Vanwege de internationale interesse, een apart forum voor trucktrial. International Trucktrialforum

Lego Trucktrial Deel 7

no avatar
User

victorb

2884

Di Feb 10, 2004 21:08

Re: Lego Trucktrial Deel 7

door victorb » Za Feb 21, 2009 18:20

Anko er bestaan bijna geen v4 vrachtwagen motoren als jij er 1 kan noemen vind ik het knap ;)

de bodem vrijheid word niet alleen door de band bepaald ook door je as ontwerp
en de stuur uitslag van mijn 81mm 24x43 banden is gewoon groot. dat de 8880 standaard ontwerp nou zo beperkt is :r

en verschillende klasses werkt niet gewoon 1 klasse waar alles binnen valt :)
Gebruikers-avatar
User

Fedde

1892

Di Mrt 18, 2003 22:08

Fryslân

door Fedde » Za Feb 21, 2009 18:28

Zelf vind ik het niet zo erg. Mijn idee qua regels:

- Wel maximale afmetingen. Zowieso voor de breedte, eventueel ook voor de hoogte en de lengte.
- Bij de regels voor de breedte rekening houden met de breedte van de banden. Eventueel een maximale hart-op-hart afstand invoeren.
- Wat voor banden je gebruikt staat vrij. Banden hebben allemaal hun voor- en nadelen. Banden moeten wel in verhouding tot het voertuig staan en mogen in elk geval niet te klein zijn.
- Geen minimum grootte van een laadbak. Laadbak moet bij het voertuig passen. Misschien een foto van de echte versie van het voertuig meenemen als bewijs?
- Geen regels omtrent de motoren behalve dat het LEGO motoren moeten zijn. Meer motoren betekent ook een hoger gewicht en een hoger zwaartepunt terwijl je dan misschien wel meer vermogen hebt dan nodig is. Ik was er niet alle keren bij, maar volgens mij heb ik nog nooit een voertuig stil zien vallen wegens een gebrek aan vermogen.
- Afstandsbediening is toegestaan, mits alles maar origineel Lego is en ongemodificeerd.
- Aparte klasse voor voertuigen die (deels) op rupsbanden rijden, denk aan tanks, bulldozers, shovels, en halftracks. Rijdt het op 1 of meer rupsbanden ? Dan zit het in die categorie. Een wiel dat bestaat uit een tandwiel met daar een rupsband strak omheen telt dan als een wiel, zit het tandwiel los in de rups (oftewel: als je een de rups een schakel korter kan maken en de rups past nog steeds om het tandwiel) dan geldt het als een rups.
- Aparte klasse voor 'funvoertuigen'. Denk aan pneumatisch aangedreven machines, machines zonder wielen maar met (veel) poten, machines die niet lijken op een bestaand voertuig, machines die letterlijk over de baan vliegen ( ;) ) en machines die niet helemaal uit Lego bestaan. maar het punt is dat je moeilijk kan beoordelen wie in deze categorie wint.
- Een klasse voor prototypes. Alles mag, geen prijzen.
Van LEGO kan je alles maken, zolang je maar genoeg blokjes hebt.
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4473

Di Feb 05, 2008 8:57

door Aliencat » Za Feb 21, 2009 18:46

Met het soort regels als Fedde opnoemt zou ik het ook erg interessant vinden een Trialtruck te bouwen :)
Gebruikers-avatar
User

Anko

1996

Wo Jan 18, 2006 19:53

Kopje van Noord Holland

door Anko » Za Feb 21, 2009 19:12

VictorB, dat weet ik ook wel, maar om even een indruk te geven, je zou ook een v6 voor de 4x4 ding kunnen doen.. maar als je de motor weglaat, gaat ook een deel echtheid weg. want de kunst is nou juist om die motor er WEL in te krijgen..

Dat over die banden, moeten ze zelf weten, als de as maar 25 studs TOTAAL breed is, dus incl banden.. tja, you want it big, you have to build it small..
Brickshelf: Klik
Nee, grapje..
Gebruikers-avatar
User

Fedde

1892

Fryslân

door Fedde » Za Feb 21, 2009 19:14

Ik denk dat het zowieso niet illegaal is om met een truck over de baan te rijden die aan geen enkele regel voldoet. Maar dan win je zowieso ook geen prijzen ;)

Overigens, Victor, zijn er ooit prijzen uitgereikt aan de hand van de trucktrail ?
Gebruikers-avatar
User

TJoling

3004

Zo Aug 06, 2006 13:37

winterswijk

door TJoling » Za Feb 21, 2009 19:22

ik denk dat of een maximale vertraging of een tijdswaarneming moet komen, dit om de snelheid een beetje erin te houden. ook denk ik dat er een minimale asbelasting moet komen voor voor en achter. dit om een realistische gewichtsverdeling te krijgen, daarbij ben ik voor het schrappen van de nepmotor, al met de werkende motor op een realistische plek zitten en zo afgedekt zijn zodat de motor niet meer zichtbaar is. het moet dus op een dieselmotor lijken. zoals legotrucks ze altijd al in zijn vrachtwagens bouwt: http://www.dennisbosman.nl/lego/nederlands.html(ik heb altijd al gedacht dat daar wel een motortje in weggewerkt kan worden(al zal dat wat moeilijker worden bij een rc-motor))
voor de rest (bovenstaande regel in ogenschouwnemend) lijkt mij dat alle voor pf motoren, uitgezonderd rc, gewoon onbeperkt gebruikt mogen worden
verder ben ik voor een maximale hart op hart breedte van 22 studs. banden:in verhouding tot het voertuig: dus als je een trailtruck van 8 studs breed wil maken dan kun je er geen 8421 wielen onder kwakken. wat mij brengt bij het volgende: er moet alleen een maximale afmeting zijn, en de voorwaarde dat het voertuig in verhouding is. dat is het wel zon beetje.
The highway to succes is always under construction
no avatar
User

victorb

2884

door victorb » Za Feb 21, 2009 20:06

afspraken over gewicht lijkt me niks

laat iedereen zelf bepalen of die zware of lichte truck bouw alles heb zijn voor en nadelen

teveel regels en beperkingen maken het er niet leuker op denk ik
Gebruikers-avatar
User

Fedde

1892

Fryslân

door Fedde » Za Feb 21, 2009 20:15

Een minimale snelheid lijkt mij wel iets, maar die moeten we wel vrij laag houden. Het doel is in mijn ogen om te voorkomen dat iemand irritant traag rijdt, niet om het een extra moeilijkheid te maken.

Een minimaal gewicht per as lijkt mij geen optie. Hoe wil je dat bepalen bij een truck met 4 aslijnen (die 8x8 monsters dus) waarbij de wielen erg dicht op elkaar staan ? Lijkt me niet handig.

En een electromotor afdekken zodat het een dieselmotor lijkt ? Lijkt mij erg moeilijk. Dan moet je cilinder-achtige dingen op een electromotoren gaan fabriceren. Op zich kan je dan een lijnmotor maken, maar dan zie je de zijkanten van de electromotor. Dus dan moet daar ook iets overheen waardoor je motor al gauw 6 studs breed wordt (5 studs kan op zich ook wel, maar dat is weer moeilijker en draagt in mijn ogen niet iets bij wat zinnig/leuk is).

Het bezwaar van RC (dat is toch op afstand besturen met infrarood? Ik vraag het even voor de zekerheid ;) ) zie ik niet. Zowieso moet er dan een battery pack op de truck en dat maakt hem extra zwaar. Het voordeel van een mooiere truck wordt dan benadeeld door de ruimte die het battery pack inneemt en het gewicht er van. Dus of je voor RC besturing kiest geeft -mits je ook beoordeelt op uiterlijk- niet veel voor of nadelen.

Wat het laatste punt ben ik het wel redelijk met je eens. Er moet een maximale hartafstand tussen de wielen komen. Echter, wat die hartafstand moet zijn wil ik nog even open laten.

Ik bedenk mij net dat we ook moeten bepalen wat 1 wiel is. Dat klinkt misschien raar, maar ik heb een knikvoertuig gebouwd (mijn eerste trucktrailtruck) die van oorsprong 4 wielen heeft maar ik heb er dubbele Legowielen onder gezet omdat enkele Legowielen te smal waren. Het orgineel had dus 4 wielen, de Legoversie had er dus 8.
Gebruikers-avatar
User

Fedde

1892

Fryslân

door Fedde » Za Feb 21, 2009 20:17

Ik ben het met Victor eens. De enige regels die er moeten zijn is om de trucks in bepaalde categorieën te plaatsen waardoor uiteindelijk bijna alles de baan over kan/mag.
Gebruikers-avatar
User

Anko

1996

Kopje van Noord Holland

door Anko » Za Feb 21, 2009 20:24

Ook dat is iets aparts, knik voertuigen, die zijn vrij makkelijk te bouwen, omdat je geen gecompliceerde voor en achteras hoeft te maken..

Vind het opzich wel ok, maar dan moet het wel een bestaaand ding zijn, zoals die foremost delta, en niet een zelfbedacht iets..
Nee, grapje..
Gebruikers-avatar
User

Fedde

1892

Fryslân

door Fedde » Za Feb 21, 2009 20:30

Precies, maar dat was ook al een regel ;)
no avatar
User

craneson

2030

Wo Aug 25, 2004 17:51

anywhere but home

door craneson » Ma Feb 23, 2009 11:38

iedereen weer heerlijk zijn eigen straat geveegd ! , ik zou niet de hele regelzooi op zijn kop zetten , maar daar aanpassingen doen die nodig zijn in verband met de ontwikkelingen van nieuwe lego producten, zoals motoren, besturingen(rc,ir) en wielen. en wat ook belangrijk is we moeten ons aanpassen aan de regels in andere landen zoals polen e.d.
de regels zijn gegroeid uit ervaringen en de aanpassingen moeten daar weer uit voortvloeien.
ik ben dan ook geen voorstander van nog meer regels , maar van kleine aanpassingen.
ook optische onderdelen hebben een functie en lading creeren is niet trucktrial eigen. die nemen juist geen lading mee , om dit keer iets leuks te doen kunnen we wel caravans maken die we mogen meeslepen.
Maar is de uitdaging niet voldoende, onze prutsproducten zijn nog lang niet zo ver als de poolse trucks ! 8-)
Laatst gewijzigd door craneson op Ma Feb 23, 2009 19:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
als je de bron wilt bereiken, moet je tegen de stroom in gaan
no avatar
User

refro

13

Wo Okt 17, 2007 19:22

door refro » Ma Feb 23, 2009 15:58

victorb schreef:Anko er bestaan bijna geen v4 vrachtwagen motoren als jij er 1 kan noemen vind ik het knap ;)

Nou kijk een naar de Bogward b1000 http://www.borgward.nl/vrachtwagens.htm en er zijn er nog veel meer. Ja ik weet het het zijn allemaal old timers maar zeker wel vrachtwagens :).

Ik volg dit topic al langer en wilde altijd nog eens een trial truck bouwen. Regels boeien me op het moment niet ik ga maar gewoon eens bouwen om ervaring op te doen. En kijk dan later wel of ie ook officieel mee mag doen.
Gebruikers-avatar
User

defecto

1091

Di Sep 14, 2004 19:27

Zaandijk

door defecto » Ma Feb 23, 2009 18:44

Lijkt me dat je ook wel een aparte klasse voor op afstand bestuurde trucks kan hebben. Ikzelf vind het er beter uitzien als er geen kabels uit de truck hangen naar de bestuurder, maar zoals al gezegd heb je met RC wel veel extra gewicht.
no avatar
User

victorb

2884

door victorb » Ma Feb 23, 2009 19:27

Jaaaaaaah Caravan challenge! leuk!!

Gewoon bouw de gekste leukste mooiste caravan! En sleep die mee! Iedereen die eind van de baan haald mag kamperen en marsmellows boven campvuur in de fik steken :omg:

Aparte klasse voor rc voertuigen is denk niet nodig der is nooit bewezen dat een zwaarder voertuig nadeliger is dan een lichter voertuig. Hij zak alleen eerder door te lichte assen.

Refro ik bedoel 4 cylinder vrachtwagen motoren in V formatie ;)

Lading meenemen vind ik ook niet nodig maar bij een meeting een challenge bedenken is wel leuk. bijv nu caravans volgend keer stijle moeilijke helling en dan met lier erbij naar boven proberen te komen.

Weet iemand of onze oost europese collega legotruckchauffeurs ook een regelement hebben? en zoja kan iemand die hier plaatsen (graag leesbaar dus niet in pools russich tjechies ;))

We moeten het gewoon bij 1 klasse houden met voldoende vrijheid en niet teveel vastleggen in regels.
no avatar
User

craneson

2030

anywhere but home

door craneson » Ma Feb 23, 2009 19:49

alle dikke ford transit producten uit de jaren 70 hadden ook een benzine V4 motor optie.
maar we dwalen af, de regels zijn er, en worden een beetje aangepast hier en daar , gelieve opbouwende opmerkingen een voorstellen .
alle vormen van besturing met RC of IR zouden moeten mogen ? .
alle banden zouden moeten mogen ? .
alle motoren zouden moeten mogen (één per functie) (de oude regel blijft ook geldig)
de breedte van het voertuig blijft 24 nop. de band/as breedte valt buiten de regels. De baan krijgt vlagpoortjes van 35 noppen ! .
dus als je te breed wordt pas je nooit door de baan !.
kom maar op met ideëen 8-)
Laatst gewijzigd door craneson op Zo Mrt 01, 2009 10:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

Anko

1996

Kopje van Noord Holland

door Anko » Ma Feb 23, 2009 19:52

30 studs.. ik krijg een ideetje.. dat wordt dus een truck met 4 van die 8466 banden..
Nee, grapje..
Gebruikers-avatar
User

Fedde

1892

Fryslân

door Fedde » Ma Feb 23, 2009 21:24

Mijn voorstel voor nieuwe regels:

