Technic, Pneumatic, Robotics

Pneumatische motoren

no avatar
User

craneson

2024

Wo Aug 25, 2004 17:51

anywhere but home

aha

door craneson » Di Dec 26, 2006 11:27

:) welnu een hint naar de oplossing van de megasterke drie cilinder zit'm er misschien in dat een dubbelwerkende drie cilinder als zes cilinder werkt en ik weet niet of de zuigers echt 120 graden uit elkaar staan op de krukas maar dan krijg je een geweldig koppel , zowiezo mooi dat het dingetje 120 slagen maakt zonder bijgeluiden etc. dit riekt naar meer ! 8)
als je de bron wilt bereiken, moet je tegen de stroom in gaan
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5480

Ma Feb 07, 2005 1:03

Utrecht

door mahjqa » Di Dec 26, 2006 12:31

Misschien is wat uitleg wel handig...
Dit is een typische 1cylinderopstelling:
Afbeelding
In de oranje gedeeltes schuift de cylinder uit, en in de blauwe gedeeltes schuift-ie in. Hierdoor gaat (als het goed is) de as draaien. Helaas is de cirkel onderbroken, want op de ongekleurde stukken kan de cylinder geen of weinig kracht uitoefenen. Dit is een 'dood punt', je kan de motor niet 'starten' als de cylinder op dit punt staat. Met een groot vliegwiel aan de as blijft alles draaien, doordat de inertie (het feit dat het wiel door wil blijven draaien) de as doordraait tot de cylinder weer kracht kan uitoefenen.
Afbeelding
Als je 2 cylinders onder 90 graden monteert, heb je geen dode punten meer; bij elk deel van de rotatie is minstens éen cylinder in staat de as te bewegen. Je ziet ook dat de cylinders in de beruchte V-vorm staan.

Maar wat Rene Kok blijkbaar heeft gedaan is drie cylinders tegelijk aan het werk gezet:
Afbeelding
Hierdoor zijn op elk moment telkens twee cylinders bezig; éen zet uit, de ander wordt ingetrokken. Je ziet het ook aan de cirkels, zowel de oranje als de blauwe cirkel is helemaal rond.

Zo krijg je dus een hele stabiele en sterke motor.

(Rene, waarschijnlijk heb jij dit met een aangepaste krukas gedaan... heb je deze rotors gebruikt?)
Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3457

Do Mrt 06, 2003 15:37

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Di Dec 26, 2006 13:33

Door de kruktappen om de 120 graden te plaatsen krijg je dat er op elk moment 2 cilinders hun kracht aan de krukas afgeven. Daardoor wordt de op dat moment overblijvende 3 cilinder soepel door zijn dode punt gedraaid.

Bij de 2 en 4 cilindermotor zat er altijd nog iets van een dood punt in de omwenteling. Dat dode punt is bij de 3 cilinder compleet weg. Wat ik reeds eerder zei, zelfs onder enorme belasting haalt de motor (zonder reductie) nog immer 120 omwentelingen per minuut. En het allermooiste vindt ik dat dat is gedaan zonder te lijmen, boren en wat al niet meer te modificeren.

Afbeelding

Het basisprincipe is 1 centrale as (hierboven niet zichtbaar) in de motor, waar meer of minder motormodules aan kunnen worden gekoppelt. De kruktap is gemaakt van 2, 24 tands tandwielen. De centrale as heeft op elke plaats waar een motormodule geplaast kan worden ook een 24 tands tandwiel. De krukassen van de motormodules zijn niet met elkaar doorverbonden, ze functioneren allemaal los van elkaar (het is dus geen solide krukas) Door een kruktap t.o.v. de centrale as te verdraaien, is het mogelijk om de afzonderlijke krukasjes (lees kruktappen) op elke gewenste hoek van elkaar te monteren. Koppel 1 krukasje, 1 tand later op de centrale as, en betreffende kruktap staat in een hoek van 15 graden t.o.v. zijn voorganger. Op deze manier kun je de kruktappen netjes over 360 graden verdelen. 3x120 graden wil dan gewoon zeggen dat elk krukasje 8 tanden verder verdaait aan de centrale as is gekoppelt dan zijn voorganger. Bij een 6 cilinder (6x60 graden) is elke kruktap, 4 tanden t.o.v. van zijn voorganger verdraait, aan de centrale as gekoppelt.

Het mooie van dit systeem is samen met de modulaire bouwwijze, dat je elke (perfect regelmatige) krukasvorm kunt maken, zolang de uitkomst van de deling tussen het getal 24 en het aantal gewenste cilinders, maar op een natuurlijk getal uitkomt.

Afbeelding
24 : 4 cilinders, is een verdraaing van 6 tandjes t.o.v. elkaar gekoppelt, aan de centrale as. Aan het laatste motormodule wordt nog een losse eindplaat gemonteerd, die hetzelfde is als diegenen die de secties scheiden.

Hoop dat het een beetje duidelijk is........ :look:

René
Laatst gewijzigd door Rene.Kok op Zo Dec 31, 2006 17:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
Het lijkt simpel,.............en dat is het ook!!
"Never argue with an idiot. They'll just bring you down to their level, and beat you with experience."
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5480

Utrecht

door mahjqa » Di Dec 26, 2006 14:12

:klappen:

(Misschien moet dit afgesplitst worden tot een pneumatiekdraadje, maar ik had nog een vraag... de zuigeruitslag is niet maximaal gebruikt. Is dit vanwege de 24z's? of is een kleinere uitslag handiger?)
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3457

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Di Dec 26, 2006 14:40

Voordeel van een kleinere zuigerslag is dat een veel hoger toerental kan worden gehaald. Ik heb niet gekeken of het gebruik van 40 tands tandwielen (langere slag) mogelijk is, maar dit zal ten alle tijden nadelig zijn voor de mooie compactheid, die de motor nu heeft.

Je wilt niet weten welk een koppel de motor op dit moment, ondanks de kortere slag ontwikkelt, dus waarom dan een langeslag motor maken?? De overlapping in de werkslagen wordt er immers ook niet anders van als je naar langeslag switcht.

In principe zou een langeslag motor meer vermogen leveren:
Vermogen is immers, ¼π, x boring², x slag, x gemiddeld geindiceerde druk, x toerental, x aantal cilinders.
Consequentie van de toename van de slag is bij gelijkblijvende zuigersnelheid, ..afname van het toerental.

Dat het toerental afneemt heb ik al vaker ondervonden als je switcht naar langeslag. Dit heeft denk ik een andere reden. Ik denk namelijk dat de Lego pneumatiek niet goed in staat is om voldoende lucht, van voldoende druk aan de cilinders te voeden bij een langeslag L.P.E., waardoor als logische consequentie het toerental lager ligt dan bij een korteslag L.P.E.

Daarom twijvel ik er aan, dat een langeslag L.P.E. meer vermogen zou kunnen ontwikkelen dan een korte slag L.P.E. Zou dat wel zijn, dan is de marge slechts minimaal. Maar zoals reeds eerder gezegd, het maken van een langeslag L.P.E. gaat ten koste van de compactheid. En dat is het me gewoon niet waard......

René

L.P.E. = Lego Pneumatic Engine
Laatst gewijzigd door Rene.Kok op Di Dec 26, 2006 21:50, in totaal 3 keer gewijzigd.
"Never argue with an idiot. They'll just bring you down to their level, and beat you with experience."
no avatar
User

craneson

2024

anywhere but home

wouw

door craneson » Di Dec 26, 2006 15:03

:) wel een gouden vinding om een verzamel as te gebruiken zo kan je elke gewenste configuratie creëren die dan toch als lijnmotor gebouwd kan worden , ik heb ook al bij mijn passieve V10 een soort balansas toegepast om zo de krukas wat stijver te krijgen .
en dat korte slag sneller kan draaien is maar al te waar , lange slag is precies zoals je zegt te lastig met de doorstroom en snelheid van lego kleppen. ik vind het een doorbraak ! 8)
Gebruikers-avatar
User

Duq

8469

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Di Dec 26, 2006 16:14

mahjqa schreef:Misschien moet dit afgesplitst worden tot een pneumatiekdraadje...

Goed plan ;)

René:
Petje af, diepe buiging. Geniaal. Ik hoop hem binnenkort te zien draaien!

Duq
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

jelled

482

Ma Mrt 20, 2006 17:37

België

door jelled » Di Dec 26, 2006 17:01

René: klasse, je kan nicjasno en soorten ng veel leren !!!!

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3457

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Di Dec 26, 2006 18:37

Afbeelding

Dit is nog een oudere niet werkende versie van de motor, maar je kan hier wel de centrale as, het ventielblok, en de nokkenassen zien zitten (tussen de tussenplaten) De nokconstructie aan de buitenkant, ff vergeten, want dat werkt zo niet........

René
Laatst gewijzigd door Rene.Kok op Do Dec 28, 2006 23:00, in totaal 2 keer gewijzigd.
no avatar
User

pieter peeters

970

Zo Nov 19, 2006 23:41

door pieter peeters » Di Dec 26, 2006 21:33

Rene.Kok schreef:[plaatje verwijderd voor leesbaarheid]

Dit is nog een oudere niet werkende versie van de motor, maar je kan hier wel de centrale as, het ventielblok, en één van de nokkenassen zien zitten.

René

Die aandrijf manier van de krukkenas is briljant :)

IPV de zuigers direct aan de hoofdas te koppelen doe je dat middels 2 24-tandswielen.
Gebruikers-avatar
User

Anko

1996

Wo Jan 18, 2006 19:53

Kopje van Noord Holland

door Anko » Wo Dec 27, 2006 14:27

Ik ben bezig mu met een V2 met Nokkenassen, (ja alexander je krijgt speciale foto's :wink: ) en niet uitgeboord en niks gemod. het blok zelf is al klaar en ik zit nu te prutsen met die nieuwe Switches, en om daar een nokken systeem op te krijgen....

Foto's: Op de Meeting, ik neem um ook mee.
Insctructies: alleen voor alex' zijn 16x16x16 special trial truck...
Brickshelf: Klik
Nee, grapje..
Gebruikers-avatar
User

Duq

8469

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Wo Dec 27, 2006 15:25

Paar jaar terug een V2 gemaakt. Ik vond vooral de nokkenassen leuk:
Afbeelding
De pneumo switches zaten hier dan links en rechts van.
Nog een paar (slechte) foto's staan op Brickshelf.

Duq
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

Anko

1996

Kopje van Noord Holland

door Anko » Wo Dec 27, 2006 15:33

dat zal best Duq, maar mijn kleppen hebben elk hun eigen kleppensysteem, dus zegmaar elk hun eigen ketting. zodat ik um beter kan afstellen....

en mijn kleppen saat ten opzichte van elkar in ene hoek van 90 graden...

Anko
Nee, grapje..
Gebruikers-avatar
User

Dikkie

638

Ma Dec 11, 2006 20:09

Den Helder

door Dikkie » Wo Dec 27, 2006 20:17

He, dit topic was er gisteren nog niet?

maar goed, ik ben vandaag begonnen met een pneuma motortje dus, en heb een paar vragen. De motor zelf wil ik in "nic-jasno-stijl" bouwen. Alleen door een tekort aan sommige onderdelen en ook geen goede vervanging, word het een 1-cilinder. vraag dus, of een cilinder die volle 360 graden slag kan maken, zodanig dat-ie blijft draaien? of moet een zwaar vliegwiel toevoegen?

Ook een vraag: ik zie heel veel ideeen en schetsen van motoren, maar hoe bouwen jullie de druk op? ikzelf ben vlan plan om een compressor te bouwen met 1 of 2 9v motortjes op 1 of 2 pompjes, alleen ik zit nog te bedenken hoe ik én snelheid in het geheel kan houden, én zorgen dat er genoeg druk word opgebouwd. Is er ook een mogelijkheid voor een ontlatingsklep, of hoe dit in het echt ook heet? Oftewel dat als er overdruk onstaat, er een beetje lucht ontsnapt zodat mijn motortje (/compressor) door kan draaien?
"I personally love the internet. It's just too bad that many people seem to fake quotes."
- Abraham Lincoln, 1869
Gebruikers-avatar
User

LegoTrucker

Rang

premium

premium
689

Di Apr 15, 2003 20:19

Breskens (Zld)

door LegoTrucker » Wo Dec 27, 2006 21:19

Craneson,een van de meester techneuten hier op het forum heeft zoiets gemaakt 8)
Compressor levert lucht wanneer nodig

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=161113

Heb hem zelf ook nagemaakt en werkt perfect :oops:(ik weet het,moet ik mee uitkijken)
Verstuurd vanaf ASUS smartPC met windows 7
Gebruikers-avatar
User

Jurrien

396

Ma Jan 12, 2004 14:06

Utrecht

door Jurrien » Do Dec 28, 2006 0:27

Rene, Majqa, Craneson,

dank jullie wel voor deze mooie lessen over LPE's. Deze komen vast goed van pas nu ik weer aan de slag ga met stofzuiger aangedreven motoren :D
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3457

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Do Dec 28, 2006 1:00

Dikkie schreef:...........word het een 1-cilinder. vraag dus, of een cilinder die volle 360 graden slag kan maken, zodanig dat-ie blijft draaien? of moet een zwaar vliegwiel toevoegen?

Zie de animatiefilmpjes hierboven.
Een 1 cilnder heeft twee dode punten, waar een zwaar vliegwiel de motor doorheen moet helpen. Ja, je hebt dus een zwaar vliegwiel nodig!
Plus dat je de motor moet aanslingeren, want uit zichzelf beginnen rond te draaien zal hij niet!

René
Gebruikers-avatar
User

Dikkie

638

Den Helder

door Dikkie » Do Dec 28, 2006 10:39

Rene.Kok schreef:Zie de animatiefilmpjes hierboven.
Een 1 cilnder heeft twee dode punten, waar een zwaar vliegwiel de motor doorheen moet helpen. Ja, je hebt dus een zwaar vliegwiel nodig!
Plus dat je de motor moet aanslingeren, want uit zichzelf beginnen rond te draaien zal hij niet!

René

Ok, daar kan ik wel een 851 tractorwiel voor gebruiken..

en dat handstarten vind ik niet erg.. mijn boot in het echt heeft een 1 cilinder diesel, die moet je ook aanslingeren ;)
[/offtopic]

ik ga nu eens kijken wat ik ervan kan maken...
"I personally love the internet. It's just too bad that many people seem to fake quotes."
- Abraham Lincoln, 1869
no avatar
User

craneson

2024

anywhere but home

free to abuse

door craneson » Do Dec 28, 2006 22:33

:) oh nee , Eric het is juist een deelobject die pressure swich en compressor , het heeft mij rustige nachten gegeven dat ik eindelijk een probleemloos lego compressor ding had gevonden wat zichzelf uitzet , en betrouwbaar is het ontwerp zeker , ik heb hem eens vergeten uit te schakelen en opgeborgen in een doos met projecten na een week kreeg ik klachten ( van de katten en mijn vrouw ) dat er op gezette tijden in mijn afwezigheid lego begon te leven :lol:
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3457

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Za Dec 30, 2006 9:35

JAKKES!

Ik had nog een paar onderdelen over om nog 1 sectie meer te kunnen bouwen, dus ik denken, what the hack, ik probeer het gewoon! ...Een 1 cilinder!... Nou heeft een 1 cilinder een vliegwiel nodig, dus ik denken, laat ik er zo een groot zelf gemaakt wiel van de showmans engine eens aanhangen. Gedaan, druk erop, even het vliegwiel met het handje in de draairichting bewegen totdat het ventiel overschakelt, .........lopen :duim:
Je wordt gewoon bang van de eenvoud en de mogelijkheden van het modulaire systeem.

:idea: Ik overweeg nou eigenlijk steeds meer serieus om dit modulaire concept op de markt te brengen, om zo op die manier de hobby een beetje betaalbaarder te maken. Bij een 1 cilinder een vliegwiel erbij, en voor de rest, bestel een hoeveel cilinder motor je wilt, en je krijgt het geheel compleet met instructies, en met speedcomputer aangelevert. Nou ben ik absoluut geen handelaar, maar het is het proberen waard dunkt me. :idea:

De 1 en 3 cilinder zullen in Frechen en Wijk bij Duurstede te zien zijn, echter idi die ik ben ga ik de 3 cilinder eerst in geel bouwen, voordat ik hem in ga bouwen in de power pneumo puller! Anders lijkt ie niet zo mooi bij de gele puller......... :shakehead: Ik weet het, echter wil bij mij het oog ook wat. Dus: eerst weer ff centjes spare!

Als je nou denk hij begint chicken te worden, dan nodig ik je uit in Wijk bij Duurstede om te proberen of je de 3 cilinder met de hand tegen kunt houden, zodat je kan zien dat ik geen [scheldwoord] talk! E.H.B.O. koffertje aanwezig voor eventuele brand- en andere blaren! Heel heel heel misschien..................dus laat me nog maar even op de lijst met deelnemers staan voor het power pneumo pullen!

Edit: zie dat de hofleverancier hier, weinig liftarm-en in geel heeft. :cry: Nog een edit: sommige delen bestaan niet in geel!!!! :x Edit nummer zoveel: Ik kan natuurlijk ook een zwarte puller bouwen :omg:

Ik houdt u allen op de hoogte!

René
Laatst gewijzigd door Rene.Kok op Zo Dec 31, 2006 14:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3457

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Zo Dec 31, 2006 10:07

Hahahaha! De 1 cilinder haalt een toerental van 160 rpm.

Hakkuh, puf, puf, plof!....it's party time, let's rock some bricks!
Gewoon een lekker geinig dingetje...

René
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14431

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Zo Dec 31, 2006 11:37

Rene.Kok schreef:Hahahaha! De 1 cilinder haalt een toerental van 160 rpm.

René

Plaatjes? Filmpje? :?:
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

Dikkie

638

Den Helder

door Dikkie » Zo Dec 31, 2006 11:52

:o mijn 1-cilinder heeft gefaald! Hij liep te zwaar...

ik probeer nu een V2 te bouwen. Nouja, hij is al gebouwd, moet alleen nog zorgen dat de pompjes op exact het juiste moment overgaan.

Ook de compressor is nu gebouwd. Ik heb 2 motortjes op 1 as aangesloten, en ik jaag hier 12v doorheen, zodat er genoeg vermogen onstaat om de 2 pompjes op redelijke snelheid en kracht te laten draaien. Nog niet snel genoeg, naar mijn mening, om een motor aan te drijven, maar ik ben tenminste al érgens!
- Abraham Lincoln, 1869
Gebruikers-avatar
User

Anko

1996

Kopje van Noord Holland

door Anko » Zo Dec 31, 2006 11:59

Mijn 2 cil. draait momenteel 500 RPM (denk ik, uitgaande van het geluid) en ik heb geen gemodde parts! :lol: :)
Laatst gewijzigd door Anko op Ma Jan 29, 2007 15:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
Nee, grapje..
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3457

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Zo Dec 31, 2006 13:09

Als je dat gelukt is zonder dingen te modificeren dan vindt ik dat een hele knappe prestatie van je :klappen: . Ik weet hoe moeilijke het is om een goed lopende motor te maken die een hoog toerental kan draaien. Als je dat gelukt is met grote cilinders, dan :klappen: :klappen:

Ontwikkelt de motor van zichzelf al een hoog koppel, of moet je eerst nog het toerental reduceren om een fatsoenlijk koppel te ontwikkelen?

Een geintresseerde René
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3457

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Zo Dec 31, 2006 13:11

Rusty schreef:
Rene.Kok schreef:Hahahaha! De 1 cilinder haalt een toerental van 160 rpm.

René

Plaatjes? Filmpje? :?:

Zie foto's Ende Jahres Treffen Frechen 2007 (5-7 januari 2007) of foto's LOWLUG meeting Wijk bij Duurstede (11 februari 2007)

René
Gebruikers-avatar
User

Dikkie

638

Den Helder

door Dikkie » Zo Dec 31, 2006 16:21

Joehoe! :D mijn 2 cilinder werkt!

Omdat het mijn eerste werkende motor is, ziet hij er nog niet mooi uit.. hij is gebouwd in véél 1x16 balkjes en op een 8x16 baseplate, maar goed.

Het enige waar ik nu mee zit, is dat mijn "compressor" 2 minuten draait om de motor 10 seconden in beweging te houden... misschien moet ik toch die 2 luchttankjes er tussen uit halen...
- Abraham Lincoln, 1869
Gebruikers-avatar
User

jelled

482

Ma Mrt 20, 2006 17:37

België

door jelled » Zo Dec 31, 2006 16:39

Dikkie schreef:Joehoe! :D mijn 2 cilinder werkt!

Omdat het mijn eerste werkende motor is, ziet hij er nog niet mooi uit.. hij is gebouwd in véél 1x16 balkjes en op een 8x16 baseplate, maar goed.

Het enige waar ik nu mee zit, is dat mijn "compressor" 2 minuten draait om de motor 10 seconden in beweging te houden... misschien moet ik toch die 2 luchttankjes er tussen uit halen...

Die tankjes eruithalen heeft volgens mij weinig zin, je debiet moet omhoog om een vlot draaiende motor te hebben, daartoe kan je het toerental van je pompjes verhogen en een motor toevoegen, ofwel laat je het toerental van de pompjes gelijk maar voegje pompjes en een krachtbron toe. Of mss kun je een niet lego compressor gebruiken...

Dikkie

638

Den Helder

door Dikkie » Zo Dec 31, 2006 16:45

Ik zit nu tussen mijn onderdelen te speuren naar iets waarmee ik fatsoenlijk de slag van de pompjes kan verhogen.

Wat ik al heb gedaan:
-van 1 naar 2 pompjes
-van 1 naar 2 motortjes
-van 9 naar 12V voeding
- Abraham Lincoln, 1869
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3141

Di Feb 08, 2005 15:36

Delft

door Alexander » Zo Dec 31, 2006 16:53

slag? je bedoelt volume per tijd?

van 4 naar 8 pompjes, 2 rc motoren, en van 9.6v naar 12volt :D dat is hoe je compressors bouwt :P en als je meer wilt, gewoon een duplicaat ;)

met 1 pompje per motor heb je overigens ook geen vertraging nodig, dan kan je doorpompen totddat de slangen eraf kanppen, met 1 motortje en 2 pompjes haal je die druk net niet.. (das handig ;)) en ik werk altijd met 8 cellen nicd, oftewel 9.6 volt. dit pompje is echter nog steeds niet geschikt voor grote hoeveelheden lucht zoals een pneumamotor..
dan zou ik echt gaan voor een 'gewone' niet lego compressor, zoals die van een koelkast, of airbrush.. (of gewoon echt een grote niet-stille ;))
..lego komt met de jaren.. wijsheid niet..
Gebruikers-avatar
User

HPSterk

607

Di Aug 15, 2006 12:44

Amsterdam

door HPSterk » Zo Dec 31, 2006 17:06

Alexander: (of gewoon echt een grote niet-stille)

Zo één hebben wij ook, zeer handig om de Lego mee schoon te blazen, als er veel stof op zit :P :lol:

Maar nu weer even 100% :ontopic:

Ik sta verstelt van alle mooie vindingen en verhalen over deze soort bouwsels. Ik dank jullie daarvoor, want nu kan ik ook eindelijk es een fatsoenlijke compressor of motortje maken.

Ik heb met 2 van die pompjes nu een klein compressortje gemaakt m.b.v. de motor uit de 8421 (hoe noem je die eigenlijk?! <-- zo'n motortje), zodat ik nu verder kan aan (weer) een ander project(je)
Het zijn de kleine dingen die het doen...

Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3141

Delft

door Alexander » Zo Dec 31, 2006 17:12

motor uit de 8421 is een 'RC' motor :) (omdattie eerst in de rc-sets zat :))

die kan makkelijk 4 van die kleine compressorpompjes ronddraaien :)
Gebruikers-avatar
User

Dikkie

638

Den Helder

door Dikkie » Zo Dec 31, 2006 18:28

ik denk erover om een oude boormachine motor te pakken... probleem word dan hoe ik dat aansluit op de lego staafjes!

En met de slag bedoelde ik... eeh... hoe leg ik dat uit? Ik bedoel hoe ver de pompjes in en uit gaan. Oftewel een zo groot mogelijk wiel erop, dat deze nog net kan draaien!
- Abraham Lincoln, 1869
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3141

Delft

door Alexander » Zo Dec 31, 2006 18:38

oh! daarvoor moet je die 1x2 halve liftarms met 2 kruisgaten pakken, die geven maximale slag :)
je kan ook van die 6 gaten beltwheels gebruiken, maar dan is het onmogelijk om een lange krukas te maken..
Afbeelding deze :) 2 op elkaar, en een asje van 3 dr door en dan 2 aan de andere kant.. :)

moet je wel ff opletten dat je de goede slagafstand hebt, maar dat is niet zo heel moeilijk gelukkig :)
(met de motor van de kraan 8421 zelfs heel makkelijk :))

je hebt het toch wel over compressorpompjes he? niet die grote handpompjes?
Gebruikers-avatar
User

Dikkie

638

Den Helder

door Dikkie » Zo Dec 31, 2006 19:18

Nou... :D :D eigenlijk...

Ja, het enige wat ik hiervoor heb is 2 van die grote handpompjes waar ik de veren ooit afgehaald heb!

Grootste onderdeel voor slag dat werkt is zo'n klein ding die je in lego v6 motoren vaak vind, voor de krukas... geen idee hoe dat ding heet!

Wat ik ook heb geprobeerd te gebruiken zijn die gladde wielen, met 6 gaten erin, totale grootte zelfde als de 24 t wielen, en half zo dik

ik neem mezelf hierbij voor, om in het komende jaar wat namen van onderdelen uit mijn hoofd te leren...
- Abraham Lincoln, 1869
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3141

Delft

door Alexander » Zo Dec 31, 2006 21:10

Alexander schreef:je kan ook van die 6 gaten beltwheels gebruiken, maar dan is het onmogelijk om een lange krukas te maken..

Dikkie schreef:Wat ik ook heb geprobeerd te gebruiken zijn die gladde wielen, met 6 gaten erin, totale grootte zelfde als de 24 t wielen, en half zo dik

die dus..

het moet ook lukken met 40 tands tandwielen, en met van die eivormige liftarms (zo noem ik ze, weet ff de naam niet..) van die eivormige, werkt het beste :) ik heb er speciaal een aantal gekocht (voor de krukas van mn pneumamotor :))
daarmee kan je namelijkeen 1.5 'eenheden' (2.5 gaaten) radius krukas maken, waarmee de pomp dicht bij zn maximale slag zit :)

met die van het plaatje die ik net liet zien, of wat jij er voor gebruikt, (zijn ongeveer zelfde afmetingen) werkt ook, maar met die eivormige werkt et nog iets beter :)
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5480

Utrecht

door mahjqa » Zo Dec 31, 2006 21:35

Alexander schreef: met van die eivormige liftarms (zo noem ik ze, weet ff de naam niet..)

[url=http://peeron.com/inv/parts/6575]Technic cam
Afbeelding[/url]
Gebruikers-avatar
User

jovel

1623

Za Jan 28, 2006 12:53

Leunen

door jovel » Ma Jan 01, 2007 11:52

Ik weet niet of dit idee dienst kan doen als pomp? Ik heb twee van die ( uit oude pnuematic sets ) switch blokjes aan een gewone cilinder gehangen waardoor nu beide slagen benut worden. Het werkt misschien beter met kleine cilinders maar die heb ik niet.
Mijn camera vergroot 10x, maar de elfde keer deedt-ie het ook.
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3141

Delft

door Alexander » Ma Jan 01, 2007 11:58

haha, dat kan natuurlijk ook :D
no avatar
User

craneson

2024

anywhere but home

koppel uit arbeids slag

door craneson » Ma Jan 01, 2007 12:14

:) Rene, het koppel van een arbeids slag machine is het grootst als het rendement van de beweging het grootst is , dus met andere woorden als de vulling en uitblaas optimaal zijn , dat hoeft niet op het hoogste toerental te zitten , bij diesels is dat ook niet het geval , daar ga je ook uit van de optimale vulling en verbranding. je keuze voor grote zuigers is ook van belang , maar die heb je nu eenmaal . en de eerst volgende zwakke schakel is de doorstroom in de kleppen , dubbele kleppen toepassen ? . in jou opstelling heb je al een zeer korte lijn naar de cilinder van de klep af , zit je daar al op het eind van de verbeteringen ? . verder is het nog nuttig de voorraad tank tegen het blok aan te bouwen zodat de druk lucht een zo kort mogelijke weg aflegt naar de klep , de druk in de aanvoer opvoeren helpt ook en als je echt wil gaan freaken ! koel de inblaaslucht af , een soort interkoeling dus . dan is er nog de modulatie van inblaas lucht ( waar die echte inlaatspruitstukken zo'n mooie vorm voor hebben) het idee is dat de inblaas of inzuiglucht al een zekere beweging meekrijgt die krijg je door de inloopbuis zo te maken dat die precies mee resoneerd met de optimale motor snelheid , heb je daar geen wiskunde voor over kun je ook een spoelpomp in de leiding van de klep naar de cilinder opnemen die net de extra duw of trek meegeven , afijn was het al moeilijk een mooie motor te bouwen , hier begint het experimenteren pas echt :?
en met het luchtproductie verhaal is slechts één optie die soelaas biedt
meer meer en nog eens meer compressors naast elkaar en koelen die lucht die je gemaakt hebt ( ventilatortje op de pompjes ?) 8)
Volgende