Vanwege de internationale interesse, een apart forum voor trucktrial. International Trucktrialforum

Lego Trucktrial Deel 7

Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Di Feb 08, 2005 15:36

Delft

door Alexander » Ma Jan 08, 2007 20:54

ik weet niet, niet vaak volgens mij, ik weet niet eens zeker van die bus, alleen dat meende ik te zien toen dr eens eentje met open klep langs de weg stond.. (lijn 6 dwarsmotor ;) geen v, want dan was ie wel gewoon onder het middenpad gepropt (gebeurt ook zat vaak ;))
..lego komt met de jaren.. wijsheid niet..
Gebruikers-avatar
User

Anko

1997

Wo Jan 18, 2006 19:53

Kopje van Noord Holland

door Anko » Ma Jan 08, 2007 21:00

Euhm, Ja. de bus van onze basisschool had dat, Ik mocht een keer onder de kap kijken :) echt een GIGA motor! die van die bus had 2x 6 cilinders maar geen V ontwerp en ook geen Boxer, ze lagen als stapels in de achter kant van de bus :) Ding had iets van 600 PK totaal....
Brickshelf: Klik
Nee, grapje..
no avatar
User

victorb

2884

Di Feb 10, 2004 21:08

door victorb » Ma Jan 08, 2007 21:40

het is egwoon een 8880 bak

en niet een ontwerp van iemand

zelf gebruik ik in al mijn trucks een 8880 bak met andere verhoudingen.

1: 1:4.5
2: 1:3
3: 1:1.5
1: 1:1
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Delft

door Alexander » Ma Jan 08, 2007 21:51

ik dus 1:5 1:3 1:1.2/3 en 1:1
werkt prima :)
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Delft

door Alexander » Di Jan 09, 2007 18:38

waar is het traktor trial topic gebleven?

achja, ik kom tot de conclusie dat ik niet dichter bij kan komen dan 97% van de perfecte verhouding tussen de offroader 105mm en de 81 mm backhoe banden.. (en dat blijkt ook nog een simpele constructie te zijn :)

en voor de andere 3%, daar zijn differentielen en slip voor :) (vooral die backhoe banden hebben niet echt veel grip, dus, die slippen goed :))
edit: ik vind net d eperfecte oplossing 100% correct, (afronding op bandenmaten op hele mm dus niet meegeteld..)
helaas... is dit *wel* een super-ingewikkelde constructie.. (gaat lekker studless worden :P)
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Delft

door Alexander » Di Jan 09, 2007 22:37

ITS ALIVE!!! YEAH!
(mn trialtruck, gaat zelfs in de hoogste versnelling zonder moeite over lichte obstakels heen, moet geen probleem worden tijdens de trial :) (zeker niet met *volle* batterijen :twisted:

ff laatste hand leggen aan het frame (dat eigenlijk nog niet eens af is ;))
en dan de opbouw :)

en dan verder aan andere dingen :)
no avatar
User

LegoLion

1960

Di Okt 31, 2006 20:38

A´dam

door LegoLion » Wo Jan 10, 2007 13:17

Je neemt ook nog foto's hoop ik! :D (bouw zelf geen truck maar vind het tot nu toe wel erg intressant om te lezen over jullie trucks :))
Laatst gewijzigd door LegoLion op Wo Jan 10, 2007 14:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

mennolego

884

Zo Sep 17, 2006 7:48

berkel en rodenrijs

door mennolego » Wo Jan 10, 2007 13:29

er zijn dus toch nog andere lowluggers die een trial aan het produceren zijn...... ik wacht de plaatjes met spanning af.
het begon met de hunebed bouwers.....stapelen van stenen. dat doen we nu nog steeds.
no avatar
User

BramFokke

314

Do Dec 07, 2006 14:17

Utrecht

door BramFokke » Wo Jan 10, 2007 14:01

Ik heb echt niet de onderdelen om een trialtruck te bouwen maar wellicht dat ik het op een volgende meeting een keer probeer. Het lijkt me een ontzettend leuke uitdaging! Ik ben ook echt benieuwd om te zien wat iedereen zoal heeft gemaakt!
Gebruikers-avatar
User

Jurrien

397

Ma Jan 12, 2004 14:06

Utrecht

door Jurrien » Wo Jan 10, 2007 16:27

Ik ben benieuwd hoe het met alle trucks gaat als de opbouw klaar is. Mijn truck (zonder opbouw) kan ook alles aan in de hoogste versnelling, en hij kan zelfs langs hellingen rijden zonder om te vallen dankzij de kantelcontrole. Maar.........met opbouw, en een echte hindernissenbaan, wordt het echt een ander verhaal :twisted: :twisted:

Ik hoop binnenkort een webpagina te lanceren met fotoos en uitleg over alle problemen met de dikke daf. Het belooft een intressante en leuke trial te worden deze keer! :D
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Delft

door Alexander » Do Jan 11, 2007 17:31

zo, ik weet nu ook waarom mn truck vertragingen zo rare getallen zijn... omdat mn motor net niet vrijloop draait op normale rijsnelheid, maar er gewoon een supergrote marge voor extra tegenslag en frictie inzit :) ik kan dus *alsnog* iedere hobbel nemen die op mijn pad komt ;)

nu de truck:
72 noppen lang, aandrijving 1 rc, sturing 2x geared, vering 12 8880 veren, 4 offroader veren en 2 pneumatiek cilinders (mss dat ik dit nog wat lichter maak, ligt een beetje aan totaalgewicht als het af is)
gewicht nu, 1800 gram + 100 voor de 2 nog missende banden..

foto's:
http://www.brickshelf.com/gallery/AlexB ... tion01.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/AlexB ... tion02.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/AlexB ... tion03.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/AlexB ... tion05.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/AlexB ... tion06.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/AlexB ... tion07.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/AlexB ... tion08.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/AlexB ... tion09.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/AlexB ... tion10.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/AlexB ... tion11.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/AlexB ... tion12.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/AlexB ... tion13.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/AlexB ... tion14.jpg
:)
Gebruikers-avatar
User

Vdub

1149

Za Dec 30, 2006 20:04

Alkmaar

door Vdub » Do Jan 11, 2007 18:05

@ jurrien is de trial niet altijd interresant? :lol:
Gebruikers-avatar
User

jelled

482

Ma Mrt 20, 2006 17:37

België

door jelled » Do Jan 11, 2007 19:25

@ alexander.

Je chassis is zeer mooi, maar wat ik me afvraag, hoe ga je dit ding "in 's hemels naam" over de trialbaan krijgen. Ik veronderstel dat je bovenbouw ook nog redelijk zwaar wordt, volgens mij zul je gelijk hoe altijd ergens blijven haperen. Of is het de bedoeling om de andere over de baan te takelen als het mogelijk is. Hoe heb je trouwens je stuur mechanisme aangepast dat je hem ook in hondegang kunt zetten. Want ik neem aan dat je in hondengang zult moeten werken met een wieluitslag die voor elk wiel even groot is...

Grtjes

Alexander

3147

Delft

door Alexander » Do Jan 11, 2007 19:31

ja, ik heb de voorste 4 wielen en de achterste 4 wielen apart bestuurd maar er zit dus nog wel lichte ackermann afwijking in, maar die is dus minder als de speling op de onderdelen, dus dat maakt me niet heel erg uit.

gewicht is niet het probleem, afmetingen wel, ik ben bang om vast te komen zitten op kleine obstakels.. (en als die van piepschuim zijn, dan gaan die dus finaal 'uit de grond'.. heb vorige keer een winkelhaak gemaakt in het papier mache.. autowrakkeen gaat echter prima :))

opbouw voor de cabine word vrij licht, en de kraan opbouw dus niet, maar die haal ik er af voor de trial :)
Gebruikers-avatar
User

jelled

482

Ma Mrt 20, 2006 17:37

België

door jelled » Do Jan 11, 2007 19:38

Dat zou ik niet doen... mss dan ke nog handig gebruik maken van de kraanfuncties. Je haak ergens vasthaken, je boom platlaten en je zelf eroverheen trekken... probeer anders je chassis langs onder zo glad mogelijk te krijgen langs onder, dan kun je overal doorheen getrokken worden ;)

Alexander

3147

Delft

door Alexander » Do Jan 11, 2007 19:40

dat ga ik inderdaad doen ja :) mss zelfs voorzien van glijnoppen (boat studs 2x2) en 'micro-wieltjes' (2x2 plate met wieljtes van minder dan een stud doorsnede)
wie wiletjes komen iig onder mn stempelpoten-bevestiging, omdat dat het punt is waarop ie blijft hangen..
Gebruikers-avatar
User

Anko

1997

Kopje van Noord Holland

door Anko » Wo Jan 17, 2007 19:48

Alexander, als je nou gewoon de stempel poten wat hoger zet, en de poten zelf NIET pneumatisch maakt maar met een motortje! dan heb je ook het probleem niet meer dat je blijft hangen.......... Toch? :what:
Nee, grapje..
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Delft

door Alexander » Wo Jan 17, 2007 22:06

poten worden ok niet pneumatisch hoor ;) gewoon met de hand..
maar de bevestiging van de poten zit gelijk met de onderkant chassis..

achja, het gaat wel goedkomen :)

oh, mn banden zijn binnen, ik moet nog ff feedback achterlaten..
Gebruikers-avatar
User

Anko

1997

Kopje van Noord Holland

door Anko » Za Jan 20, 2007 19:44

Alexander schreef:die van jou hing ook scheef als een gezonken slagschip, en die was neit 100% op de verren, maar ongeveerd opgehangen met veren voor centrering (wat dus niet werkte ;))

euhm, mijn vooras was geschommeld en mijn achterassen waren toch echt 2 link+panhard hoor, dat ie op een slagship leek kwam door: Gewicht+Hoog Zwaartepunt+Veren Hoog naar binnen=Gezonken slagschip :oops:
Nee, grapje..
Gebruikers-avatar
User

Dryw Filtiarn

2368

Ma Nov 07, 2005 0:30

Haaksbergen

door Dryw Filtiarn » Za Jan 20, 2007 21:58

Voor mij is het definitief dat ik deze meeting NIET met een trialtruck kom :P
Een dag niet met steentjes gespeeld is een dag niet geleefd.
Mijn stenenwinkeltje: Dryw's Brickstore
Gebruikers-avatar
User

legorigs

1745

Zo Okt 10, 2004 21:01

Oostzaan

door legorigs » Za Jan 20, 2007 22:41

Heb je hem laten vallen.......
Big rigs the American way.
Gebruikers-avatar
User

Dryw Filtiarn

2368

Ma Nov 07, 2005 0:30

Haaksbergen

door Dryw Filtiarn » Zo Jan 21, 2007 0:58

Nee heb gewoon te weinig tijd om hem nog op tijd af te kunnen krijgen en aangezien ik nog een pullbackracer (bijna af) en 2 wackyracers moet bouwen en nog m'n walker prototype wat verder wil afwerken om hem mee te nemen naar de meeting gaat die tijd er ook niet meer komen voor m'n trial truck :)
Een dag niet met steentjes gespeeld is een dag niet geleefd.
Mijn stenenwinkeltje: Dryw's Brickstore
no avatar
User

merijn0301

43

Ma Jan 22, 2007 13:50

Lego Trucktrial deel 7

door merijn0301 » Ma Jan 22, 2007 20:50

Hallo daar,
ik zag vandaag pas dat deze site bestond :D
In het verleden was ik fervent Legobouwer, eb heb ook heel was 4x4 gebouwd, maar tegenwoordig is het wat minder. Heb nog wel interesse maar kwam op deze site doordat ik wat wilde weten over TATRA's ;-)

Over die Trial-trucks heb ik wel wat tips:
Bij schommelassen raad ik aan om het diff. A-centrisch te plaatsen. En dan met 2 kruiskoppelingen naar centrale aandrijflijn te leiden.
Waarom? : Dan rust het gewicht van je opbouw niet op je aandrijflijn! Dat scheelt echt een hoop. Met wat creatief denkwerk is dit vaak wel op te lossen.
Sowieso raad ik aan om aandrijfassen niet te gebruiken als steunpunt voor draagarmen. Je verliest er gewoon teveel mee. Ik geef toe, de oplossingen zijn dan misschien wat onthodox, maar hé, that's me.

Verder:

Een unimog heeft assen waarvan het differentieel niet in het hartlijn van de wielen zit. Er is een tandwieloverbrenging "in" het wiel. Hierdoor heb nog wat extra grondspeling. Deze constructie is vij makkelijk te maken met LEGO. Heb ik zelf meerder keren gedaan. Als je hier een 8/24 overbrenging van maakt staat er meteen wat minder koppel op te kruiskoppelingen.[/i]

Ik weet het niet zeker, maar om bovenstaande reden lijkt de aandrijving van de 8880 me niet echt geschikt. De uitvoering lijkt me wat licht voor de toch vrij zware trucks. Maar, ik heb die aandrijving nog nooit van dicht bij gezien dus vergeef me als ik het mis heb.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8236

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Ma Jan 22, 2007 21:13

Kijk, dat is nog eens een binnenkomer. Welkom Merijn!
Nou zijn we natuurlijk benieuwd of we hier met z'n allen al genoeg hebben geschreven om jou je Lego weer van zolder te laten halen. We wachten op de eerste foto's van je trial-Tatra... ;)

Duq
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

jovel

1671

Za Jan 28, 2006 12:53

Leunen

door jovel » Ma Jan 22, 2007 21:21

Heb je geen foto's van je oude modellen? Ik neem aan dat je brickshelf al kent.
En welkom op de site.
Mijn camera vergroot 10x, maar de elfde keer deedt-ie het ook.
no avatar
User

craneson

2030

Wo Aug 25, 2004 17:51

anywhere but home

aha

door craneson » Ma Jan 22, 2007 21:51

:) kijk, die heeft er goed aan geroken ! maar ja .. komt er ook een vervolg aan de goede ideeën . in elk geval welkom 8)
als je de bron wilt bereiken, moet je tegen de stroom in gaan
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Delft

door Alexander » Ma Jan 22, 2007 22:12

8880 ophanging.. so far, so good ;) (ik heb wel de extra sterke variant van de kruiskoppelingen, de rode) rest van de ophanging is iets (te) flexibel, maar houd het tot nog toe prima uit op de toch zeer zware trialbanen :)

meeste van de genoemde oplossingen zijn ook al terug te vinden in de trucktrial, (great minds think alike?)

Bij schommelassen raad ik aan om het diff. A-centrisch te plaatsen. En dan met 2 kruiskoppelingen naar centrale aandrijflijn te leiden.
Waarom? : Dan rust het gewicht van je opbouw niet op je aandrijflijn!

dit heb ik zelf ook gebruikt in mijn eerste 4x4 aangedreven truck, het is inderdaad een goed idee.
een ander idee is, om er draaitafels tussen te plaatsen, geeft zeg maar hetzelfde effect, de assen worden niet belast, maar kunnen, in tegenstelling tot.. wel gewoon in lijn met het draaipunt doorgevoerd worden :)
(vooral goed te zien in de truck van Mahjqa, die heeft de speciale blauwe draaitafels) ;))

Een unimog heeft assen waarvan het differentieel niet in het hartlijn van de wielen zit. Er is een tandwieloverbrenging "in" het wiel. Hierdoor heb nog wat extra grondspeling. Deze constructie is vij makkelijk te maken met LEGO. Heb ik zelf meerder keren gedaan. Als je hier een 8/24 overbrenging van maakt staat er meteen wat minder koppel op te kruiskoppelingen.[/i]
als je alle unimogs afgaat die hier gebouwd zijn.. zul je zien dat ze dit ook allemaal hebben ;) :D
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5609

Ma Feb 07, 2005 1:03

Utrecht

door mahjqa » Di Jan 23, 2007 0:32

Alexander schreef:
Waarom? : Dan rust het gewicht van je opbouw niet op je aandrijflijn!

een ander idee is, om er draaitafels tussen te plaatsen, geeft zeg maar hetzelfde effect, de assen worden niet belast, maar kunnen, in tegenstelling tot.. wel gewoon in lijn met het draaipunt doorgevoerd worden :)
(vooral goed te zien in de truck van Mahjqa, die heeft de speciale blauwe draaitafels) ;))

Is hier in het blauw goed te zien.

Een unimog heeft assen waarvan het differentieel niet in het hartlijn van de wielen zit. Er is een tandwieloverbrenging "in" het wiel. Hierdoor heb nog wat extra grondspeling. Deze constructie is vij makkelijk te maken met LEGO. Heb ik zelf meerder keren gedaan. Als je hier een 8/24 overbrenging van maakt staat er meteen wat minder koppel op te kruiskoppelingen.
als je alle unimogs afgaat die hier gebouwd zijn.. zul je zien dat ze dit ook allemaal hebben ;) :D

als voorbeeld de voorophanging van Dryw Fyltiarn. 8-tands tandwielen worden eigenlijk zoveel mogelijk vermeden, omdat ze nogal zwak zijn*. Hier zijn dus twee 12z en 20z tandwielen gebruikt.

*Tenzij het écht nodig is, dan is het handig om de tandwielen dubbel uit te voeren.
Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.
Gebruikers-avatar
User

Jurrien

397

Ma Jan 12, 2004 14:06

Utrecht

door Jurrien » Di Jan 23, 2007 0:53

Belofte maakt schuld. Dus bij deze de laatste fotoos van de dikke daf en wat er nog niet aan deugt.

