Leun achterover, en kom lekker bij van de drukke werkweek/-dag in de Lego Lounge.
Lekker kletsen, minder serieus mag ook.
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2062

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

Gezelschapsspellen: wat ligt er bij jou op tafel?

door Rijkjavik » Ma Dec 16, 2019 22:22

Sinds een tijdje krijg ik weer interesse om bordspellen te spelen. Naar aanleiding van het draadje over films en series ben ik wel benieuwd wat er bij jullie op tafel ligt, ik hoop dat de traditionele speler geen uitstervend ras is.

Veel gezelschapsspellen heb ik nooit gehad, en de meeste spellen uit mijn jeugd waren ook echt bedoeld voor een jeugdig publiek. Dikkie Dik Memory zit in mijn geheugen, ik had een Disney Rummikub, de Toren van Pisa en dat soort spellen. Misschien dat ik die nog eens bij m'n ouders haal voor als m'n nichtjes komen (of ik zelf vader word) maar ik ben ook aan het kijken naar spellen voor een wat ouder publiek. Momenteel bestaat mijn collectie uit:
-Stratego. Voor het eerst bij een vriendje gespeeld, en hoewel het geen heel uitgebreid spel is ben ik altijd erg onder de indruk geweest van het artwork (mijn excuses, ik weet zo even geen Nederlandse vertaling). Mijn ouders hadden het, ook daar speelde ik het met plezier. Er kwam een versie met nieuwe artwork uit, en toen heb ik nog even gekeken voor een oude versie in goede staat. Uiteindelijk zag ik in de winkel wederom een nieuwe editie, maar déze had een in mijn ogen prachtige doos, en de originele figuren! Alleen de klassieke spion met hoge hoed was vervangen door een vrouw, maar past qua tekenstijl er prima bij. Gelijk gekocht dus.
-Kolonisten van Catan. Al een hele tijd niet meer gedaan, maar het was altijd heel vermakelijk.

Twee spellen maar liefst. Ik wil dit wat uitbreiden, en de laatste weken heb ik veel teveel tijd besteed aan videorecensies van spellen. De volgende spellen overweeg ik om vroeger of later te kopen, danwel voor mijn verjaardag o.i.d. te vragen:
-Schaken. Een gouwe ouwe. :lol:
-Risk. Ik heb toch iets met de zogenaamde oorlogsspellen en ook dit is een klassieker. Ook veel plezier aan beleefd, al is een veelgehoord punt van kritiek de hoge geluksfactor.
-Carcassone. Niet echt bekend mee, maar het klinkt heel bekend, dus moet het goed zijn, toch? In ieder geval zag het er leuk uit in de recensies.
-Axis & Allies. Eén keer gedaan, de Anniversary Edition, en een erg leuk spel van wat ik me kan herinneren. The sky is the limit wat dit spel betreft: nu heeft de Anniversary Edition al een heel groot speelbord, koop je Europe 1940 en Pacific 1940 dan kan je een enorme wereldkaart samenstellen. Totaal niet geschikt om even een potje tussendoor te spelen, en dan moet ik dus ook maar net vrienden hebben die dan ook net tijd hebben. A&A 1941 is misschien de beste keuze voor mij als beginneling: ik hoef niet echt meer te weten of ik het leuk vind (dat vond ik al) maar véél goedkoper, eenvoudigere regels en een veel praktischer formaat speelbord.
-Memoir 44. Een strategiespel voor twee personen waarin je scenario's uit WO2 naspeelt. Het ziet er leuk uit, en na het zien van de video's denk ik dat ik het gros van de spelregels al ken. Makkelijk te leren dus (naar het schijnt), snel opgezet, en een potje neemt niet een hele avond plus nacht in beslag. Tenzij je natuurlijk alle uitbreidingen koopt. Ik zag op Ebay een complete collectie met twee basisspellen en elke uitbreiding, waarvan sommigen ook een tweede exemplaar hadden. Dit om alle scenario's te kunnen spelen, want er zijn ook een paar scenarioboeken verkrijgbaar geweest (met onder meer de Meidagen) en dan was er ook nog een grote map waarin je het met acht spelers kunt spelen. Dit alles in een tas om mee te kunnen nemen voor de lieve som van $1700,- om en nabij. Tweedehands. Dus eerst houd ik het maar bij het basisspel.
-Twilight Struggle. Technisch niet helemaal een oorlogsspel, je kan geen legers vernietigen, maar wel je invloedssfeer uitbreiden. Hoewel? Je kán wel een nucleaire oorlog beginnen, maar dan heb je per definitie verloren. En dat alles tijdens de Koude Oorlog met vele historische gebeurtenissen. En met mijn interesse in geschiedenis zou dat goed moeten komen. Op [url]boardgamegeek.com[/url] stond het vijf jaar lang op nummer 1, en momenteel nog steeds op een zeker redelijke 6e plaats. Voor twee spelers, en het schijnt niet al te ingewikkeld om te leren.
-Een paar andere spellen die me ook leuk lijken zijn Ticket to Ride en Whitechapel.

Ik ben benieuwd naar jullie spellen, aanbevelingen et cetera.
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3311

Vr Jan 31, 2014 15:39

Re: Bordspellen: wat ligt er bij jou op tafel?

door Aangord » Di Dec 17, 2019 8:25

7 wonders
Bouw je rijk, legers, bouwwerken
een combinatie van diverse speltechnieken, inclusief een soort "boosterdraft" mechanisme bekend van bijvoorbeeld magic the gathering kaartspel.

nations
Grondtstoffen legers en bouwwerken,

pandemic
spelers spelen gezamenlijk tegen het spel, virussen berken uit over de wereld, probeer de uitbraken te stoppen vaccins te creëren en de wereld te beschermen, spelers kunnen meerdere rollen spelen met elk hun eigen gave (onderzoeker, bouwer arts etc)

kolonisten van catan, liefst met steden en ridders uitbreiding
Grondstoffen, handelswaar, legers, barbaren, struikrovers, elkaar dwarszitten, bouw dropen en steden en citadels :feest:

saboteurs
de kabouters gaan op zoek naar het goud in de mijn, 1 of meerdere spelers echter proberen dat te voorkomen, de saboteurs, de andere spelers moeten uiteraard nog steeds proberen bij het goud te komen en de saboteurs onder hen te ontmaskeren.

En uiteraard...

Weerwolven van Wakkerdam.
als ik dat nog moet uitleggen in de spelletjes wereld, leef je onder steen,
slaap lekker verder :lol:
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

abcd

254

Zo Jan 04, 2015 22:23

door abcd » Di Dec 17, 2019 9:36

Aangord schreef:En uiteraard...

Weerwolven van Wakkerdam.

Dat is toch een kaartspel en geen bordspel?

Bij mijn liggen op dit moment alleen het dam- en het schaakbord binnen handbereik, andere bordspellen speel ik niet (meer).
Gebruikers-avatar
User

Jourianbax

Rang

premium

premium
548

Di Okt 07, 2014 15:53

Elshout

door Jourianbax » Di Dec 17, 2019 9:39

Ik speel graag exploding kittens en Ticket to ride.

Een aanrader voor een snel spelletje is Dobble. Dat is een soort geflipte memory :freaked:
Heeft liever gratis bier dan gratis lego
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11091

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Di Dec 17, 2019 13:45

Leuk topic!
Carcassonne is makkelijk te leren en een enorm leuk spel. Absolute aanrader. Wij hebben ook een aantal varianten (o.a. Amazone) die ook erg leuk zijn.
Kolonisten van Catan (met uitbreiding Steden & Ridders!) is een klassieker die elke keer weer de moeite waard is.
Eufraat & Tigris is een leuk tactisch spel met een historische context, moet ik de kinderen nog eens aanleren.
El Grande speelt in Spanje in de 17e eeuw. Ik heb het jaren geleden nagenoeg nieuw op de vrijmarkt gekocht en dat was het koopje van het decennium. Ook zijn winkelprijs meer dan waard.