De rijklasse:
1) De Truck mag alleen uit Lego bestaan, met uitzondering van touw voor een lier. Elastiekjes moeten ook orgineel Lego zijn.
2) De Legoblokjes mogen niet onherstelbaar gemodificeerd en/of aangepast zijn. Verlijmen van lego geldt als een onherstelbare beschadiging.
3) De Truck moet op een werkelijk bestaande truck gebaseerd zijn en er ook op lijken. De verhoudingen moeten dus ook kloppen, karikaturen zijn niet toegestaan.
4) De voortbeweging en sturing geschiedt door middel van electromotoren
5) Tijdens het rijden en/of sturen mag je de truck niet aanraken, met uitzondering van het volgende:
A) batterijdozen en/of besturingseenheden die alleen door middel van een 1 of meer snoertjes en/of pneumatiek slangetjes aan de truck verbonden zijn
B) als de truck stil staat om een haakje van een op de truck gemonteerde lier ergens aan te bevestigen. Hierbij mag niet zo aan het haakje en/of het touw getrokken worden dat de truck verplaatst en/of vervormt
6) De Truck moet voorzien van een zuigermotor die draait als 1 van de electromotoren voor de aandrijving draaien.
7) Voor de aandrijving mag je maximaal 2 motoren gebruiken
8) Voor de besturing mag je maximaal 1 motor gebruiken
9) Antennes waarvan de enige functie is een signaal te ontvangen om de truck te besturen vallen buiten alle lengte- en breedteregels, met uitzondering van de ontvangers voor infrarood besturing.
10) De maximale breedte van de opbouw is 24 nopjes, uitsteeksels zoals antennes, spiegels, deurkrukken en andere kleine zaken worden hierin niet meegeteld. Spatborden worden hierin WEL meegeteld.
11) Alle assen moeten kunnen veren en/of pendelen. De wielen moeten dus afhankelijk van de ondergrond omhoog en omlaag kunnen bewegen ten opzichte van de ondergrond.
12) Alle wielen moeten aangedreven zijn.
13) De truck moet dezelfde wielen laten sturen als het orgineel.
14) Rupsbanden zijn niet toegestaan.
15) De truck mag niet op dezelfde dag meedoen aan een andere klasse (behalve de caravanklasse), ook niet na een verbouwing
Vervallen zijn regels omtrent de wielen die je moet gebruiken, de maximale breedte inclusief wielen, welke motoren je mag gebruiken. Toegevoegd is een regel die er voor zorgt dat de motor meedraait als de truck rijdt en dat de truck niet een karikatuur is van het orgineel.

De sierklasse:
1) De truck moet voldoen aan regel 1, 2, 5 en 11 van het regelment van de rijklasse.
2) de trucks moeten een soort van opbouw hebben van enige betekenis. Een minifig op een tuinbankje er op zetten is dus niet voldoende.
3) De trucks mogen NIET op een bestaande truck lijken, tenzij het duidelijk een karikatuur is van het orgineel.
4) De truck mag niet op dezelfde dag meedoen aan een andere klasse (behalve de caravanklasse), ook niet na een verbouwing
Deze klasse is voor als je iets geks wilt bouwen. Er zijn veel minder regels aan verbonden. Hint: de aandrijving is helemaal vrij!

De rupsklasse:
1) De truck moet voldoen aan regel 1 t/m 11 en 13 van de rijklasse.
2) Rupsbanden hoeven niet geveerd en/of gependeld te zijn.
3) De truck mag niet op dezelfde dag meedoen aan een andere klasse, ook niet na een verbouwing
4) De truck mag niet op dezelfde dag meedoen aan een andere klasse (behalve de caravanklasse), ook niet na een verbouwing
Deze klasse is speciaal voor de rupsvoertuigen (joh ! :lol: )

De prototypeklasse
1) De truck moet voldoen aan regel 2 van de rijklasse.
2) In deze klasse zijn nooit prijzen te verdienen
3) De truck mag niet op dezelfde dag meedoen aan een andere klasse (behalve de caravanklasse), ook niet na een verbouwing
Alles mag, behalve gesloopte Legoblokjes. Dus als jij een truck hebt van 80 nopjes breed die staat op houten wielen, niet kan sturen, geen motoren heeft en echt helemaal nergens op lijkt, dan is dit jouw klasse

De caravanklasse
1) De trucks voldoen aan alle eisen van 1 van de voorgenoemde klasse.
2) De trucks hebben een al daar niet afneembare trekhaak waar de in deze klasse gebruikte caravan aan vast gekoppeld kan worden.
3) De trekhaak mag niet in zijn geheel of gedeeltelijk bevestigd zijn door middel van touw en/of elastiek.
4) Wanneer de trekhaak tijdens het rijden over de baan afbreekt moet er opnieuw gestart worden. Eventuele punten komen te vervallen.
5) Elke truck in deze klasse mag maximaal 3 keer starten.
6) In aangekoppelde toestand en op een vlakke ondergrond zoals een tafel is de minimale afstand tussen de onderkant van de caravan en het oppervlak waar deze op staat minimaal 2 nopjes, uitgezonderd de wielen. De truck voor de caravan staat op hetzelfde oppervlak.
7) Ruim vantevoren wordt het ontwerp van de caravan bekend gemaakt.
8) De truck mag op dezelfde dag WEL meedoen aan maximaal één andere klasse. Daarvoor mag de trekhaak gedemonteerd worden.
De caravanklasse. Heb je al een voertuig, pruts er een trekhaak onder en doe ook mee aan deze klasse

De baan

Wat waren de regels hier ok alweer voor? :oops:

Een hele berg regels en 5 klassen. Toch heb ik het gevoel dat op deze manier iedereen mee kan doen zonder dat dat veel moeite kost. De regels dat een truck niet mee mag doen in andere klassen lijkt heel streng, maar die regel is ook pas bedoeld voor als er echt prijzen uitgedeeld worden. Ik wil hiermee proberen te voorkomen dat 1 persoon er met alle prijzen vandoor gaat. Maarja, het is natuurlijk niet verboden om 4 trucks te bouwen ;)

Enneh, even voor de zekerheid: dit zijn niet DE regels, dit is een VOORSTEL voor nieuwe regels ! ! ! Ik heb alleen geprobeerd om de regels in een wat concreter jasje te gieten zodat ze, mits ze goedgekeurd worden, meteen gebruikt kunnen worden.
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5609

Ma Feb 07, 2005 1:03

Utrecht

door mahjqa » Ma Feb 23, 2009 21:49

Heb bij Fedde's regels eigenlijk weinig toe te voegen, en ik moet bekennen dat het Trialvirus bij mij al weer toeslaat...

Voor de wielen; ik voel er eigenlijk weinig voor om de tractorwielen toe te staan. De wielen zijn moeilijk verkrijgbaar, en voegen aan de challenge weinig toe. Om de competitie zo eerlijk mogelijk te houden lijkt het me handig dat iedereen in staat is om mee te doen, zelfs als je alleen maar een 8880 of een 8865 in huis hebt staan. Maximum diameter dus 81.6 mm.
Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.
Gebruikers-avatar
User

Fedde

1892

Fryslân

door Fedde » Ma Feb 23, 2009 21:57

Ik denk dat de wielen de truck niet maken of breken, daarom is mijn idee de keus van de wielen helemaal vrij te laten.
no avatar
User

victorb

2884

door victorb » Ma Feb 23, 2009 21:58

fedde wat een moeite haha

maar is het niet een beetje teveel van het goede :)
Gebruikers-avatar
User

Fedde

1892

Fryslân

door Fedde » Ma Feb 23, 2009 21:59

Nee want je kan met deze regels bijna alles.
Gebruikers-avatar
User

legorigs

1745

Zo Okt 10, 2004 21:01

Oostzaan

door legorigs » Di Feb 24, 2009 0:51

Zonder regels kan je echt alles :D
Big rigs the American way.
Gebruikers-avatar
User

Fedde

1892

Fryslân

door Fedde » Di Feb 24, 2009 1:50

Dan kan je nooit meer een echte wedstrijd houden (vind ik).
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5609

Utrecht

door mahjqa » Di Feb 24, 2009 7:27

legorigs schreef:Zonder regels kan je echt alles :D

Welkom bij de prototypeklasse.
no avatar
User

craneson

2030

anywhere but home

door craneson » Di Feb 24, 2009 9:04

hallo Fedde , inderdaad schiet je een beetje door,, het is niet de bedoeling dat je de hele boel overnieuw schrijft maar goed , dus haal alle overbodige en onzin regels er maar eens uit. dan houdt je een leesbaar en hanteerbaar iets over , dan kijken we daarna waar het een en ander verschilt.
maw Fedde's voorstel is één van de ideëen, maar niet als zodanig aan te nemen. 8-)
Laatst gewijzigd door craneson op Zo Mrt 01, 2009 10:20, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5609

Utrecht

door mahjqa » Di Feb 24, 2009 9:48

craneson schreef:hallo Fedde , inderdaad schiet je een beetje door , dus haal alle onzin regels er maar eens uit. dan houdt je een leesbaar en hanteerbaar iets over , kijken we dan wel hoe het bevalt.

Ik geloof niet dat dit de juiste toon is om suggesties te maken. Daarnaast zou je iets specifieker kunnen zijn. Welke regels vind je 'onzin' en waarom?
Gebruikers-avatar
User

Vdub

1149

Za Dec 30, 2006 20:04

Alkmaar

door Vdub » Di Feb 24, 2009 14:10

Men had het hier over kijken naar de Poolse Trial om daarvan wat regels af te leiden, maar volgens mij hanteren hun geen het moet op een echte truck lijken regel, of ze interpreteren hem heel losjes.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26156

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Di Feb 24, 2009 15:17

Ik weet niet, maar volgens mij is de Poolse trial afgeleid van de regels zoals Victorb en Craneson die ooit gemaakt hebben toch?
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4473

Di Feb 05, 2008 8:57

door Aliencat » Di Feb 24, 2009 15:30

stuifzand schreef:Ik weet niet, maar volgens mij is de Poolse trial afgeleid van de regels zoals Victorb en Craneson die ooit gemaakt hebben toch?

Op dat moment wel, maar de Polen hebben er later nieuwere regels aan toegevoegd / bestaande regels veranderd en verwijderd, om bijvoorbeeld gebruik van Power Functions en RC ook mee te nemen in dezelfde "klasse" als het conventionele 9V.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26156

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Di Feb 24, 2009 15:51

Ah, ok, ik heb het natuurlijk ook niet zo goed gevolgd :@
:lurk:
Gebruikers-avatar
User

Fedde

1892

Fryslân

door Fedde » Di Feb 24, 2009 18:10

Ik zou ook wel eens willen weten welke van de door mij voorgestelde regels 'onzin' zijn. Als je het er niet mee eens bent: prima, maar zeg dan even waarom ;)

Tot nu toe is er bij mijn weten niet echt een competitie geweest. Gewoon een stel Lego trucktrailtrucks die over een baan heen rossen. Met regels kan daar verandering in gebracht worden en kan je een echte competitie houden met geweldige prijzen zoals eeuwige roem voor 14 dagen op Lowlug ;)
no avatar
User

craneson

2030

anywhere but home

door craneson » Di Feb 24, 2009 20:44

Beste Fedde , heel fijn dat je zo wilt inzetten , maar ik denk dat ook kritiek een onderdeel is van kommuniceren.
de regels die je stelt kunnen veel korter en bondiger, zie het orgineel , en elastiek mag overal vandaan komen net als touw.
karikaturen , waarom haal je dat erbij , alle lego is een karikatuur en verhoudingen zijn helemaal aan de bouwer hoe hij dat oplost , lego kan nooit de echte wereld nabootsen het zijn namelijk blokken ! dingen als trekken en sleuren aan je truck zijn nooit toegestaan omdat dat niet sportief is. maar als je dat zo gaat benadrukken lijkt het wel alsof we met de olympische spelen bezig zijn .
je mag net zoveel motoren inbouwen als je wilt als er maar slechts twee dienen voor de aandrijving. antennes zijn natuurlijk niet mee te tellen in de afmetingen , ze zitten nooit in de breedte , dus nooit in de weg bij het meten. spatborden telden altijd al mee in de maximale breedte dus dat hoef je niet apart te benoemen. de ingewikkelde regels voor de vering zijn in één klap als vering te noemen. dat je alle wielen wilt aandrijven is aan de bouwer.en de besturing is vanzelfsprekend op de voorwielen.
het gaat om TRUCKTRIAL natuurlijk horen rupsbanden daar niet bij , dus die regel is overbodig.
trucks verbouwen en andere dingen doen de zelfde dag zijn eerder regel dan verboden , hoe kom je op zo'n regel , verklaar dat dan .
sierauto's zijn geen trucktrial auto's die klasse bestaat niet en is ook niet nodig net als de rupsklasse. alle die anders dan TT voertuigen zijn, mogen in de vrije klasse doen wat ze willen al gaat de bouwer erbij op zijn hoofd staan. ze mogen over de baan en lol hebben .
het slepen van een caravan is een loloptie geen subgroep en geen verdienste.
kijk met regels zou je in theorie alles bereiken wat je zou willen , maar we willen zo veel mogelijk variaties en verrassingen , als je voor elke situatie een regel gaat zitten verzinnen zijn we meer met de uitvoering daarvan bezig op de meetings dan met plezier hebben.
ik ga bijvoorbeeld niet zitten soebatten over de letter van de regel , dat is nooit de opzet van de TT geweest , als er al regels waren hadden die een sturend doel en geen verbiedend doel.
houd je je niet aan de regels , dan val je automatisch in de vrije klasse.
voor de vrije klasse blijft overigens wel gelden dat alles lego is en dat je de motoren regel niet breekt !. dan nog het prijzen idee, waarom zouden we een prijs weggeven als je ook gewoon lol kunt hebben , met het soort regels wat jij schetst komen er straks deelnemers met drie of meer auto's . ik kan dat doen en er zijn er meer die dat kunnen, maar dan is voor mij de lol er wel vanaf , ik ga anderen niet de ogen uitsteken met mijn berg legozooi.
TT is plezier in bouwen en showen , en vooral plezier hebben.
en ik vind het prima dat je wilt meepraten en ideëen wilt delen maar dan wel op een normale manier , en niet door de hele boel op zijn kop te zetten met een zogenaamd nieuw regelement ook al bedoel je dat nog zo goed. misschien vind je mij erg ondiplomatiek , maar ik schep er geen plezier in, mensen uit te leggen wat ze beter kunnen doen. of beter niet dus zie het als horizontale kritiek. Rob. 8-)
Laatst gewijzigd door craneson op Zo Mrt 01, 2009 10:17, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5637

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Di Feb 24, 2009 21:28

Om me er ook eens mee tegenaan te bemoeien:
Het benoemen van ongeschreven regeltjes is helemaal niet verkeerd. Fedde heeft een goede poging gedaan. Misschien heeft hij het teveel uitgesplitst en lijkt de nadruk te komen liggen op een echte wedstrijd. Maar hij geeft zelf aan dat het een voorstel is. En ook dat de regels niemand moet weerhouden om iets te bouwen en over de baan te laten rijden.

Het regeltje dat een truck op een echte bestaande truck moet lijken, is denk ik wel verkeerd verwoord in het voorstel van Fedde. Ik begreep altijd dat de trialtruck er realistisch uit moet zien, maar niet perse een bepaald echt model moet zijn (dus geen open technic model, maar netjes afgewerkt met dichte zijkanten, cabine, laadbak of zo). Maar misschien heb ik dat wel verkeerd begrepen. Ik ben tenslotte geen trialtruck bouwer
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
no avatar
User

craneson

2030

anywhere but home

door craneson » Di Feb 24, 2009 22:51

dat heb je goed gezien , ik vind het dan ook prima dat er meegedacht wordt aan het
regel-gebeuren. maar het moet geen oerwoud worden van regels en stekels.
je moet goed overdacht aan je regels werken en jezelf niet in de nesten schrijven.
houd het eenvoudig en helder, gebruik de bestaande regels als basis en ga daar mee aan de slag. je maakt tenslotte geen boek voor jezelf.
de bestaande regels zijn eenvoudig en werkbaar daar zou alleen aan bijgespijkert hoeven worden.
dan komen de volgende thema's aan de orde.
welke wielen , wat voor besturing , en eventueel de breedte van je bouwsel.
over dat laatste moeten we echt goed nadenken , de oude regels zijn voor veel bouwers te beperkend, wat dus eerst een positieve regel was , gaat nu teveel selecteren.
de besturing is net zo'n thema. Wat eerst een naar eenvoud leidende regel was , nl met een handgedragen batterijendoos en snoertjes tussen de auto en de bestuurder is nu een beperking ten opzichte van wat de meeste bouwers tot hun beschikking hebben , nu hebben bijna alle bouwers één of andere afstandbediening tot hun beschikking.
hetgeen wel met zich meebrengt dat je de batterijen moet meedragen , dus als je gaat RC'en of IR'en moet je wel meer meeslepen.
over de wielen kan je doorgaan tot het einde der tijden , we kunnen niet onnozel zijn voor de wereld om ons heen , die gebruiken ook alle wielen.
en dan dat wedstrijd element , voor mij is een wedstrijd geen plezierig tijdverdrijf , het bepaalt de sfeer op de bijeenkomst op een niet techniek en bouwplezier bevorderende manier , en haalt allerlei gesnoef en streberigheid naar boven. ook dwingt het deelnemers te moeten investeren om nog te kunnen deelnemen. terwijl het bouwen belangrijker is dan het winnen.
r.
Laatst gewijzigd door craneson op Zo Mrt 01, 2009 10:18, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

Fedde

1892

Fryslân

door Fedde » Di Feb 24, 2009 23:16

@ Craneso: Ik vraag me af of jij mijn regels goed gelezen hebt. Bij elke klasse staat een reden hoe en waarom. Daarbij: bij de 2 meetings met trucktrail wedstrijden waar ik aan mee deed heb ik volgens mij niet 1 enkele truck gezien die meedeed die niet aan de regels voldeed die ik voorgesteld heb. Sterker nog, met mijn regels kan er (volgens mij) veel meer !

Over details zoals het gebruik van elastiek kan je bakkeleien. Ik heb er neer gezet dat elastiek orgineel Lego moet zijn, maar als die regel vervalt vind ik dat helemaal prima. Wat ik wel wil voorkomen is dat mensen een slappe constructie bouwen en die bij elkaar houden met elastiek of touw. Het is een Lego trucktrail en gaan elastiekjes en touw trucktrail ;)

Wat betreft die karikaturen: ik ben het niet met je eens. in de rijklasse vind ik dat een truck er als een truck uit moet zien, niet als een karikatuur van een truck. Ik ben bang dat het daardoor te makkelijk wordt ten opzichte van iemand die een truck wil bouwen die zo realistisch mogelijk is. Maar omdat ik karikaturen niet uit wil sluiten kunnen die terecht in een andere klasse.

Veel andere regels zijn er ook omdat ze op zich logisch zijn (denk aan het slepen van een truck of de vering/wielophanging), maar ik wou ze graag benoemen. Dan is het gewoon voor iedereen duidelijk wat er wel en niet mag. Dus een beperking omdat er veel regels zijn? Nee.

De regel die moet voorkomen dat trucks in verschillende categorieën meedoen is omdat -zoals ik ook al beschreven heb- om te voorkomen dat 1 iemand met alle prijzen naar huis gaat. Het is natuurlijk een mogelijkheid dat iemand met 1 truck aan komt voor elke klasse, maar ik had gehoopt dat niemand dat zou gaan doen. Maar deze regel kan ook wel aangepast worden wat mij betreft.

Overigens, jij wilt een regel die beslist wat voor wielen er gebruikt moten worden. Dat vind ik weer beperkend ;) Ik heb in mijn voorgestelde regels daar ook heel bewust geen regel voor toegevoegd. Maar anderzijds begrijp ik dat een aantal wielen moeilijk verkrijgbaar zijn (waren dat niet en bepaald soort trekkerwielen?). Dus wat dat betreft vind ik een regel die 1 of 2 soorten wielen uitsluit geen punt. Een regel die bepaalt welke wielen je moet gebruiken vind ik wel een punt. Want met zo'n regel sluit je uit dat iemand zometeen met een heel leuk, lief, klein, schattig trucje aan komt met een stel ienieminiewieltjes er onder die iedereen verbaasd omdat het ding het gewoon enorm goed doet.

Samengevat: mijn regels maken heel veel mogelijk, meer dan met de oude regels, je kan er een competitie mee rijden maar er zijn een paar punten die best gewijzigd kunnen worden. Daarbij: veel regels betekenen absoluut niet een beperking.
no avatar
User

victorb

2884

door victorb » Di Feb 24, 2009 23:46

We moeten echt gewoon trial trucks bouwen die allemaal in 1 klasse vallen.
Wil je iets proberen of maken wat er niet binnen valt dan mag je de baan op in vrije klasse.

Als we nou eens eerst betrouwbare ontwerpen maken. en alle nieuwe ideeen zijn na een meeting toch openbaar dus iedereen heeft volgend keer dan zelfde voorsprong. laat het lekker zichzelf door ontwikkelingen met kleine aanpassingen in regels betreft nieuwe onderdelen en misschien wat qua maten aanpassen. en laten we daar vooral ook kijken wat de oost europese jongens doen.

En of iemand nou een modelteam look of technic look maak moet die zelf weten. Er is nog nooit 1 van die 2 uitgesprongen dat die meer voordeel dan de ander had.
Gebruikers-avatar
User

Fedde

1892

Fryslân

door Fedde » Di Feb 24, 2009 23:48

Okee, maar volgens mij kan je, als je zo door gaat, nooit een echte wedstrijd houden. En dat vind ik toch wel jammer. Want nu rijden we alleen maar een rondje/baantje en that's is. Vind ik ook leuk hoor, maar een echte wedstrijd maakt het nog net even wat leuker. En daar heb je duidelijke regels voor.
no avatar
User

victorb

2884

door victorb » Di Feb 24, 2009 23:55

Hoezo kan je geen wedstrijd houden je laat het gewoon uit volgende onderdelen bestaan

een technische keuring met punten voor alles wat erop moet zitten
zuigermotor stuur enz

punten voor het uiterlijk en voor de uitstraling van de truck gekozen door het publiek

en dan de baan
geen tijdsmeting

Alleen punten door het uitrijden en aftrek van punten bij niet halen poortje plat rijden poortje niet meer verder kunnen en kapotte auto's. En aftrek van punten voor elk onderdeel wat van je truck gevallen is onder het rijden maar je heb hem wel uitgereden.
no avatar
User

craneson

2030

anywhere but home

door craneson » Wo Feb 25, 2009 8:00

Fedde, leuk dat je terugvalt op jou eerdere ervaringen . Destijds heb je een aardig beroep gedaan op tolerantie en het rekken van de regels. doordat de regels bewust niet elk detail beschrijven kwam je toen goed weg en mocht jou smalspoor brug voor veel lol zorgen. waren de regels scherper geweest dan had jou creatie niet eens mee mogen doen.
verder is het aandragen van een set regels "volgens Fedde" een rare truuk om "verbeteringen" op een bestaande situatie te krijgen. die situatie voldoet al, en nieuwe regels zijn niet nodig. sterker nog per definitie kunnen meer regels niet meer mogelijkheden betekenen.
Nooit maar dan ook nooit is er sprake geweest van oneerlijke bouwsels die met touw of elastiek aanelkaar gebonden voertuigen die oneerlijk hebben meegedaan aan de trial , waarom zou je dat dan willen verbieden ?. over dat karikaturen, niemand heeft ooit geklaagd over de vorm of uitstraling van een voertuig. je hebt naar het lijkt niets begrepen van de bestaande regels en dan is jou enige oplossing de hele boel maar overnieuw te schrijven.
verder is het wedstrijdelement in de TT met prijzen en dat soort, niet van toepassing omdat dat geen onderdeel is in de TT . dus ook geen weglopers met prijzen.
niet goed lezen kan iedereen overkomen , ik heb nergens in de voorstellen tot aanpassing gepleit voor het vasthouden van één soort wielen. dan de angst voor kleine bouwseltjes die alle prijzen gaan wegkapen. er zijn geen kleine bouwseltjes en geen prijzen dus dat kun je gerust vergeten.
samengevat zou ik je willen vragen iedereen serieus te nemen en niet meer door te gaan met je eigen regels te verdedigen. dit soort haarkloverij kost mij veel tijd en als ik steeds moet gaan lezen en antwoorden kan ik de lol wel eens verliezen. ik heb je zesde lemma een paar keer moeten lezen omdat je daar in cirkeltjes zit te draaien . gewoon erg vermoeiend. dus verbetering gewenst :feest:
concentreer je op de drie onderwerpen die ter tafel liggen tot aanpassing en probeer inspraak niet te verwarren met een vrijbrief alles opnieuw uit te vinden
Laatst gewijzigd door craneson op Zo Mrt 01, 2009 10:19, in totaal 2 keer gewijzigd.
VorigeVolgende