » Do Mei 12, 2016 22:41

Geld verdienen is geen vies woord, anders kan je geen lego meer kopen, en is lego binnen tig jaar failliet :lol:
In het hele insteek verhaal over handelaren, en geld verdienen aan lego, mis ik altijd het gedeelte dat lego een merk is.
Een merk waar we hier allemaal toch wel een beetje fier op zijn, maar lego is ook een bedrijf. Ieder bedrijf hoort genoeg winst te maken om te blijven bestaan, en lego verdient heel goed op ieder blokje wat gekocht word. Wat zijn de produktiekosten voor een blokje? Die prijs gaat meerdere malen over de kop voor het verkocht word, lego is zelf de grootste en slimste handelaar die er bestaat!
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2922

Almere

door legopapa » Do Mei 12, 2016 22:54

Amen
Gebruikers-avatar
User

Chibs

163

Zo Mei 03, 2015 9:00

door Chibs » Do Mei 12, 2016 23:03

Het probleem van doorverkopen is ook niet iets waar LEGO last van heeft of dat men impliceert dat dat het probleem is.

Het probleem is dat als ik naar een V&D ga, i.p.v. dat ik 10 politie stations koop en deze dan weer doorverkoop, ik gewoon enkel koop waar ik zelf interesse in heb. Zo zijn b.v. 9 andere mensen ook weer blij. De doorverkoop hiked enkel de prijzen nog verder op en maakt het minder leuk voor anderen.
no avatar
User

kapiteiniglo

835

Do Okt 17, 2013 6:33

terneuzen

door kapiteiniglo » Vr Mei 13, 2016 4:40

Maakt het minder leuk voor anderen?
Maakt dat lego er zelf meer winst op had kunnen maken. Nog een voorbeeld; de prijs van de nieuwe porsche word in Nederland duurder dan in andere landen, dat is niet omdat het verzenden duurder is. Dat is niet omdat de blokjes voor nederland anders zijn, het is omdat ze het toch wel verkopen. En voordat ik verkeerd word uitgelegd, ik ben ook een lego enthousiast, ga de porsche waarschijnlijk al op de release datum halen, maar (begin) er wel heel realistisch tegen aan te kijken.

Lego werkt er meestal zelf aan mee aan de schaarste van de exclusiviteit van bepaalde sets, als de handelaars ze toch zo'n doorn in het oog is, overspoel de markt dan met een exclusieve set, dan is er geen schaarste, dan lopen de prijzen ook niet zo hoog op.
Maar dat doen ze niet, want ondertussen pikken ze een graantje er van mee.
Gebruikers-avatar
User

Chibs

163

door Chibs » Vr Mei 13, 2016 11:13

kapiteiniglo schreef:Maakt het minder leuk voor anderen?
Maakt dat lego er zelf meer winst op had kunnen maken. Nog een voorbeeld; de prijs van de nieuwe porsche word in Nederland duurder dan in andere landen, dat is niet omdat het verzenden duurder is. Dat is niet omdat de blokjes voor nederland anders zijn, het is omdat ze het toch wel verkopen. En voordat ik verkeerd word uitgelegd, ik ben ook een lego enthousiast, ga de porsche waarschijnlijk al op de release datum halen, maar (begin) er wel heel realistisch tegen aan te kijken.

Lego werkt er meestal zelf aan mee aan de schaarste van de exclusiviteit van bepaalde sets, als de handelaars ze toch zo'n doorn in het oog is, overspoel de markt dan met een exclusieve set, dan is er geen schaarste, dan lopen de prijzen ook niet zo hoog op.
Maar dat doen ze niet, want ondertussen pikken ze een graantje er van mee.

Snap niet helemaal hoe dat een reactie is op wat ik schreef, ik zei vooral dat het LEGO natuurlijk niks uit maakt, die verdient toch wel. Het maakt het minder leuk voor anderen omdat als ik aan kom bij waar ik denk iets leuks te kunnen vinden, ik eerder iemand tegen kom die net 20 dozen heeft weggesleept. Simple as that.
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2922

Almere

door legopapa » Vr Mei 13, 2016 15:25

De onderdelen die je koopt op BL komen uit o.a geparte sets.
Die sets haalt men ergens vandaan (bv die 20 politiebureaus uit die winkel).

Dus de volgende keer dat je blij bent van je bricklink-aankoop ... vraag je dan eens af waar de parts vandaan komen.
Gebruikers-avatar
User

Sato

333

Do Jul 01, 2010 15:26

Omgeving Alkmaar.

door Sato » Vr Mei 13, 2016 17:26

Wat is nu eigenlijk het daadwerkelijke probleem?
Dat verkopers het tienvoudige van de originele verkoopprijs vragen...
Of dat er kopers zijn die dat er ook voor betalen.

Als de kopers de vraagprijs weigeren te betalen zullen de verkopers wel moeten zakken (Ervan uitgaande dat zij op dat moment hun investering weer moeten omzetten in geld.) Dat dit niet gebeurd komt omdat we momenteel midden in een groeibubbel zitten en men vaak met tegenzin toch koopt uit vrees dat het nog duurder wordt.
En zo houden beide partijen de huidige situatie in stand.
Gebruikers-avatar
User

fonz

Rang

premium

premium
1015

Zo Jan 13, 2008 8:03

Brick-Enschot

door fonz » Vr Mei 13, 2016 21:44

Ik denk dat het daadwerkelijke probleem is dat veel mensen zo hebberig zijn, alles moeten hebben om te hebben.
Ieders zijn meug, maar soms vraag ik me hier wel eens af wat voor vele hier het belangrijkste is, het vergaren en opslaan van zoveel mogelijk blokjes/sets? het erover praten, of waar het eigenlijk voor bedoeld is.....dingen bouwen.
Gebruikers-avatar
User

dip

5737

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Vr Mei 13, 2016 21:45

legopapa schreef:Als je geen hoge prijs wil betalen, koop het dan als het nog gewoon te koop is. Ga dan niet achteraf miepen dat het te duur is.

In de meeste gevallen ja, maar de exclusief 4x4 crawler (de blauwe versie) was uitgebracht tijdens mijn vakantie en dan vis je dus achter het net als er mensen hem 5 keer kopen. Ook een paar van de ideas sets hadden hier last van.

Voor de rest mee eens, je hebt 2 jaar de tijd om iets te kopen.
Gebruikers-avatar
User

Mooste

Rang

premium

premium
453

Wo Feb 17, 2016 12:25

Den Dungen

door Mooste » Wo Mei 18, 2016 8:08

Ik denk dat de DFB minifiguren ook al aangeeft hoe de handel zit. Blijkbaar is de oplage zo laag dat alles is verkocht voor het weekend dat het officieel uit zou moeten komen (14 mei). Ik ben er niet op tegen dat mensen die opkopen maar zelf ben ik dan kansloos om die minifiguren te kopen. Sommige mensen kunnen hier kwaad over maken maar je kan er niets aan doen. :)

Misschien komen ze nog een keer op S@H. Dan maak ik misschien weer een kans. Anders niet dan maar pech gehad.
Gebruikers-avatar
User

Chibs

163

door Chibs » Wo Mei 18, 2016 9:10

legopapa schreef:De onderdelen die je koopt op BL komen uit o.a geparte sets.
Die sets haalt men ergens vandaan (bv die 20 politiebureaus uit die winkel).

Dus de volgende keer dat je blij bent van je bricklink-aankoop ... vraag je dan eens af waar de parts vandaan komen.

Wow, talk about passive aggressive. :miss:

Ik koop niks via bricklink, dus met dat verhaal klop je aan de verkeerde deur.
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2922

Almere

door legopapa » Wo Mei 18, 2016 9:55

Niet persoonlijk bedoeld. Wel in algemene zin.

En ben inderdaad wat fel als het gaat om dit onderwerp. Het komt ieder jaar wel weer naar boven en elk jaar concluderen we dat er voor- en tegenstanders zijn van verkoop in welke vorm dan ook. Elke groep heeft valide argumenten.

