Vragen die over Lego gaan maar niet in een thema passen

Hoe sorteren jullie minifigs

Hoe sorteren jullie minifig onderdelen?

Ik gooi alles in een bak en graai wat ik nodig heb
2
8%
Ik zet alle minifigs elke keer weer op de originele manier in elkaar
6
23%
Ik haal ze volledig uit elkaar en verdeel alles per onderdeel (hoofdjes, torso's, etc.)
10
38%
Anders namelijk:
8
31%

Aantal stemmen : 26
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
718

Do Okt 05, 2017 17:30

Hoe sorteren jullie minifigs

door Boindil » Zo Sep 01, 2019 20:40

Ik ben wel benieuwd hoe jullie dit doen. Ik ben zelf nog zoekende namelijk. Een deel zit nog in elkaar, een deel is volledig gesorteerd en weer een ander deel zijn zelfs de armpjes verwijderd omdat ik die elders gebruikt heb.
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Flickr
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2383

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

Re: Hoe sorteren jullie minifigs

door Raven » Zo Sep 01, 2019 21:06

Ik heb de meeste figs per thema gesorteerd en ook nog een paar lades met losse onderdelen. Verder schuw ik het mixen en demonteren niet om de juiste uitstraling te krijgen voor de op dat moment aanstaande MOC.
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4279

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Zo Sep 01, 2019 21:25

Ik heb de minifiguren in elkaar en op thema/subthema gesorteerd. De losse onderdelen (dat zijn er niet veel) zitten in een opberghoofd. :lol:
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
718

door Boindil » Zo Sep 01, 2019 22:22

Raven schreef:Ik heb de meeste figs per thema gesorteerd en ook nog een paar lades met losse onderdelen. Verder schuw ik het mixen en demonteren niet om de juiste uitstraling te krijgen voor de op dat moment aanstaande MOC.

En hoe sorteer je ze als je ze gemixed hebt? Maak je ze dan weer orgineel of belanden ze dan in de bakken?
Flickr
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
718

door Boindil » Zo Sep 01, 2019 22:35

Ik zie nu ik het teruglees dat ik een behoorlijke schrijffout gemaakt heb :oops: . Kan iemand 'set' in 'zet' veranderen?
Flickr
Gebruikers-avatar
User

Obelix1971

155

Zo Dec 09, 2012 16:58

Rossum

door Obelix1971 » Zo Sep 01, 2019 22:39

De cmf probeer ik in elkaar te houden, heb er leuke bakjes voor, maar niet de ruimte/geld zoveel bakjes te kopen.

Andere minifiguren haal ik uit elkaar en bewaar de broekjes bij de broekjes etc.
Gebruikers-avatar
User

Orange L.

295

Zo Nov 24, 2013 18:34

door Orange L. » Ma Sep 02, 2019 8:29

Ik sorteer op thema en afhankelijk als ze interessant, compleet of niet zijn. Incomplete minifigs haal ik uit elkaar en verdeel ik weer. Ik merk wel dat ik gelicenseerde minifigs zoals Star Wars sneller compleet houd. Als ik onderdelen van complete minifigs nodig ben, dan ontleed ik ze en verdeel ik deze weer.

Lossen armen en benen ben ik voorzichtig mee; ze verliezen zo de nodige frictie met een beetje pech. Deze ontleed ik alleen als ik ze op dat moment echt nodig ben.
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8582

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Ma Sep 02, 2019 8:52

Een bak met hoofdjes en haartjes, een bak met truitjes, een met broekjes, een met aanhang (losse ledematen en alles wat je om hun nek hangt zoals baarden of zuurstofflessen. Hier zitten ook de skelet- en robotonderdeeltjes bij), en een met accessoires. En dan nog een bak met nietpoppetjepoppetjes (alle afwijkende figuren zoals friends (behalve het haar), micro, nano (in een apart bakje in de bak), Jack Stone, Fabuland (meestal onthoofd), Homemaker.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2963

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Ma Sep 02, 2019 9:49

Ik ben nog bezig met scheiden en sorteren maar het systeem nu en straks is/wordt.

Harry Potter figs apart in een doos.
Star Wars figs apart in een doos.
Piraten thema figs bij elkaar in een la
Ridders castle thema bij elkaar in een la
Cmf, (niet bovenstaande) en alles wat ik los uit de lbr minifig bar heb geplukt en overig in een la

Dus bij mij vooral gesorteerd op thema en dan vooral de thema's waar ik veel mee bouw of wil gaan bouwen.
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
no avatar
User

Hobbythom

Rang

Nieuw

Nieuw
98

Wo Mei 15, 2013 12:51

door Hobbythom » Vr Sep 06, 2019 15:40

Alles uit elkaar. Daarna een grove ondeverdeling in historische torsos en beentjes in bakken gescheiden van modern. Hoofdjes sorteer ik in mannen/vrouwen/kinderen en anders. Haren in kort/lang en haar+ (dus met hoedhaar combi bijvoorbeeld)
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
911

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Vr Sep 06, 2019 16:14

Bij mij zijn de minifiguren exact zoals ze voorkomen in sets en dan gerangschikt op thema (city, piraten, kasteel, star wars, potc, lotr, space, friends/ mini-dolls, collectible minifigs). Losse onderdelen die nog over zijn zijn geordend per soort: legs, torso, enz. Bij de hoofden maak ik onderscheid tussen vleeskleurige, gele, transparante en hoofden van 1 enkele kleur. Accessoires sla ik ook apart op (rugzakken, flippers, enz.). Wanneer ik mijn eigen minfiguren wil samenstellen, dan gaat het restant van de originele in een apart zakje, zodat ik het later (hopelijk) weer als het origineel in elkaar kan zetten als ik mijn MOC zat ben :lol: Komt niet zo heel vaak voor, want mijn focus ligt niet zo op het customizen van minifigs.
Gebruikers-avatar
User

Griffon

Rang

premium

premium
917

Za Feb 07, 2009 13:03

Drachten

door Griffon » Za Sep 07, 2019 9:39

Ik hanteer een combinatie, ik heb de Licentiethema's (Starwars, Harry Potter etc.) maar ook Ninjago in elkaar zoals het hoort op baseplates. Verder heb ik baseplates met poppetjes welke onder een bepaald thema vallen zoals Space.
Losse onderdelen zitten in Aldi ladekastjes per soort en kleur.
De ridderlegers staan op baseplates in elkaar maar niet perse zoals ze in de sets voorkwamen. Staan per hoofdkleur: Blauw (|Black Falcons, Crownies en Castle Kings Knights) Rood (Crusaders, Kingdoms Lion Knights, Black Knights) Groen (Kingdoms Dragons) en Zwart (Castle Dragons). De forestman en Wolfpack staan dan ook nog apart bij elkaar.
"Some say he still plays with LEGO, others say he is building with LEGO, all we know is he's called Griffon"

Flickr
Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2571

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Za Sep 07, 2019 19:48

Ik had ze vroeger compleet in elkaar, op attributen die ze in de hand houden na. Maar ik merkte dat ik voor mocs toch steeds custom figuren samenstelde. Vooral de gezichtsuitdrukking maakt nogal uit. Maar ook haren en hoofddeksels en attributen zoals capes, baarden, bandanas, kurassen en rugzakken wisselde ik regelmatig van eigenaar.

Dus heb ik nu de dingen die ik het meest aanpas uit elkaar. Aan elkaar zitten nog torso + benen + armen/handjes. Gesorteerd per moc-thema. Het originele thema is niet leidend. Kan best zijn dat een jedi gewaad ingedeeld is bij de aziatische rompen. Een HP leraar zit samen met een Lone Ranger outfit bij '18e en 19e eeuw'. Idem voor hoofddeksels.

De hoofdjes heb ik per twintig op plates 1x10 gestoken, en dan in een sorteerkoffer per vakje gesorteerd. Gecategoriseerd op: blanco, niet-geel, double-sided, man vs. vrouw, met brillen/maskers e.d., met baarden en snorren. Zo vind ik het snelste het te gebruiken gezicht terug. De plates 1x10 zorgen ervoor dat alle gezichten me aankijken. De double-sided hoofden hebben hun meest expressieve kant allemaal naar boven.
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
718

door Boindil » Zo Sep 15, 2019 15:26

Ik heb inmiddels een systeem gemaakt wat het beste bij mij past. 'Gelukkig' heb ik niet heel veel minifig onderdelen. Ik heb alle uitgepart en alles wat ik kan gebruiken in mijn thema heb ik per onderdeel verdeeld. De rest zit in een bak in een la met meer onderdelen die ik niet vaak gebruik en waar ik meer van heb dan ik kwijt kan in mij sorteersysteem. Ik denk dat het zo wel gaat werken..
Flickr
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2963

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Zo Sep 15, 2019 15:52

:duim:
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

Chef_NL

Rang

premium

premium
408

Za Dec 29, 2012 20:48

Heemskerk

door Chef_NL » Wo Sep 18, 2019 9:34

Ik heb al mijn SW figuren op baseplates in een zelfgemaakt kastje zitten waar de baseplates inschuiven. Daarnaast een aantal welke ik mooi vind in display cases (Maar dat staat los van opbergen). Andere figs heb ik in elkaar in een losse bak (dit is met name LOTR), andere minifigs geef ik meestal aan de kids :)
Mijn MOC's op Flickr | Mijn verzameling op Brickset
Gebruikers-avatar
User

Duq

8485

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Ma Okt 07, 2019 22:28

CMF zitten in ziplock zakjes in een Ikea 'tub' (Samla) op zolder, wachtend op een goeie plek om ten toon te stellen. SW figs zitten grotendeels apart.
Dan heb ik een aantal sorteerdoosjes van Lidl (met een deksel aan twee kanten) met minifigs die mee gaan voor de treinenlayouts; een doosje met politie, eentje met bouwvakkers, eentje met bad-guys etc. Dan wat grotere sorteerdozen van B&Q (lokale Praxis) met toebehoren; eentje met wapens, een met gereedschap, een met 'overig', een met motorfietsen, een met dieren.
Dan nog een paar van die dozen met losse minifig onderdelen; benen, torso's, hoofden, haren en hoofddeksels.
There is no cloud. It's just someone else's computer.