8275 Motorized Bulldozer

Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

8275 Motorized Bulldozer

door Rijkjavik » Wo Jan 30, 2008 21:12

Afbeelding

Ik heb van nature liever Studded sets, omdat die meer op het klassieke LEGO lijken, maar omdat ik pas kan oordelen als ik het zelf bezit (en eigenlijk omdat het me een gave set leek :wink: ) besloot ik de gemotoriseerde bulldozer aan te schaffen.

Wat me als eerste opviel, was de tegenwoordig gebruikelijke veel te grote doos. Die doos verbaasde me niet zoveel, die had ik al eerder in de winkel zien staan, maar ik had op z'n minst verwacht dat er iets van plastic tray's waren, dat het nog een beetje geordend lag. Dit is mijn eerste recente grote set, dus voor mij was het wel wennen.

Het bouwen ging snel, vond ik. Ik had hem 's middags gekocht, en was 's avonds klaar, terwijl ik dat anders had verwacht. Aan de ene kant doordat ik met grote studded sets veel langer bezig ben, aan de andere kant doordat er bij elke stap, naar mijn idee, maar een paar onderdelen hoeven te worden gepakt, en dat de bouw daardoor niet opschiet. Het model is verdeeld over drie instructies, zonder alternatief model (dat staat op internet). De eerste twee gaan over het voertuig zelf, de derde over de schuifbak en de grondbreker.

Het (47 cm lange) model zelf: het bevat de al eerder genoemde schuifbak en de grondbreker, en een V6 cilindermotor. Maar wat dit model zo bijzonder (en duur) maakt is dat alles door het nieuwe Power Functions systeem werkt. Er zitten twee infrarood-zenders op met elk twee aangesloten motoren, de één voor de aandrijving (XL motoren) en de ander voor de functies, de laadbak en de grondbreker dus (standaard motoren). Elke ontvanger staat op een andere frequentie, en door de IR-zender op een andere frequentie te zetten, kan je dus wisselen tussen aandrijving en functies. Bij mijn exemplaar wou de schuifbak eerst alleen omhoog, maar na wat demontage kon hij weer neer (door voor mij onverklaarbare redenen). De bulldozer is voor het grootste deel studless, maar er zit ook studded in, met name bij de laadschop. Een voordeel is dat er geen stickers bij zitten.

Ik vind het echt een top-set, die eigenlijk in geen enkele TECHNIC-verzameling mag ontbreken. Hij is aan de dure kant (ik betaalde er €140 voor), maar daar krijg je wel een aardige voorraad studless voor, 84 handige rupsband-elementen en het Power Functions-systeem met o.a. vier motoren.
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Joeri

97

Di Mei 17, 2005 2:52

Rotterdam

door Joeri » Do Jan 31, 2008 22:49

Ik twijfel al een tijdje of ik hem nou wel of niet zal kopen, op zich is het al lang geleden dat er een grote bulldozer was, en dat power function systeem is natuurlijk wel een leuke (maar ook dure) gadget, aan de andere kant lijkt de bouw me niet echt een uitdaging, wat ook wel blijkt uit je verhaal. Verder vind ik dat studless eigenlijk niet zo erg mooi.

Ik slaap er nog maar eens wat langer over denk ik...
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Vr Feb 01, 2008 7:17

Het model is op zich erg mooi, en de techniek is relatief eenvoudig, maar dat heeft ook zijn charme. De bouw is wel wat minder uitdagend daardoor. Ik meende me te herinneren dat ik met de 8285 Towtruck anderhalf tot 2 keer zo lang bezig was.

De set is daarentegen wel een heel mooi Power Functions parts pack, met 2 ontvangers, 2 grote motoren, 2 kleine motoren, een batterijhouder en een infrarood afstandbediening. En zoals we recent hebben gehoord van Lego, zijn de ontvangers in staat om ook in 7 snelheden de motoren te regelen, als er een andere afstandbediening wordt gebruikt, die nog uit moet komen. Dat geeft nog meer mogelijkheden. En je krijgt natuurlijk een flinke hoeveelheid van de nieuwe rupsschakels, en veel geel studless Technic.

Mijn conclusie, een mooi model, maar meer gemaakt om mee te spelen dan lang te bouwen, en een leuke hoeveelheid onderdelen om andere (gemotoriseerde) creaties mee te maken. Voor wat je ervoor krijgt misschien dus iets aan de dure kant, zeker als je de bouwtijd meeneemt in die afweging, maar de vele soepel werkende electronica maakt dat weer aardig goed.

2 tips als je problemen hebt met het omhoogkomen van het voorblad. Zorg dat je draaiendevassen niet teveel slingeren, dat duidt erop dat ze krom zijn en dat geeft extra weerstand. Soms moet je even zoeken naar de meest rechte as. En klem de 2 helften van de "zuigers" die het blad zogenaamd omhoog tillen niet te strak op elkaar. De beam die erin moet scharnieren als het blad omhoog gaat, kan dan niet soepel bewegen, en dat geeft extra weerstand, waardoor het blad met schokjes naar boven en onder beweegt, of helemaal niet omhoog wil komen soms.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

herman

302

Wo Jul 25, 2007 7:12

door herman » Vr Feb 01, 2008 8:45

Ik miste bij dit model een angleconnector. Toen ik lego hiervoor opbelde, vertelde de man mij dat deze wordt verzonden plus twee witte sliptandwielen.
Ik had daar niet om gevraagd maar volgens de man waren er problemen met de geleverde sliptandwielen.
de ...... groeten,
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Vr Feb 01, 2008 9:57

herman schreef:Ik miste bij dit model een angleconnector. Toen ik lego hiervoor opbelde, vertelde de man mij dat deze wordt verzonden plus twee witte sliptandwielen.
Ik had daar niet om gevraagd maar volgens de man waren er problemen met de geleverde sliptandwielen.

Ik had daar ook van gehoord, sommige sliptandwielen slippen te snel, zodat vooral het voorblad problemen geeft. Maar zoals ik hierboven heb aangegeven, kan het ook komen doordat het hefmechanisme te zwaar loopt.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Di Apr 29, 2008 18:09

Lange tijd getwijfeld maar uiteindelijk de set toch maar eens aangeschaft. Ik heb plannen met het Power Functions systeem en als je de PF onderdelen los aanschaft zit je al over de helft van de prijs van de set. Een paar extra brackets voor het koppelen van pneumatische cylinders stonden ook al op de verlanglijst en nu heb ik ook de nieuwe kettingshakels.

Het is eerder opgemerkt maar de doos is echt overdreven groot. De hele set past er twee keer in. Hij is te groot en te slap om verder ergens nuttig voor te zijn, dus de doos gaat woensdag met oud papier mee.
Als ik goed geteld heb zaten er 21 zakjes in de doos, plus de PF onderdelen die elk apart verpakt zijn. Net als me bij de Hobby Train was opgevallen zitten de onderdelen in kleinere hoeveelheden verpakt waardoor je een aantal identieke zakjes hebt. Ik ben benieuwd waarom Lego dit tegenwoordig doet.

Er zitten drie boekjes in die bij mij netjes onderin de doos lagen zonder ezelsoren of andere schade. Het is niet de eerste keer dat een model over meerdere boekjes is verdeeld maar voor mij wel de eerste keer dat de boekjes geen logische delen vormen. Deel 3 gaat over de ploeg en het blad, maar de overgang tussen boekje 1 en 2 lijkt vrij willekeurig. Voordeel is wel dat de boekjes handzamer zijn en makkelijker op te bergen.

Voor een set van dit formaat en deze prijs vind ik het ontbreken van een alternatief model wel een gemis. Toevallig (?) staat er op dit moment een poll op de Technic site over het bouwen van het B-model. Er zijn ook instructies te downloaden voor een alternatief model, maar Lego zelf noemt de file al '8275 Inspiration'. Inspiratie dus, en niet een compleet model.

Hierboven is al genoemd dat er soms problemen zijn met het werken van de extra functies. Blijkbaar heeft Lego er ook veel klachten over gekregen want er staat nu een speciaal document op de Lego site over waar het probleem zit. In het kort: niet goed opgelet bij stap 22, boek 1, pagina 45...

Het bouwen biedt weinig verrassingen. Voor de doorgewinterde Technic bouwer zit er weinig uitdaging in. Dat maakt de set wel toegankelijk. Al die kindertjes die hem van de kerstman hebben gekregen zullen hem zonder veel hulp hebben kunnen bouwen.
Voor het grootste deel zit hij stevig en goed doordacht in elkaar maar ik denk dat er een zwak punt in het ontwerp zit: het stuk dat je van pagina 35 tot 38 (boek 1) in elkaar zet. Het probleem is dat al die angle connectors op een as geschoven worden, zonder dat er ergens een balk langs zit. Het gevolg is dat de afstand tussen de buitenste gaten (waar in stap 22 de assen doorheen gaan) kleiner is dan hij zou moeten zijn. Als je daar niet op bedacht bent gaan je tandwielen erg zwaar lopen.

Eenmaal opgebouwd is het een geweldig stuk speelgoed. Hij ziet er prima uit en rijdt en draait prima op diverse ondergronden. De ploeg achterop is het minst boeiend om te gebruiken denk ik.

De Power Functions werken prima. De IR zender/ontvanger combinatie doet het binnenshuis goed. Ik heb nog geen last gehad van slechte ontvangst. Wat me verbaasde is het schroefje voor het batterijklepje van de zender. Ik vraag me af hoe lang dat mee zal gaan bij gebruik door kinderen.

Laatste kritiekpuntje is de zender, of eigenlijk het ontbreken van een tweede. Die gaat er bij mij zeker komen, want dat alsmaar heen en weer schakelen irriteert snel.

Alles bij elkaar een leuke set met veel mogelijkheden. Het is duidelijk waarom Lego er een prijs voor gekregen heeft.
Beste Technic set ooit? Voor mij niet. Hij komt in de top 5, misschien zelfs de top 3, maar de Space Shuttle staat bij mij nog altijd bovenaan.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Di Apr 29, 2008 18:34

Ik denk dat je het goed omschreven hebt duq. Het is een mooie set, maar technisch niet bijzonder ingewikkeld. Het grootste probleem bij het bouwen is voor de juiste speling op de asjes zorgen en de meeste overbrengingen zijn vrij kort met maar een paar tandwielen.

Grootste pluspunten van deze set zijn wat mij betreft het stoere uiterlijk, de nieuwe kettingschakels en de goed toegepaste Power Functions.

Wat betreft die kleinere zakjes met identieke inhoud. Misschien is het goedkoper om meerdere zakjes met dezelfde onderdelen te vullen dan 1 grotere zak met meer onderdelen, of 2 kleinere zakjes met verschillende inhoud. Het "vulprogramma" voor een set is in ieder geval simpeler. En het heeft ook voordelen voor ons. Als het goed is wordt er bij elk zakje van bepaalde onderdelen wat extra ingedaan, zoals een plate round 1 x 1, een technic bush 1/2 etc. Hoe meer kleinere zakjes, hoe meer extra onderdelen.

Ik zou deze set wellicht ook in de top 5 zetten, maar niet in de top 3, omdat hij technisch toch wat minder uitdagend is. De door jou aangehaalde Space Shuttle is veel ingewikkelder, en de 8868 Air Claw Rig zeker ook, met zijn ingebouwde compressor. En dan hebben we de 8421 Kraan nog, en de 8880 Supercar, die ook dringen om een top 3 plaatsje. Maar deze Bulldozer is wel een redelijke must have voor technic fans, zeker als je met motoren wil werken.

Gebruikers-avatar
User

Bricksonwheels

1694

Zo Jan 06, 2008 9:19

Twente

door Bricksonwheels » Zo Jun 08, 2008 18:03

Ik heb hem dit weekend ook gebouwd. Lekker groot ding, en mijn motivatie was het verkennen van de powerfunctions technologie.

Ik deel de ervaringen van de anderen. Niet moeilijk te bouwen en vrij standaard qua techniek. Wel een mooi geheel, dat bij iedereen indruk wekt.

Ik heb een nadeel : de rups 42 delen lijkt te groot. Hij slipt af en toe, en de onderste geleiders klappen nog wel eens om, wat met een hoop ratelen gepaard gaat. Ik heb de rups geprobeerd een in te korten maar dat is net te veel. Al met al loopt hij niet echt lekker. Iemand dezelfde ervaringen?
Gebruikers-avatar
User

HPSterk

607

Di Aug 15, 2006 12:44

Amsterdam

door HPSterk » Zo Jun 08, 2008 18:19

Bricksonwheels schreef:Ik heb een nadeel : de rups 42 delen lijkt te groot. Hij slipt af en toe, en de onderste geleiders klappen nog wel eens om, wat met een hoop ratelen gepaard gaat. Ik heb de rups geprobeerd een in te korten maar dat is net te veel. Al met al loopt hij niet echt lekker. Iemand dezelfde ervaringen?

Ik heb dit probleem niet 'meer', ik had het wel. Maar toen kwam ik dit tegen op Brickshelf en heb dit direct geprobeerd. Sindsdien staat hij nog steeds zo bij mij op de kast:

Modificatie

Hiervoor heb je wel 2 extra 'tandwielen' nodig en wat rupsdelen. :wink:
Het zijn de kleine dingen die het doen...

Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

Erik Leppen

3570

Zo Jul 18, 2004 12:17

Almere

Re: 8275 Motorized Bulldozer

door Erik Leppen » Wo Apr 29, 2009 21:59

Na lang twijfelen heb ik nu dan toch de beslissing gemaakt om ook de gemotoriseerde bulldozer 8275 aan te schaffen. De reden om voor deze set te kiezen waren het model, de kleur en de Power Functions. Ik had nog helemaal geen Power Functions-onderdelen (behalve LA's) en wilde het dan meteen goed doen, en met 8275 heb je alles meteen compleet. Afstandsbediening, twee ontvangers, vier motoren en een batterijhouder. Daarnaast heb ik niet zo veel geel studless en vond ik het bovendien gewoon een erg mooi vormgegeven model.

De doos
Zoals al meermalen genoemd is de doos veel te groot. Maar daar is wel een verklaring voor. Het model kost EUR 150 (adviesprijs) en om te zorgen dat het wordt gekocht moet de doos wel net zo groot zijn als die van andere sets in dezelfde prijsklasse (8421 en 8285). De set heeft echter 500 parts minder dan deze beide andere sets; een groot deel van de prijs zit in de elektrische componenten. Het formaat doos dat voor 8421 en 8285 al groot was is nu dus wel erg uit verhouding met de inhoud. Gelukkig kwamen mijn bouwvoorbeelden er ongekreukeld uit.

De instructies
De bouwstappen zijn naar mijn idee helder. Het is goed dat er in het begin met modules gewerkt wordt en daarna alles aan elkaar geklikt; dan weet je zeker dat beide XL-motoren goed vastzitten voordat je het geheel aan elkaar maakt. Wat betreft de boekjes zelf, had ik een beetje het idee dat de boekjes niet zo goed gelijmd zijn; ik had bij het omslaan van de pagina's meermalen het gevoel dat ik voorzichtig moest zijn wilde ik voorkomen dat ik er per ongeluk bladen uit zou scheuren. Ik weet niet of het ook zo ís, maar het leek wel zo.

De bouw
Je begint dus met het bouwen van de twee modules voor de aandrijving van de twee rupsen. Elke rups wordt geregeld met een Power Functions XL-motor die zijwaarts is geplaatst. Dit zorgt ervoor dat er geen hoek-overbrengingen nodig zijn, zodat de hele overbrenging niet kan slippen. De twee modules zijn daardoor voor een deel hetzelfde. Als beide modules klaar zijn, worden ze in elkaar geschoven en direct vastgezet.
Een nadeel bij het bouwen vond ik het werken met de kabels van de Power Functions onderdelen. Die wilden nog wel eens in de weg zitten. De stap in de instructies waarbij alle kabels naar de ontvangers worden geleid kun je eigenlijk pas een stap later uitvoeren.
De kabels zijn wel allemaal mooi weggewerkt; deels lopen ze door de cabine, langs de stoel. Ik vond dat zelf wel een beetje een autogordel-effect geven, dus ik vond dat helemaal niet erg. Een klein nadeel van de bouw vond ik dat de grondbreker als laatst wordt gebouwd. Dit vind ik namelijk het minst interessante deel van de bouw (en van het uiteindelijke model), dus ik heb besloten om deze te bouwen vóór het blad.

Het eindresultaat
Het resultaat is een verrassend grote geel-met-zwarte bulldozer. Wat me erg opviel, tijdens het bouwen al, is dat het blad flink groot is, groter dan ik had verwacht van de foto's op de doos. Dat was dus een meevaller op het einde; want het hele ding zonder blad en grondbreker is niet zo groot; het blad moet het doen wat de afmeting betreft. De vorm is ook goed, er is goed gebruik gemaakt van stenen met nopjes voor het blad en voor de afwerking van vooral de motorkap. Erg vreemd vond ik het gebruik van twee techniekbalken 1 x 10 in de constructie van de grondbreker; ik zou hier zeker een 1 x 9 liftarm verwachten; de nopjes worden niet gebruikt. De afwerking van het hele voertuig vind ik erg goed; vooral de cabine vind ik erg geslaagd. Het enige minpunt wat de vormgeving betreft vind ik de plaatsing van de ontvangers (achter de cabine) die erg opvallen; maar daar zie ik niet zo snel een alternatief voor. Het is misschien ook zo dat de ontvangers goed moeten opvallen zodat ze het signaal beter kunnen opvangen, maaar dat weet ik verder niet. Een ander minpunt dat ik elders heb gelezen is dat je de batterijhouder alleen kunt verwijderen als de grondbreker omlaag is gezet; maar als de batterijen leeg zijn en de grondbreker staat in de hoge stand dan moet je dus het een en ander loshalen. Maar al met al vind ik het een erg geslaagd model.

De onderdelen
Ten eerst over de Power Functions: bij mij werkte alles perfect. De contactplaatjes lijken hun werk goed te doen, en de ontvangst is ook goed. Tot zo'n acht meter kun je de bulldozer prima bedienen mits je 'm in 't zicht houdt. Van dichtbij kun je ook een andere kant op richten, maar ik weet niet hoe goed dat gaat als je geen wit plafond en witte muren hebt. ;) Ook de kleinere motoren lijken best krachtig te zijn; je kan met de grondbreker de achterste helft van de rupsen van de grond laten komen als het blad in de hoge stand staat. Ik denk dat de motoren erg goed zijn. Wel vind ik dat de XL motor wat weinig verbindingen heeft; en bovendien alleen voor pinnen, niet voor nopjes. Het is dus echt een studless ding. De kleinere motor kun je wel op een nopjesondergrond bevestigen, maar ik heb niet gekeken op welke hoogte de as dan precies zit. Het is erg praktisch dat de motoren intern zijn vertraagd; dat scheelt ruimte in het uiteindelijke model. Bij mij rijdt de bulldozer tijdens het vooruit rijden nagenoeg rechtdoor (zowel zonder als met cilindermotor); wat erop duidt dat de twee XL-motoren dus ongeveer even snel draaien. Wat ik erg vreemd vind bij de XL-motoren is dat je als je in de gaatjes kijkt, die niet dichtgemaakt zijn aan de binnenkant en je daar dus iets kunt zien van wat er in de motor zit. Op zich is dat natuurlijk niets ergs, maar ik vond het wel wat vreemd.

Naast de Power Functions zitten er nog zo'n 1400 andere onderdelen in waarvan ruim 80 schakels. De kwaliteit van de onderdelen vind ik goed op één ding na en dat is de kleur, of eigenlijk, de kleurverschillen van enkele gele onderdelen. Het geel lijkt iets anders dan het oude geel, en het gros van het geel lijkt een beetje doorzichtig te zijn, alsof er "te weinig" kleurstof is toegevoegd. Maar er zitten ook een kleine hoeveelheid onderdelen bij die wel een normale meer "intense" kleur hebben (een aantal 2 x 4 plaatjes met name). Wat me erg opviel aan de gele kleur is dat vooral de 1 x 7 liftarms erg weinig kleur lijken te hebben; je kan als je ze naast elkaar legt met de gaten in elkaars verlengde, zien in welk gat je een zwarte as of pin hebt gestopt, de zwarte kleur zie je gewoon door het geel heen. Vreemd genoeg speelt dit alleen bij de 1 x 7 liftarms; alle rest is eigenlijk prima van kleur. Het grijs, althans de platen, is wel allemaal helemaal ondoorzichtig, zoals het bij mij altijd geweest is. Daar geen kleurverschillen dus, en ook in donkergrijs en zwart niks vreemds gemerkt, alleen net bij een paar gele onderdelen zit dus wat kleurverschil.

Wat me verder opviel aan de onderdelen is dat het tandwiel van 16 tanden een nieuwe mal heeft, en iets losser op de as zit dan voorheen (maar het valt er niet af), en dat op de witte sliptandwielen de aanduiding "2.5 - 5.0 Ncm" is verwijderd.

De prijs
De adviesprijs is EUR 150, dus daar kijk ik naar. Ik denk dat dat een heel redelijke prijs is. Als je het model ziet heb ik toch wel het idee dat het die prijs waard is, zelfs als je de PF even vergeet, vanwege de vrij grote afmeting. En als je zo denkt dan heb je de PF er gratis bij :P Natuurlijk is het model zonder PF de prijs niet waard, maar inclusief alles vind ik het heel redelijk.

De conclusie
Mijn eindoordeel is: erg goede set! Niet perfect, maar perfectie bestaat niet, maar ik vind dat Lego met de 8275 een erg overtuigende bulldozer heeft neergezet die ook nog eens volledig elektrisch op afstandbediening werkt. Als je 'm ziet voor onder de adviesprijs zou ik 'm zeker meenemen, maar ook voor de adviesprijs vind ik het geen slechte deal.
Gebruikers-avatar
User

bb15080

Rang

Nieuw

Nieuw
10

Di Mei 15, 2012 20:40

nistelrode

door bb15080 » Za Jan 26, 2013 20:55

sorry voor de bump

bij het maken van de 8275 kwam ik erachter dat een van de tandwielen eigenlijk los zit.
dit is de zwarte tandwiel die naar de zuigers gaat is verbonden met een 3l as
maar ik kan nergens lezen of iemand dit al opgemerkt is
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Zo Jul 13, 2008 17:59

Breda

door JunkstyleGio » Zo Jan 27, 2013 1:11

Goed opgemerkt!

Denk niet dat het een probleem gaat geven.
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."