Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3722

Ma Mrt 23, 2009 17:56

Nuenen

7195 Indiana Jones - Ambush in Cairo (Hinderlaag in Caïro)

door Bricknook » Za Aug 29, 2009 19:34

=== Mod-edit: link even vervangen door een plaatje ===
Afbeelding

Ik heb deze set voor €15,- bij de ToysXL gekocht.
In de doos zitten 2 zakjes en 1 bouwtekening. Geen stickervellen, geen grondplaten of losse stukken.

Als 1e de minifigs: Zoals we tegenwoordig gewend zijn, zijn deze in menselijke huidskleuren uitgevoerd. We hebben Indiana Jones, Marianne Ravenwood en 2 ongure types die ruzie zoeken met Indy.
Indiana Jones heeft zijn gebruikelijke schoudertasje, fedora, zweep en een revolver. Het leuke is dat deze Indy een ander bovenlijfje heeft: een lichtbruin overhemd dat half openhangt. Ik begon het al saai te vinden dat ik 8 dezelfde Indys had uit de 2008lichting. :P
Marianne Ravenwood draagt een wit truitje met rode borduursels en een rood ceintuur en een rode broek. Ceintuur en broek moeten samen een rode rok voorstellen. Ze heeft 2 gezichten: 1 vriendelijk, 1 bang. Verder heeft ze een metallic grijze (mat) pan in haar handen. Hiermee kan ze een van de slechteriken knock-out slaan.
De 1e slechterik (door Lego Cairo Swordsman genoemd) is in het zwart gekleed. Hij draagt een zwarte trui die mij doet denken aan de bovenlijfjes van de Sith uit de StarWars-serie. De ceintuur is rood. Verder draagt hij een zwarte broek en een zwarte tulband. De man draagt een zwaard dat we kennen van de trollen uit de castle-serie: lichtkrommend en met een beschadigde kling.
De 2e slechterik (door Lego Cairo Warrior (shop@home) of Cairo Henchman (brochure) genoemd), is in het wit gekleed. Hij draagt een beige ceintuur om zijn witten trui, een witte broek en een zwarte ninjakap. De man is gewapend met een donkergroene wortel als knuppel.
Het leuke aan de Egyptenaren is dat ze niet flesh zijn, maar licht gebruind, wat erg normaal is voor iemand uit noord-Afrika en de Arabische wereld.

Verder zitten er in deze set een marktkraampje, een regenton en een hooikar. In de ton licht een tommiegun.
Het marktkraampje is erg eenvoudig van opzet: 4 palen met een dak erop, mandjes aan de palen en een tafel ertussen. Op die tafel licht een matgouden bord. Er liggen 2 appels in de kraam.
De kar is ook erg simpel: een plankje met wielen. Een paar headlightbricks waar de zijplanken tegenaan komen en 2 gele 4x2 blokken. Een kind kan de was doen.

Het zijn enkele losse componenten die 1 geheel moeten vormen en eigenlijk doen ze dat ook, omdat ze allemaal mooi passen in een Egyptische/Arabische bazar. De set is simpel van opzet en je hebt echt wat je ziet. Er zitten geen foefjes, gadgets of trucks verstopt, zoals de grotere sets die wel hebben. Je ziet wat er op de doos staat en dat krijg je: Indiana Jones, Marianne Ravenwood, 2 Egyptenaren, een marktraam met 2 appels, een hooikar, een regenton en een tommiegun.
Dit klinkt misschien wat saai, maar toch vind ik het een leuke set. Al die foefjes zijn prachtig verzonnen, maar die geven je het 'ik-moet-er-mee-spelen-gevoel'. Deze set heeft dat niet en kan dus heel mooi op een plankje staan als minidiorama. Daarnaast zijn de minifigs erg goed uitgevoerd. Indiana Jones is anders, maar toch weer Indiana Jones. Marianne Ravenwood is hier ook weer de vrouw die taai als leer kan zijn, maar ook doodsbenauwd als ze in het nauw wordt gedreven. En de 2 Egyptenaren zien er ook goed uit en dat komt mede door die gebruinde huidskleur, die normaal is voor mensen uit de Arabische wereld.
Wat mij betreft is dit een prima set, die zijn geld zeker waard is.

Nog een brickshelf-gallery van Inconspicuous, die een hele mooie indruk geeft van de inhoud van deze set: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=395588
Laatst gewijzigd door Bricknook op Za Aug 29, 2009 19:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14445

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

Re: Indiana Jones 7195: Ambush in Cairo (Hinderlaag in Caïro)

door Rusty » Za Aug 29, 2009 19:37

Prima bespreking. Ik heb het setje sinds kort ook, de minifigs zijn erg mooi. De accessoires inderdaad wat meer standaard, maar wel goed weergegeven.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

thomassio

Rang

premium

premium
3055

Za Dec 20, 2008 15:30

Leiden

door thomassio » Zo Aug 30, 2009 11:17

Ik vind het een geweldig setje.
Ik ben erg blij met de nieuwe donkere huidskleur.
Een heel klein nadeeltje is het zwaard. Ik zou eerder een zwaard uit de orient expedition serie gebruiken.
Maar sinds wanneer heet Marion Ravenwood Marianne?
Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3722

Ma Mrt 23, 2009 17:56

Nuenen

door Bricknook » Zo Aug 30, 2009 11:38

Foutje, kan gebeuren. Maar wat dat zwaard betreft: een Arabisch kromzwaard uit de Orient Expedition-serie had beter gepast. Maar voor de rest is het een hele leuke set.
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6665

Zo Nov 04, 2007 20:44

Dronten

door workfromtheheart » Zo Aug 30, 2009 14:51

Prima recensie, sluit ik bij aan.
Vooral leuk voor de nieuwe kleur regenton, en de nieuwe figuurtjes.

De ene krijger heeft trouwens een donkerbruine knuppel i.p.v. een donkergroene.
Mijn Flickr pagina.
Moeite met wiskunde? Met WisWereld probeer ik te helpen.