Vanwege de internationale interesse, een apart forum voor trucktrial. International Trucktrialforum

Lego Trucktrial Deel 8

Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Ma Jul 20, 2009 12:09

Zuid-Limburg

Re: Lego Trucktrial Deel 8

door Luc2000 » Di Aug 24, 2010 19:27

Luc2000 schreef:....Het is een 4x4 met pendelende assen die recht blijven door veren, voor en achteras hebben differentieel met lock die uiteindelijk op afstandbediend wordt, 4-wiel sturing, een onderkant zonder uitsteeksels, en ook nog gewone vering. Aandrijving is nu door 1 XL motor, maar er is een grote kans dat dit er 2 worden. De vertraging is 12:20, en 8:24 en dan nog eens 8:24 in de wielen zelf om de u-joints en het differentieel te ontlasten. Als het goed is komt eind deze week mijn oplaadbare accu, dus die kan ik ook meteen inbouwen. De hoogte is +- 20 studs, dit kan nog +- 5 studs hoger worden. De breedte is +- 26 studs en de lengte tussen de wielassen +-27. De totale lengte is nog eens 10 studs daarbij. Op het slechtste punt zit er iets 1 stud achter de wielen, en op het beste 4, dus er steekt niks voor de wielen uit.

Toch maar even een foto hiervan. De accu is er ondertussen ook. Voor de andere foto's 15 (van p1070815) veranderen in 07, 08, 10 of 14. De kleuren worden uiteindelijk anders.

Ondertussen heb ik net een nieuwe vooras gemaakt die volgens mij een stuk beter is. Hij lijkt een beetje op de oude, alleen er is 1 tandwieloverbrenging minder en de sturing is verbeterd. Bij het chassis zelf heb ik de vering eruit gehaald, en in plaats daarvoor de accu en motor lager gezet, en een middendiff (met lock ingebouwd. De pneumatische cilinder past er jammer genoeg nog niet in, dus dat moet ik even veranderen. Het enige wat uiteindelijk boven de assen uitsteekt wordt de m motor die de differentiëlen bestuurt, de nepmotor en de bestuurder. Tips zijn altijd welkom, ik zal binnenkort ook nog wel een foto plaatsen van alles wat ik nu heb.

Ik vind het overigens jammer dat er niet meer veel mensen met TT bezig zijn. Als ik zie hoeveel posts er 3 jaar geleden hier waren, of hoe druk ze er nu in Polen (en Hongarije?) mee zijn...
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
Gebruikers-avatar
User

legOscar

3219

Zo Dec 30, 2007 18:25

Culemborg

door legOscar » Di Aug 24, 2010 20:51

Ik heb al een tijdje een TT in elkaar staan, en ik kom hem ook zeker uitproberen op de meeting. Daar zul je ook wel zien dat er nog best wat mensen een hebben.
I Love it when a MOC comes together.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Zuid-Limburg

door Luc2000 » Di Aug 24, 2010 20:53

Zet dan gewoon 1 foto hier neer, heb ik iets nieuws om inspiratie uit te halen :)
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
Gebruikers-avatar
User

legOscar

3219

Culemborg

door legOscar » Di Aug 24, 2010 20:54

Zal er met beter licht eens eentje maken.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Barman

6673

Di Mrt 22, 2005 22:30

Wijk bij Duurstede

door Barman » Wo Aug 25, 2010 8:51

@Luc, dat ziet er toch goed uit. Zeer compact en bijzondere TT. Ook een rood chassis zie je niet vaak en dat maakt het ook een stuk frisser om te zien. Het zit allemaal goed in elkaar als ik het zo op de foto's kan zien. Mooi dat je diff-lock erin hebt weten te bouwen en nu ook bij het middendiff. Ben erg benieuwd naar foto's van je verbeteringen en natuurlijk als deze echt naar tevredenheid af is.

@Oscar, Ik heb je TT al gezien en je weet wat ik daar over heb gezegd. Gewoon zoals Luc ook zegt een foto's plaatsen. Je krijgt hier echt leuk reacties op want jou TT ziet er gewoon goed uit. Nu nog hopen dat de beide TT ook goed werken.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

jovel

1661

Za Jan 28, 2006 12:53

Leunen

door jovel » Do Aug 26, 2010 18:45

Ik ben ook bezig met een nieuwe truck. Chassis is op zich bijna af, moet alleen nog even in de goede kleuren gebouwd worden.

