Boeken over Lego, MOCs, bouwtechnieken, enzovoort.

BOEK "The LEGO Neighborhood Book"

Gebruikers-avatar
User

maskedfly

305

Za Jun 22, 2013 14:47

Wateringen

BOEK "The LEGO Neighborhood Book"

door maskedfly » Wo Okt 29, 2014 20:47

Voor LEGO fans die van lezen houden, zijn het mooie tijden. De laatste jaren verschijnen er steeds meer LEGO gerelateerde boeken. En nagenoeg zijn deze het bezitten ervan absoluut waard. Met name de uitgeverijen DK en No Starch Press zorgen voor een gestage stroom aan boeken voor (volwassen) LEGO fans.

No Starch Press heeft in september 2014 het Engelstalige boek "The LEGO Neighborhood Book: Build your own town" uitgegeven. Het boek is geschreven door de gebroeders Lyles en richt zich volledig op, zoals de titel al prijsgeeft, het bouwen van je eigen gebouwen. En dan specifiek gebouwen in minifig-schaal.

Afbeelding

De gebroeders Lyles zijn geen onbekenden in de wereldwijze AFOL community. Beide heren runnen namelijk de site Brick City Depot, een site waar je voor prijzen tussen de $ 2,- en $ 15,- instructies voor custom sets kunt aanschaffen. Sets die, wat mij betreft, kwalitatief niet onderdoen voor de gebouwen uit de Modular Buildings serie van LEGO.

Stap voor stap
Die kwaliteit zie je ook terug in hun boek; stap voor stap nemen ze mee in hun ontwerpproces. Na een korte introductie leggen ze op pagina 2 bijvoorbeeld al uit hoe de Café Corner standaard werkt. Wellicht gesneden koek voor doorgewinterde MOC'ers, maar het kan een handig referentiemiddel zijn voor fans die aan het begin van hun MOC carrière staan.

De pagina's die hierop volgen, bevatten iedere keer korte uitwerkingen van belangrijke onderdelen van gebouwen. Zo leggen ze uit hoe je diepte kunt creëren, maar ook welke kleuren je kunt gebruiken in je gebouwen. Een sectie waar ik zelf heel erg van gecharmeerd was, betrof een reeks van foto's van details van gebouwen en hoe je deze zou kunnen nabouwen met LEGO. Zo leer je hoe je een bakstenen muur kunt imiteren, ornamenten aan je raamkozijnen kan toevoegen en hoe je meer details in hoeken aanbrengt. Ook gaan ze in op het ontwerpen van interieurs, iets wat regelmatig als lastig wordt ervaren.

Hierna volgt een reeks van foto's van hun eigen modellen (waarvan een aantal ook op Brick City Depot te koop zijn) waar ze aangeven hoe ze hun details hebben aangebracht. Dergelijke afbeeldingen worden, net zoals The LEGO Adventure Book serie van Megan Rothrock, voorzien van minifiguren die iets vertellen over een model.
Afbeelding

Beschrijvingen
Zo gaat het boek nog even mee door, totdat pagina 81 bereikt wordt. Vanaf die pagina's volgen namelijk stap voor stap beschrijvingen van hun eigen modellen.

Het 1e model, getiteld "Corner Drugstore", bevat een drogisterij zoals je deze vaak ziet in Amerikaanse films met een Main Street achtige setting. Het gebouw bestaat uit twee lagen en is voorzien van een volledig interieur (zowel de drogisterij, als het appartement op de 1e verdieping). De beschrijving laat af en toe alternatieve inrichtingen zijn waarbij bv. een gereedschapszaak aan bod komt.
Afbeelding

Grachtenpand
Het 2e model bestaat feitelijk uit 3 verschillende huizen. Alle huizen delen dezelfde basis (die wordt vanaf pagina 143 t/m 166 opgebouwd) en daarna kan je, via een SNOT techniek, er drie verschillende gevels tegen aan plaatsen. Het gaat hierbij om een Parisian Apartment, Colonial Row House en Canal Ring House (een Nederlandse grachtenpand). Dit huis vormt ook gelijk het einde van het boek.
Afbeelding

Voor de modellen is overigens een digitale partslist beschikbaar op de site van No Starch Press.

Conclusie
De doorgewinterde MOC gebouwenbouwer zal niet zoveel aan dit boek hebben. De meeste technieken die worden beschreven, gebruikt hij/zij al en de kans is niet onaanzienlijk dat hij/zij betere/mooiere modellen maakt dan de gebroeders Lyles.

Voor degenen die echter net begonnen zijn met het maken van MOC's is dit boek een absolute aanrader. Het boek leest makkelijk weg en is zo opgebouwd dat het een prima naslagwerk vormt voor iedereen die net begonnen is met het bouwen van huizen of al wat langer bezig is, maar zijn/haar technieken wil verbeteren.

Doordat het boek werkt met beschrijvingen van, in totaal, vier verschillende gebouwen is het boek ook fijn voor degenen die nog niet uitgesproken MOC aspiraties hebben maar wel op relatief goedkope wijze de beschrijvingen van vier prachtige gebouwen willen bemachtigen.

Het enige mogelijke nadeel is het feit dat het in het Engels geschreven is. Het boek is daarmee wellicht niet direct geschikt voor jongere lezers en/of fans die relatief weinig met de Engelse taal op hebben.

Mijn exemplaar heb ik bij Bol.com voor € 15,99 gekocht en werd binnen een week geleverd.

NB 1 de afbeeldingen zijn afkomstig van Amazon
NB 2 voor degenen die in meer LEGO gerelateerde boeken gerelateerd zijn, is het overzicht van BrickSet een aanrader.
Gebruikers-avatar
User

vijv

Rang

premium

premium
1588

Do Nov 09, 2006 23:49

Rotterdam

Re: Boekbespreking | "The LEGO Neighborhood Book"

door vijv » Wo Okt 29, 2014 21:24

Leuke recensie, dat mag vaker gedaan worden nu we tegenwoordig worden doodgegooid met Lego boeken :)

Heb je topic overigens even verschoven naar een plek waar hij beter tot zijn recht komt.
Echte mannen spelen met lego...
Gebruikers-avatar
User

maskedfly

305

Wateringen

door maskedfly » Wo Okt 29, 2014 21:36

Thanks! (2x)
Gebruikers-avatar
User

Rick2000nl

356

Di Dec 25, 2007 15:13

Almere

door Rick2000nl » Wo Okt 29, 2014 23:50

Ik had hem al, en ik vond het ook een mooi boek.... de 3 uitwerkingen van een standaard model was ook een eye opener...
Niet dat ik dit op die manier zou bouwen, maar het gaf wel aan dat als je een basis hebt, je daarvan verder kan bouwen...
Wel spend!
Gebruikers-avatar
User

Theodoor

107

Wo Okt 08, 2014 21:33

door Theodoor » Wo Okt 29, 2014 23:54

Bedankt voor de recensie! Ik ga hem ook bestellen :)
Gebruikers-avatar
User

maskedfly

305

Wateringen

door maskedfly » Do Okt 30, 2014 13:26

^ Leuk, veel plezier ermee!
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie