Vanwege de internationale interesse, een apart forum voor trucktrial. International Trucktrialforum

Lego Trucktrial Deel 7

Gebruikers-avatar
User

Vdub

1149

Za Dec 30, 2006 20:04

Alkmaar

door Vdub » Wo Jul 30, 2008 21:57

mahjqa schreef:Ik ben persoonlijk een tikje trialmoe, maar 90% kans dat ik voor de meeting weer flink aan de slag ga en met een truck kom opdagen. Ik moet alleen nog inspiratie krijgen.

Iets met kniksturing allicht? Om te bewijzen dat dat ook meekomt met gewoon sturende trucks?
Gebruikers-avatar
User

Duq

8236

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Do Jul 31, 2008 0:17

Dat is lang geleden al eens aangetoond:
Afbeelding
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Di Feb 08, 2005 15:36

Delft

door Alexander » Do Jul 31, 2008 2:00

die maakte idd n mooie looping op de laatste meter ;)
..lego komt met de jaren.. wijsheid niet..
Gebruikers-avatar
User

Jurrien

397

Ma Jan 12, 2004 14:06

Utrecht

door Jurrien » Ma Aug 18, 2008 21:03

over knikstuur gesproken: ik heb me deze zomer verdiept in een heel bijzonder speciaal geval van een 8x8 met knikstuur: De landmaster uit de film "damnation alley".

Ik heb een aantal fragmenten uit deze film bij elkaar gezet die de bewegingen van dit voertuig laten zien:
http://www.roerei.nl/lego/tristar/landmaster-fragments-from-damnation-alley.avi

Op Brickshelf staat ook een Lego versie:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=191414

Ik heb geprobeerd een versie van een wielstel te maken die aan de trucktrial regel van 25 nopjes breedte kan voldoen.

Afbeelding
Merk op dat alleen het achterste wiel in de foto en complete aandrijving heeft.

Het ziet er mooi uit, maar het blijft maar voor een rijrichting heel. In de andere richting kan de driehoek tussen de 3 wielen bij grote krachten openbreken.
Wat ik mij nu afvraag is:
1. wat is het voordeel van een tristarwiel boven een wiel met een twee keer zo grote diameter
2. bij gebruik van een differentieel zal het wielframe al gaan draaien bij het kleinste hobbeltje. Hier is dus een slimmere regeling nodig. In de film zie je alleen de achterste tristars af en toe draaien. Kan het zijn dat de landmaster, waarvoor een echt bestaande versie is gebouwd, alleen voorwielaandrijving heeft?
3. Het knikstuur zorgt voor een kleine draaicirkel, maar valt er mee te sturen in een trial?

Ik heb niet genoeg onderdelen om een complete versie te bouwen. Gezien de problemen die ik er nu al mee heb zal ik dit project niet voortzetten. Tenzij er nog een goed idee komt natuurlijk :)
no avatar
User

victorb

2884

Di Feb 10, 2004 21:08

door victorb » Zo Aug 31, 2008 21:13

Mooi bouwesel Jurrien

Ik ben net ook weer beetje bezig gegaan met mijn 8x8 chassis wat al meer dan jaar op kast staat :)
Gebruikers-avatar
User

jovel

1671

Za Jan 28, 2006 12:53

Leunen

door jovel » Zo Aug 31, 2008 21:32

Waar heb jij al die tijd gezeten?

Hoe dan ook, welkom terug :D
Mijn camera vergroot 10x, maar de elfde keer deedt-ie het ook.
Gebruikers-avatar
User

dip

5731

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Ma Sep 01, 2008 8:52

Voordeel van een driehoek van wielen ten opzichte van een grote (volgens mij)
- gewicht?
- je kan beter een opstakel op omdat je meer wieloppervlak tegen het opstakel kan zetten.
no avatar
User

Jan Groen

535

Ma Jan 10, 2005 21:08

Spijkenisse

door Jan Groen » Ma Sep 01, 2008 15:58

Dat niet alleen, je wipt er ook sneller over heen. Kijk maar naar van die steekwagentjes van verhuizers. Die hebben ook 2 x 3 wieltjes. Dan "rijden" ze gewoon een trap op. Heb je maar 1 wiel aan elke kant, dan moet je hem steeds op de volgende trede tillen.
bedenk en maak!
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Delft

door Alexander » Za Sep 06, 2008 14:14

ik heb ook ergens n versie gezien van lego met kleinere wielen, en vollegig werkende aandrijving.. ook met n demofilmpje erbij hoe ie n trap van lego opreed.. alleen natuurlijk nu nergens te vinden :(
Gebruikers-avatar
User

Jurrien

397

Utrecht

door Jurrien » Ma Sep 08, 2008 21:09

Ik zie dat ik een aantal links nog niet heb gegeven.

Bij deze dan:

http://www.visi.com/~dc/tristar/index.htm

en

http://www.snowcrest.net/fox/landmaster/
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Delft

door Alexander » Ma Sep 08, 2008 22:10

die bovenste link, die bedoelde ik :)
no avatar
User

craneson

2030

Wo Aug 25, 2004 17:51

anywhere but home

Re: Lego Trucktrial Deel 7

door craneson » Zo Nov 30, 2008 19:14

wat ik niet helemaal snap is de ingewikkeldheid van jur's bouwsel dit kan je toch gewoon centraal aandrijven en dan draaien alle wielen , en in obstakel modus gaat het ding wat langzamer. die amerikaanse filmbeelden vallen wat mij aangaat in het niet bij de thunderbirds en captain scarlett voertuigen !
als je de bron wilt bereiken, moet je tegen de stroom in gaan
Gebruikers-avatar
User

Jurrien

397

Utrecht

door Jurrien » Zo Nov 30, 2008 22:05

Hey, er is weer leven in dit topic!

Ik heb de ingewikkeld tristar niet zelf verzonnen. Ik probeer gewoon te begrijpen wat anderen er over zeggen. Het differentieel is denk ik onzin. Je moet gewoon schakelen tussen wielen of tristars. Met een differentieel kiest het voertuig bij elk klein hobbeltje direct de tristars. De tistar is denk ik ook onzin. Je kan gewoon een groter wiel nemen. Het argument van meer grip, met twee kleinere wieltjes aan de grond spreekt me nog wel aan.

Ik zal gauw eens weer de thunderbirds bekijken. Captain Scarlett ken ik nog niet.
no avatar
User

craneson

2030

anywhere but home

door craneson » Ma Dec 01, 2008 8:44

even technisch , maar meer wielen betekenen geen meer grip , in real life kiest men voor de maximale aslast en daarbij de massa van het voertuig plus lading als leidraad.
dus een extra as is eenvoudig gekozen omdat je dan meer kan wegen.
dit is een ijzeren regel totdat je niet meer dan een bepaald gewicht per vierkante meter mag belasten , bv op het grasveld van het lokale stadion.
Captian scarlett was en is een engelse serie als tegenhanger van de thunderbirds. maar het is veel sinisterder dan de vrolijke "international rescue" . in de scarlett setting is er vaak maar één tegenspeler nl. de "misterons" die met een zaklampstraal in de vorm van een M de boel onveilig maken. afijn in de early entertainment puppets is dit een onmisbaar element.
Gebruikers-avatar
User

Vdub

1149

Alkmaar

door Vdub » Wo Dec 17, 2008 14:36

Ik heb eindelijk een trial-truck gemaakt, het chassis is geheel volgens de unimog van nico71, met hier en daar wat kleine aanpassingen. De kabine is die van een U1200, naar eigen idee.
Ik ga zo even wat fotos maken. :D
no avatar
User

craneson

2030

anywhere but home

door craneson » Wo Dec 17, 2008 19:44

het is inderdaad lonend om met de nieuwe 3 stud kruiskoppelingen te gaan experimenteren, jan heeft het er al over gehad , nu de fabuleuze contructies nog ! , nu er weer wat vrije tijd komt met vakanties en vrije dagen moet er wat uitkomen , ik heb in elk geval een nieuwe starre as ontwikkeld die ik ook voor mijn kranen kan gebruiken , ook de pendelassen hebben baat bij de nieuwe kruiskoppelingen . de LA. doet het geweldig in de besturingen , hij is nog wat aan de grote kant maar langsgeplaatst naast het chassis is het een mooie stabiele stuurservo. 8-)
Gebruikers-avatar
User

Fedde

1892

Di Mrt 18, 2003 22:08

Fryslân

door Fedde » Vr Feb 06, 2009 21:13

Wordt er nog wel wat getrucktraild ? In elk geval heb ik deze week eens naar wat oude producten van mezelf gekeken. Doel: een voertuig met 4x4 aandrijving (duh!) maar dit keer maak ik er mij niet gemakkelijk van af met knikbesturing maar gaan de wieltjes echt sturen. En er moet ok vering in. Ik heb al wat liggen van een jaar terug, maar dat is te laag en moet 'even' herbouwd worden. Tevens zoek ik nog wat onderdeeltjes, maar daar heb ik al een topic over geopend.
Van LEGO kan je alles maken, zolang je maar genoeg blokjes hebt.
no avatar
User

victorb

2884

door victorb » Vr Feb 13, 2009 22:35

ik heb eindelijk een goede unimog as ontwikkeld

dus ik ben met een unimog begonnen :)
no avatar
User

craneson

2030

anywhere but home

door craneson » Di Feb 17, 2009 22:15

:feest: yes ! en in fast persuit , ben ik aan het knoeien geweest om alsnog met de 8880 onderdelen een soort ginaf te bouwen met onafhankelijke ophanging en alle mogelijk geometrie in de voorwielen omdat ik een doorgezakte as zo lelijk vind. de as is hart op hart 27 nop met die nieuwe wielen , dus met de standaard wielen 26 nop . ik heb gespiekt op de ginaf site en die gebruiken een Ierse makelij, double wishbone ophanging een hangend differentieel .... dat moet met Lego ook kunnen , alleen hoe. de antwoorden kwamen met de drienops kruiskoppelingen. de oeroude 8880 armen (wishbone's) zijn net op een halfje afgesloten, met de oude kruiskoppelingen kwam dat nooit uit tenzij je de hub (naaf) van de 8880 gebruikte en zijn balkoppeling. maar ook met de drienops past het niet omdat je dan een 4,5 asje moet hebben. de oplossing kwam met het kruisen van twee soorten KK namelijk de drie en de viernoppers leveren samen een 3,5 nopper op . en ja toen dacht ik eureka ! maar dat zou met de orginele 8880 spreid een as van 31 nops opleveren , die heb ik dus voor een supercar weggelegd. voor de TT moet je wel wat smaller , en zeker om er mooi uit te zien , nu gebruik ik twee gaten van de 8880 arm niet en ik scharnier dus ongeveer de helft van de gaten in de balk. er steekt wel iets lastigs uit aan de binnenzijde van het scharnier maar het zwevende diff met wormaandrijving heeft daar geen last van. het hele diff met ophanging is wel ernstig studless , maar ik kan nu ook de caster en camber aanpassen aan de doorzakking. en het ziet er geweldig uit .

right ! inches behind this new Victor axle i have found a new approach to the oldskool 8880 wishbone system. everyone who knows the 8880 suspension is aware of the fact that its actually only suited for its original hub and balldrive transmission. this is a true problem for if you want to play with other wheels and for example end-reduction . now the trick is in the lenght, the 8880 is not ending in even studs , but on half a stud. for this problem the solution lies in the merge of a old and a new 3 stud universal joint . this gives as a result a 3,5 stud lenght universal joint connector . with this on my drawingboard and the dutch GINAF "Paris-Dakar" truck in my mind , i tought , there must be a way to make a great efford in a independently suspension trial-truck using ball joints as hinges . the result is a stunning 27 stud wheelspan doing all the goodies like in real life. I was able to add Castor and Camber and end a reduction of 3 to1 so my drive line is 1 to 72 .
not only the axle performs great it even looks good because of the trimmed angle's of the wheels. note that the deadweight on the wheel is minimum. as always I use torsion springloads and wormdrive on the diff. with a RC racer engine and IR remote its alreaddy faster than my previous trucks and so much lighter . stay tuned. 8-)
no avatar
User

victorb

2884

door victorb » Di Feb 17, 2009 23:32

leuk dat het allemaal uit komt. Misschien moeten we eens gaan brain stormen over de regels nu er nieuwe motoren en wielen zijn :)
Gebruikers-avatar
User

Vdub

1149

Alkmaar

door Vdub » Wo Feb 18, 2009 12:35

victorb schreef:leuk dat het allemaal uit komt. Misschien moeten we eens gaan brain stormen over de regels nu er nieuwe motoren en wielen zijn :)

Ah, eindelijk weer leven in de trucktrial brouwerij!
Gebruikers-avatar
User

Jurrien

397

Utrecht

door Jurrien » Wo Feb 18, 2009 23:17

ik heb ook wel weer zin in iets technisch :P
Gebruikers-avatar
User

LegoTrucker

689

Di Apr 15, 2003 20:19

Breskens (Zld)

door LegoTrucker » Wo Feb 18, 2009 23:55

Naast de de steeds meer voorkomende tractor banden is er nog een nieuwe band.
Zelfde grootte en vorm als die van de 8880 alleen een paar mm breder,met velg met kruisgat.
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=x1825
Deze banden geven volgens mij veel meer grip dan die solide 24x43.

Brutus is terziele,maar heb nu 4 tractor banden die ik wilde gebruiken voor een compleet nieuwe truck.
Verstuurd vanaf ASUS smartPC met windows 7
Gebruikers-avatar
User

chris van den Berg

1644

Zo Sep 17, 2006 13:59

Elst(Utr)

door chris van den Berg » Do Feb 19, 2009 5:01

LegoTrucker schreef:Brutus is terziele,...........

Is ie iets te vaak gaan vliegen? :lol:
Take time to do what makes
your soul happy.
no avatar
User

craneson

2030

anywhere but home

door craneson » Do Feb 19, 2009 7:29

we moeten wel aansluiten op de wereld om ons heen , die grotere banden hebben ook de grootste velg , vandaar dat al de polen daar ook mee rijden. en met succes. dus orienteren ! 8-)
no avatar
User

victorb

2884

door victorb » Do Feb 19, 2009 15:03

Dit zou ik voorstellen qua verandering van de regels.

de 94mm en 81mm tractor band vind ik wel een mooie band voor de trial. mooi profiel en goede band velg verhouding. die zou ik wel wil erbij willen hebben. de 68mm blackcat band kan wel gescrapt worden denk ik?

en qua motoren:
2 lichte motoren (alle 4.5 volt en 9 volt motoren (uitgezonderd RC) en Medium Motor)
of 1 sterke (RC motor en XL motor)
Gebruikers-avatar
User

woujaco

55

Za Nov 29, 2008 20:08

door woujaco » Do Feb 19, 2009 16:20

vandaag eindelijk mijn 8880 gekregen voor mijn trial truck
Gebruikers-avatar
User

Vdub

1149

Alkmaar

door Vdub » Do Feb 19, 2009 17:40

Dus het banden scala wordt verruimd met de beide maten tractorbanden. En aandrijving max. 2 motoren (uitgezonderd RC en PF XL deze max. 1 maal). Sturing blijft vrij neem ik aan?

Wat voor mij persoonlijk altijd het struikelblok is geweest was de breedte limiet. -> Lees: ik stel voor deze een beetje te vergroten. :fluiten:
no avatar
User

craneson

2030

anywhere but home

door craneson » Do Feb 19, 2009 17:50

de breedte voor het voertuig blijft 24 , maar met banden moeten we naar 27 of 28 nop.
ziet er lekker stoer uit en dan blijft het voertuig redelijk standaard 8-)
no avatar
User

victorb

2884

door victorb » Do Feb 19, 2009 18:17

De 25 brede assen is toch juist een ontwerp uitdaging?
no avatar
User

craneson

2030

anywhere but home

door craneson » Do Feb 19, 2009 19:05

mee eens , maar we willen misschien iets meer tegenwoordig.
we kunnen natuurlijk de breedte aan de bouwer overlaten en de baan 30 breed afbakenen met vaantjes, en stevige strafpunten
ik heb trouwens enorm zitten tobben met de achteras die is gelijk aan de vooras maar dan het stuur vastgezet , het was nog een klus de fusé stil te houden.
het is dus een geweldige as voor een "all wheel drive and steer" goed voor kranen en dergelijke
krijgen we toch nog een goed rijdende verreiker. 8-)
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5609

Ma Feb 07, 2005 1:03

Utrecht

door mahjqa » Do Feb 19, 2009 19:41

Als je de wielen verder uit elkaar zet heb je juist meer problemen met heuvels en dergelijke. Ter illustratie:

Afbeelding
Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14445

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Do Feb 19, 2009 19:51

Maar elk nadeel heeft zijn voordeel, als je met de linker of rechterkant over een heuvel rijdt, hang je met meer spoorbreedte minder scheef, en is er minder gevaar op kantelen. :raiseone:
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
no avatar
User

victorb

2884

door victorb » Vr Feb 20, 2009 6:50

Vdub schreef:Dus het banden scala wordt verruimd met de beide maten tractorbanden. En aandrijving max. 2 motoren (uitgezonderd RC en PF XL deze max. 1 maal). Sturing blijft vrij neem ik aan?

Wat voor mij persoonlijk altijd het struikelblok is geweest was de breedte limiet. -> Lees: ik stel voor deze een beetje te vergroten. :fluiten:

Vdub het is alleen een voorstel van de banden en motoren niks nog definitief. eerst maar even over discuseren en ideeen overleggen :)

en over de brede maak gewoon voor jezelf zo smal mogelijke as. als je deze nog te breed vind maak dan wat fototjes plaats ze in een topic en vraag tips :)

zelf heb ik nu 2 type assen.
Een normale vooras en een portaal vooras met naafreductie
beide zijn 23 nopjes breed met 24x43 banden. De normale as kan zelfs 21 breed worden
Gebruikers-avatar
User

Vdub

1149

Alkmaar

door Vdub » Vr Feb 20, 2009 9:49

Ok ik ga nog wat knutselen dan.
no avatar
User

victorb

2884

door victorb » Za Feb 21, 2009 4:51

Ik heb nog een voorstel. Dit keer over de zuiger motor. is het een idee om die te laten vervallen als de lego motor op de originele inbouw plek zit? Dit maakt de trucks wel realistischer qua uiterlijk en opbouw.
Gebruikers-avatar
User

Jurrien

397

Utrecht

door Jurrien » Za Feb 21, 2009 15:01

en om het realistisch te maken, moet er ook een lading worden bedacht. Bijvoorbeeld een lego-doos van bekende afmetingen die gevuld is met 1 kg blokjes ? Of een plastic doos die gesloten is en water bevat zodat de lading instabiel kan worden ?
no avatar
User

victorb

2884

door victorb » Za Feb 21, 2009 15:31

maar moet wel ander gewicht zijn voor een 4x4 dan een 8x8 ;)
Gebruikers-avatar
User

Anko

1996

Wo Jan 18, 2006 19:53

Kopje van Noord Holland

door Anko » Za Feb 21, 2009 17:18

Banden moeten in aparte klasse, vanwege de beter grondspeling en de voordelen van een grotere hoek tov 81 mm banden..

de zuigermotor moet maar blijven. en minimaal een v4 voor een 4x4 een v6 voor een 6x6 en v8 voor een 8x8, de motor is juist het punt wat het ontwerpen zo goed maakt, anders kan iedereen zijn RC motor in de cab leggen.. want daar liggen ze... of in de achterbak, omdat dat bij echte Trial trucks ook zo is..

Lading ben ik voor, en moet aangemeten worden opp het gewicht van het voertuig, ik zat te denken aan 25/30 procent van het eigen gewicht.
Brickshelf: Klik
Nee, grapje..
Gebruikers-avatar
User

Vdub

1149

Alkmaar

door Vdub » Za Feb 21, 2009 18:06

Ik stem wel in met het schrappen van de 'surrogaat-motorblokken', daar ze niet veel meer bijdragen dan aan de optiek.
VorigeVolgende