8070 Supercar

Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

8070 Supercar

door Rusty » Di Mrt 15, 2011 9:42

Jaar na jaar roepen Technic fans om een nieuwe supercar. Met klassiekers als 8880 en 8448 in gedachten, en de mogelijkheden die de diverse nieuwe parts, die Lego na die tijd heeft uitgebracht, zeker begrijpelijk. De 8297 leek eerst een goede poging, maar bleek qua functies toch wat karig bedeeld. En toen kwam Lego in 2011 met de 8070, die zelfs "Supercar" werd gedoopt. Zou deze set de belofte wel waar maken?

Om te beginnen wat gegevens:

Aantal onderdelen: 1271
Jaar van uitgave: 2011
Adviesprijs: 119.99 euro (199.99 USD)

En een plaatje:

Afbeelding

Bij het openen van de doos valt op dat Lego goed heeft geluisterd naar de klachten over verkreukelde stickervellen en gescheurde instructies. Deze zitten netjes ingeseald met een kartonnetje ter versteviging. :duim:

De instructies voor het hoofdmodel zijn verdeeld over 3 boekwerken, voor het alternatieve model moet je de instructies downloaden. De bouw begint met de "versnellingsbak" die wordt gebruikt om te kiezen tussen de functies die door de PF motor worden aangedreven. Let hierbij goed op dat alles soepel loopt, de motor is wel sterk genoeg om door een beetje extra weerstand heen te draaien, maar het is beter als alles licht draait. Daarna de achterwielophanging, de zuigermotor, en zo gaat het met modules die aan het frame worden bevestigd, zodat het model met sprongen "groeit" als er weer een module op zijn plek komt. In de latere stappen wordt de auto "aangekleed" met de diverse "panels" en gaat het echt op een auto lijken. Er is duidelijk ook zorg aan het uiterlijk besteed.

En, wat kan je dan met deze Supercar? Wel, alle wielen zijn onafhankelijk geveerd, de voorwielen sturen (geen meesturend stuurwiel) en de achterwielen drijven een V8 aan. De eerder aangehaalde "versnellingsbak" wordt aangedreven door een medium PF motor en bedient, afhankelijk van de stand van de "pook" de volgende functies:

- Motorkap
- Spoiler
- Linker "scissordoor"
- rechter "scissordoor"

Deze functies werken soepel, maar de medium motor draait eigenlijk wat te snel, zodat alles wel erg vlot beweegt.

Als partspack is deze set een goede bron voor standaard onderdelen, zoals beams en connectors, maar ook de onderdelen van de wielophanging zijn interessant, waarbij een nuttig nieuw onderdeel werd geïntroduceerd, waarmee sturende, aangedreven wielen zijn te maken:

Afbeelding

Verder zitten er een medium Pf motor in, en een standaard PF batterijhouder.

Het alternatieve model heb ik nog niet gebouwd, maar dat ziet er zeker smakelijk uit:

Afbeelding

Conclusie:

Is dit nu wel de lang verwachte supercar? Voor sommigen zal het gemis van een versnellingsbak die het toerental van de motor regelt deze set diskwalificeren als "Supercar" maar het is zeker een technisch interessante set, en voorzien van meer functies dan andere grote Technic auto's die Lego de afgelopen jaren heeft uitgebracht. Qua uiterlijk vind ik de set zeer goed te pruimen, ook zonder de stickers. De functies werken goed, alleen had de motor wat meer vertraagd mogen worden. Voeg daarbij het fraaie alternatieve model, en dan durf ik deze toch wel een aanrader te noemen. Kijk wel even rond, dat kan je al snel 20 euro of meer in de aanschaf schelen.
Laatst gewijzigd door Rusty op Di Mrt 15, 2011 18:36, in totaal 3 keer gewijzigd.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Zo Jul 13, 2008 17:59

Breda

Re: 8070 Supercar

door JunkstyleGio » Di Mrt 15, 2011 9:53

Zie hier een foto van het b-model, met op de achtergrond oa het (gedeeltelijk gestripte) a-model.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JunkstyleGio op Di Mrt 15, 2011 17:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
Gebruikers-avatar
User

Erik Leppen

3570

Zo Jul 18, 2004 12:17

Almere

door Erik Leppen » Di Mrt 15, 2011 17:08

Ik vermoed dat je 8297 bedoelt, in plaats van 8097? :)
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Di Mrt 15, 2011 18:40

Goed gezien, nu aangepast.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
no avatar
User

pieter peeters

970

Zo Nov 19, 2006 23:41

door pieter peeters » Di Nov 15, 2011 19:31

In de afgelopen dagen heb ik deze set opgebouwd.

En hij "straalt" echt Super Car uit.. de vormen zoals deze vrijwel nergens "recht" lopen, dit in grote tegenstelling van de Off-roader 8297 die er bijna als een "kubus" uit ziet. Ook ligt de vooras hoger dan de achteras zodat de wagen niet"plat" ligt maar een beetje voorover. Het "grappige" daarvan is dat hij mij op de vooras veel lichter veert dan op de achteras.

Ondanks dat de functies over de batterij-aangedreven motor bijna een speelwaarde van 0 hebben is het stiekum wel leuk om de te spoiler eruit te laten "floepen", de herhalingswaarde van de deuren/open en dicht doen en de motorklep is te verwaarlozen, na 1-2x is het niet meer "leuk" , technisch zit het wel mooi in elkaar ook dat de deuren niet alleen zijwaards gaan maar ook omhoog.

In andere Super Cars van lego werd middels de versnellingbak het toerental van de nep-motor geregeld, op zich wel erg realistisch maar qua speelwaarde is dat misschien juist nog minder dan wat ze in de 8070 deden.

Ik vind wel jammer dat ze niet voor zwarte (of nog beter) zilveren velgen gekozen hebben , en ook de uitlaten hadden best die glimmende kleur mogen hebben.

Al met al heb ik een tijdje gewacht met de aanschaf van deze set omdat ik er eigenlijk max € 70 voor wilde betalen, uiteindelijk kocht ik hem recent voor € 70,95 ( noem het zwakte ;) ) , en dat geld is hij dubbel-en-dwars waard, sterker ik zou hem iedereen aanraden ook op € 80-85.
no avatar
User

ggj

832

Zo Okt 14, 2012 21:50

door ggj » Zo Nov 18, 2012 16:21

Ben net klaar met bouwen. Ik vind hem erg mooi, mooier dan ik had verwacht. Hij zit ook heel knap in elkaar, maar zoals eerder gezegd, als je de deuren een paar keer hebt geopend is de lol er al weer vanaf.

Als ik hem vergelijk met de 8880 en 8448 vind ik het wel jammer dat er geen echte versnellingsbak in zit en dat het stuurwiel nep is. De deuren en motorkap hadden van mij niet per se elektrisch bediend hoeven te zijn. Zou beter zijn geweest als dat met van die gasdrukveren was net als bij de 8448. De spoiler had dan wel elektrisch gekunnen zoals nu maar dan met een knopje ergens in het interieur ofzo. Dat zou ik iets realistischer hebben gevonden.

Het ontwerp van de auto vind ik erg geslaagd. Vooral de koplampen vind ik erg mooi gedaan en vond ik ook leuk om in elkaar te zetten. De auto ziet er daardoor vrij agressief uit. Ik vind het alleen jammer dat de spoiler 'gesplitst' is. Ik zou het mooier hebben gevonden als die twee rode technic platen aan elkaar verbonden waren met nog wat rode onderdelen.

Ik heb alleen de stickers bij de 'versnellingspook', motor en het V8 embleem geplakt. De overige stickers heb ik niet geplakt en dat ga ik waarschijnlijk ook niet doen ook. Zonder die stickers ziet hij er ook wel mooi uit.
no avatar
User

ReneR

170

Do Feb 02, 2006 12:23

Deventer

door ReneR » Zo Nov 18, 2012 19:54

ggj schreef:
Als ik hem vergelijk met de 8880 en 8448 vind ik het wel jammer dat er geen echte versnellingsbak in zit en dat het stuurwiel nep is.

Een paar maanden geleden is het me gelukt een werkend stuurwiel in te bouwen: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=513354 . Dit was niet heel ingewikkeld, maar je moet er wel vanaf het begin van de bouw rekening mee houden. Hoewel het op zich niet veel toevoegt aan de speelbaarheid, vind ik het voor een beetje supercar toch eigenlijk wel een must dat het stuurwiel meedraait.
no avatar
User

ggj

832

Zo Okt 14, 2012 21:50

door ggj » Zo Nov 18, 2012 22:31

Precies wat ik bedoel. Dat stuurwiel ga ik ook nog wel een keer proberen. Wat ik ook wel een klein beetje jammer vind is dat de achterklep niet open blijft staan. Het moet toch mogelijk zijn om net als bij de 8880 een paar asjes met connectors aan de achterklep vast te maken zodat die open blijft staan? Je zou natuurlijk ook nog die beige pinnetjes zonder frictie kunnen vervangen door blauwe (of zwarte) mét frictie, dan blijft hij ook open, maar dan blijft hij weer hangen als je de spoiler in/uit klapt.

Dat B-model ga ik ook zeker nog een keer bouwen. Die ziet er echt heel erg goed uit.

Vanaf 1.20 de functies: