over knikstuur gesproken: ik heb me deze zomer verdiept in een heel bijzonder speciaal geval van een 8x8 met knikstuur: De landmaster uit de film "damnation alley".
Ik heb een aantal fragmenten uit deze film bij elkaar gezet die de bewegingen van dit voertuig laten zien:
http://www.roerei.nl/lego/tristar/landmaster-fragments-from-damnation-alley.avi
Op Brickshelf staat ook een Lego versie:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=191414
Ik heb geprobeerd een versie van een wielstel te maken die aan de trucktrial regel van 25 nopjes breedte kan voldoen.
Merk op dat alleen het achterste wiel in de foto en complete aandrijving heeft.
Het ziet er mooi uit, maar het blijft maar voor een rijrichting heel. In de andere richting kan de driehoek tussen de 3 wielen bij grote krachten openbreken.
Wat ik mij nu afvraag is:
1. wat is het voordeel van een tristarwiel boven een wiel met een twee keer zo grote diameter
2. bij gebruik van een differentieel zal het wielframe al gaan draaien bij het kleinste hobbeltje. Hier is dus een slimmere regeling nodig. In de film zie je alleen de achterste tristars af en toe draaien. Kan het zijn dat de landmaster, waarvoor een echt bestaande versie is gebouwd, alleen voorwielaandrijving heeft?
3. Het knikstuur zorgt voor een kleine draaicirkel, maar valt er mee te sturen in een trial?
Ik heb niet genoeg onderdelen om een complete versie te bouwen. Gezien de problemen die ik er nu al mee heb zal ik dit project niet voortzetten. Tenzij er nog een goed idee komt natuurlijk