Meer in de categorie kaartspellen:
Koehandel (combinatie van veilen, verkopen en elkaar een oor aannaaien)
Graantje de voorste (heel simpel aan te leren, maar toch een erg tactisch spel)
Beverbende (zijn de kinderen goed in, die hebben een nog wat beter werkgeheugen dan ik)

Geheel in de categorie kaartspellen:
Bonaken (cultureel erfgoed! zie www.bonaken.nl )

Absolute aanrader voor als je historische spellen leuk vindt: Diplomacy.
Nadeel: idealiter zeven spelers nodig en je bent snel 3-4 uur kwijt. Maar: zeker eens proberen! Zeven spelers die de grootmachten van Europa spelen rond 1900 (Engeland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk-Hongarije, Rusland, Turkije, Italië). Het heeft wel iets weg van Risk, behalve dat er maar één eenheid (leger of vloot) tegelijk op een gebied mag staan. Een eenheid kan alleen verdreven worden met steun van een andere eenheid, maar ook verdedigende steun kan gegeven worden. Alle orders worden opgeschreven en van alle spelers tegelijk uitgevoerd. Aantal eenheden dat je hebt is afhankelijk van het aantal supply centers dat je hebt en dus altijd te weinig. Rusland begint het spel bijvoorbeeld met vier eenheden...
Omdat je het op eigen kracht nooit kunt volhouden, heb je de steun van je bondgenoten nodig. Kunnen zij je helpen ondersteunen? Kun jij hen helpen? Wat geef of krijg je ervoor terug? Kortom: je hebt diplomatie nodig om te kunnen overleven!
Diplomacy was het favoriete spel van John F. Kennedy en Henry Kissinger. Dat was het niet voor niets ;-)
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2062

Ede

door Rijkjavik » Di Dec 17, 2019 17:05

abcd schreef:Dat is toch een kaartspel en geen bordspel?

Hmm... ja, misschien had ik beter "gezelschapsspellen" in de titel kunnen zetten. Misschien kan een moderator de titel aanpassen? :)
Al gaat m'n voorkeur denk ik wel uit naar bordspellen vond ik Rummikub ook altijd leuk, en dat is ook geen bordspel. Laten we het erop houden dat ik alle spellen bedoel die je niet met zo'n elektrische toverdoos speelt.
Is Steden en Ridders ook een aanrader voor mensen die nog niet zoveel Kolonisten van Catan hebben gespeeld? Ik dacht dat dat meer voor de spelers was die al wat meer ervaring hadden.

Diplomacy daar heb ik ook veel over gehoord. Ook negatief, als zijnde het soort spel dat vriendschappen en relaties stukmaakt, net als Monopoly trouwens (al vind ik die laatste niet leuk)). Hoe dan ook zit ik met hetzelfde probleem als met Axis & Allies (misschien wel meer, omdat je A&A technisch met z'n tweeën schijnt te kunnen spelen): ik moet genoeg mensen vinden met een hoop vrije tijd (dat 3-4 uur, ik heb ook gehoord dat het ook zo 8 uur kan duren) en die ook niet allemaal helemaal nieuw zijn. Eén iemand een spel aanleren is één ding, maar als er meerderen zijn wordt dat misschien lastig.

Ik herinner me trouwens een spel met gekleurde stenen die een collega had meegenomen. Ik denk dat het Perudo was. Geen idee meer hoe het ging, maar daar hebben we ons prima mee vermaakt.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3311

door Aangord » Di Dec 17, 2019 21:01

Steden en Ridders is eigenlijk gewoon de standaard manier waarop je colonisten van Catan nog speelt. (Als volwassenen)

Meer opties meer keus, meer strategie en meer manieren om elkaar te dwarsbomen. Prachtig.

De ontwikkelings kaartjes die je in de basis set kon kopen zijn nu in drie handelgroepen en stadsuitbreidingen verwerkt (doek (uit wol), handel en monolopie en grondstoffen/ munten (uit erts/rotsen) militaire dingen en Ridders / boeken (uit hout) voor wetenschap en vooruitgang)

Ridders kun je los kopen en heb je o.a. nodig om je steden te beschermen tegen barbaren, en je kunt er nog steeds de struikrover mee verjagen.

En nog veel meer interessante leuke en strategie verbeteringen.

Het wordt iets moeilijker maar niet veel, zit vooral in het hebben van meer opties en iets meer strategie en wennen aan de veranderingen. Na 2x wil je niet meer anders. Colonisten basis is voor kids tegenwoordig.(ja ik weet niet perse maar toch wel.*)

* Ook hier weer als ik het moet uitleggen... Dan heb je duidelijk wat gemist de afgelopen 15/20 jaar, dat was namelijk de opkomst van Catan (en weerwolven en nee dat is geen klassiek bordspel maar wel een gezelschap spel in dezelfde categorie, moet je in spellen kast staan) en daarmee de serieuze spellen voor volwassenen markt anders dan Risk, monopolie en schaken. Lees het stenen tijdperk.

En meer blablabla.

Tip voor de newbies
GA naar Spiel in de messe Essen in Essen Duitsland. De grootste spellen beurs van Europa (Jaarbeurs Utrecht eat your heart out) daar komen zelfs Aziaten en Amerikanen naar toe om de nieuwste spellen te spelen.

En zoals mijn maatje daar een keer zei, na schichtig om zich heen kijkend. Euhm jongens ik weet niet of jullie ze gezien hebben maar er zijn hier allemaal.. Duitsers!

Er is ook een super gaaf maar ook intens moeilijk spel met waar je als spelers tegen het bord speelt met tablet en timer voor extra stress en tijdsdruk waar je de aarde moet verdedigen tegen alien invasie. Weet naam ff niet. Zeer pittige uitdaging.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11091

nabij Leiden

door WvdP » Di Dec 17, 2019 23:16

Steden & Ridders maakt Catan inderdaad veel interessanter. Heel veel moeilijker wordt het niet: mijn zoontje was net acht toen hij het feilloos door had (misschien niet representatief voor alle achtjarigen, maar het geeft een aardige indicatie).
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
no avatar
User

Hobbythom

Rang

Nieuw

Nieuw
113

Wo Mei 15, 2013 12:51

door Hobbythom » Wo Dec 18, 2019 7:03

Ik kan iedereen 'Betrayal at House on the hill' aanraden. Je verkent met een aantal spelers een telkens random genererens spookhuis. Tijdens het verkennen vind je items en doet je personage vaardigheden op (of verliest ze). Op een bepaald moment trigger je als groep de 'Haunting' waarna je 1 van de 50 endgame scenarios in werking treed. Elk scenario speelt totaal verschillend en verlangt bijv. samenwerking tegen een monster of juist een onderlinge strijd om een enkele kuur tegen een virus. Zelfs hetzelfde scenario is geen twee keer hetzelfde door de randomnes van de layout van het huis en ieders mogelijkheden.

By far het spannendste en grappigste spel wat ik gespeeld heb.
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3112

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Wo Dec 18, 2019 7:12

'Betrayal at House on the hill' kan ik ook aanraden :duim:

Is inderdaad erg gevarieerd. Zeker als je het eenmaal een paar keer gedaan hebt kan je in een flink tempo een potje spelen :D
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4660

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Wo Dec 18, 2019 7:20

Dat klinkt best leuk. :D
Eens kijken of ik dat een keer tegenkom ergens.

Ik speel vrij weinig spellen eigenlijk.
De laatste maanden zijn we weer aan het sjoelen thuis, maar daar blijft het bij.
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8694

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Wo Dec 18, 2019 12:52

De kolonisten van Catan. Gewoon het basisspel, want al die uitbreidingen zijn franje die het alleen maar minder interessant maken. Alsof je gaat schaken, maar je ook een actiekaart krijgt als je een stuk slaat, en je twee zetten mag doen als je zes gooit, of zo.

Elfenland. Na jarenlang als een kinderspel plus uitbreiding verkocht te zijn, nu weer in één doos. Je legt kaartjes om vervoermiddelen in te stellen en betaalt met andere kaartjes om ze daarna te gebruiken. Maar je komt altijd kaarten tekort en kan elkaar vreselijk dwarsbomen.

Plague Inc. Leuk spel waarin je de wereld vernietigt met allerlei ziekten (ja, heel gezellig).

En kaartspellen. Mijn absolute favoriet is kapitalisten (ook wel asshole of dickhead geheten), maar daarvoor moet je wel met z'n vijven zijn. En goed, het is geen bordspel.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11091

nabij Leiden

door WvdP » Wo Dec 18, 2019 13:04

Rijkjavik schreef:Hmm... ja, misschien had ik beter "gezelschapsspellen" in de titel kunnen zetten. Misschien kan een moderator de titel aanpassen? :) [...]
Diplomacy daar heb ik ook veel over gehoord. Ook negatief, als zijnde het soort spel dat vriendschappen en relaties stukmaakt

Gefixt!
Als je Diplomacy speelt, moet je er rekening mee houden dat er een moment komt (of misschien wel meerdere momenten) dat je gruwelijk gestabt wordt en dat dit niet persoonlijk is. Als je de relaties in het spel niet los kunt zien van de persoonlijke relaties, is dat misschien geen goed spel om te gaan spelen nee :lol: Overigens heb ik daar ook heel leuke contacten aan overgehouden. Spelen via de mail kan ook: dan duurt een spelletje weliswaar een paar maanden, maar dan kun je je wel helemaal inleven in je personage. Ik heb ooit veel succes gehad met een spel dat ik speelde als Tsarina Catharina, die op 10-jarige leeftijd opeens de scepter moest overnemen van haar vader. "Papa loopt opeens in de tuin met een trechter op zijn hoofd en nu moet ik die meneren met strepen en sterren op hun mouw vertellen wat ze moeten doen!" Ik heb me daar heerlijk in kunnen uitleven :slygrin:
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2062

Ede

door Rijkjavik » Wo Dec 18, 2019 16:21

@WvdP dank u! :duim:

Jourianbax schreef:Ik speel graag exploding kittens en Ticket to ride.

Welke versie van Ticket to Ride heb je? Er schijnen nogal wat versies en uitbreidingen te zijn.
Wat treinen/spoorwegen betreft heb ik recensies van Transamerica en Transeuropa gekeken, en dat lijkt me ook leuk. Ik ben alleen bang dat het snel gaat vervelen.

Wat Kolonisten van Catan betreft is het wel handig om te weten welke versie basisspel je hebt en of de uitbreiding daarbij past. Zelf heb ik de oude versie met houten stukken, en volgens de site van de uitgever past de huidige Steden en Ridders alleen bij de nieuwe. Misschien dat je het wel samen zou kunnen spelen, maar plastic en hout door elkaar lijkt me ook geen gezicht. En daar zit net het probleem: de oude versies die ik op Marktplaats zie, kosten zo rond de 60 euro en dat vind ik heel veel geld voor een uitbreiding.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5567

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Wo Dec 18, 2019 18:10

WvdP schreef:Geheel in de categorie kaartspellen:
Bonaken (cultureel erfgoed! zie http://www.bonaken.nl )

Bonaken, nooit van gehoord.
Wij speelden vaak Rikken. Daarvan kunnen de spelregels ook wat lokale verschillen hebben.

Bordspellen ben ik zelf niet zo goed in.
Mijn nichtje wilde graag 'Barricade' uit de erfenis van haar grootouders (daar had ze goede herinneringen aan). En dat speelt ze nu ook weer vaak.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3311

Re: Gezelschapsspellen: wat ligt er bij jou op tafel?

door Aangord » Wo Dec 18, 2019 18:13

Ja dat plastic en hout verschil tussen de oude en nieuwe edities is inderdaad een drama. :(

Ik heb gelukkig toen der tijd, basis, zeevaarders en steden ridders tegelijkertijd gekocht.

Hoewel ik neig alles nieuw te kopen ooit omdat mijn basis grondstoffen kaartjes aardig versleten zijn.
Gebruikers-avatar
User

L-space

Rang

premium

premium
573

Vr Apr 17, 2009 22:58

de Meierij

door L-space » Wo Dec 18, 2019 19:09

catan, met een van de uitbreidingen is hier de standaard tijdens vakantie en oudjaarsavond.

Je hebt voor de overgang van hout naar plastic en de combinaties daar in een special set; link naar willekeurige webshop

Afbeelding
"The Turtle Moves"
www.Lspace.nl - flickr.
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3287

Do Nov 30, 2006 16:18

Hardenberg - the place to be ;)

door LegoRK » Vr Dec 20, 2019 17:59

Wij spelen wel 's carcasone met diverse uitbreidingen. Dan zijn we er wel een paar uur mee bezig.
We speelden ook wel Catan, maar dat is met z'n tweeen niks aan. Verder spelen we Stratego en Yatzee nog wel eens. Voor Yatzee in de vakanties. Laatst hebben we het kaartspel van Catan gekocht, ook handig voor op vakantie en wel iets leuker met z'n tweeen.
"Het leven zit vol verrassingen, waarvan weinigen aangenaam."
MyBrickshelf en Mijn andere foto's
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2062

Ede

door Rijkjavik » Zo Dec 22, 2019 14:50

Inmiddels heb ik een paar spellen in huis gehaald, waaronder Carcassonne. Inderdaad makkelijk te leren, een paar keer het basisspel geprobeerd zonder dat ik in de spelregels hoefde te kijken, dus dat gaat deze vakantie helemaal goedkomen. En inderdaad fijn dat het al vanaf twee spelers kan worden gespeeld.
Nu zit ik al wel met een schuin oog naar de Big Box met al die uitbreidingen te kijken haha.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Rinse

Rang

premium

premium
270

Wo Okt 12, 2011 21:19

Dronten/Delft

door Rinse » Wo Dec 25, 2019 14:57

Ik speel zelf ook graag een bordspel, liefste zelf elke week op de club in de binnenstad van Delft.
Een paar favorieten van mij zijn:

1. Dixit: Een spel waarin je gedekt een verhaal verteld over één van de 84 (x10 of zo met alle uitbreidingen) prachtige geïllustreerde kaarten. De andere spelers proberen vervolgens de originele kaart te raden uit een groepje kaarten. De truc: Je krijgt alleen punten als ten minste één persoon maar níet iedereen jouw originele kaart raadt.

2. Cosmic Encounter: Verover de sterrenstelsels van je rivalen. Iedereen speelt een andere alien met de meest bizarre speciale krachten (Alleen in het basis spel zitten al 50 verschillende aliens). Geen spel is ooit hetzelfde en zeer veel interactie.

3. Love Letter: Relatief simpel spelletje met slechts 16 kaarten. Ieder potje speelt lekker snel weg en door een goede combinatie van geluk en tactiek nog nooit geen succes geweest.

Van vroeger uit heb ik ook veel Kolonisten van Catan gespeeld. Steden en Ridders is echt een must. Kooplieden en Barbaren optioneel. Van Carcassonne ben ik minder gecharmeerd, maar sommige alleenstaande varianten spelen wel lekker weg.
Elfenland (zonder Elfengold) heb ik zelf ook. Het spel is van dezelfde bedenker als Ticket to Ride maar ouder en dat zie je er wel aan af. Het thema is echter wel veel leuker.

Betrayal at House on the Hill past volgens mij precies in mijn straatje, die moet ik ook eens proberen!
“Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere” ― Albert Einstein
flickr
Gebruikers-avatar
User

KlaasK

Rang

premium

premium
549

Za Feb 14, 2015 11:38

Tholen

door KlaasK » Di Dec 31, 2019 12:05

Hier spelen we vooral:
Kolonisten, met een voorkeur voor Kolonisten van de lage landen.
Carcasonne, standaard, Amazone, Berg en dal (leuke variant, gaat heel snel, is vrij eenvoudig) en ook wel Stille Zuidzee. We hebben ook nog Carcasonne overzee gehad, maar die vonden we niet leuk.
Koehandel

Soms ook stratego, maar dat kun je maar met zijn tweeën spelen en de twee zoons die het ook leuk vinden weten het vrijwel nooit van me te winnen.. :lol:
Schaken staat hier ook in de kast, maar ja, daar geldt hetzelfde voor.
Elke MOC begint met één steentje.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11091

nabij Leiden

door WvdP » Di Dec 31, 2019 12:13

Van de goede Sint gekregen en in korte tijd al erg populair geworden: Ticket to Ride. Een spel dat heel makkelijk is te leren en waarbij een beurt niet meer dan een paar seconden hoeft te duren, waardoor de aandachtsspanne hoog blijft. Aanrader!
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2062

Ede

door Rijkjavik » Di Dec 31, 2019 15:48

Iemand ervaring met Qwirkle?

Overmorgen ga ik naar een spelavond die de lokale speelgoedwinkel organiseert, en dan bieden ze gelijk korting aan op spellen. Zeer waarschijnlijk wordt mijn eerste aanschaf voor 2020 dan Hive Pocket, een handzaam zakje tegels met insecten erop waarbij je de bijenkoningin van de tegenstander klem moet zetten. Het wordt wel met een soort van moderne versie van schaken vergeleken. Dat lijkt me erg leuk, en op de fiets makkelijker mee te nemen dan een grote tas met Ticket to Ride en/of Carcassonne (het basisspel van die laatste is niet zo heel groot, maar je stopt het niet even in een diepe jaszak o.i.d.).
Een paar dagen later wordt er een speelavond door de Nederlandse Memoir 44 club georganiseerd. Dan kan ik ook gelijk kennis maken met dat spel, al heb ik er al wel veel recensies van gekeken (en ben tot de conclusie gekomen dat de mooiste uitbreidingen uitverkocht zijn).

Een spel waar ik erg benieuwd naar ben voor 2020 is "De zoektocht naar El Dorado". Dit is jaren geleden in onder meer een Duitse en Engelse versie verschenen, maar op initiatief van de ontwerper mag het spel nu met andere artwork ook worden uitgegeven in andere landen. Een aantal andere landen hebben de nieuwe versie al, en de Nederlandse editie staat voor komend voorjaar gepland. Een soort van racespel, waarin je door de jungle en over rivieren en zo gaat en probeert als eerste El Dorado te bereiken aan de hand van de kaarten die je hebt en kunt kopen.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

jaapxaap

316

Ma Mrt 17, 2014 16:05

Zeist

door jaapxaap » Di Dec 31, 2019 20:43

Aangord schreef:saboteurs
de kabouters gaan op zoek naar het goud in de mijn, 1 of meerdere spelers echter proberen dat te voorkomen, de saboteurs, de andere spelers moeten uiteraard nog steeds proberen bij het goud te komen en de saboteurs onder hen te ontmaskeren.

:D

By far het spel dat ik het meeste heb gespeeld en nog steeds geregeld met vrienden speel.
Tevens een van de weinige spellen waarbij het spel vele malen leuker wordt met de uitbreiding.
(Als het goed is, is de uitbreiding tegenwoordig ook in nederland uitgebracht, maar anders is de belgische variant beschikbaar. Het enige verschil is dat ie in een blik ipv. doosje zit en er ook een franse uitleg bij zit)
'Purpelicious Projects!'

Mijn bouwwerkjes op Flickr!
@jaapxaap_ op Instagram!
Gebruikers-avatar
User

pieter-p

60

Vr Nov 08, 2019 18:33

door pieter-p » Vr Jan 03, 2020 14:27

Diplomacy and House on the hounted hill op het verlanglijstje gezet, klinken leuk. Afgelopen jaar een paar keer Ticket-to-ride gespeeld, vooral Rails and Sails is leuk. Op de een of andere manier heb ik niks met Carcassone en Kolonisten. Welke wel een favoriet is en nog niet genoemd: Agricola. Heeft ook een paar goede uitbreidingen.
no avatar
User

Hobbythom

Rang

Nieuw

Nieuw
113

door Hobbythom » Vr Jan 03, 2020 18:13

Overigens kan ik iedereen het youtube kanaal Shut up & Sit down aanbevelen voor uitstekende bordspelreviews
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2062

Ede

door Rijkjavik » Vr Jan 03, 2020 21:31

Hobbythom schreef:Overigens kan ik iedereen het youtube kanaal Shut up & Sit down aanbevelen voor uitstekende bordspelreviews

Absoluut! Zeker de droge humor vind ik fantastisch. :duim:
"We are reviewing 878 Vikings, even though it doesn't have 878 vikings in the box. It only has 60."

Gisteravond naar de spelavond geweest, en twee spellen gespeeld, voor mij beide nieuw:
-Galaxy Trucker. Met behulp van tegels probeer je zo snel mogelijk een ruimteschip te bouwen, door motoren, verblijven voor bemanningsleden, vrachtruimen en laserkanonnen toe te voegen, en dan ook nog het liefst een beetje stevig gebouwd. Want daarna begint een race, waarbij je planeten aan kan doen om de waardevolle vracht mee te nemen. Maar vroeg of laat krijg je meteorieten om je oren, en die gaan stukken van je ruimteschip vernietigen. Dit wordt meerdere ronden gespeeld, en zeker op het laatst gaan bemanningsleden en vracht verloren en hoop je maar dat er nog wat ruimteschip overblijft om quitte te spelen.
-Azul. Een erg hooggewaardeerd spel (#41 op boardgamegeek.com) waarbij iedereen op zijn eigen bordje een mozaïek probeert te betegelen en daarvoor punten kan krijgen. Zelf vond ik het een beetje tegenvallen. Niet dat ik niet kon wachten tot het voorbij was, maar ik had geen flauw idee wat ik aan het doen was, wat nu het beste was, en ik eindigde meerdere keren met veel minpunten. Misschien had ik wat te hoge verwachtingen, dus laat dat je niet tegenhouden. Het heeft niet voor niets de Spiel des Jahres gewonnen.

En morgenavond is dan de spelavond van Memoir 44. Misschien een tip voor mensen uit de buurt van Klundert, als het thema of spel ze aanspreekt. Zelf twijfel ik nogal vanwege de reisafstand, ruim een uur rijden voor mij.

Flickr
no avatar
User

Hobbythom

Rang

Nieuw

Nieuw
113

door Hobbythom » Ma Jan 27, 2020 19:03

3 dagen geleden Arkham Horro LCG gekocht. Wát een vet spel. Het is een cooperatieve cardgame voor twee personen. Deckbuilding, Lovecraft monsters bevechten en je door scenario's geen worstelen. Eerste keer is nog wat veel naslag in regels nodig maar na drie keer spelen onder de knie. Wees gewaarschuwd: LCG staat voor Living Card Game er blijven dus uitbreidingen uitkomen voor het spel en die zijn niet goedkoop. Niettemin de moeite van het proberen mwer dan waard.