Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Zo Jul 13, 2008 17:59

Breda

8865 De restauratie van een klassieker

door JunkstyleGio » Di Apr 20, 2010 12:37

Afbeelding

Soms zijn er modellen die je altijd al zou willen aanschaffen. De 8865 Test Car is er zo eentje.
Een klassieker uit 1988. Het leuke is dat in die tijd er nog helemaal niet zo veel specifieke onderdelen waren als nu en er lekker veel genopte (?)technic-stenen in zitten.

Hoe vervelend is het echter dat er voor dit soort modellen vaak de hoofdprijs gevraagd wordt. Maar, geduldig als ik ben, uiteindelijk kwam ik 2 weken geleden een goede aanbieding tegen op Marktplaats. De deal (€ 50,00 incl. verz.kosten) was snel gemaakt en het wachten op de zending zelf kon beginnen. Uiteindelijk kwam vandaag het pakket(de rol)vandaag bij mij aan.

Deze recensie/review gaat er eentje in delen worden en hier volgt deel 1

Ontvangst, demonteren en wassen.

Iedere keer als je iets bij een privépersoon koopt en de lego wordt aangeboden zonder de originele doos, is het toch weer afwachten hoe het pakket er uit gaat zien.

Deze keer zag het er zo uit!
Afbeelding

Vele lagen plastic, een rol plakband en zelfs een boodschappentas later kwam dan toch eindelijk de Lego in beeld.
Afbeelding

Het model was gedeeltelijk uit elkaar gehaald en zo kon ik lekker aan de slag.
Afbeelding

In de begin periode van de zwarte connectorpins was de klemkracht zo groot dat je ze maar met moeite uit de balken kon krijgen. Dus snel maar een apparaatje in elkaar geflanst om de pins wat makkelijke te kunnen losmaken van de technic-stenen.
Afbeelding

Uiteindelijk krijg je, na een eerste controle en veel losmaakwerk, drie gevulde ijsbakken van 1,5ltr vol met LEGO!!!! :lol:
Afbeelding

Snel nog even de niet wasbare onderdelen er uit gevist....
Afbeelding

En dan hop.....
Alles in een kussensloop, touwtje er om, samen met de wolwas de wasmachine in.
Afbeelding

Wordt vervolgd!
Laatst gewijzigd door JunkstyleGio op Do Apr 22, 2010 9:26, in totaal 3 keer gewijzigd.
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Breda

Re: 8865 De restauratie van een klassieker

door JunkstyleGio » Di Apr 20, 2010 13:00

Hier is een kleine aanvulling op deel 1

Na een wasmachine run van nog geen half uurtje liggen de onderdelen nu lekker te drogen...

Afbeelding

Snel een extra handdoek er over en dan kan ik vanavond of morgen verder.

(ja ook ik heb andere dingen te doen.....)

Wordt vervolgd!
Laatst gewijzigd door JunkstyleGio op Wo Apr 21, 2010 14:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Di Apr 20, 2010 14:26

Leuk dat je het als een verslag gaat brengen. Ik heb deze set zelf ook, destijds nog MISB gekocht, dus ik hoefde hem niet eerst te wassen. :P

Je kan trouwens ook die oude frictionpins vervangen door de moderne, zonder aan vervalsing te doen, want ik meen me te herinneren dat bij mijn exemplaar gewoon de nieuwe versie zat, dus met de extra slots in het midden. Ik zal het thuis eens nakijken...
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Breda

door JunkstyleGio » Wo Apr 21, 2010 8:59

Deel 2

Voorbereiding is het halve werk!

Het is toch ieder keer weer heel prettig om te zien hoe mooi en schoon de Lego uit de schoonmaak komt.De steenjes zien er bijna weer als nieuw uit en napoetsen ivm kalkvlekken was niet nodig!

Na het wassen en drogen is het tijd om de volgende stap te doen. Net zoals iedere ander Lego-bouwer heb ook ik mijn favoriete voorbereiding. Nieuw of gebruikt? Het maakt mij eigenlijk niet uit. Ik bouw het liefst vanuit "werkbakjes" die ik, in aantal naar gelang het aantal onderdelen en de verschillen daarin, zelf vul.
Bij dit project zijn het 8 bakjes geworden.

En als je die bakjes dan netjes om je heen zet, dan is het heel snel en prettig bouwen.

