Gebruikers-avatar
User

TAFOL

Rang

premium

premium
9417

Zo Sep 14, 2008 12:11

Papendrecht

7307 - Pharaoh's Quest - Flying Mummy Attack

door TAFOL » Zo Jan 16, 2011 17:55

Afbeelding

Gegevens
Set: 7307
Thema: Pharaoh's Quest
Jaar van uitgave: 2011
Aantal onderdelen: 124 (volgens de onderdelenlijst in het instructieboekje)
Minifigs: 3
Prijs: €19,99 (volgens S@H)

Inleiding
Toen ik eind september 2010 voor het eerst las over deze serie, dacht ik in eerste instantie aan een remake van de Adventurers-serie. Deze serie had zich immers ook afgespeeld in het Oude Egypte van de jaren '30 van de vorige eeuw en bovendien kon het zo zijn dat Johnny Thunder terug was gekeerd om nog wat antieke schatten op te graven uit de tombe van de farao. Maar ook door het feit dat een terugkeer van de goede oude Adventurers-serie veel gewild was bij de AFOL-gemeenschap, hoopte ik dat TLC naar hen had geluisterd en van plan was al hun wensen in vervulling te laten komen. Maar hoewel ik flink verbaasd zat te kijken toen de eerste foto's opdoken, was ik niet hevig teleurgesteld. Ik vond het dan wel jammer dat ik Johnny Thunder geen comeback zag maken, maar deze Pharaoh's Quest-sets vielen zeker niet tegen. Integendeel zelfs. Ik was juist blij dat TLC een nieuwe draai aan het Egyptische thema hadden geven en ik was dan ook razend enthousiast over de kleinere sets, waarvan ik zeker van plan was een paar te kopen. Waarom ik de 7307 zo leuk vond om hem zo snel mogelijk aan te schaffen? Lees het hieronder.

De doos + inhoud
Net zoals bij zoveel van TLC's dozen, was ook deze weer te groot voor de inhoud die eruit kwam. Maar omdat dit toch telkens weer het geval blijkt en er voorlopig nog geen verandering in lijkt te zitten, wil ik er hier in dit stukje geen aandacht aan geven (oeps, toch gedaan :oops:). Uit de doos kwamen namelijk 3 zakjes met onderdelen, een stickervelletje en een instructieboekje. De zakjes met onderdelen waren onderverdeeld in kleine, middelgrote en grote steentjes, zodat het overzichtelijk kon blijven en ik niet alles op een grote hoop hoefde te gooien om te gaan beginnen met bouwen. Wel vond ik het apart dat er in sommige zakjes nog eens aparte zakjes (van het materiaal dat ook gebruikt wordt bij o.a. koeien en struisvogels) bevatten met daarin de hoofddeksels en de vleugels van de mummies. Wilde TLC soms hiermee voorkomen dat die specifieke onderdelen beschadigd zouden raken? Het zijn immers wel speciale elementen. Of zou er toch een andere reden zijn waarom ze dit zo hebben gedaan? Wat het antwoord ook moge zijn, feit is wel dat ik deze zakjes aardig moeilijk open kreeg. Maar nadat me dit was gelukt, was ik wel blij dat deze speciale onderdelen ongedeerd waren gebleven zonder enige beschadigingen, zoals o.a. krasjes. Een geluk bij een ongeluk dus.

De minifigs
De 3 minifigs die bij deze set zitten, waarvan er 2 vliegende mummies zijn en 1 Jake Raines, zien er alle drie erg leuk uit. Toen de preliminary foto's afgelopen september waren uitgelekt, vond ik het eerst nogal vreemd dat er vliegende mummies in deze set zouden zitten. Nog nooit eerder had ik gehoord over dit soort taferelen in het Oude Egypte, dus daarom vond ik het raar dat TLC zomaar de geschiedenis zou negeren en hun eigen versies van slechterikken in deze set zouden stoppen. Maar naderhand las ik dat TLC nogal eens vaker de neiging had om geschiedkundige feiten te negeren, dus daarom vond ik het wel grappig dat ze deze zwevende minifigs hadden verzonnen en daarom heen een set hadden gecreëerd. Met hun Horus-achtige hoofddoeken en gespreide vleugels lijken ze zo op te kunnen stijgen om vervolgens een antieke schat te beschermen. Maar ook de minifig van Jake Raines ziet er gewoon goed uit. Met zijn ongeschoren kin en zijn stoere bruine jasje ziet deze avonturier eruit alsof hij klaar is voor een gloednieuw avontuur. Maar ook details als de rode snee op zijn wang, zijn vastberaden blik en zijn, aan beide kanten bedrukt, torsootje maken deze minifig echt tot iemand waarmee je liever geen ruzie zou willen hebben (mocht je zelf een minifig zijn, natuurlijk).

Het hoofdmodel
Laten we eerst maar eens beginnen met de obelisk, die redelijk vlot en eenvoudig in elkaar zit. Alles wat eraan in elkaar gebouwd mag worden, bestaat uit bricks, plates en hier en daar 'gewone' en inverted slopes. Als laatste sluit je dit bouwwerk af door er een robijn bovenop te zetten en klaar is de toren. Met parelgoude steentjes wordt de aandacht direct naar de top geleid, waar de schat zich dan ook bevindt. Een kostbare en antieke schat, die voor iemand als Jake niet moeilijk voor het oprapen ligt. Want met zijn donkerrode vliegtuigje kan hij alles aan, zelfs vliegende mummies. Maar voordat hij klaar is voor het avontuur, moet Jake's vliegtuigje natuurlijk eerst nog worden gebouwd. En dat gaat snel en gemakkelijk. Met eenvoudige stapjes in de handleiding had ik binnen de kortste keren een leuk en klein dubbeldekkertje in elkaar gebouwd. Met 2 machinegeweren op het dak kan meneer Raines zo tussen de rotorbladen door naar de vijand schieten en ze uit de lucht halen. Wel vond ik het jammer dat er aan de achterkant niet nog een klein wieltje zat, waardoor de achterkant van dit luchtvoertuigje nu over de grond gesleept moet worden om op te stijgen. Maar dat neemt niet weg dat dit kleine eenpersoonsvliegtuig gewoon leuk is om te bouwen en laat ik vooral niet de veelal zeldzame donkerrode onderdelen niet vergeten te vermelden.

Conclusie
Zoals al eerder gezegd vind ik dit een geweldig leuke set. En dit is niet alleen vanwege de zeldzame minifigs of bijzondere onderdelen, maar gewoon als set in totaal. Want ook over de speelfuncties hoef ik, en misschien ook andere mensen, niet te klagen. Zo kan ik mij voorstellen dat kinderen gerust de hele dag met dit dubbeldekkertje de kamer willen 'doorswooshen'. Verder wordt de ondertoon van het goede tegen het kwade in deze set goed neergezet, zodat de jongsten onder ons zonder moeite de bad guys van de goeierikken kunnen onderscheiden. Maar aangezien ze dan worden beperkt hun eigen fantasie te gebruiken, kan dit tegelijk ook wel een nadeel zijn. Verder viel mij nog een klein detail op aan het stickervel. Op de kleinste stickertjes staat namelijk de tekst 'Spirit of Luis' met een tekening van een valk/buizerd/adelaar erop. Nu is dit wel een grappig detail, want de Spirit of Saint Louis was namelijk het allereerste eenpersoonsvliegtuig dat de Atlantische Oceaan overstak, met New York als startpunt en Parijs als eindbestemming. Piloot van dit luchtvoertuig was toendertijd Charles Lindbergh, die door deze allereerste Trans-Atlantische vlucht wereldberoemd is geworden. Daarom kan het best zijn dat TLC door deze stickertjes aan deze memorabele gebeurtenis in de geschiedenis van de luchtvaart nagedachtenis wilde geven. Mede hierdoor vind ik dit setje nog leuker dan hij al was. Niet alleen heeft deze set dus een grote swoosh-factor, maar er zit mogelijk ook nog een historische waarde aan vast. Een combinatie van deze factoren en details was dan ook de reden waarom ik de 7307 zo leuk vond om hem zo snel mogelijk aan te schaffen. Nu weet je dus de reden waarom ik deze set heb gekocht. Waarom heb jij juist deze set gekocht?

* Foto's volgen binnenkort.
** Lees ook eens deze recensie op Eurobricks.
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6574

Zo Nov 04, 2007 20:44

Dronten

Re: 7307 Flying Mummy Attack

door workfromtheheart » Zo Jan 16, 2011 20:02

Als ik het goed zeg, zijn de onderdelen die nog eens in aparte zakjes zitten, gemaakt en verpakt in China. Deze worden dan in verstuurd naar de andere fabrieken, waar ze bij de reguliere steentjes worden verpakt. Dit zijn inderdaad meestal bijzondere onderdelen.
Mijn Flickr pagina.
Moeite met wiskunde? Met WisWereld probeer ik te helpen.
Gebruikers-avatar
User

L-space

Rang

premium

premium
585

Vr Apr 17, 2009 22:58

de Meierij

door L-space » Di Jan 18, 2011 22:08

Mooie review weer TAFOL.
Voor mij worden het alleen maar parts-packs. Maar ik vindt dat ze weer eens goed uitgepakt hebben in Denemarken.
"The Turtle Moves"
www.Lspace.nl - flickr.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8236

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Di Jul 19, 2011 0:07

Ik heb dit setje ook gekocht. Gelukkig kwam ik het in Belfast tegen in de aanbieding bij Sainsbury's want de €17,99 die de speelgoedwinkel er hier voor vraagt vind ik veel te veel voor een licentie-vrij setje met 125 onderdelen.
Ik vond de oude Adventurer sets leuk, en ik heb een zwak voor de kleine vliegtuigjes die Lego produceert dus dit setje zou er uiteindelijk toch wel gekomen zijn.
Helaas vind ik het erg tegenvallen. Die vliegende mummies doen me helemaal niks en het vliegtuigje is een zwak ontwerp. Het heeft geen staartwiel, zogauw je de staart optilt (om over een startbaan te rijden) raakt de propellor de grond, de piloot ziet geen moer...
Er zitten wel wat leuke parts in zoals de tommy guns en ook het Spirit of Luis naamstickertje is een leuke vondst (maar wat doen dan die RAF symbolen op de vleugels?).
Alles bijelkaar wat mij betreft niet echt een aanrader dus.
[Recensie in het engels op Brickset]
There is no cloud. It's just someone else's computer.