Vragen die over Lego gaan maar niet in een thema passen

Lego City automatische wissels

no avatar
User

Johnl3g0

Rang

Nieuw

Nieuw
2

Zo Okt 06, 2019 12:15

Lego City automatische wissels

door Johnl3g0 » Zo Okt 06, 2019 12:34

Hoi. Een vraag over de Lego City vrachttrein 60198. Deze wordt bestuurd via meegeleverde BT remote (of een ander BT device dmv de lego app). De wissels worden standaard manueel bedient maar het lijkt alsof je er iets kan overzetten om dit te automatiseren. Ik dacht meteen aan een onderdeel zoals dat vroeger ging met de 'transformator versie' (met de voedingsbanen in het midden), daar kon je een module over de wissel heenzetten en een control unit aan de transformator aanzetten om de wissel te bedienen (dit was dan weliswaar nog niet draadloos). Maar na wat gezocht te hebben vind ik tot mijn verbazing enkel hobby/zelfbouw uitvoeringen of commercieel via 3de partijen zoals 4dbrix.com. Klopt het dat lego hier zelf niets voorzien heeft (dat dan bij voorkeur integreerd met de remote) of zie ik iets over het hoofd?
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4080

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

Re: Lego City automatische wissels

door aawsum » Zo Okt 06, 2019 14:22

Dat klopt ja. Met de huidige lego is dat (nog) niet beschikbaar.

Er zijn meerdere methodes voor om het zelf te fabriceren, bv met een lego m-motor (die gebruik ik zelf) maar ook die zal je moeten aansturen via een niet lego alternatief.
no avatar
User

Johnl3g0

Rang

Nieuw

Nieuw
2

Zo Okt 06, 2019 12:15

door Johnl3g0 » Zo Okt 06, 2019 21:21

Aha, bedankt. Ik dacht, we zijn 2019 ondertussen, er zal legio aan mogelijkheden zijn om zoiets bij te kopen maar het is dus erger dan 20 jaar geleden :) Zijn er plannen dat Lego dit zelf gaat uitbrengen?
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
690

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Ma Okt 07, 2019 17:42

Sinds het 12V en 9V tijdperk is LEGO gestopt om dit soort elektrische trein-specifieke onderdelen te maken op een treinmotor na. De richting van PowerFunctions was en PoweredUp is om een platform neer te zetten wat over diverse type sets gebruikt kan worden, niet alleen trein. De kans is dus heel klein dat zoiets uit komt al kun je met PoweredUp wel leuk programmeren maar dan heb je wel de nodige devices nodig om alles aan te sturen want ingebouwde intelligentie (zoals bij Mindstorms) heeft PoweredUp (nog) niet.

Wat mogelijk is laat deze GBC module van Akiyuki goed zien. Met deze sensoren kun je denk ik veel programmeren met een trein maar zal dus een investering vragen inclusief de nodige telefoons om alles aan te sturen, hij gebruikt er al drie hier: