9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.
Gebruikers-avatar
User

legomannetje

2700

Vr Okt 24, 2003 9:08

Highland

Re: 10194 Emerald Night op andere manier motoriseren dan met PF

door legomannetje » Vr Okt 22, 2010 21:12

pluisje schreef:niet dat jouw verhaal fout is,
maar plaatjes in kleur zijn altijd beter te begrijpen :duim:
blz 31 en verder

Geen wonder dat mijn verhaal niet fout is, ze hebben dezelfde persoon als bron :wink:
Kind 1: "Kijk een goederentrein"
Kind 2: "Nee, joh, dat heet een betere trein"
Gebruikers-avatar
User

pluisje

750

Ma Jun 28, 2004 11:34

zwijndrecht

door pluisje » Do Dec 09, 2010 11:23

het gekke is dat het Motoriseren van de 10194 met PF in het stuk zorgt dat oa de haakse
overbrenging in de aandrijving telkens los loopt..

nu heb ik 2 10194 locs gekocht, en in deze bouwbeschrijfing wordt een extra steentje
toegevoegd die het loslopen ook tegen gaat..

schijnbaar vond Lego dit het belangrijkste probleem en is er meer (onmerkbaar) aangepast,
want mijn locs doen het gewoon goed met een M-Motor

dat wel op het tafelkleed op de tafel aan een 9v trafo..
en ga hem vanavond testen op rails, maar het lijkt mij nu echt makkelijk van zijn plek te komen..
Gebruikers-avatar
User

pluisje

750

Ma Jun 28, 2004 11:34

zwijndrecht

door pluisje » Vr Dec 10, 2010 11:20

wel PF, maar dan 2 M-motoren op de normale plek,
geen PF-ontvanger, afstandbediening of accu,
maar de 1e lichting treinbesturing;

Afbeelding

draadje nog wegwerken als het de kerst overleefd, maar het
rijdt best lekker..
Gebruikers-avatar
User

legomannetje

2700

Highland

door legomannetje » Vr Dec 10, 2010 22:12

Rusty schreef:Als er nog andere pogingen zijn gedaan om deze prachtige loc op andere manieren te motoriseren (12v of misschien wel 4,5v?)

Zojuist dit topic weer eens opnieuw doorgelezen. En ik zit te denken om de 4,5 v optie ook eens te proberen. Het eenvoudigste zou zijn mijn 12V versie de 12V motor door een 4,5V motor te vervangen en de batterijen in een batterijwagen erachter te hangen.
Aangezien de 12V versie al last van slippen had omdat de tender met de motor erin eigenlijk te licht is, zou het voor de adhesie beter zijn als de batterijen ook in de tender boven de motor geplaatst zouden kunnen worden. De technic batterijstaaf is met 24 nops te lang voor een tender van 22 nops. De vierkante batterijdoos is breder dan 6 nops en daarmee krijg je een rare tendervorm. Met de batterijen 'los' in de tender te verstoppen heb je het probleem hoe je het draadje eraan vast maakt.

Het 4,5v technic motortje lijkt me niet krachtig genoeg om in de loc in te bouwen (ongeveer zoals met de PF motor bedoeld is). De 12v technic motor heb ik niet, dus ik weet niet hoe sterk die zou zijn. De stroomvoorziening is dan op te lossen door sleepcontacten van de 12v treinmotor (van voor 1980) ergens in het onderstel ertussen te frotten.

Met de toch al wat stroeve loop van de loc zullen de 4,5v batterijen ook spoedig leeg raken. Dus laat ik het maar bij de 12v versie. Alleen moet ik de tender nog iets zien te verzwaren tegen het slippen. Wellicht de opbouw wat verhogen om het extra gewicht te camoufleren, maar ik vindt de tender toch al wat aan de lage kant. Op de echte foto op pagina 1 van dit topic is te zien dat de tender net zo hoog is als het dak van de locomotief.
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3073

Do Nov 30, 2006 16:18

Hardenberg - the place to be ;)

door LegoRK » Di Dec 21, 2010 13:24

Ik heb mijn pas gekregen Emerald Night gemotoriseerd met 9V. (oude systeem van Lego)
Ik heb 'm onder de kolenwagen gemonteerd. Maar hij slipte nogal omdat de loc best zwaar is en veel weerstand geeft. Toen heb ik een gewicht (van de torenkraan) in de kolenwagen gedaan (en netjes afgedekt) en ik heb de "elastiekjes" van de grote wielen van de loc afgehaald, maar het probleem is nog niet helemaal opgelost, hij slipt vaak vooral in de bochten.
Heeft iemand nog sugesties?
"Het leven zit vol verrassingen, waarvan weinigen aangenaam."
MyBrickshelf en Mijn andere foto's
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3900

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Di Dec 21, 2010 13:42

Volgens mij had duc er aan 1 kant de elastiekjes afgehaald om slippen in bochten tegen te gaan.

Daarnaast willen andere elastiekjes ook wel eens helpen. Ik heb ergens precies staan welke je dan moet hebben, maar kan zo gauw het topic niet vinden :notimpressed:
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3073

door LegoRK » Di Dec 21, 2010 15:46

Ik dacht: als er geen elastiekjes op de wielen zitten die niet aangedreven worden dan 'glijdt' 'ie zo over de rails. Maar misschien idd andere elastiekjes op de 9V motor. Duc?
Gebruikers-avatar
User

Duq

8480

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Di Dec 21, 2010 19:11

Volgens mij halen we een paar dingen door elkaar...
Ik heb op mijn eigen loc de elastieken aan een kant van de wielen afgehaald juist om te zorgen dat een kant kan slippen. Maar dat is een loc die op de grote wielen wordt aangedreven.
Met een 9V motor onder de tender (zo heet die kolenwagen) ligt het iets anders. Een gewicht in de tender is een goed idee, dat zou inderdaad meer grip moeten geven. Elastieken aan een kant van de wielen afhalen zou ook moeten helpen. Als de loc nog steeds zwaar loopt dan zou je de tandwielen eruit kunnen halen want die gebruik je toch niet.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14431

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Vr Dec 31, 2010 20:48

Het zwaar lopen van de loc komt ook door de drijfstangen. Ik dacht dat in het begin van dit topic daar iets over staat, een paar kleine aanpassingen en de weerstand die de loc oplevert daalt flink. Ook nuttig als je hem wel aandrijft op de manier zoals Lego in gedachten had, dus met PF in de loc.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3073

door LegoRK » Za Feb 12, 2011 13:22

De trein zoals ik 'm gemotoriseerd heb (9V in de tender), wil toch niet echt werken, het loopt te stroef allemaal. De 'kleine' treinwielen van de loc hebben naar mijn idee te veel weerstand. De oplossing zou zijn diezelfde wielen zonder de 'elastiekjes', met eruit peuteren beschadig je ze denk ik.
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8426

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Za Feb 19, 2011 2:50

Ik heb laatst zowel de goederentrein 7939 (de nieuwste dus) als de Emerald Night aangeschaft. Daarna als eerste de Emerald Night in elkaar gezet en uiteindelijk dacht ik hem te kunnen motoriseren met de PF-onderdelen uit 7939.

Dat gaat dus niet... Waarschijnlijk voor jullie oud nieuws, maar voor mij een nieuwe ontdekking dat de Emerald Night ervan uitgaat dat je een algemene PF-motor koopt, terwijl de 7939 een motor met asjes en wielen heeft.

Ik heb om te beginnen maar de kleine motor uit mijn voorraad gepakt (die grote die ze suggeren doet het niet), en daar lijkt het ook mee te rijden. Wat is het verschil, rijdt de trein harder met die grote motor? (Ik moet nog een compleet baantje leggen om te kijken hoe goed hij het nou echt doet).

Edit: baantje gelegd met kinderen , met de rails van de ICE en die van de goederentrein. De trein deed het eerst goed met dat kleine motortje, maar het houdt nog niet over: met ook nog de middenwagon van de ICE en de autowagen van de goederentrein erachter begint ie wel aan z'n taks te komen, heel hard gaat iet niet meer... wie weet of die grotere motor inderdaad meer kracht heeft? Kan dat überhaupt, gezien dat hij evenveel volt heeft?

En na een uurtje of zo begint de trein de hele tijd stil te staan. Dan moet ik hem een paar keer aan en uit zetten, het motortje even uit de trein halen en lief aankijken en dan doet ie het weer... waarom blijft hij niet gewoon lopen? Iemand een idee?
Gebruikers-avatar
User

Duq

8480

Dublin

door Duq » Za Feb 19, 2011 19:34

De grotere motor heeft meer kracht doordat hij langzamer is. Even zoeken op het forum; er zijn verschillende oplossingen om de Emerald Night te motoriseren.
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8426

Soesterberg

door eti » Za Feb 19, 2011 19:57

Ja, die staan in dit topic toch allemaal? Maar ik begrijp dus een paar dingen niet.
De grote motor heeft meer kracht omdat hij langzamer is? Snap ik niet. Rijdt de trein met zo'n grotere motor dan sneller (want meer kracht) of langzamer (want langzamer)? Hij rijdt met de kleine motor heel langzaam.
En waarom stopt mijn kleine motor er steeds na een paar rondjes mee? Komt dat omdat er steeds een paar wielen uit de rails rijden? Is mijn motor niet goed? Is de kleine motor te zwak voor Emerald Night +2?

Ik ga zelf nog proberen om het motorblok van de goederentrein te gebruiken, maar dat vergt wat meer creativiteit denk ik (passagierswagon?). Die methode is volgens mij nog niet genoemd hier.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10562

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Za Feb 19, 2011 21:17

Vermogen = kracht*snelheid.
Bij een gelijk vermogen zal een langzamere motor dus meer kracht kunnen zetten.
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8426

Soesterberg

door eti » Za Feb 19, 2011 21:52

Sorry, maar dat begrijp ik niet... betekent 'langzame motor' niet dat het asje dat je erin steekt langzamer gaat draaien? Zet hij dan toch meer kracht?

Het motoriseren met het motortje van de goederentrein werkt trouwens gewoon niet. Het lijkt erop dat die grote PF-motor (als de trein er sneller van rijdt) toch de enige optie is (of de EN afbreken... ik kan die donkergroen met gouden boogjes best goed gebruiken!)
Gebruikers-avatar
User

Duq

8480

Dublin

door Duq » Zo Feb 20, 2011 11:15

eti, het is net als met de versnellingen in de auto of op de fiets. In de 5e versnelling kan je auto heel hard, maar heeft hij niet de kracht om tegen een flinke helling op te komen. In de 1e versnelling kan hij wel tegen die helling op, maar is de topsnelheid veel lager.
Volgens mij is er ergens een beschrijving om een treinmotor onder de tender van de Emerald Night te zetten, en anders is er ook de optie van een wagon met batterij, ontvanger en motor.
Waarom je trein met M-motor er steeds mee ophoudt weet ik niet zeker, maar als hij constant op volle kracht een sleep wagons aan het trekken is op een klein rondje dan vraag je misschien gewoon teveel van de batterij...
Gebruikers-avatar
User

Trijntje

Rang

premium

premium
1658

Vr Feb 11, 2011 12:43

door Trijntje » Vr Feb 25, 2011 22:03

Op een belgisch treinforum zag ik ook een aantal mogelijkheden en probleempjes betreffende de motorisatie van de Emerald Night.

forum zuiderburen

(ik zocht wat info over de Emerald Night - en na heel veel lezen op dit forum ontdekte ik ineens Lowlug! Even iets anders gegoogled. En dit forum vind ik vééééél gezelliger!)
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8426

Soesterberg

door eti » Za Feb 26, 2011 0:30

Ik heb het allang opgegeven met die emerald night... ik bouw zelf wel eens een stoomlocomotiefje met het gewone PF treinsysteem, die wel gewoon wil rijden!
De kinderen spelen nu met de locomotief van de goederentrein met daarbij de wagon van de emerald night, de middenwagon van de ICE en/of de goederenwagonnetjes. Alleen vandaag hadden we een jochie van bijna 3 op bezoek die niet van de Emerald night loc weg te slaan was, omdat dat Thomas was... hij duwde hem gewoon met de hand, trouwens.
Gebruikers-avatar
User

Trijntje

Rang

premium

premium
1658

door Trijntje » Za Feb 26, 2011 22:37

Mijn zoontje van 6 (hoezo leeftijdsindicatie???) heeft die Emerald Night dus gekocht en die wilde er zelf geen motor erin. Af en toe loopt de Emerald nu toch gemotoriseerd, op mijn "Harry Potter" motor.
Voor de Harry Potter trein 4841die ik zelf heb aangeschaft, wilde ik er nl. wel een motor in maar in de loc is nergens plek.
Oplossing werd een losse (vracht)wagon, met daarin de hele zaak weggewerkt, motor, batterijhouder en ontvanger. Wagon kan nog wel wat verfraaing gebruiken, maar op dit moment is het puur functioneel.
Het voordeel van deze oplossing is dat de motor nu voor meerdere motorloze treinen gebruikt kan worden, wat vooral door mijn kids zeer gewaardeerd wordt, die bouwen graag de meest onmogelijke locs, de motor ergens anders is wel handig dan.
Ik heb er inmiddels 2, eentje in Harry Potter kleur en eentje in NS kleur.
Voor het inbouwen van de PF motor leent zich een oud bodemplaatje voor een 4,5 volt motor uitstekend. (bij de oude RC motor, zit in de NS trein, lukt de 4,5V bodemplaat niet, dan is er net geen ruimte voor de kabel met stekker, dus die moet gewoon uit plates worden opgebouwd)
De ontvanger zit achter getinte transparante ramen, valt niet echt op, aan de bovenkant laten uitsteken vond ik niet mooi. Het aardige van een motor in het midden van de trein, is dat voor- en achteruitrijden nu geen verschil meer maakt. Wat wel even wennen is, dat met de zender niet op de loc gericht moet worden, maar goed naar de voorkant van de motorwagon. En omdat de ontvanger zit ingebouwd, moet er wat nauwkeuriger gericht worden. Bij slecht richten kan dit tot enige calamiteiten leiden, maar dat maakt het er weer spannender op (bij mijn knullen dan).

Een motorwagonnetje in Emerald stijl zou bij de Emerald Night dus ook nog kunnen.

Afbeelding
binnenkant
onderkant
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5233

Vr Jun 06, 2008 13:29

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Za Feb 26, 2011 22:40

Leuke oplossing...Ben meer voor het 9v systeem zelf maar leuk opgelost voor de PF...
* Lego overal en nergens, behalve waar het hoort *
no avatar
User

pieter peeters

970

Zo Nov 19, 2006 23:41

door pieter peeters » Wo Jun 15, 2011 22:40

Ik ben nog niet aan het motoriseren maar vandaag bouwde ik wel mijn Emerald Night op.

Wat een gaaf ding.

Ik heb een "nieuwe" set omdat de bouwboekjes te samen met een stuk karton in een plastic zakje zit ( dat deden ze in 2009 toch nog niet?)

Het aparte.

Ik heb naast de onderdelen die over moet houden aldus bricklink / peeron.

Ook nog 1x het vlammetje over ( en ja ik bouwde er eentje in ) en 2 wielen met asgat ( de kleintjes dus) , daarvan zitten er nu dus 8 in de doos ipv 6.. heeft iemand anders dat ook opgemeerkt? Best apart toch?
Gebruikers-avatar
User

darksider

1014

Zo Jun 14, 2009 20:21

Leiden

door darksider » Do Jun 16, 2011 8:03

pieter peeters schreef:(...)
Ook nog 1x het vlammetje over ( en ja ik bouwde er eentje in ) en 2 wielen met asgat ( de kleintjes dus) , daarvan zitten er nu dus 8 in de doos ipv 6.. heeft iemand anders dat ook opgemeerkt? Best apart toch?

Zijn de vlammetjes tegenwoordig ook niet standaard extra? Ik kan me ook van Pirates of the Caribbean sets herinneren dat ik daar telkens vlammetjes overhield.
Die extra wielen met asgat zijn echter inderdaad wel opvallend...
This day started out SNAFU, but then my machine went all TARFUN. The place was totally FUBAR after that.
Gebruikers-avatar
User

mark1991t

1624

Ma Mei 09, 2011 14:15

Ommen (Overijssel)

door mark1991t » Do Jun 16, 2011 13:08

Wel opvallend vond ik ook, maar ik heb exact dezelfde onderdelen over en ik heb hem in mei besteld. Was ook een 'nieuwe'. Het zal dus wel kloppen, want anders is het wel erg toevallig :lol:
Gebruikers-avatar
User

Trijntje

Rang

premium

premium
1658

Re: 10194 Emerald Night op andere manier motoriseren dan met

door Trijntje » Wo Sep 21, 2011 21:57

BrickJohannes schreef:Tip als je motor er in doet. Haal tandwielen er uit. Persoonlijk is de emerald niet de beste trein om te motoriseren vooral niet op de manier hoe lego het doet.

Met die stelling kan ik het helemaal eens zijn. (maar even naar het juiste topic gesprongen)
Wat een rampentrein zeg!
Omdat ik in gefaseerd slopen geen zin had, heb ik hem maar helemaal gesloopt.
Weer netjes volgens de beschrijving opgebouwd en: HA; ik wist het wel, de heren hadden hem niet helemaal conform bouwbeschrijving in elkaar geknutseld. (ik vond destijds al dat er verdacht veel onderdelen waren overgebleven :twisted: , op voorhand had ik die maar apart gehouden).
Maar goed, nu een Emerald volgens het boekje, maar dat loopwerk blijft beroerd.
Op zich kan een 4,5V met reductie blok er prima in. Loopt prima, zolang je hem optilt, maar o wee als je dat ding op de rails zet. Niet echt lekker van zijn plek te krijgen. Rijdt af en toe een stukje, maar slaat om de haverklap muurvast. De voorste drijfstangen maar verwijderd, maar ook dat haalt te weinig uit. In de lucht snort die vrolijk een eind weg, maar fatsoenlijk over rails rijden - ho maar. Nog extra gewicht erin gedaan, maar ook dat is hem niet.
Een oud 9V blok kreeg hem helemaal niet van zijn plek net zoals een 4,5V blokje zonder reductieblok en een nieuwe M-motor ook niet (en een XL heb ik niet). Nou sta ik daar dus niet echt van te kijken omdat in deze rubriek al heel wat probleempjes beschreven zijn. Maar omdat ik nog nergens een 4,5 volt poging gelezen heb, wilde ik het toch even proberen.
Voordat ik nog een poging ga wagen, eerst maar eens die aanpassingen uit de eerder genoemde Railbricks doorvoeren.

Alleen jouw tip om de tandwielen eruit te halen zie ik niet helemaal; in ieder geval niet in combinatie met het 4,5 V blokje.

Als ik de motor in een aparte wagon doe, lijkt me dit inderdaad wel een slim plan.
Komende tijd maar in twee richtingen gaan werken;
ik hoop dat na die modificaties het met dat 4,5 volt blokje met reductieblok het toch nog gaat lukken;
voor het geval het niet lukt me maar eens gaan buigen of ik een fatsoenlijke wagon in elkaar kan knutselen waar ik een gewone 4,5V treinmotor mét batterijhouder in wegwerk.

