Technic, Pneumatic, Robotics

Motortje

Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
754

Do Okt 05, 2017 17:30

Motortje

door Boindil » Vr Nov 01, 2019 6:41

Ik heb voor mijn nieuwste MOC een motortje nodig om iets rond te laten draaien. Het liefst met een instelbare snelheid, maar anders heb ik ook wel de ruimte om dit met tandwielen te vertragen of te versnellen. Ik heb mij nog nooit bezig gehouden met de motortjes van Lego en ik weet dat er wel wat verschillende soorten zijn. Welke zouden jullie voor dit doeleinde aanraden? Het liefst zo algemeen mogelijk waar ik later weer iets aan kan uitbreiden zodat ik hem vaker kan inzetten. Alvast bedankt voor de tips!
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Flickr
no avatar
User

Hobbythom

Rang

Nieuw

Nieuw
105

Wo Mei 15, 2013 12:51

Re: Motortje

door Hobbythom » Vr Nov 01, 2019 7:35

De mogelijkheden hangen denk ik vooral af van hoeveel ruimte je hebt. Hoe veel voor de motor zelf en evt tandwielen. En moet de voeding of batterij in de buurt verwerkt worden?

Ik heb recent 43362c gebruikt vanwege de lage rotatiesnelheid en het kleine formaat. Maar het is nog steeds wel een flink ding om te verwerken.

Wat wil je laten bewegen?
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
318

Zo Nov 22, 2015 10:59

door Peet » Vr Nov 01, 2019 8:03

Is dat geen oude motor met juist een hoge rotatiesnelheid?

Als je toevallig nog zo'n oude treintrafo/regelbak hebt ( Afbeelding )hebt zou ik gewoon voor de PF M motor gaan. De kleinste en voor huis tuin en keuken mocs sterk genoeg.
Zonder trafo is het regelen iets lastiger maar wel mogelijk met b.v. een trein remote.
Nulla tenaci invia est via (Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar)
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
754

door Boindil » Vr Nov 01, 2019 13:45

Ik heb de ruimte wel om het weg te werken. Hie groot is zo'n motortje? Het komt in een huisje en die verdieping komt niet in het zicht verder. Het is een waterrad wat rond miet draaien, en misschien nog iets in het huisje zelf. Ik heb verder geen regelaar ofzo. Ik heb helmaal niks elektronisch van lego dus vandaar dat ik op zoek ben naar een goede basis motor.
Flickr
no avatar
User

Hobbythom

Rang

Nieuw

Nieuw
105

Wo Mei 15, 2013 12:51

door Hobbythom » Vr Nov 01, 2019 14:12

Ik heb handig gebruik gemaakt van deze site:
http://www.philohome.com/motors/motorcomp.htm

Doe er je voordeel mee!
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
754

door Boindil » Vr Nov 01, 2019 16:15

Dat ziet er wel handig uit. Dank je!
Flickr
Gebruikers-avatar
User

abcd

236

Zo Jan 04, 2015 22:23

door abcd » Za Nov 02, 2019 9:05

Peet schreef:Zonder trafo is het regelen iets lastiger maar wel mogelijk met b.v. een trein remote.

De oplaadbare batterijbox heeft ook de mogelijkheid om de snelheid in te stellen.
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
754

door Boindil » Za Nov 02, 2019 10:24

abcd schreef:
Peet schreef:Zonder trafo is het regelen iets lastiger maar wel mogelijk met b.v. een trein remote.

De oplaadbare batterijbox heeft ook de mogelijkheid om de snelheid in te stellen.

Heb je hiet een nummer van abcd?
Flickr
no avatar
User

JeroenTvS

Rang

premium

premium
245

Ma Nov 07, 2005 23:14

Best

door JeroenTvS » Za Nov 02, 2019 10:47

Dat is Lego nummer 8878.
Helaas is deze niet meer bij Lego zelf te koop.
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
318

door Peet » Za Nov 02, 2019 10:50

Alleen de accu versie (8878) kon dat maar die is al bijna een jaar uit de verkoop, vandaar dat ik hem ook niet noemde.
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
754

door Boindil » Za Nov 02, 2019 11:08

Ik bedenk mij ineens dat ik natuurlijk ook wen setje kan kopen waar een motor in zit. Dan heb ik ook gelijk wat tandwielen ed waarmee ik wat kan proberen. Welke starterset raden jullie aan?
Flickr
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
663

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Za Nov 02, 2019 12:58

Als je met Power Functions snelheid wilt regelen heb je de trein afstandsbediening nodig of de 9V trafo met verloopkabel (zoals al genoemd) en moet je ook een vrij grote IR sensor wegwerken.