@luc
Lekker compact ding waar veel techniek in gepropt zit. Ik weet natuurlijk niet hoe je nieuwe vooras er uit ziet ( foto's :D ), maar bij de oude raakt volgens mij het 24z gedeelte van het diff de onderste zwarte beams.
Mijn camera vergroot 10x, maar de elfde keer deedt-ie het ook.
Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Zuid-Limburg

door Luc2000 » Do Aug 26, 2010 19:09

Ik heb ondertussen in jullie ogen een hele nieuwe truck gemaakt, voor mij is het gewoon een verbeterd chassis en verbeterde assen. De accu, een diff met lock, en 2 XL motoren zitten nu in het chassis. De stuurmotoren nog steeds op de assen. De assen zelf zijn ook veranderd, het diff wordt nu aangedreven door een 20t gear, zodat er 2 tandwielen minder op de assen zitten. Op de 1 of andere manier slipt deze combinatie wel. De knobgears ga ik nog vervangen door een 12t en 20t bevel, zodat ik nog een extra vertraging heb. De hele aandrijflijn even op een rijtje: Eerst XL-motor-24t-8t-24t(diff), en dat dus bij beide motoren, en dan de assen: 12t-20t, 20t-24t(diff), en 8t-24t in de naaf van de wielen. Het middendiff helpt trouwens enorm als je rechtop tegen de muur op rijdt. Met diff op slot gaan er tandwielen kraken, niet op slot rijdt hij zo naar boven. Het enige wat boven de assen uitsteekt zijn de recievers, de motor die de pneumatiekschakelaar omzet, en de nepmotor. Ik heb ook nog even buiten getest, en hij doet het redelijk. De banden hebben alleen wat weinig grip, en de bodemvrijheid is nogal weinig. De hele onderkant is wel plat (recht) en vlak (geen uitsteeksels). Ik heb nu ook alles in de goede kleuren (grijs), dus Barman, als je een rood chassis mooier vondt, heb je helaas pech. De truck zelf wordt denk ik geel met nog iets erbij. Het enige wat ik kan/wil verbeteren zijn de krakende tandwielen bij het diff (20t-24t(diff)), en de versnelling en daarna direct weer vertraging bij de motoren (24t-8t-24t (middendiff)). Misschien dat het kraken iets minder is als ik de vertraging heb ingebouwd.

@Jovel:
Het diff raakte inderdaad net wel-net niet die balken, de nieuwe assen hebben dit dus niet meer.

Volgens mij was dit mijn bericht met de meeste tekst ooit :freaked:

Edit: Ja, er komt nog meer tekst bij: Ik heb nog eens buiten getest, en even een kort filmpje gemaakt. De ergste problemen die nu heb zijn dat de tandwielen in het middendiff slippen, ook met de lock erop, en de bodemspeling is erg weinig als je over een obstakel heen wilt rijden, namelijk precies 5 studs. Ik maak nog foto's hiervan, en ga dan eens kijken of ik de wielen wat lager kan zetten, en een extra vertraging in kan bouwen. Dat zijn toch weer 2 studs erbij. Nu is de totale gear ratio volgens http://gears.sariel.pl 1:6, en de snelheid met 7V 16,7 RPM. Met die extra vertraging zou dat dan 1:18 en 5,6RPM (bij een extra 8:24) of 1:10 en 10RPM (bij een extra 12:20). Volgens mij is dit toch een aardige snelheid.
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
Gebruikers-avatar
User

legOscar

3219

Culemborg

door legOscar » Zo Aug 29, 2010 9:47

De beloofde foto:

Afbeelding

Meer kiekjes en info in mijn topic. :)

Flickr
Gebruikers-avatar
User

jovel

1661

Leunen

door jovel » Wo Sep 01, 2010 18:30

Foto's van het chassis van mijn truck:
Afbeelding
onderkant
zijkant

Voor een groot deel geïnspireerd door deze van zblj, maar toch ook wel wat dingen anders.

Zo maak ik bij zowel de voor- als achteras gebruik van de H frames wat de boel een stuk steviger maakt. Omdat de gaten van het H frame niet op de goede plek zaten had dit wel tot gevolg dat de vering compleet anders moest omdat mijn assen anders te weinig bewegingsvrijheid zouden hebben. Dit had dan wel weer als voordeel dat de nep zuigermotor 1 stud omlaag kon.
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5601

Ma Feb 07, 2005 1:03

Utrecht

door mahjqa » Wo Sep 01, 2010 18:40

Heb je aan de voorkant per sé die pins 3 met bush nodig, of kan je die op een slimme manier nog vervangen door 2-nops pinnen? Weer wat minder om achter te blijven haken.

Ziet er machtig mooi uit, trouwens.
Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.
Gebruikers-avatar
User

jovel

1661

Leunen

door jovel » Wo Sep 01, 2010 18:45

Die kan ik nog wel vervangen, maar dat doe ik pas als ik zeker weet dat de boel niet meer los hoeft ( nu kan ik ze er heel snel eraf halen mocht dat nodig zijn ).
Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Zuid-Limburg

door Luc2000 » Wo Sep 01, 2010 18:58

@Jovel en LegOscar: Ziet er goed uit! Ik hoop dat er nog eens een LowLug trucktrial komt en dat er dan aan mee kan/wil doen.

@mahjqa: Als ik nog eens een truck bouw, zou je het dan erg vinden als ik dit gebruik?

Luc2000 schreef:Ik heb ondertussen in jullie ogen een hele nieuwe truck gemaakt, voor mij is het gewoon een verbeterd chassis en verbeterde assen. De accu, een diff met lock, en 2 XL motoren zitten nu in het chassis. De stuurmotoren nog steeds op de assen. De assen zelf zijn ook veranderd, het diff wordt nu aangedreven door een 20t gear, zodat er 2 tandwielen minder op de assen zitten. Op de 1 of andere manier slipt deze combinatie wel. De knobgears ga ik nog vervangen door een 12t en 20t bevel, zodat ik nog een extra vertraging heb. De hele aandrijflijn even op een rijtje: Eerst XL-motor-24t-8t-24t(diff), en dat dus bij beide motoren, en dan de assen: 12t-20t, 20t-24t(diff), en 8t-24t in de naaf van de wielen. Het middendiff helpt trouwens enorm als je rechtop tegen de muur op rijdt. Met diff op slot gaan er tandwielen kraken, niet op slot rijdt hij zo naar boven. Het enige wat boven de assen uitsteekt zijn de recievers, de motor die de pneumatiekschakelaar omzet, en de nepmotor. Ik heb ook nog even buiten getest, en hij doet het redelijk. De banden hebben alleen wat weinig grip, en de bodemvrijheid is nogal weinig. De hele onderkant is wel plat (recht) en vlak (geen uitsteeksels). Ik heb nu ook alles in de goede kleuren (grijs), dus Barman, als je een rood chassis mooier vondt, heb je helaas pech. De truck zelf wordt denk ik geel met nog iets erbij. Het enige wat ik kan/wil verbeteren zijn de krakende tandwielen bij het diff (20t-24t(diff)), en de versnelling en daarna direct weer vertraging bij de motoren (24t-8t-24t (middendiff)). Misschien dat het kraken iets minder is als ik de vertraging heb ingebouwd.

Ik heb weer foto's van bovenstaande versie, ze staan in deze map. Ik heb nu weer een nieuwe vooras. Op zich stevig, ik heb een difflock met het oude diff van 5-studs breed erin weten te krijgen. Volgens mij is het alleen niet zo stevig als de vorige. Het begint bijna een gewoonte te worden om eerst iets nieuws te bouwen en dan foto's te plaatsen van de verouderde versie.
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
Gebruikers-avatar
User

Barman

6673

Wijk bij Duurstede

door Barman » Do Sep 02, 2010 8:02

@Jovel, Ziet er erg goed uit. Mooie verhouding tussen lengte, breedte en hoogte. Goed bedacht om de H-fram te gebruiken om de assen steving te krijgen.

@Luc, blijft nog steeds een mooi compact model en is inderdaad goed verbeterd. Het lagere zwaarte punt is een must voor een TT. Knap werk. Nu nog een mooie body erop. Deze zal wel geel worden, want daar heb je volgens mij aardig wat van liggen.

Ik ben heel benieuwd om deze modellen te bekijken op de meeting en ze in actie te zien.
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5601

Ma Feb 07, 2005 1:03

Utrecht

door mahjqa » Do Sep 02, 2010 8:16

Luc2000; mijn zegen heb je :duim: Ik geloof dat deze oplossing werd aangedragen door iemand anders op Lowlug, meer dan een half jaar geleden, maar ik zou niet weten wie.

Edit: Het was Jovel.
Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3483

Do Mrt 06, 2003 15:37

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Zo Sep 05, 2010 10:28

Gaan we trouwens nog trucktrailen in Oss?
Wil de 6x6 wel eens uittesten..

René
Het lijkt simpel,.............en dat is het ook!!
"Never argue with an idiot. They'll just bring you down to their level, and beat you with experience."
Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Zuid-Limburg

door Luc2000 » Zo Sep 05, 2010 10:40

Ik kom ook, dus als het goed is hebben we dan op z'n minst 4 trucks. Dat is toch wel een redelijk aantal dacht ik zo. Is er ook een baan aanwezig?
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Di Feb 08, 2005 15:36

Delft

door Alexander » Vr Sep 10, 2010 18:44

ik hoop het wel/neem stiekem een beetje aan van wel, sinds dat een vast nummer is de afgelopen 5 jaar.

maar wat baan betreft, een hele andere vraag:
ik heb een paar goede ideeën voor wat leuke baanelementen, en wil die ook graag bouwen, echter ik woon met mn hele hebben en houden op 20m² (incl keuken), en ik kan momenteel al nergens meer heen omdat de hele kamer vol kisten lego staat. mijn vraag is dus, als ik vóór de meeting een paar baanelementen maak, wil iemand die dan ná de meeting een nieuw thuis bieden / ze weer meenemen voor de volgende meeting? zou erg tof zijn. :duim:
..lego komt met de jaren.. wijsheid niet..
Gebruikers-avatar
User

LegoTrucker

689

Di Apr 15, 2003 20:19

Breskens (Zld)

door LegoTrucker » Ma Sep 13, 2010 18:52

Ik zal er niet zijn,wegens andere verplichtingen. :(

Dus mijn vertrouwde baan is er dan ook niet, kunnen jullie daar alvast rekening mee houden.
Verstuurd vanaf ASUS smartPC met windows 7
Gebruikers-avatar
User

TJoling

3004

Zo Aug 06, 2006 13:37

winterswijk

door TJoling » Wo Sep 15, 2010 21:59

goeie tip als je veel last hebt van het slippen van de velg in de band van de 8284. je wielen worden er ook nog eens een stukje zwaarder van wat betekent dat je meer grip hebt, en je zwaartepunt gaat omlaag(tenzij deze al onder het midden van het wiel ligt(wat vrijwel onmogelijk is)) :duim:
The highway to succes is always under construction
Gebruikers-avatar
User

Barman

6673

Wijk bij Duurstede

door Barman » Do Sep 16, 2010 11:32

Zag deze gisterenavond ook voorbij komen. Goed bedacht, maar heeft ook een nadeel. De stevige band heeft alleen grip op de contactpunten met de grond/obstakel. Een zachte flexibele band past zich aan aan de omstandigheden en heeft meer contactoppervlakte en dus meer grip. OMdat Lego vrij harde banden produceerd en de voertuigen erg ligt zijn, is dit niet echt van toepassing, maargoed...
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Delft

door Alexander » Do Sep 16, 2010 23:48

hm, de wielen van de dirt chrusher onder een trialtruck.. goed idee :) die andere tip met die bandjes is ook leuk, maar ik heb die grotere wielen uberhaupt nog niet..
Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Zuid-Limburg

door Luc2000 » Vr Sep 17, 2010 15:43

Zou ik op mijn chassis de differentiëlen (die de hele tijd kraken) erin laten of zou ik gewoon 24t tandwielen ervoor in de plaats zetten? Op de een of andere manier slippen de tandwielen IN het differentieel namelijk. Eigenlijk zou ik dat jammer vinden. Het hele idee van de lego-difflock gaat erdoor weg. Ik zie maar 1 manier om dit te voorkomen, en dat zijn wormwielen, waar ik eigenlijk een hekel aan heb. Suggesties voor andere oplossingen zijn meer dan welkom...
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
Gebruikers-avatar
User

jovel

1661

Leunen

door jovel » Vr Sep 17, 2010 16:43

Ik weet eigenlijk niet zeker of het enig nut heeft maar je kunt een extra 12z tandwieltje in het diff plaatsen ( geen zorgen, het wordt automatisch op zijn plaats gehouden ). Kwa kracht overbrengen heeft het nauwlijks nut, het idee er achter is meer dat de andere tandwielen beter op hun plaats blijven zitten en niet scheef gaan staan.
Ik zou in ieder geval wel reserve onderdelen meenemen zodat je het terplekke alsnog kunt aanpassen.

Weet je wel zeker dat het kraken echt in het diff zit? Ik weet natuurlijk niet hoe je assen er inmiddels uitzien ( volgens mij had je nieuwe ), maar als ik naar dit plaatje zie dat je je diff aandrijft middels een 20z. Dat is geen ideale combinatie omdat de tandwielen niet optimaal in elkaar grijpen. Ik zie het nu pas omdat ik dacht dat het 12z waren.

Verder snap ik niet helemaal waarom je twee XL motoren voor de aandrijving gebruik. Eentje is, mits je de opbouw niet overdreven zwaar maakt, genoeg. Het punt is ook dat de PF ontvanger een beveiliging heeft waardoor ie twee XL's ook niet maximaal kan aandrijven en de winst in kracht minimaal is ( er is wel een trucje om dit te omzeilen ).
Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Zuid-Limburg

door Luc2000 » Vr Sep 17, 2010 17:02

Het ziet er naar uit dat je gelijk hebt. Ik weet niet of dat een goed punt is, want nu moet ik weer de hele as veranderen. En met nog 1 dag te gaan weet ik niet of me dat npg gaat lukken voor de meeting... Ik had al 1 XL eruitgehaald, en ik wil nu proberen of daar de difflock-schakelmotor past, of de airtank. Dat trucje had ik ook al eens gezien, en zit al een paar dagen op mijn ACC 8-)
Jullie zien wel op de meeting hoe ver ik ben gekomen. Ik kan toch niet echt testen, omdat er geen baan aanwezig is.
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
Gebruikers-avatar
User

legOscar

3219

Culemborg

door legOscar » Vr Sep 17, 2010 17:41

Als iedereen nou een paar oude schoenen meeneemt, kunnen we best een leuk obstakelkoersje maken denk ik? :P

(eigenlijk best wel serieus)

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Zuid-Limburg

door Luc2000 » Vr Sep 17, 2010 18:00

Of iedereen moet op sokken lopen :P
Je kan ook wat van moc(jes) neerzetten om overheen te rijden (de stevigere dan, anders gaan ze kapot). Of Alle ACC auto's. Maar als ik niks aan mijn truckchassis verander, kan hij niet veel meer dan over een berg onderdelen heen.
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Delft

door Alexander » Vr Sep 17, 2010 21:27

zo, truck-cab is af, alleen nog ff laadvloer, en dan ga ik morgen wat leuke baandelen maken. word alleen een zwaar om de zooi met de trein daarheen te krijgen, en heb geen idee waar ik het spul ga laten als ik weer thuis ben.. :look:
Gebruikers-avatar
User

dirk klijn

868

Do Okt 28, 2010 14:17

Woudrichem

door dirk klijn » Di Nov 30, 2010 18:48

even :offtopicsmile:

Ik ben nu bezig met mijn 2e trail truck nadat de eerste een totale fail was.....

En met het testen heb ik al 2 staafjes verbogen en 5 tandwielen gebroken :freaked:
Wat kan je hier ooit aan doen? Ik denk weinig eigenlijk jezelf gewoon beperken of niet?
Don't stop 'til you get enough.
Gebruikers-avatar
User

TJoling

3004

Zo Aug 06, 2006 13:37

winterswijk

door TJoling » Di Nov 30, 2010 21:03

assen kun je het beste zo veel mogelijk uit korte asjes(2l, 3l, 4l) en axlejoiners opbouwen. de oude stijl tandwielen(8z, 16z, 24z) zijn idd gevoelig voor hoge koppels, met name de 16z en 24z van de eerste serie(met de 2 extra axleholes) breken makkelijk wanneer er een grote kracht op komt. van de 8z is vooral bekent dat de tandjes gewoon wegbuigen/afbreken.
om beide dingen te verminderen kun je het beste de vertraging zo dicht mogelijk bij het wiel doen, dat ontlast dan het grootste deel van de aandrijflijn.
mag ik vragen welke vertragingen je gebruikt?
The highway to succes is always under construction
Gebruikers-avatar
User

dirk klijn

868

Do Okt 28, 2010 14:17

Woudrichem

door dirk klijn » Wo Dec 01, 2010 7:32

Heb een tekening is alleen niet bar groot..... :?
Don't stop 'til you get enough.
Gebruikers-avatar
User

Pelikaan

636

Vr Mrt 04, 2011 16:47

Weesp

door Pelikaan » Vr Mrt 04, 2011 18:44

Beste Iedereen,

ik ben
nieuw hier , maar ik kijk al langere tijd mee op dit forum. Nou ben ik zelf van plan om een halftrack te maken, die misschien zelfs zo goed word om mee te kunnen trucktrialen. Ik las dat Xano een halftrack had gebouwd en nou kan ik nergens foto's vinden van die halftrack. Op Brickshelf onder Xano niet, hier op het forum kon ik niks vinden en via google krijg ik ook niks. Nu de uiteindelijke vraag: heeft een van jullie een link of zelf foto's waarop de halftrack te zien is?
Laatst gewijzigd door Pelikaan op Za Mrt 05, 2011 21:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
Mijn Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

glasbak

319

Zo Nov 04, 2007 20:44

Amstelveen

door glasbak » Za Mrt 05, 2011 8:56

persoonlijk vind ik dit een hele mooie.

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=416720
met het grootste gemak breng je je Lego bij glasbak!
Gebruikers-avatar
User

Pelikaan

636

Weesp

door Pelikaan » Za Mrt 05, 2011 18:38

Dat is ook zeker een mooie halftrack, alleen lijkt hij naar mijn idee niet echt trucktrialgeschikt. de bodemvrijheid lijkt mij niet zo hoog en ook geen aangedreven vooras. Xano heeft ooit een halftrack gemaakt, die gemaakt was om te truck-trialen. dus ik vroeg me af of er van die Foto's waren, aangezien deze ook niet echt mijn schaal is. Ik bouw namelijk aardig wat kleiner. Verder heel erg bedankt voor de foto's want ik heb via deze foto's wel weer heel wat styling-ideeen opgedaan.
Mijn Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Zuid-Limburg

door Luc2000 » Za Mrt 05, 2011 18:57

Er zijn een aantal nadelen aan een halftrack als TT. Als eerste zul je rubberen rupsbanden moeten gaan gebruiken, of eventueel plasticen met elastiekjes erop, maar dat werkt ook maar beperkt. Als je dit niet doet heb je veel tre weinig grip. Als tweede is de bodemvrijheid erg laag. Zelfs als je de grootste wielen onder de rupsbanden zet, is je bodemspeling maar 2-3 studs.
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
Gebruikers-avatar
User

Pelikaan

636

Weesp

door Pelikaan » Za Mrt 05, 2011 19:11

Het was sowieso al mijn plan om elastiekjes om de tracks te gaan plaatsen, ik heb het getest en een helling op met een band of track heeft weinig verschil... het enige is dat bij een track je vaker minder contactoppervlakte heb dan met een band, die ergens overheen veert. de bodemvrijheid wou ik verkrijgen door achter hem heel erg hoog in de tracks te zetten, gewoon door de steunarmen en vering binnen de trackbreedte houden, en de aandrijvingswielen achter heel erg hoog te zetten (ong. 6/7 studs). Voor wou ik deze in combinatie met deze deze te gebruiken. ik weet niet of het kan, maar het was mijn plan om de nieuwe CV-koppeling in de achterkant te steken, zodat ik wel een aangedreven vooras kan maken. en als ik hem dan gewoon hoog in de veren zet, moet het wel lukken toch? of denken jullie van niet? jullie hebben immers al meerdere truck gebouwd. heeft mijn plan kans van slagen, of zou het een grote sof worden? (realiseer wel dat het mijn eerste TT-truck is)
Laatst gewijzigd door Pelikaan op Za Mrt 05, 2011 21:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
Mijn Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11202

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Za Mrt 05, 2011 21:01

@ de PS: gebruik [ url = hierdelink ] deze [ / url ] maar dan zonder de spaties.
De andere vragen moeten maar beantwoord worden door Lowluggers die daar meer verstand van hebben dan ik (en dat is vrijwel iedereen) :lol:
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Zuid-Limburg

door Luc2000 » Zo Mrt 06, 2011 12:02

Ik heb dan wel geen een succesvolle truck gebouwd :fluiten: (alhoewel, degene die ik nu heb staan doet het wel goed, na 1,5 jaar klungelen), maar toch een een reactie. Je zou de rupsbanden misschien ongeveer zo kunnen maken als barman's tank, je habt dan in ieder geval veel bodemspeling. Je zou de voorwielen kunnen maken met de onderdelen die jij noemt, maar ik vind zelf dat je dan een vrij kleine veerweg hebt. Ook is de stuuruitslag erg klein. Ik zou trouwens zeker de nieuwe CV-joints gebruiken, als je de oude zonder vertraging erna gebruikt, kunnen ze breken. Verder zul je de snelheid van de voorwielen en de rupsbanden gelijk moeten krijgen, maar ik heb geen idee hoe je dat zou kunnen berekenen.
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
Gebruikers-avatar
User

mark4lego

696

door mark4lego » Zo Mrt 06, 2011 13:05

door een midden(sper)differentieel in te bouwen, is dit probleem verholpen volgens mij.
het leven begint met Lego!
Gebruikers-avatar
User

Pelikaan

636

Weesp

door Pelikaan » Zo Mrt 06, 2011 15:25

bij echte halftracks kunnen de voorwielen niet zijn aangedreven, maar door een middensperdiff erin te zetten kan het bij een lego model wel. wat je ook zou kunnen doen is zorgen dat je voorwiel en je aandrijfwiel van de rupsen precies dezelfde diameter heeft, maar met mijn aandrijfwielen gaat dat niet lukken. en het was sowieso al het idee om zoiets als Barman te gebruiken, alleen dacht ik erover om de poten met de geleidingswielen schuin te zetten en wat in te korten, en dan aan het uiteinde een splitsing te maken met aan elke kant 1 wiel, en die splitsing kan dan vrij bewegen. zo heb je 2 geveerde wielen, aan 1 veerstaaf. Volgens mij kan je niet echt een goede geveerde vooras maken zonder dat je maar een paar studs bodemvrijheid heb onder de vooras. Het was namelijk ook mijn idee om het chassis zo hoog mogelijk te houden, want met rupsen zal hij niet zo heel erg snel kantelen. Ikzelf heb heel erg veel voorassen gemaakt die aangedreven waren, maar bijna allemaal faalden ze, of hadden ze maar 2-3 studs bodemvrijheid. en met deze onderdelen kom je toch nog best hoog uit... en het gaat natuurlijk ook om de stuurkunsten, niet om gewoon rechtdoor over alles heen te rijden... :fluiten:. maar ik vroeg me af of het sowieso mogelijk is om de nieuwe CV-koppeling in de achterkant van dit onderdeel te steken. anders moet ik na gaan denken over een niet-aangedreven vooras...
Ps: is het toegestaan om met een halftrack een trucktrial te rijden?

I
Mijn Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

Pelikaan

636

Weesp

door Pelikaan » Za Mrt 19, 2011 20:11

ik ben van het halftrackidee afgestapt. het was te latig om hem goed grip te laten krijgen en ook het sturen in een bak grin ging niet goed. hij reed gewoon rechtdoor. zelfs met 300 gram aan z'n voorkant. (ja, ik heb speciale op lego passende gewichten in alle soorten en maten.)
Mijn Brickshelf
VorigeVolgende