Het motoriseren met het ooit eerder genoemde wagonnetje met de hele PF zooi erin vindt zoonlief maar niks voor zijn Emerald. Hij wil gewoon een OUD motortje met zo'n schakelaartje. :fluiten:
Zit zeker in de genen, dat 4,5 volt :lol:
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5233

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Wo Sep 21, 2011 22:00

Ik zou persoonlijk tandwielen er gewoon uitknikkeren en motor onder druken en dan moet je er volgens mij geen last van hbben. Kan het mis hebben.

Heb genoeg emerald night zien rijden op 9v motor of op de PF, maar altijd bleef de tandwielen die er in zitten een probleem.

Heb hem hier laatst ook met PF gehad, gelijk pf er uit gesloopt. Het is hier echt een show trein.

Want rijden is dat ding een grote flop, voor de show is het een topper!
Gebruikers-avatar
User

Trijntje

Rang

premium

premium
1658

door Trijntje » Wo Sep 21, 2011 22:13

"gewoon de motor eronder drukken" zal toch wel wat meer aanpassinkjes nodig hebben. (alleen al de afmeting is een probleem op zich)
Nou kan ik wel een treinblok gebruiken waar ook een asgat in zit, maar waar laat ik dan die andere grote wielen??
Grote wielen vervangen voor de gewone rode treinwieltjes ziet er niet uit.
Ik zal me er nog eens over buigen, maar een standaard 4,5V treinblok onder deze loc heb ik nooit zien zitten.

Dat het eigenlijk een showtrein is kan ik met je eens zijn, maar ja, een jochie van 7 wil gewoon een trein die rijdt!
(en dan ook nog eens op 4,5 volt.......)
Voorlopig geef ik het nog niet op, ik denk alleen wel dat ik hier nog wel een tijdje mee zoet zal zijn.
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5233

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Wo Sep 21, 2011 22:19

Effe mijn eigen 4,5 blok gepakt en trein. Heb even snel zitten kijken. Denk beste is tandwielen er uit. Dan hem onder de wagon plaatsen.

Dan houd de loc zijn mooie uit straling. Zal morgen wel eens nog verder kijken voor je.

Zelf kies ik er ook wel eens voor bij mij NS treinen zoals nu met 1800 die ik aanmaken ben de 9v motor blok onder een wagon te zetten in plaats van onder de loc.
Gebruikers-avatar
User

Trijntje

Rang

premium

premium
1658

door Trijntje » Wo Sep 21, 2011 22:26

Blijft de bevestiging van die 3 grote wielen op rij volgens mij een probleem; lukt misschien nog wel als het middelste wiel wordt weggelaten, maar dan verliest de loc toch wel een stukje van zijn charme.
Gebruikers-avatar
User

legomannetje

2700

Highland

door legomannetje » Do Sep 22, 2011 19:06

Je zou mijn 12V oplossing (motor in de (verlengde) kolenwagen erachter) ook met een 4,5v motor kunnen toepassen.
Gebruikers-avatar
User

Trijntje

Rang

premium

premium
1658

door Trijntje » Do Sep 22, 2011 21:15

Dat van de motor achter de loc was al in gedachten mijn 2e optie.
In tegenstelling tot 12 volt krijg ik dan alleen nog met die batterijhouder te maken, het liefst zie ik dan motor en batterijhouder in één wagon, want anders bestaat die trein straks uit een loc met 3 tenders (eentje voor de motor, eentje voor de batterijen en nog de originele - ik heb geloof ik wel 3 stenen in die kleur groen dus de originele tender verbouwen zit er niet in (vindt zoonlief ook niet de bedoeling).
Bij 12 volt was dit inderdaad een mooie oplossing.

Maar: ik ben al weer de hele avond aan de knutsel (nu even bijpraten in de theepauze) en er worden vorderingen gemaakt.
Niet elke modificatie uit de railbricks vind ik zelf een succes, de eerstgenoemde op blz. 32 vind ik er slechter op worden. Dat dubbele geval* bij die voorste pistonas van de drijfstang heb ik wel doorgevoerd.
Daarnaast zelf een paar kleine aanpassingen gedaan (die Lego volgens mij ook zelf had kunnen verzinnen) én een treingewicht voorin geplaatst (alsof die ruimte er voor gemaakt is!?). (extra gewicht is nodig omdat het motortje nogal achterin ligt, anders wipt de voorkant een beetje op)
Op een set batterijen die bijna leeg zijn komt ie al aardig vooruit (én achteruit!)
Minpuntje: er hangt nog geen enkele wagon achter, de batterijhouder houd ik in mijn hand, dus even afwachten of ie met wagons straks ook nog van zijn plek wil.
Wordt wel een lekker sloom treintje, maar dat vind ik bij zo'n loc ook passen.
*Omdat ik het Legotechnischvakjargon niet bepaald beheers, laat ik tzt mijn aanpassingen wel in foto's zien, als dit project tenminste slaagt.
Ik geef het nu nog even niet op. Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
User

Trijntje

Rang

premium

premium
1658

door Trijntje » Vr Sep 23, 2011 0:22

Hij rijdt! (of is het een zij?)
Op 4,5V blokje met recuctieblok.
Maar dan alleen op blauwe rails, daarop krijgt ie wel grip. Bochten blijven een hele opgave, maar op het rechte stuk gaat ie op nieuwe batterijen, met de 2 origenele EM wagons plus 4,5V batterijtender én 1 lampje verlichting gaat ie nog best hard.
En achteruit gaat ook goed.

edit:
vanochtend het veto gekregen van zoonlief om de motor toch maar in de groene tender te bouwen; gelijk maar aan de slag gegaan en dat gaat dus echt veel soepeler (met de tandwielen nog in de loc).
Blijft dat ie op blauwe rails lekkerder loopt dan op moderne (misschien de rode rubbers van de locwielen afhalen?)
Van het weekend de tandwielen er maar uitslopen, zal die vast nog wel beter gaan.
no avatar
User

Spitsoor

Rang

Nieuw

Nieuw
6

Zo Sep 09, 2018 16:36

door Spitsoor » Za Sep 15, 2018 15:33

Ook ik heb de Emerald toegevoegd aan mijn collectie en ga hem motoriseren middels 1 of 2 9V motor(en). Hiervoor ga ik ook voor de optie om de tender te verlengen. Ben wel benieuwd hoe die rijden gaat over de baan heen. Heb ook wel een deel van het bedachte PF systeem besteld zodat in de tender een oplaadbare batterijbox ga plaatsen om de locomotief te kunnen voorzien van 2 werkende koplampen. Het PF gedeelte komt met 1 week in huis verwacht ik, onderdelen voor de extensie van de tender in de juiste kleuren heb reeds in huis. Overmorgen ga ik 2 9V motoren ophalen (die zijn zeldzaam geworden helaas).
no avatar
User

Spitsoor

Rang

Nieuw

Nieuw
6

Zo Sep 09, 2018 16:36

door Spitsoor » Zo Sep 23, 2018 14:46

Vandaag eindelijk de tijd om de Emerald te motoriseren. Helaas een telfoutje gemaakt waardoor ik nog 4 zwarte dakpannen te kort kom, maar deze ga ik eerdaags wel bestellen samen met wat onderdelen vast voor een 2e passagiers wagon.

Zie hier onder het resultaat. Het zijn voor en na foto's. Moet hem nog testen op de baan, maar op het ogenblik heb ik even geen ruimte om een testbaan te maken, dus zal ik hier nog even geduld voor moeten hebben ;).AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
450

Do Okt 05, 2017 17:30

door Boindil » Ma Sep 24, 2018 11:28

Heel erg mooi geworden 8-)
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Flickr
Vorige