Ik zou dan op Powered Up overstappen als je toch nog moet beginnen met motoren. Met de Batman 76112 heb je dan gelijk twee motoren, de hub en wat tandwielen. Met je telefoon kan je dan bedienen en zelfs wat sequences programmeren met de app. Telefoon moet dan wel altijd aan en niet in slaapmodus gaan anders stopt het.

Wil je een losse afstandsbediening dan neem je een losse afstandsbediening. In de LEGO shop kun je ook alles los kopen en ik dacht zelfs ook in Utrecht. Sets met afstandsbediening zijn trein sets en daar zit een andere treinmotor in en heb je niks aan (en zijn meteen duur).

In de Brickbox van dit jaar op LW zat een motor en afstandsbediening, misschien wil iemand er afstand van doen.
Gebruikers-avatar
User

abcd

236

Zo Jan 04, 2015 22:23

door abcd » Za Nov 02, 2019 17:23

Peet schreef:Alleen de accu versie (8878) kon dat maar die is al bijna een jaar uit de verkoop, vandaar dat ik hem ook niet noemde.

Want uiteraard verkoopt niemand die meer nu Lego 'm niet meer in het assortiment heeft?
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
318

door Peet » Za Nov 02, 2019 19:23

Vast wel...
Maar ik vond de prijs toen LEGO ze verkocht al pittig, het is er vast niet beter op geworden..
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
663

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Za Nov 02, 2019 22:29

Peet schreef:Vast wel...
Maar ik vond de prijs toen LEGO ze verkocht al pittig, het is er vast niet beter op geworden..

Daarom heb ik er een aantal ingekocht toen LEGO ze met flinke korting in de shop had voordat ze er uit gingen.
Want je weet, heb je vandaag iets niet nodig in je LEGO collectie dan morgen wel :)

Op Bricklink is er nu maar 1 te koop in Nederland voor 65 Euro maar iets zegt mij dat Biondil niet op zoek is naar een accu van 65 Euro :)

Als niet LEGO een optie is kan je ook eens zoeken op CADA op Aliexpress, die hebben een Lithium accu met bluetooth ontvanger a la 8878 met bijbehorende afstandsbediening in LEGO look voor 25 Euro. Ik heb er twee nieuw liggen voor mijn Wall-E Ball Catcher GBC want ik was het een vorige LW helemaal zat om elke twee minuten tegen die kinderen te zeggen dat ze de IR afstandsbediening op Wall-E moesten richten maar de Ball Catcher mag van de brandweer door de lange rij kinderen niet meer ingezet worden.
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
754

door Boindil » Zo Nov 03, 2019 0:21

Ik zit te denken om 8293 te kopen. Dat is een goedkope manier. Ik kan dan niks regelen behalve aan en uit maar dat is goed genoeg hiervoor. Met verschillende tandwielen kan ik dan de snelheid regelen. Ik denk dat ik er dan een klein techniek setje bij koop met veel tandwielen. Dan kan ik wat verschillende dingen uitproberen. Ook leuk om te doen. Iemand een suggestie hiervoor?
Flickr
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Zo Nov 03, 2019 18:40

Ik zou wat tandwielen bricklinken als ik jou was. Kleine Technic setjes hebben tegenwoordig weinig of zelfs geen tandwielen.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
754

door Boindil » Zo Nov 03, 2019 18:47

Ok dat is een goede tip. Dan gaan we daar eens naar kijken. Ik denk dat ik dan maar van alles wat koop zodat ik altijd de juiste overbrenging kan maken. Leuk om weer eens wat nieuws te proberen. Iedereen bedankt voor de tips en verdere hulp :duim: .
Flickr