Alles over de sets van 2015

Technic 2015

Forumregels
Let op, lees éérst wat we schreven over het plaatsen van afbeeldingen van sets uit 2015
Gebruikers-avatar
User

Barman

6673

Di Mrt 22, 2005 22:30

Wijk bij Duurstede

Re: Technic 2015

door Barman » Vr Aug 07, 2015 11:21

het probleem in deze set is dat de verhouding in de hoogte niet klopt. De cabine is van voren gezien erg hoog tov de breedte. Als de cabine 19 studs breedt zou zijn staat dit al een stuk beter.
De wielen / assen: het origineel is een 8x8 trekker, hierdoor moet het motorblok verder omhoog geplaatst worden omdat het differencieel in de weg zit van de eerste as. Daardoor komt de cabine ook een stuk hoger te zitten. Handig voor extra veerweg van de voorassen.
Echter in het LEGO set is dit een beetje te grof geworden. Omdat de wielen ook sturen moeten de wielkasten/spatborden ook groter zijn dan origineel. Deze punten leiden tot het gezichtsbedrog dat de wielen veel te klein zijn.
Zoals in de vorige post verteld komen deze prima overeen bij een schaal van grofweg 1:16. In deze schaal heb ik ook trucks gemaakt en ik kan het beamen dat deze wielen prima passen bij een 17 studs brede truck.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

door LegoHenkie » Vr Aug 07, 2015 13:29

Ik heb de slangetjes van de Mercedes vanmiddag voor de tweede keer gemonteerd.
Daarbij heb ik alle slangetjes onder de turntable op maat geknipt. Vooral de blauwe naar de drukregelaars zijn voor twee/derde ingekort. Dat schiep al orde in de eerdere chaos. Ook de anderen hebben een knipbeurt gehad zodat het geheel er beter uitziet en ook beter draait.
Kennelijk hebben de slangetjes standaard lengtes.
Er gaat niets boven Groningen.
Gebruikers-avatar
User

Sato

333

Do Jul 01, 2010 15:26

Omgeving Alkmaar.

door Sato » Vr Aug 07, 2015 13:49

Heb de T-stukjes waar de blauwe slangetjes op aansluiten op een andere manier toegepast dan in de instructies staat, Dat helpt ook aanzienlijk om te scherpe bochten te voorkomen. Helaas blijft het dan alsnog een te grote bende onder de turntable maar het past en werkt.

De kraan gaat er bij mij overigens toch meteen weer af als het model al in elkaar blijft staan, Vind het namelijk totaal niet passen bij de rest.
Zometeen weer verder met bouwen, Alleen de cabine moet nog gedaan worden. De laadbak zit er al op.
no avatar
User

Jan Groen

535

Ma Jan 10, 2005 21:08

Spijkenisse

door Jan Groen » Vr Aug 07, 2015 21:59

LegoHenkie schreef:Kennelijk hebben de slangetjes standaard lengtes.

Misschien zijn ze ook bedoeld voor het B-model? Of is die kraan echt exact hetzelfde?
bedenk en maak!
no avatar
User

Jan Groen

535

Spijkenisse

door Jan Groen » Vr Aug 07, 2015 22:01

Ludo Visser schreef:Iemand op Eurobricks heeft het allemaal na zitten rekenen en kwam tot de conclusie dat het eigenlijk allemaal best goed klopt met de schaal 1:16 (http://www.eurobricks.com/forum/index.p ... try2287346):

Z'n bevindingen beginnen al met de woorden "aangenomen dat"... Daarnaast bezoek ik regelmatig de website van modelbouwfirma "ScaleArt" uit Duitsland. Die maken echt waanzinnig mooie schaalmodellen van vrachtewagens. En die zien er toch niet zo uit als deze van Lego qua verhoudingen.

