Over Ebay, over Bricklink, over Marktplaats enz. Géén advertenties.

Bricklink

Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5311

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

Re: Bricklink

door MOCkingBird » Do Sep 13, 2018 14:38

workfromtheheart schreef:Maar als ik het geld begrijp, ....

:lol:

De bemoeienis van LEGO in het geheel is minimaal lijkt het. Ze kijken even naar het ontwerp en dat is het zo ongeveer (ze krijgen wel de rechten voor een tijdje). De rest wordt door bricklink gedaan. En bricklink is dan ook de enige verkoper, oftewel een concurent van alle andere bricklink winkels
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
no avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2129

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Do Sep 13, 2018 14:49

Maar gaat Lego dan wel die 2500 sets produceren of gast bricklink die onderdelen uit bricklink winkeltjes halen? :what:
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6212

Zo Nov 04, 2007 20:44

Dronten

door workfromtheheart » Do Sep 13, 2018 14:55

Oeps, tikfoutje die ineens wel toepasselijk is :lol:

Zoals ik het lees gaat LEGO ook de onderdelen leveren. Het is een beetje zoals custom sets van Cerrified Professionals die wel eens de kop opsteken, die kopen ook in bij LEGO. Vandaar zal het beperkte pallet wel zijn ingevoerd, dat zal te maken hebben met de actieve onderdelen die LEGO op dit moment in productie heeft.
Mijn Flickr pagina.
Moeite met wiskunde? Met WisWereld probeer ik te helpen.
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2630

Za Jun 26, 2004 10:57

Almere

door legopapa » Za Sep 15, 2018 15:11

Ik wil graag een kwestie aan jullie voorleggen.

Op 15 juni 2018 koop een Spaanse koper in onze bricklinkwinkel een 2-tal items (instructieboekje en polybag). Wij sturen de invoice maar koper heeft problemen met de verzendkosten en wil perse de goedkoopste verzending mogelijk. Wij mogen de polybag zelfs weglaten als dat dan goedkoper wordt. Helaas zit hij alleen met de instructie al boven de door hem gewenste verzendkosten.
Koper gaat akkoord en betaald via PayPal. Wij verzenden op 19 juni. Dit zonder verzekering en zonder T&T op verzoek koper (goedkoopste verzending). Onze terms zijn duidelijk: verzending op eigen risico bij onverzekerd versturen.

Op 27 juli meldt koper dat items nog niet zijn ontvangen. Onze reactie is dat wij niet kunnen traceren waar poststuk is gebleven omdat er geen T&T is. Koper geeft aan te wachten tot de vakantieperiode. Echter op 22 augustus staat er ineens een NSS op Bricklink en kort daarna een issue op PayPal: "wij zouden niet verzonden hebben".

Wij reageren netjes zowel op BL als op PP maar koper reageert eigenlijk nauwelijks. Het enige wat hij wil is zijn geld terug.
Onze argumenten lijken niet over te komen bij koper (eigen risico dus geen geld terug) en na een poosje gewacht te hebben escaleren wij de kwestie bij Paypal. Note: er is geen verzendbewijs en de pinbetaling bij Bruna is hoger dan het verzendbedrag.

In alle vertrouwen zien wij de uitkomst tegemoet omdat wij in ons gelijk staan. Koper heeft immers laten verzende op eigen risico.
Tot mijn grote verbazing zie ik vandaag dat PP heeft besloten de koper zijn geld terug te geven (reden: ongeldig volgnummer opgegeven). Bezwaar maken gaat niet via de site en - verbaast als ik ben - reageer ik en maar bezwaar via de emailfunctie van PP.

Mijn vraag is nu: is dit normaal dat een koper die laat verzenden zonder verzekering in het gelijk gesteld wordt door PP?? Ik snap kopersbescherming maar dit gaat tegen alle logica in (en tegen het koopcontract van BL).

Mijn tweede vraag: de NSS op BL staat nog open en koper heeft sinds 28 augustus niet meer gereageerd. Blijft dit nu open staan? Gaat BL hier nog iets mee doen? Wat kan ik nu nog doen?

Ik heb al een BL-shop sinds 2001 maar dit heb ik niet eerder meegemaakt.
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
271

Zo Nov 22, 2015 10:59

door Peet » Za Sep 15, 2018 15:45

Wat zijn de reviews van de koper? Met tussenbedrijven (post bedrijven) is het heel goed mogelijk dat jullie beide gelijk hebben, hoewel zijn gebrekkige communicatie wel verdacht overkomt.

Omdat het zo te horen om een relatief klein bedrag gaat zou ik maar het verlies nemen, omdat het anders vermoedelijk een hoop tijd en frustratie kost wat het waarschijnlijk niet waard is.

Ooit eens het advies gekregen dat als klanten al moeilijk doen voor er een verkoop is je het beste de boel kunt afblazen omdat daar vaak alleen maar meer narigheid van komt.
Nulla tenaci invia est via (Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar)
Gebruikers-avatar
User

rob

2122

Zo Feb 11, 2007 23:49

Velden

door rob » Za Sep 15, 2018 15:54

legopapa schreef:Ik wil graag een kwestie aan jullie voorleggen.

Op 15 juni 2018 koop een Spaanse koper in onze bricklinkwinkel een 2-tal items (instructieboekje en polybag). Wij sturen de invoice maar koper heeft problemen met de verzendkosten en wil perse de goedkoopste verzending mogelijk. Wij mogen de polybag zelfs weglaten als dat dan goedkoper wordt. Helaas zit hij alleen met de instructie al boven de door hem gewenste verzendkosten.
Koper gaat akkoord en betaald via PayPal. Wij verzenden op 19 juni. Dit zonder verzekering en zonder T&T op verzoek koper (goedkoopste verzending). Onze terms zijn duidelijk: verzending op eigen risico bij onverzekerd versturen.

Op 27 juli meldt koper dat items nog niet zijn ontvangen. Onze reactie is dat wij niet kunnen traceren waar poststuk is gebleven omdat er geen T&T is. Koper geeft aan te wachten tot de vakantieperiode. Echter op 22 augustus staat er ineens een NSS op Bricklink en kort daarna een issue op PayPal: "wij zouden niet verzonden hebben".

Wij reageren netjes zowel op BL als op PP maar koper reageert eigenlijk nauwelijks. Het enige wat hij wil is zijn geld terug.
Onze argumenten lijken niet over te komen bij koper (eigen risico dus geen geld terug) en na een poosje gewacht te hebben escaleren wij de kwestie bij Paypal. Note: er is geen verzendbewijs en de pinbetaling bij Bruna is hoger dan het verzendbedrag.

In alle vertrouwen zien wij de uitkomst tegemoet omdat wij in ons gelijk staan. Koper heeft immers laten verzende op eigen risico.
Tot mijn grote verbazing zie ik vandaag dat PP heeft besloten de koper zijn geld terug te geven (reden: ongeldig volgnummer opgegeven). Bezwaar maken gaat niet via de site en - verbaast als ik ben - reageer ik en maar bezwaar via de emailfunctie van PP.

Mijn vraag is nu: is dit normaal dat een koper die laat verzenden zonder verzekering in het gelijk gesteld wordt door PP?? Ik snap kopersbescherming maar dit gaat tegen alle logica in (en tegen het koopcontract van BL).

Mijn tweede vraag: de NSS op BL staat nog open en koper heeft sinds 28 augustus niet meer gereageerd. Blijft dit nu open staan? Gaat BL hier nog iets mee doen? Wat kan ik nu nog doen?

Ik heb al een BL-shop sinds 2001 maar dit heb ik niet eerder meegemaakt.

Voor het stukje PP trek je in dit geval aan het kortste eind en geeft PP de koper gelijk.
Enige bescherming hiertegen is verzending met tracking en uiteraard alle bonnetjes bewaren.

Voor het deel op Bricklink kun je evt een bericht naar de Admin sturen met de uitkomst van PP.
Deze kan dan de juiste stappen ondernemen en de NSS weghalen.
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2630

Almere

door legopapa » Za Sep 15, 2018 16:04

rob schreef:
Voor het stukje PP trek je in dit geval aan het kortste eind en geeft PP de koper gelijk.
Enige bescherming hiertegen is verzending met tracking en uiteraard alle bonnetjes bewaren.

Voor het deel op Bricklink kun je evt een bericht naar de Admin sturen met de uitkomst van PP.

Hmmm ... wat een bull%^#. Ik zou bijna denken geen PP-betaal optie meer maar goed ... :notimpressed:
Verkopers zijn dus onbeschermd ...

Hoe zend je iets naar een Admin dan? Kan dat niet zo snel vinden op BL.
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2630

Almere

door legopapa » Za Sep 15, 2018 16:05

Peet schreef:Wat zijn de reviews van de koper?

Slechts 5 positives op 5 transactions, allemaal in juni. Helaas kan ik mijn positive feedback niet meer weghalen. Maar eens vragen of een admin dat nog kan.
Gebruikers-avatar
User

Snoopy1975

Rang

premium

premium
330

Za Dec 29, 2007 9:32

Brunssum

door Snoopy1975 » Za Sep 15, 2018 16:15

Als verkoper blijf je altijd verantwoordelijk voor je verzending. Als het zonder track & trace wordt verstuurd en het komt niet aan. Dan trek je als verkoper in de EU, ongeacht je store terms aan het kortse eind en dien je het opnieuw te verzenden of te vergoeden.

Als de koper in het begin al moeilijk doet neig ik er al snel naar om de koop te annueleren.
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2630

Almere

door legopapa » Za Sep 15, 2018 16:17

Wat het mij leert is inderdaad alleen verzenden met T&T en dit soort verkopers mijden. Ik zal er eens over na moeten gaan denken.
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
605

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Za Sep 15, 2018 16:55

Ik heb geen bricklink winkeltje, maar koop er wel geregeld. Veel winkels hebben in hun voorwaarden opgenomen dat wanneer klanten met paypal betalen de verzending alleen wordt verstuurd met track & trace. Daarnaast hebben sommige bricklink winkels voor klanten ook ingesteld dat ze moeten voldoen aan bijvoorbeeld 5 geslaagde bricklink transacties omdat anders de order wordt geannuleerd. Misschien is dit iets om op te nemen in je voorwaarden om herhaling te voorkomen?
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5311

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Za Sep 15, 2018 17:10

Die voorwaarde had ik eerst ook, maar dat is eigenlijk niet te doen. Bijna alle buitenlandse kopers betalen met paypal. En als een order dan maar 5 euro is, en de verzendkosten 11.95 (of 13.95 of 16.95) dan is dat niet in verhouding. Bij zo'n klein bedrag kun je beter het risico nemen dat je geld terug betaald mocht de order niet aankomen. Tot welk bedrag je het risico kunt dragen moet je natuurlijk zelf bepalen.

De meeste orders komen wel aan. Ik maak wel een foto van de verpakte order, dan kan ik die aan de koper laten zien als 'bewijs' dat iets wel verzonden is. Bovendien kun je dan ook zien als je een fout in de adressering hebt gemaakt :freaked:
Aangetekend verzenden is duur, duurt meestal langer en de tracking is ook niet 100%

Ook binnen de EU is het voor veel kopers makkelijker en goedkoper om via paypal te betalen. De banken onderling rekenen misschien geen kosten, maar het kan best zijn dat een koper wel kosten heeft bij een buitenlandse betaling (of een verkoper bij ontvangst van een buitenlandse betaling).
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
271

Zo Nov 22, 2015 10:59

door Peet » Za Sep 15, 2018 19:04

Snoopy1975 schreef:Als verkoper blijf je altijd verantwoordelijk voor je verzending. Als het zonder track & trace wordt verstuurd en het komt niet aan. Dan trek je als verkoper in de EU, ongeacht je store terms aan het kortse eind en dien je het opnieuw te verzenden of te vergoeden.

Als webwinkel zijnde klopt dat inderdaad, sterker nog zelf met track and trace blijft de verkopende party verantwoordelijk tot een bewezen (aangetekende) overdracht. Maar bricklink gedraagt zich meer als een marktplaats. Als de verkopende party een particulier is en dus geen bedrijf dan klopt je stelling, volgens mij, niet.
Nulla tenaci invia est via (Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar)
Gebruikers-avatar
User

rob

2122

Zo Feb 11, 2007 23:49

Velden

door rob » Za Sep 15, 2018 20:04

legopapa schreef:
rob schreef:

Hmmm ... wat een bull%^#. Ik zou bijna denken geen PP-betaal optie meer maar goed ... :notimpressed:
Verkopers zijn dus onbeschermd ...

Hoe zend je iets naar een Admin dan? Kan dat niet zo snel vinden op BL.

Geen idee, nog nooit hoeven te doen maar ik zou eens in het NSS deel kijken of daar niet een link staat.
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2630

Almere

door legopapa » Za Sep 15, 2018 20:13

Inmiddels gelukt Rob. Ik wacht nu even een reactie af.
Gebruikers-avatar
User

Night Creeper

Rang

premium

premium
1976

Vr Sep 14, 2007 20:36

Ochten

door Night Creeper » Zo Sep 23, 2018 15:03

legopapa schreef:Hoe zend je iets naar een Admin dan? Kan dat niet zo snel vinden op BL.

https://www.bricklink.com/helpDesk.asp?helpDeskID=122
Kassabonnetje van het postkantoor is voor BL genoeg bewijs dat je het verzonden hebt.
Bewijs van je terugbetaling ook. :wink:
BrickLink store: Brickwilbo
Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2630

Almere

door legopapa » Zo Sep 23, 2018 18:53

Is al gelukt hoor. NSS is door de Admin verwijderd. Maar we zijn wel ons geld EN onze Lego kwijt. 25 euro pleite doordat PayPal hun eigen regels niet volgt.
Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3483

Ma Mrt 23, 2009 17:56

Nuenen

door Bricknook » Do Okt 25, 2018 22:14

Is het gebruikelijk, dat je als koper feedback krijgt van je verkoper?
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)
Gebruikers-avatar
User

thomassio

Rang

premium

premium
2763

Za Dec 20, 2008 15:30

Leiden

door thomassio » Do Okt 25, 2018 23:08

ja.