Afbeelding

Maar de praktijk laat echter een heel situatie zien. Na drie of vier bouwstappen is mijn systeem regelmatig minder overzichtelijk geworden......

Afbeelding

Maar het belangrijkste is toch wel dat je er lichamelijk en geestelijk klaar voor bent. Een bouwfout is, als je moe en ongecontreerd bezig bent, snel gemaakt. Iedere bouwer weet hoe frusterend het is als je een half model moet slopen omdat je een onderdeel bent vergeten of op een verkeerde manier hebt ingebouwd.

Wordt vervolgd!
no avatar
User

evdberg

632

Zo Aug 10, 2003 16:24

door evdberg » Wo Apr 21, 2010 11:17

2 laptops! Is dat niet een beetje ... uh ... dubbelop? :D
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Di Mrt 22, 2005 22:30

Wijk bij Duurstede

door Barman » Wo Apr 21, 2010 11:18

Leuk dat je op deze manier een bouwverslag maakt van een Technic klassieker.

Ik heb hem begin dit jaar uit elkaat gehaald om ruimte te besparen in de opslagkast. Het kosten aardig wat pijnlijke handjes om alle klemmenden onderdelen voorzichtig los te krijgen. Op sommige delen was ik gewoon bang dat ik bank zou breken omdat de frictie pinnen zo vast zaten. Daarna alle pinnen met een hulpstuk lijkwaardig aan die van jou eruit proberen te halen.
Kleine onderdelen in een ziplockzakjes gedaan/gesorteerd en daarna alles de plasticdoos in. Vergelijken met de 8880 kon alles nu wel in de bak. Bij de 8880 moest ik de wielen eruit laten omdat daat veel meer onderdelen in zitten.

Ik zie je volgende verslag deel tegemoet.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Breda

door JunkstyleGio » Wo Apr 21, 2010 14:01

Deel 3

Bouwen anno 1988; was vroeger was alles beter?

Het eerste wat je opvalt als je de bouwbeschrijving doorleest is het kleine aantal stappen die er nodig zijn voor het bouwen van een model van 900 onderdelen. In slechts 24 stappen kom je toch een model van 46,5 x 25,5 x 15,6 cm!
Is het bouwen moeilijk? Niet echt, maar je moet wel opletten omdat je zoveel onderdelen moet plaatsen per bouwstap.

Kijk maar eens wat een hoeveelheid er nodig zijn voor stap 16 en 17.

Afbeelding

Na bovengenoemd stappen zijn bijna alle technicfuncties (bewegende koplampen, bewegende stoelbasis, voor- en achtervering, versnellingsbak en achterwielaandrijving) klaar, dus is het tijd voor een test-run.

En dan?
Tja ik had er al voor gewaarschuwd: concentratie bij het bouwen is noodzakelijk. Er schijnt toch nog iets niet goed te werken. De achterwiel aandrijving blijkt regelmatig vast te komen zitten.
Een zwakke 8t tand wiel blijkt gebroken/gescheurd te zijn en moet vervangen worden. Om het tandwiel te kunnen vervangen moet zo ongeveer de hele achterkant weer uit elkaar.

Afbeelding

Maar uiteindelijk is het dan toch gelukt om de fout te herstellen en is het tijd voor een filmpje.

Volgende deel:
De laatste loodjes...

Wordt vervolgd!
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Breda

door JunkstyleGio » Wo Apr 21, 2010 22:16

Deel 4

Grote stappen, snel klaar?

Het bouwen van de "Motor" is een feestje. Al met al zijn er meer dan 150 onderdelen nodig om het gevaarte in elkaar te krijgen. En ik vindt het één van de hoogtepunten van de 8865 Test Car.
Afbeelding
De vierkante cylinderkoppen zijn hier volgens mij voor de laatste keer in een Lego Technic model gebruikt. En dat vind ik eigenlijk best jammer.

Jammer genoeg heb ik de kruiskoppelingen aan de assen moeten lijmen. Zoals altijd zijn deze onderdelen zo zwak dat ze de krachten die ze te verwerken krijgen niet aan kunnen en scheuren.

Zie hier de motor in losse en volle glorie!
Afbeelding

Na dit hoogtepunt is het snel gebeurd met het bouwen en komt er nog iets wat je een carrosserie zou kunnen noemen. Om eerlijk te zijn vind ik dit het minste aan het model. (Op EuroBricks heb ik het model mede daardoor al "Butt-Ugly" genoemd; iets wat ik nog steeds vind....)

Echter de gebruikte technieken en het absolute bouwplezier vergoeden alles!

Volgende keer:
Kom mee naar buiten allemaal!
(Als de zon schijnt.......)

Wordt vervolgd!
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Breda

door JunkstyleGio » Zo Apr 25, 2010 22:44

Tussenbericht

De foto's zijn genomen...
Afbeelding

Nu nog een leuke review schrijven.
Helaas heeft mijn schrijfmuze een dagje vakantie genomen..... :lol:
Gebruikers-avatar
User

Edwin Korstanje

2468

Za Jan 21, 2012 16:54

door Edwin Korstanje » Wo Feb 20, 2013 17:13

Ik heb altijd als kind zijnde een wens gehad om een supercar te mogen beziten, maar mijn ouders vonden dat toen destijds te duur en de testcar van een paar jaar daarvoor had ik met een kennis van mijn ouders eens mogen maken.
Toen de 8865 uitkwam in 1988 zat ik al in mijn darkage en was toen 17 jaar, maar vond het model toen destijds tof en nu als ouwe [scheldwoord]:lol: heb ik hem uiteindelijk aangeschaft en krijg hem van het weekend overhandigt op de meeting van Vertmaori en kan niet wachten om te zien hoe alle bouw technieken uit mijn jonge jaren ook alweer waren.
Als ik de restauratie van JunkStyleGio zie beginnen gelijk mijn handen te jeuken en hopelijk kan ik zo'n oude model nog om toveren en hem vol PF maken.
no avatar
User

Paas

27

Di Dec 11, 2012 20:12

door Paas » Wo Feb 20, 2013 21:33

Enige weken geleden de 8880 een tijdje te leen gehad van een vriend van mijn zoon. Eindelijk deze klassieker eens bouwen en inderdaad, in slechts een beperkt aantal bouw stappen staat er een geweldige supercar op de tafel te pronken. Op een paar kleine onderdelen na helemaal compleet. De bouw is niet echt een uitdaging, alleen het zoeken waar alle parts heen moeten (in black, handicap een leesbril, +1,5) was, om het op z'n zachtst te zeggen, voor mij een aardige klus. Beide modellen gebouwd, helaas geen foto's gemaakt, wel veel bouwplezier en nostalgische gevoelens aan over gehouden. Trouwens een leuk idee om je modellen een tijdje aan een afol uit te lenen, dan hebben meerdere mensen plezier aan het bouwen van een mooi model.
Gebruikers-avatar
User

Edwin Korstanje

2468

door Edwin Korstanje » Wo Feb 20, 2013 22:18

Paas schreef:Enige weken geleden de 8880 een tijdje te leen gehad van een vriend van mijn zoon. Eindelijk deze klassieker eens bouwen en inderdaad, in slechts een beperkt aantal bouw stappen staat er een geweldige supercar op de tafel te pronken. Op een paar kleine onderdelen na helemaal compleet. De bouw is niet echt een uitdaging, alleen het zoeken waar alle parts heen moeten (in black, handicap een leesbril, +1,5) was, om het op z'n zachtst te zeggen, voor mij een aardige klus. Beide modellen gebouwd, helaas geen foto's gemaakt, wel veel bouwplezier en nostalgische gevoelens aan over gehouden. Trouwens een leuk idee om je modellen een tijdje aan een afol uit te lenen, dan hebben meerdere mensen plezier aan het bouwen van een mooi model.

Sorry Paas, maar je had waarschijnlijk niet je lees bril op :lol:. Dit gaat niet over de 8880 maar over de 8865 uit 1988 en je zat bijna goed :P
Was het maar de 8880 voor €60.00 dan had ik hem gelijk tweevoudig genomen of misschien nog wel meer. :slygrin:
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Breda

door JunkstyleGio » Do Feb 21, 2013 9:09

@ VFracingteam:

B-modelletje al gebouwd?
Gebruikers-avatar
User

Edwin Korstanje

2468

door Edwin Korstanje » Do Feb 21, 2013 16:17

JunkstyleGio schreef:@ VFracingteam:

B-modelletje al gebouwd?