Daarnaast is er altijd nog een verschil tussen theorie (het moet kloppen) en praktijk (het ziet er onnatuurlijk uit).
bedenk en maak!
Gebruikers-avatar
User

leggodtknarf

161

Wo Apr 22, 2009 20:30

Heerlen

door leggodtknarf » Vr Aug 07, 2015 22:21

Jan Groen schreef:
Ludo Visser schreef:Iemand op Eurobricks heeft het allemaal na zitten rekenen en kwam tot de conclusie dat het eigenlijk allemaal best goed klopt met de schaal 1:16 (http://www.eurobricks.com/forum/index.p ... try2287346):

Z'n bevindingen beginnen al met de woorden "aangenomen dat"... Daarnaast bezoek ik regelmatig de website van modelbouwfirma "ScaleArt" uit Duitsland. Die maken echt waanzinnig mooie schaalmodellen van vrachtewagens. En die zien er toch niet zo uit als deze van Lego qua verhoudingen.

Daarnaast is er altijd nog een verschil tussen theorie (het moet kloppen) en praktijk (het ziet er onnatuurlijk uit).

Zucht, wat is nu het doel van dit alles? "Het klopt niet, het werkt niet zoals in het echt, de verhoudingen kloppen niet" Wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Ik zie je slogan onder je berichten "bedenk en maak", voeg daar "en laat zien" aan toe en laat dan eindelijk eens zien hoe jij vind dat het wel moet.
Het blijft speelgoed en het blijft plastic, niet de realiteit. Daarbij is het vrij zwak om alleen het "aangenomen dat" te quoten terwijl deze persoon best wat research heeft gedaan naar het vergelijk tussen de MB Lego truck en de 1:1.
De vergelijking met de genoemde schaalmodellen en Lego is niet eens appels en peren. Daarbij lijken die schaalmodellen in puur detail nl. in de verste verte weer niet op een echte truck, want ook dat is gewoon maar speelgoed.

Komt er ook nog iets constructiefs?

Sorry aan de lezers voor mij berichten, maar ik vind persoonlijk het continue afkraken van dingen niets bijdragen.
no avatar
User

craneson

2030

Wo Aug 25, 2004 17:51

anywhere but home

door craneson » Za Aug 08, 2015 11:20

ik vind het ook een mooie auto waar je verder mee kan , de onderdelen zijn leuk en vooral de nieuwe parts zijn de moeite waard
als je de bron wilt bereiken, moet je tegen de stroom in gaan
Gebruikers-avatar
User

Barman

6673

Wijk bij Duurstede

door Barman » Za Aug 08, 2015 15:15

@Leggodtknarf, :duim:

Om 15:00 uur was ik klaar met het bouwen van de 42043. Best wel even werken. Ongeveer 9 uur over gedaan. Langer dan ik had gedacht. De volvo had ik in 6,5 uur in elkaar. Vooral de kraan was lastig. Bij elke slang testen of de basis nog soepel draait. De nieuwe slangen helpen ook niet echt mee, aangezien ze erg stug zijn. Voordeel is dat ze niet zo snel knikken. Het zit nog steedse niet naar mijn zin, maar alles werk verder prima. Apart dat ik net 1 stukjs slang van vorig jaar erbij had zitten. Veel soepeler!
Bij het maken van de kopie in mijn versie voor LW ga ik de slangen vervangen door de oudere versies, zal ook een stuk bijdragen aan het soepeler bewegen van de kraan. De slangen geven toch wel aardig wat weerstand.

Het is echt een geweldige set. Alles werkt soepel, zelf het sturen wat ik niet had verwacht.
Een aanrader voor elke Technic en truck fan. Je moet wel goede ervaring hebben om deze goed te laten werken. De set is vanaf 11 jaar. Dat vind ik wel wat aan de lage kant. Zelfs ik heb er best moeite mee gehad om deze goed in elkaar te zetten. Ik ben een uur bezig geweest met de kraan, wat normaal toch wel in een half uurtje in elkaar moet zitten. Het een aardig gepiel met al die slangen.

Nu wachten totdat de nieuwe onderdelen beschikbaar zijn bij de Bricks & Pieces.
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

TAFOL

Rang

premium

premium
9609

Zo Sep 14, 2008 12:11

Papendrecht

door TAFOL » Za Aug 08, 2015 15:55

Barman schreef:Nu wachten totdat de nieuwe onderdelen beschikbaar zijn bij de Bricks & Pieces.

Heb even de onderdelenlijst bekeken en volgens mij zijn alle nieuwe onderdelen degenen die hieronder staan (klikbaar):

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Het kan natuurlijk zijn dat ik er een paar heb gemist, maar volgens mij zijn dit ze allemaal. :D
Just the other night I was aimlessly surfing the Internet and now here I am on
the most fantastic LEGO-forum in the world having chats with you fine people.

TAFOL Brickography op Facebook
Mijn Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3512

Zo Jul 13, 2008 17:59

Breda

door JunkstyleGio » Za Aug 08, 2015 16:08

Ook ik ben super tevreden met de hele set!

Hij werkt echt prima.

De kraan daar ben ik geloof wel 5 uur mee bezig geweest. En dat vind ik nu juist zo leuk; lekker klooien en doen om alles al tijdens het bouwen zo goed en soepel te laten werken, zodat als je de batterijdoos aansluit als je klaar bent en er mee kan spelen ook alles als een zonnetje werkt!
En mensen die mij kennen weten dat dan ook alles werkt..
(niet dus.. want een blauw slangetje was losgegaan...)

Kortom een fijne set om mee te spelen en om te showen
En oh ja er past een technic-mannetje achter het stuur!

Afbeelding
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
Gebruikers-avatar
User

merman

2374

Za Jul 01, 2006 14:17

Amsterdam

door merman » Za Aug 08, 2015 16:46

ik had een cylinder die misschien niet goed werkt. Heb een filmpje naar Lego gestuurd. Ik zie nu een bestelnummer/onderdeelnummer staan in mijn orderstatus die ik niet kon thuisbrengen. Nu blijkt dat ze me een zak met alle pneumaticonderdelen nasturen! Dat is toch wel heel netjes moet in zeggen... vooral voor een set waar ik bij voorbaat al niet voor had betaald... (ook eerlijk verteld tegen ze hoor).
I roared. And I rampaged...
Gebruikers-avatar
User

Barman

6673

Wijk bij Duurstede

door Barman » Za Aug 08, 2015 22:05

De pneumatic onderdelen zijn og steeds niet los verkrijgbaar. Misschien in de toekomst, maar tot zo ver moet je de gehele zak aanschaffen. In dit geval heb je dus een mooi voordeel gehad :D
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

Ludo Visser

275

Za Okt 01, 2005 17:21

Den Haag

door Ludo Visser » Ma Aug 10, 2015 11:15

Ik ben bijna klaar met mijn MB. Wat een enorm gevaarte! De assen (zowel voor als achter) en de cabine zijn enorm leuk om te bouwen. Het "chassis", als ik het zo mag noemen, vond ik minder leuk: ik vind het maar een spaghetti van beams, asjes tandwielen. Ik realiseer me dat dat bij het nieuwe studless bouwen hoort, maar ik vond het "vroeger" toch leuker om iets van een chassis te hebben als basis.

Op één van mijn pneumatische cilinders zit op het metalen deel een kras rondom. Net alsof hij in iets scherps heeft rondgedraaid. Heeft iemand anders dit wel eens gezien?
Ik zal er vanavond een foto van maken en het ook aan LEGO voorleggen of het kwaad kan...
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3485

Do Mrt 06, 2003 15:37

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Wo Aug 12, 2015 11:43

Heb me er ook maar eens ene besteld.
Wel handig dat de baas betaald... :raiseone:

Vind het toch een bult geld....

