Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2062

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

[Pirates I] 6285 - Black Seas Barracuda (1989)

door Rijkjavik » Za Jul 25, 2009 13:03

Afbeelding

Jaar van uitgave: 1989
Aantal onderdelen: 909
Aantal minifiguren: 8

In de jaren '80 bestonden er drie thema's met minifiguren: Miniland (waar ik voor het gemak Treinen onder reken), Riddertijd en Ruimtevaart. In 1989 kwam er een nieuw thema, Piraten. Dit was het eerste thema dat de introductie van minifiguren niet had meegemaakt. Wat bijzonder was, was dat het het eerste thema was met andere hoofdprintjes (tot dan toe was het :)). Er kwamen tien sets uit, plus nog een stripboek in meerdere talen. Onder de sets onder andere een oorlogsschip, een fort en een groot piratenschip, waar deze recensie over gaat. Ik weet dat ik deze set ooit in een speelgoedwinkel heb gezien, maar dat was op de leeftijd dat ik alleen kleine setjes kreeg en nog geen zakgeld voor grotere sets. Daarna verdween de set al snel uit de schappen. Toen ik na mijn dark age een piratenschip wou, werd dat de 6285. Vooral om financiële redenen (de prijs van 6286 is astronomisch), maar later was ik ook blij met mijn keuze uit het oogpunt van realisme. Daarover later meer.

Tijdens het bouwen viel me de grote romp al op, bestaande uit een boeg, een achtersteven en drie middensecties. De set bevat brede rompdelen (16 noppen), en dus heb ik tijdens het bouwen minder last van deinen gehad dan bij de 6271. Nog een voordeel is dat er aan beide zijden kanons geplaatst kunnen worden. Dit is het enige schip dat zijn breedte vol benut, met voor elke geschutspoort een kanon. Het zorgt voor minder speelwaarde dan bij 6286. Het is krap binnen, mede veroorzaakt door planken van twee noppen breed, die de indruk wekken dat er een echt benedendek is. De kanons kunnen door een twee bij twee steen niet geheel naar binnen. Genoeg om de geschutspoort te sluiten, maar de monding komt niet ver genoeg naar binnen om de kannonier effectief zijn werk te laten doen (hij moet aan de buitenkant van de romp het kanon laden). Misschien minder speelwaarde, maar het zorgt wel voor meer realisme (op dat laden na dan). De grote draaiplateaus van 6286 geven dat schip veel vuurkracht naar één kant, maar het maakt het minder realistisch. Er zijn luiken die naar het vrachtruim voor en achter leiden. Dit is hier beter te zien. De boeg is voorzien van een boegbeeld. Minder mooi als de zeemeermin van 6243, maar vergeet niet dat dit schip uit 1989 komt, en dat er andere gezichtjes waren was al heel wat. Ook zit er een anker dat bediend wordt door een lier. De boeg is ronder en ziet er minder snel uit dan 6271. Dit schip moet het denk ik ook meer hebben van zijn vuurkracht en bepantsering dan van zijn snelheid. Nu ik het erover heb, dit schip is erg sterk gebouwd en het lijkt er op dat het veel kan incasseren. De achtersteven ziet er erg mooi uit en is voorzien van drie lantaarns. Door de schuine plaatsing van de achterste wand ziet alles er net even realistischer en mooier uit. Ook zit er een haak vlak boven het roer, om de roeiboot mee te kunnen slepen. Door middel van twee ingangen met kasteeldeurtjes kom je in de hut, die van een kaart is voorzien. Een echte zeekaart, ik heb begrepen dat in de huidige lijn dit een landkaart is met één rivier. Makkelijkere toegang wordt verschaft door het dek omhoog te schanieren. Als dit terug is geplaatst, loopt het naar achter toe een beetje omhoog, deels door het een paar keer met een paar plates te verhogen, maar ook doordat het schuin naar boven staat. Ook dit draagt bij aan het realisme. Op het plateau staat een stuurwiel. Als het bouwen voltooid is, hou je een grote tweemaster over van zo'n 70 cm lang en 48 cm hoog.

Er zitten hier veel accesoires en minifiguren bij. De minifiguren lijken veel op elkaar, dus ik link alleen de afwijkende:
-de kapitein
-vrouwelijke piraat

Er zitten ook een paar dieren bij, een papegaai en een aap. Als accesoires vier kanons (voor elke kant twee), munitie, pistolen, musketten, zwaarden, een roeiboot, twee schatkisten met inhoud en een extra kaart.

Conclusie: een geweldige set, en naar mijn mening de beste piratenset ooit, en één van de beste LEGO sets ooit. Je bent er wel even mee bezig, maar het resultaat is een prachtig schip die elke vijand aan kan, de Skull's Eye Schooner, Red Beard Runner en Brickbeard's Bounty inbegrepen. Als je er moeilijk aan kan komen is er nog altijd de heruitgave, misschien dat daar makkelijker aan te komen is.

Als cijfer geef ik deze een 10.
Laatst gewijzigd door Rijkjavik op Za Jul 25, 2009 14:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3606

Ma Mrt 23, 2009 17:56

Nuenen

Re: 6285 Black Seas Barracuda

door Bricknook » Za Jul 25, 2009 14:09

Mag ik even een vraag stellen: Waarom is dit schip de sterkste van de piratenschepen? Ik ken ze alleen van de bouwtekeningen, maar ik weet dat de kanonnen van de 6286 (Skull's Eye Skooner/Zwarte Haai) op draaischijven staan. De Zwarte Haai heeft aan beide zijden 4 geschutspoorten. De 6285 (Black Seas Barracuda/Zeeschuimer) heeft aan beide zijden 3 geschutspoorten waarvan de achterste hoger ligt. Als puntje bij paaltje komt kan de Zwarte Haai 4 kanonnen op 1 zijde insalleren in relatief korte tijd. De Zeeschuimer moet een 3e kanon met een kraan voor de 3e poort hijsen. Dat kost meer tijd. Op dat punt wordt de Zeeschuimer in vuurkracht overtroffen door de Zwarte Haai. :P
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2062

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Za Jul 25, 2009 14:12

Afgaand op de bouwinstructies, is de Zeeschuimer veel steviger gebouwd. Dat zorgt voor meer incasseringsvermogen. :wink:

Maar inderdaad:
De grote draaiplateaus van 6286 geven dat schip veel vuurkracht naar één kant,
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11091

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Za Jul 25, 2009 14:36

Bricknook schreef:De 6285 (Black Seas Barracuda/Zeeschuimer) heeft aan beide zijden 3 geschutspoorten waarvan de achterste hoger ligt.
Die achterste geschutspoort is vrij nutteloos: er kan geen kanon achter (of hooguit op zijn zij, de kajuit zit in de weg). Dat is wel te verhelpen met enige modificatie, maar het blijft suboptimaal...
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)