Afbeelding
Afbeelding

Voor mooie fotoos en het echte testwerk, besloot ik eerst eens aan een trailbaan te werken. Bij het testen bleek dat het naar voren hangen van het gewicht van de cabine voor problemen kan zorgen. Asjes wurmen zich spontaan uit tandwieltjes en meer van dat soort ongein. De zwevende set wielen werkt ook niet mee en kan voor de trial beter worden verwijderd. Tenslotte nog een foto van een stukje baan waarvoor je de kantelcontrole nodig hebt. :twisted:

Afbeelding

Het chassis is nu sterk verbeterd. Ik neem de dikkedaf opbouw mee, maar ik ga ook nog aan een nieuwe opbouw werken. Ik werk aan een nette gelijmde versie van de testbaan die ik misschien ook nog ga schilderen. Posters op de achtergrond maken het af voor een fotosessie op de trial. (Maar ik heb geen posters).
no avatar
User

merijn0301

43

Ma Jan 22, 2007 13:50

LEGO Truck Trial deel 7

door merijn0301 » Di Jan 23, 2007 8:51

een ander idee is, om er draaitafels tussen te plaatsen, geeft zeg maar hetzelfde effect, de assen worden niet belast, maar kunnen, in tegenstelling tot.. wel gewoon in lijn met het draaipunt doorgevoerd worden

Hoe zien die draaitafels er uit? (ja, ik ben er al even uit, vandaar)
Gebruikers-avatar
User

jovel

1671

Za Jan 28, 2006 12:53

Leunen

door jovel » Di Jan 23, 2007 10:50

Er zijn verschillende soorten. Deze is bijvoorbeeld lekker compact maar is erg moeilijk verkrijgbaar ( heeft in maar 1 set gezeten ). Op dit plaatje zie je er een die in de huidige sets voorkomt. Hier kun je ook mooi zien dat je m.b.v. een differentieel ( waar nu niet van 12z tandwieltjes in zitten ) twee functies door de draaischijf kunt laten gaan.
Mijn camera vergroot 10x, maar de elfde keer deedt-ie het ook.
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5609

Ma Feb 07, 2005 1:03

Utrecht

door mahjqa » Di Jan 23, 2007 13:28

Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Delft

door Alexander » Di Jan 23, 2007 16:58

Jurrien schreef:een stukje baan waarvoor je de kantelcontrole nodig hebt. :twisted:

haha, dit zou inderdaad een mooi voorbeeld zijn, maar volgens mij gaat mijn truck (zonder kantelcontrole) het ook wel overleven :) ik heb al 2 tactieken waarmee ik die baan langs kan komen :)
Gebruikers-avatar
User

Anko

1997

Kopje van Noord Holland

door Anko » Di Jan 23, 2007 17:18

Nee, grapje..
Gebruikers-avatar
User

Koen

363

Zo Jul 30, 2006 19:19

Bree, België

door Koen » Di Jan 23, 2007 17:55

zonder kabine moet elke truck dat kunnen :)
Jouw vraag is niet goed genoeg voor mijn antwoord.
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Delft

door Alexander » Di Jan 23, 2007 18:06

met cab ;) maar mijn cab word sowiso niet zwaar :P
Gebruikers-avatar
User

Anko

1997

Kopje van Noord Holland

door Anko » Di Jan 23, 2007 18:50

Koen schreef:zonder kabine moet elke truck dat kunnen :)

Omvallen? dat kan elke truck wel :D :wink:
Nee, grapje..
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Delft

door Alexander » Di Jan 23, 2007 19:15

nee, dat stuk baan voor tilt control :P
Gebruikers-avatar
User

Koen

363

Zo Jul 30, 2006 19:19

Bree, België

door Koen » Di Jan 23, 2007 20:05

nog een vraagje, die 25 max studs breedte, slaat dat op de ophangning of echt op de buitenkant van het wiel?

met andere woorden, de 8466 ophaning met jumping giant wielen zijn niet mogelijk?
Jouw vraag is niet goed genoeg voor mijn antwoord.
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Delft

door Alexander » Di Jan 23, 2007 20:48

buitenkant banden ja..
en nee, dat is niet mogelijk, jawel, maar dan heb je geen ruimte voor tandwielen, dus praktisch gezien onmogelijk :P
VorigeVolgende