Een detail waar ik wat nijdig over wordt is dat verkopers een beetje worden afgeschilderd als graaiers die het voor anderen verpesten.

Maar ieder zijn mening. Als ik als klein BL verkopertje (of eigenlijk mijn zoon) bij een order uit de UK de vraag krijg of ik Mannschaft kan leveren, dan ga ik ook op jacht naar die figs. De vraag is hoog, de prijzen ook. En dus kunnen we er wat geld mee verdienen.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26205

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Wo Mei 18, 2016 12:22

Wat ik echt heel graag kwijt wil even.

1 "elk jaar komt dit terug" is geen argument om het gesprek niet te hebben. We krijgen ook elke 2 jaar een nieuw politiebureau en dat snappen we ook.
2. Probeer je eigen emotie uit het gesprek te houden, niemand valt iemand aan, maar blijkbaar voelen mensen zich wel aangevallen.

Dat gezegd hebbende...

Op dit moment speelt er zich bijvoorbeeld een ontzettende graaerij rondom de Mannschaft-figs af door particulieren die "de hobby betaalbaar willen houden". Dat leidt er toe dat deze series inmiddels 3x over de kop gaan op Ebay.
Particulieren die LEGO verkopen gaat al lang niet meer over "wat ik niet kan gebruiken weer verkopen om een ander blij te maken". Zeker als je actief op zoek gaat naar verkoopwaar. Het is gewoon handel.Handel die waarschijnlijk niet bij de belastingdienst gemeld wordt.

En ja, sorry, ik vind dat ergerlijk. Dat vond ik al voor dat ik een winkel had trouwens.
Je bent óf gewoon eerlijk en zegt dat je handel drijft, en doet dat volgens de geldende regels (dus belasting en btw afdragen), óf je verkoop incidenteel wat via BL of op een ruilbeurs.
Als je 20 politiebureaus koopt om te parten voor BL dan drijf je handel. Er is geen mens die per ongeluk 25 van dezelfde interessante CMF's pakt bij Intertoys, dat gebeurt met een doel. Daar is helemaal niks mis mee, maar doe het dan ook fatsoenlijk. Ik ben altijd benieuwd of het na alle belastingafdrachten nog steeds zo interessant is.

Op Lowlug is dat overigens veel minder dan bijvoorbeeld op Facebook. Wat ik daar allemaal voorbij zie komen... :look:
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2922

Almere

door legopapa » Wo Mei 18, 2016 14:20

Stuifzand, ik heb geen probleem met dat het onderwerp terugkomt maar de reacties zijn eigenlijk altijd weer voorspelbaar. Daar erger ik mij dan weer een beetje aan. Sorry.

Ik kan mij herinneren dat jij altijd een uitgesproken tegenstander was van handel ... zelfs als de reden was om de hobby te betalen.
Je bent op dat gebied een eind opgeschoven naar het "midden".

Alle respect hoor dat jij nu een fysieke winkel runt ... een uitdaging op vele vlakken. Ik zou het niet aandurven.

Zullen we afspreken dat een ieder hier een andere visie heeft op "handel in LEGO". Dat zullen we moeten respecteren.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26205

Meijel

door stuifzand » Wo Mei 18, 2016 15:08

legopapa schreef:Stuifzand, ik heb geen probleem met dat het onderwerp terugkomt maar de reacties zijn eigenlijk altijd weer voorspelbaar. Daar erger ik mij dan weer een beetje aan. Sorry.

Dat is iets dat op alle fora zo is, en altijd als je ergens wat langer bent.
Er zijn een stuk of 10 onderwerpen die altijd weer terugkomen en daar is dit er één van. Geen zin in? Niet reageren dan
Ik kan mij herinneren dat jij altijd een uitgesproken tegenstander was van handel ... zelfs als de reden was om de hobby te betalen.

Ik ben een uitgesproken tegenstander van oneerlijkheid. Van sjoemelen. Van je anders voordoen dan wat je bent. En ook van schappen leegtrekken om "je hobby te bekostigen". Van zo snel mogelijk heel veel dozen DFB opkopen om die met vette winst aan mede Afols door te verkopen. Van snel heel veel gelimiteerde sets kopen om ze meteen door te stoten voor het dubbele.
Je bent op dat gebied een eind opgeschoven naar het "midden".

Conclusies trekken over mijn positie daarin is denk ik niet handig.Bovendien klopt het niet :bigsmile:
Ik heb privé namelijk misschien wel een andere mening dan hier als forumadmin.
De regels hier op V&A en meetings zijn er omdat dat naar mijn mening nog steeds het allerbeste voor het behoud van de groep/LUG is.
Ik zou het dus ook bijzonder waarderen als het hier niet over mij persoonlijk gaat, maar over het fenomeen dat ter sprake komt in het stuk dat Large schreef.

Ik ken heel wat hobbyisten die handelen als een malle. Dat doen ze naar mijn idee heel goed en dat zijn in mijn ogen ondernemers. Of ik het nou zelf zo ook zou doen weet ik niet, misschien zou ik er zo wel geen zin in hebben.
Maar die mensen zie ik hier op het forum bijvoorbeeld nooit of nauwelijks handelen. Ook niet doen of ze er hun hobby van betalen.

Iemand maakte die opmerking over CMF al eerder en dat zie ik ook wel.
Eerder kocht men 1 doos met 3 man, zodat ieder zeker een serie had. Of 1 doos en dan verkocht je die andere 2 series zodat je geen verlies had en toch het plezier van een gesealde doos.
Tegenwoordig zie ik "semi-particulier" op Facebook volle dozen aanbieden, of 10-tallen series.
Dat is geen hobby. Dat is handel. Inkoop om te verkopen.
Dat zullen we moeten respecteren.

Nou graag :)
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11258

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Wo Mei 18, 2016 15:18

Waar ik persoonlijk wel veel moeite mee heb, zijn de 'opkopers'. Inderdaad van die figuren die met 20 politiebureaus een winkel uitlopen en zo 19 anderen het nakijken geven. Kijk, 2 of 3 snap ik dan nog wel, ik heb een zoontje en een paar neefjes die gek zijn van Lego, en ik kan me ook wel voorstellen dat je ze voor de parts koopt. Maar 20 politiebureaus??

Niets ten nadele overigens van degenen die zelf maar een halve set gebruiken en de resterende parts op BL aanbieden. Het is dat ik er te lui voor ben, anders zou ik dat misschien ook wel doen. Maar uit een winkel alle leuke aanbiedingen of bijv. collectible minifigs wegkapen voor de neus van anderen en er vervolgens flink winst op maken, vind ik eerlijk gezegd vrij asociaal graaiersgedrag.
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2922

Almere

door legopapa » Wo Mei 18, 2016 16:29

Ik heb mijn zegje (uitgebreid) gedaan ;-)

Ik rust mijn betoog
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5646

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Wo Mei 18, 2016 17:20

Ik denk dat er twee dingen spelen:

1
Een vorm van jaloezie op diegenen die blijkbaar 'goedkoop' kunnen inkopen en met winst kunnen verkopen (als set of als losse onderdelen). Want zij lijken de goedkope set te kunnen vinden (en hebben het geld om te kopen), terwijl je dat zelf misschien niet kunt (of niet de energie in wil steken). En zeker als die 'handelaren' mensen zijn die geen lego hobby hebben, steekt dat des te meer.

2
En in toenemende mate meer mensen die hun hobby in geld willen omzetten. Door handel te drijven in sets/onderdelen of door MOCs/bouwbeschrijvingen te verkopen. Je ziet/hoort nu veel vaker van mensen die net de lego als hobby hebben herontdekt en meteen gaan verkopen. Terwijl het jaren geleden meer zo was dat mensen eerst een hele verzameling opbouwen en dan na een aantal jaar wat overtollige dingen gingen verkopen.

Het lijkt er op alsof de lego hobby geen geld mag kosten, en liever nog dat je er wat aan over moet houden. Terwijl dit met bijvoorbeeld een sport als hobby niet zo is.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26205

Meijel