René
Het lijkt simpel,.............en dat is het ook!!
"Never argue with an idiot. They'll just bring you down to their level, and beat you with experience."
Gebruikers-avatar
User

chris van den Berg

1647

Zo Sep 17, 2006 13:59

Elst(Utr)

door chris van den Berg » Wo Aug 12, 2015 11:48

Goeie baas heb je dan
Take time to do what makes
your soul happy.
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3485

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Wo Aug 12, 2015 11:53

Zal worden gebruikt om kinderen te enthousiasmeren voor techniek.
(http://www.icer.nl)

Had ook al een EV3 set aangeschaft voor ICER. Hierdoor hebben we al meer mensen bereikt de afgelopen 3 maanden, dan in het hele voorgaande jaar. LEGO doet toch iets met mensen. Denk, money well spent!

René
"Never argue with an idiot. They'll just bring you down to their level, and beat you with experience."
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3485

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Wo Aug 19, 2015 23:41

Afbeelding

Heb de 42043 toch eens vergeleken met de databladen van Mercedes zelf.
De wielbasis 5005 mm. bestaat niet in kipperchassis. Dat moet 4850 mm. of 5150 mm zijn.
Het zal dan aldus wel een MB AROCS 3245K 8x4/4 5150 voor moeten stellen.

- het model is 6.02% van het origineel (lengte model volgens LEGO: 540 mm.),
- van het model hadden de wielen qua diameter dan 3,06 mm. groter moeten zijn,
- de ruimte tussen de band en het spatbord had bij het model dan 12,12 mm. kleiner moeten zijn.

Hij smoelt lekker dus ik zit er niet zo mee. Het valt me trouwens op dat niemand het heeft over de kraan die zo verschrikkelijk uit proportie is. Heb even de HIAB (of Palfinger) data niet bij de hand maar van de kraan klopt geen scheet. Upscalen naar de originele auto, zou de auto met de kraan in de kipper 5397 mm. hoog zijn. Ben reeds ruim 10 jaar uit de vrachtwagens, maar in mijn geheugen heb ik nog steeds een max. voertuighoogte van 4000 mm. zitten..
:look:

Desondanks een leuke speelset, lekker veel onderdelen, en mooi om te bouwen. Bouwinstructie geeft soms geen duidelijk, een beetje logisch nadenken geeft dan vaak wel uitkomst. Positionering van de slangen is een regelrechte aanfluiting; echter is een mooie compacte oplossing zeer goed mogelijk. Daar waar de blauwe leiding (via het T-stuk) naar de beide centrale aansluitingen gaat van de ventielen, deze slangetjes inkorten tot (natte vinger in de lucht) een millimeter of 10. Dit zodat het T-stuk precies midden tussen de beide ventielen zit. De slang onder de kraan door moet dan wel iets verlengt worden. Na dit gedaan te hebben gaf het plaatsen van de overige slangen eigenlijk weinig problemen meer. Ook bij/tijdens het werken met de kraan, geen issues..

Set: 7/10

René
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3485

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Do Aug 20, 2015 0:25

Denk dat bovenstaande posting feitelijk in "recensies" thuishoort...
Moderatoren?
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3485

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Do Aug 20, 2015 1:07

Naar aanleiding wat Barry zegt in de eerste posting (merk dat ik eens wat vaker terug moet lezen); toch ook eens even een tekening erbij gezocht van de MB AROCS 4148AK 8x8/4 5150. Dit om te zien of het hier inderdaad een 8x4 op basis van een 8x8 chassis betreft:

Afbeelding

Bij het model:
- hadden de wielen dan een 5,75 mm. grotere diameter moeten hebben,
- en is de ruimte tussen de band en het spatbord nog steeds 6,18 mm te groot.
E.e.a. komt er inderdaad wel dichter bij in de buurt!

LEGO claimt dat het een AROCS 3245 is; deze bestaan niet in een 8x8 uitvoering.
Het eerste 8x8 kipper chassis is eerst leverbaar in een 41 tons uitvoering, en niet als een 32 tons chassis.

René
Gebruikers-avatar
User

ARIAN

209

Zo Okt 03, 2010 19:46

Rijen

door ARIAN » Do Aug 20, 2015 4:31

Mercedes 3245 bestaat wel maar in Duitsland.
Hier in Nederland hebben we andere as lasten daarom mag die hier 41 ton ( 4145 ) hebben in belgie is het 37 ton ( 3745 ), dat verschilt per land.
Gebruikers-avatar
User

Barman

6673

Wijk bij Duurstede

door Barman » Do Aug 20, 2015 9:54

Rene.Kok schreef:Het valt me trouwens op dat niemand het heeft over de kraan die zo verschrikkelijk uit proportie is.

Op Eurobricks is daar een levendige discussie over gaande. Omdat ikzelf ook niet teverden was over de kraan, heb ik daar het een en ander aan gewijzigd
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3485

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Do Aug 20, 2015 11:07

Barman schreef:Omdat ikzelf ook niet teverden was over de kraan, heb ik daar het een en ander aan gewijzigd

Ben daarin geïnteresseerd; daar jij vaak wel met mooie oplossingen komt.
De link verwijst alleen naar een ander onderwerp. Heb je de goede link?

ARIAN schreef:Mercedes 3245 bestaat wel maar in Duitsland.

Dat geloof ik je, meteen.

Echter bestaat het 32 tons kipper chassis niet in een 8x8 uitvoering.

Afbeelding

De chassistekeningen komen direct van MB Stuttgart; of ik moet iets verschrikkelijk over het hoofd zien.
(wat natuurlijk niet onmogelijk is)

René
Gebruikers-avatar
User

Barman

6673

Wijk bij Duurstede

door Barman » Do Aug 20, 2015 13:27

De link is goed. Deze verwijst naar mijn eigen topic waar ik de kraan heb aangepast en in LDD het getekend.
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

ARIAN

209

Zo Okt 03, 2010 19:46

Rijen

door ARIAN » Do Aug 20, 2015 15:59

René ik bedoelde eigenlijk het type niet de aandrijving 8x4 of 8x8 maar het klopt wel wat je zegt.

Ik ga deze set niet aanschaffen vindt hem niet de moeite voor zoveel geld.
no avatar
User

Jan Groen

535

Spijkenisse

door Jan Groen » Do Aug 20, 2015 22:25

Rene.Kok schreef:Het valt me trouwens op dat niemand het heeft over de kraan die zo verschrikkelijk uit proportie is. Heb even de HIAB (of Palfinger) data niet bij de hand maar van de kraan klopt geen scheet. Upscalen naar de originele auto, zou de auto met de kraan in de kipper 5397 mm. hoog zijn. Ben reeds ruim 10 jaar uit de vrachtwagens, maar in mijn geheugen heb ik nog steeds een max. voertuighoogte van 4000 mm. zitten..
:look:

Ik gaf het op pagina 4 van dit topic al aan:

Jan Groen schreef:- De kraan is te hoog t.o.v. de cabine. Wanneer deze plat ligt in de laadbak steekt een kraan nooit zo ver boven de cabine uit;
bedenk en maak!
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3485

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Do Aug 20, 2015 22:54

Rene.Kok schreef:Naar aanleiding wat Barry zegt in de eerste posting (merk dat ik eens wat vaker terug moet lezen); toch ook eens .........
Gebruikers-avatar
User

jovel

1672

Za Jan 28, 2006 12:53

Leunen

door jovel » Za Aug 22, 2015 10:09

Aan de hand van de instructies van het B model heb ik het idee dat de achterassen iets breder zijn dan de vooras, klopt dat?

Verder zou ik graag willen weten of er in de nieuwe draaischijf 3 beams langs elkaar passen.
Aan de hand van dit plaatje lijkt dat te kunnen.
En past dat dan alleen op het punt waar bij de draaischijf de gaten zitten of overal?
Mijn camera vergroot 10x, maar de elfde keer deedt-ie het ook.
Gebruikers-avatar
User

Ludo Visser

275

Den Haag

door Ludo Visser » Ma Aug 24, 2015 13:46

jovel schreef:
Verder zou ik graag willen weten of er in de nieuwe draaischijf 3 beams langs elkaar passen.
Aan de hand van dit plaatje lijkt dat te kunnen.
En past dat dan alleen op het punt waar bij de draaischijf de gaten zitten of overal?

Dat past.

Dat van die achterassen durf ik van het B-model niet te zeggen. Op het A-model lijken ze inderdaad een fractie breder te zijn, maar dat kan optisch bedrog zijn... Er zit wat speling in, dat maakt het lastig te meten.
Gebruikers-avatar
User

Barman

6673

Wijk bij Duurstede

door Barman » Ma Aug 24, 2015 19:23

Voor en achter assen zijn beide 19 studs breedt. Achter zijn net iets breder. Voor 147mm, achter 150mm.
Flickr en Youtube
no avatar
User

Jan Groen

535

Spijkenisse

door Jan Groen » Di Aug 25, 2015 20:38

En hoe kan dat dan?
bedenk en maak!
Gebruikers-avatar
User

jovel

1672

Za Jan 28, 2006 12:53

Leunen

door jovel » Wo Aug 26, 2015 14:39

Heb zelf nog eens gekeken en het lijkt me dat het verschil komt door de velg.

Bij de voorassen zit deze zoals het hoort maar bij de achterassen klopt het eigenlijk niet 100%.
Het punt is dat dit ding eigenlijk helemaal tegen het kruisgat van de velg hoort te zitten maar dat past dus net niet. ( Probeer dat zelfde onderdeel maar eens rond te draaien in de velg zonder dat de halve beams er aan zitten, dat draait niet soepel. )

Wil je voor- en achteras toch even breed, dan moet er bij beide assen een halve bush tussen. LEGO heeft hier - denk ik - bewust niet voor gekozen omdat dan de wielen te ver zouden uitsteken wat niet mooi uit ziet ( en dus eigenlijk de hele opbouw ook breder zou moeten wat meer onderdelen betekent ), en dus het verschil in voor- en achteras voor lief genomen.
Mijn camera vergroot 10x, maar de elfde keer deedt-ie het ook.
Gebruikers-avatar
User

Ludo Visser

275

Den Haag

door Ludo Visser » Wo Aug 26, 2015 15:03

Ik heb me daar ook over zitten verbazen bij het bouwen. Ik heb zelfs nog teruggebladerd om te kijken of ik niet een half-bush vergeten was.

Trouwens, in het echt zitten de wielen volgens mij ook niet uitgelijnd, dus wat mij betreft hadden ze er achter een halve bush tegenaan kunnen doen.
Gebruikers-avatar
User

Barman

6673

Wijk bij Duurstede

door Barman » Wo Aug 26, 2015 22:23

Ook ik heb terug gebladerd op zoek naar de halve bush... :lol:
Ik ben bezig de set aan te passen en de achter assen zijn dan ook aan de beurt. Er komt wel een halve bush tussen, maar de liftarmen van 3L worden vervangen door 2L zodat de achterwielen aan beide kanten grofweg een halve stud smaller worden, staat ook wat mooier onder de spatborden.
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

TechniChriS

54

Zo Feb 09, 2014 14:16

door TechniChriS » Di Sep 01, 2015 14:50

Voor de fans? :raiseone:

Arocs Mini.

Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

door LegoHenkie » Di Sep 01, 2015 15:39

Doet me wel heel erg denken aan een schoonmaakkarretje. :duim:
Er gaat niets boven Groningen.
no avatar
User

swbrick

Rang

Nieuw

Nieuw
21

Zo Nov 20, 2011 11:56

door swbrick » Za Sep 05, 2015 9:42

Is de draaikrans wezelijk anders dan de oudere ?
zou je met de oudere zonder problemen de (toren)kraan kunnen nabouwen.
Gebruikers-avatar
User

Jevist

317

Do Okt 08, 2009 21:42

Lisse

door Jevist » Zo Sep 06, 2015 23:17

Jottem! Ik heb mijn 42043 nu eindelijk ook afgebouwd en ben er toch wel erg blij mee. Natuurlijk zit er in een Lego-implementatie altijd wat concessies ten opzichte van het origineel, we zijn nu eenmaal aangewezen op de beperktere afstandseenheid van studs en/of halve studs.

De kraan, tja die is wat lomp, en laat zich niet heel soepel bedienen, maar is toch wel weer een fraai stukje ontwerp om met pneumatics deze arm te maken. Qua speelbaarheid had ik persoonlijk graag een powerfunctions switch erbij gehad zodat je tijdens het gebruik van de kraan ook makkelijk de draairichting kan veranderen. Met mijn dikke vingers vind ik het aan-uit zetten van de batterijbox een lastig karweitje.

De laadbak vind ik in het achteraanzicht wat smal ogen. In mijn ervaring zijn laadbakken meestal een tikje breder, maar goed, mijn 'ervaring' beperkt zich dan ook tot wat ik zelf op straat zie rijden, geen idee in hoeverre dit bij de Arocs nu wel of niet klopt. Ik ga er een beide kanten nog een studje bij aan plakken in elk geval :lol: Kan mijn zoontje ook weer aan de bak, want die heeft nu de opdracht gekregen er een mooie aanhanger bij te maken.

Als iemand trouwens nog tips heeft hoe ik mijn vrouw kan overtuigen dat zo'n groot model toch echt in de woonkamer moet staan hou ik me aanbevolen.

Oh, en nog een andere vraag tot besluit; ik had 2 van deze dozen gekoccht, en in beide ontbrak 1 Technic pin with pinhole. Nu heb ik her en der al meer berichten gehoor dat dit onderdeel ontbrak (en soms ook andere onderdelen), maar ik was vooral benieuwd; is dit bij alle dozen het geval? Of zijn er ook mensen die hem wel compleet hebben ontvangen? Ben gewoon nieuwsgierig hoor, maakt verder niets uit, ik heb alle vertrouwen in de klantenservice.
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
444

Do Jul 03, 2014 16:50

Zeist

door AppieNL » Ma Sep 07, 2015 16:01

Wat ik ook vaak hoor bij het "ontbreken" van specifiek dat onderdeel, is dat mensen er 2 hebben gebruikt in het chassis in het kader van symmetrie, terwijl je hem maar 1 kant gebruikt voor het begeleiden van de pneumatische blauwe slang van de pomp (en er ook maar 1 in de handleiding staat).

Ik wil niet zeggen dat jij dit ook hebt gedaan, maar ik gooi het maar even op tafel aangezien ik dus 3 andere heb gehoord die dit hadden :bigsmile:
Gebruikers-avatar
User

Obelix1971

183

Zo Dec 09, 2012 16:58

Rossum

door Obelix1971 » Zo Mrt 27, 2016 16:15

Hier maar even.

Heb het B-model gebouwd van de 42043,
en wat mij opvalt is dat de draad van het batterijblok naar de motor erg strak staat en de pneumatische functies niet zo lekker werken. Pompje staat algauw te klapperen.

Het blijft speelgoed, dat weet ik, maar vaak werken de functies "erg slecht" (bv steunpoten 42009) en dat vindt ik toch wel een beetje jammer.

Maar laat ik voorop stellen, dat ik het knap vindt wat ze kunnen maken. (ik heb er het inzicht niet voor)
Vorige