Ik krijg hem pas zondag overhandigt op de meeting. dus nog niks gebouwd.
no avatar
User

Paas

27

door Paas » Do Feb 21, 2013 20:27

@ VFracingteam: Sorry man, ik dacht, ik plaats ook eens een berichtje over een klassieker en bijbehorend commentaar, tsja die leesbril is een handi-crap :lol:

:offtopicsmile: ik bewonder je bouwwerken !
Gebruikers-avatar
User

Edwin Korstanje

2468

door Edwin Korstanje » Vr Feb 22, 2013 20:03

Paas schreef:@ VFracingteam: Sorry man, ik dacht, ik plaats ook eens een berichtje over een klassieker en bijbehorend commentaar, tsja die leesbril is een handi-crap :lol:

:offtopicsmile: ik bewonder je bouwwerken !

Dank je en geen enkel probleem ik lees sommige onderwerpen ook niet goed, en reageer dan te snel. : :fluiten:
Gebruikers-avatar
User

vertmaori

Rang

premium

premium
882

Di Okt 30, 2007 15:05

Heveadorp (vlakbij Arnhem)

door vertmaori » Za Feb 23, 2013 11:59

:offtopic:

Heb de 8865 al klaar staan voor VFR. Model: check, instructieboek: check, doos: check.

In 1988 waren er nog frictiepennen waar je flink voor moet werken om ze te (de)monteren. :lol:
Another brick in the wall (Pink Floyd)
Gebruikers-avatar
User

Edwin Korstanje

2468

door Edwin Korstanje » Za Feb 23, 2013 15:51

vertmaori schreef::offtopic:

Heb de 8865 al klaar staan voor VFR. Model: check, instructieboek: check, doos: check.

In 1988 waren er nog frictiepennen waar je flink voor moet werken om ze te (de)monteren. :lol:

Die paar pinntjes is peuleschil. ik hoop dat je komt helpen als ooit de RPA 15 uit elkaar moet. :P
no avatar
User

Paas

27

door Paas » Ma Feb 25, 2013 20:59

:offtopicsmile:

Misschien een vreemd fenomeen, ik trek die pinnen er vaak uit met..... m'n tanden, nou begrijp ik wel dat 15.000 pinnen een aanslag is maar hoe doen jullie dat dan ? met een tang of wat ......?
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5530

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Ma Feb 25, 2013 21:12

Duwen met een asje
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
no avatar
User

RV44

521

Za Apr 24, 2010 11:04

tropen

door RV44 » Wo Feb 27, 2013 8:51

Ja, dat deed ik vroeger ook, tegenwoordig soms een brick-separator.
Als je je vingers ook heel wilt houden: asje op 2x2 brick met daarop 2x2 tile; lekker vlak en geen afdrukken van punten of noppen in je vingers....of je zet het op de kop op tafel en dan zachtjes duwen.
"If at first you don't succeed, use a bigger hammer."
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Breda

door JunkstyleGio » Wo Feb 27, 2013 15:23

De JunkstyleGio "pinnenprikker"

Afbeelding

Binnenkort start ik een nieuw restauratie project op.
no avatar
User

Amien

54

Zo Feb 15, 2015 22:12

door Amien » Zo Sep 13, 2015 17:07

Ik ben ook bezig met de 8865.

Weet iemand of de 8865 ook inner-tray plastic deksels had?
Vraag is dus of er nog een plastic deksel zat op het deel van de wielen?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Breda

door JunkstyleGio » Di Sep 15, 2015 15:55

Er zal origineel wel een "afdekvelletje" overheen gezeten hebben. Misschien zelfs wel een mooi "negatiefje"die de onderdelen minder laat bewegen.

Mar effe zoeken en ik denk dat het een afdekvelletje was...
Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3465

Do Mrt 06, 2003 15:37

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Di Sep 15, 2015 21:07

Ik heb de set toentertijd nieuw gekocht (sjezus, das was 27 jaar geleden).
Wat Junk al zegt, er zaten een soort afdekvelletjes overheen (geen folie) die men makkelijk los kon halen.

René
Het lijkt simpel,.............en dat is het ook!!
"Never argue with an idiot. They'll just bring you down to their level, and beat you with experience."
Gebruikers-avatar
User

superkees

521

Wo Mei 25, 2011 13:42

Zierikzee

door superkees » Wo Sep 16, 2015 8:36

Ik heb dit set ook ooit nieuw gekocht. Het laatste lego wat ik kocht in voor mijn dark ages. 140- gulden bij de Intertoys in Maarssenbroek. Afgeprijsd van 200- euro.