Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3707

Do Nov 30, 2006 16:18

Hardenberg - the place to be ;)

10237 the tower of Orthanc

door LegoRK » Zo Sep 22, 2013 15:22

10237 the tower of Orthanc

Afbeelding

Wordt geleverd in een grote, goed gevulde doos. Ik verwachte eigenlijk dat de doos groter zou zijn. ;)
In de doos 15 genummerde zakjes en 1 met de arend er in. Daarnaast een met de 3 instructieboekjes en het stickervel..

Er zitten 5 minifiguren in; Gandalf (grijs), Sauroman, Grima (wormtong), een orc en een uruk-hai
In de set worden een ent en de machtige toren opgebouwd. Jammer dat er geen hobbits in de ent zitten om het plaatje compleet te maken.

In de eerste twee boekjes bouw je de ent en 1/3e van de toren op. De rest van de toren word gebouwd in het laatste boekje.
Het is ook niet raar dat het onderste gedeelte behoorlijk 'zwaar' is. Dit komt ook doordat het onderste deel een dubbele muur heeft: gestapelde stenen en een 'gesnotte muur'.
Alle ruimten worden ruimschoots ingericht en zien er goed uit. Tot mijn verbazing zat er ook een light-brick bij voor het verlichten van de 'glazen bol' (ben even de naam kwijt). -de kwaliteit van de light-brick liet wel te wensen over, maar dat terzijde-

De ent is mooi vormgegeven, zelfs met een paddenstoel op z'n voet. Hij is behoorlijk flexibel in de bewegingen die het kan maken. De rechterarm van de ent kun je bewegen met een 'knopje' op z'n rug zodat de arm rond kan draaien. Hiermee kun je denk ik een minifig-orc wegsmijten ofzo. Opzich grappig, maar de arm blijft helaas niet in alle posities staan, de wrijving van de tandwielen is te laag voor de grote ent-arm.

Afbeelding

Een opmerking over de arend, naast dat die wel mooi is ontworpen, vind ik het jammer dat z'n kop bijvoorbeeld niet kan bewegen. Het is een te statisch geheel. Alleen z'n vleugels kunnen bewegen. Hij kan niet op of om kijken of bijvoorbeeld zijn poten bewegen.

Verder is het regelmatig behoorlijk wat herhaling en 'stapelen van stenen', maar dat is ook niet zo gek met zo'n groot gebouw en het resultaat is te gek!

De bouw
1.De arend. Een Orc met bijl en touw om de Ent neer te halen. en de 'benen' van de Ent. Hoewel de helft maar bruin is lijkt de ent toch behoorlijk bruin en er uit zien als een echte boom. de voeten kunnen enigszins bewegen en bij de 'heupen' is het volledig flexibel.

2.Het bovenlichaam van de Ent. Ik dacht dat er nog een torso op zou komen, maar dat bleek niet zo te zijn, dat is gelijk zijn hoofd, compleet met ogen en snor. Daaraan de zeer bewegelijke armen. De rechterarm is wat minder bewegelijk en kan met een knopje op z'n rug rondgedraaid worden en zou kunnen fungeren als katapult oid. Helaas zakt de arm naar beneden als je 'm half omhoog zet of vooruit laat steken. De 'handen' van de Ent zijn wel erg mooi gedaan vind ik.

3.Het begin van de toren! Eerst even de Uruk-Hai in elkaar zetten. Dan kan de bouw van de kelder beginnen. Een erg solide geheel moet ik zeggen. "Leuk" ingericht met doodshoofden en botten. Om in de kelder te komen is een valluik in het plafond gemaakt, dat is achter de buitendeuren. Voor de zier ligt er een blauw kleedje op.

4. Nu bouwen we de hal waar de dubbele buitendeur op uit komt. Daarin hangen twee vaandels met de witte hand en staat een standbeeldje en een onbestemde zwarte 1x2 brick.

5. Vervolgens word de volgende verdiepingsvloer geplaatst, de buitentrap naar de buitendeuren en een deel van de 'gesnotte' muur.

6. Hier bouwen we drie dezelfde 'panelen' die ook bestemd zijn voor de buitenmuur. Dit geeft een heel mooi effect aan de buitenmuur. Het straalt hoogte en kracht uit.

7. Nu komen er een paar zakjes waarvan kleine gedeeltes worden gemaakt. Uit dit zakje word Sauroman. twee lage kasten, onderste deel van een troon en de Palantir op een verhoging (waarin de lightbrick zit). De lightbrick word handig aangezet door de kroonluchter eronder omhoog te drukken.

8. Verdere opbouw van voorgenoemde zaal.

9. plaatsen van twee lantaarns en een faandel in de bovengenoemde zaal en laatste bouw aan deze zaal.

10. Deze bevat Grima, de slangtong en hier bouwen we het 'onderste deel van de 'praktijkruimte' van Sauroman alwaar hij de beruchte bom maakt, bedoelt voor Helms Deep. Wat mij opvalt dat de fakkels gedoofd zijn in deze ruimte. Verder staan er twee kastjes met daarop een flesje en een potje. In het midden een grote pan met de inhoud voor de bom die ook gereed ligt.

11. Daarna bouwen we de ruimte af. Dit is het minst stabiele deel van het gebouw.

12. Daarboven bouwen we de volgende ruimte. Dit lijkt echt op een tovenaarsruimte. Een lessenaar met een groot boek erop, aan weerszijden een fakkel en aan beide zijden een boekenkast. Links in de ruimte staat nog een tafel met daarop een document over de ring.

13. Als laatste minifig zit hier Gandalf in. De verdieping de we hier bouwen lijkt op een rommelzolder ofzo. Er staat een ton met wat staffen, wapenuitrusting van de Uruk-Hai. En niet te vergeten: de vlizo-trap! Opzich wel leuk gemaakt van twee hekjes. Deze trap kan vergrendeld worden door de plafonniere uit zakje 14. De buitenkant is wel wat minder bijzonder na de eerste twee verdiepingen, maar niet zonder aandacht. Regelmatig diverse snot-technieken en soms wat van die tanden aan de muur.

14. Nu komen we bijna aan het eind en het hoogste gedeelte van de toren. Deze wordt simpel gemaakt met 4 hoek-kasteel-panelen en wat bevestigingspunten voor de 'vleugels' van de toren.

15. Het laatste deel: vier keer een zelfde 'vleugel' maken voor aan het hoogste punt van deze machtige toren. Nog even doorbijten en het bouwwerk is voltooid!~

Ik heb lang uitgekeken naar deze set en er voor gespaard. Maar het is zeker de moeite waard! Hier en daar een klein minpuntje, maar dat valt in het niet bij deze geweldige set. Behalve de arm van de Ent, deze had zonder "mechanisme" perfect geweest.

Op shop@home staat deze set voor 230euro. Ik heb 'm gekocht voor 200euro, dat vind ik een mooie prijs voor deze set

22-09-2013 -LegoRK-
"Het leven zit vol verrassingen, waarvan weinigen aangenaam."
MyBrickshelf en Mijn andere foto's