Over Ebay, over Bricklink, over Marktplaats enz. Géén advertenties.
no avatar
User

fsasfsas

24

Do Nov 30, 2006 20:50

wat zou een goede plek zijn om lego te verkopen?

door fsasfsas » Do Aug 29, 2019 17:52

Dag Allemaal

Ik verkoop soms het een en ander aan Lego.
Ik heb als hobby de sets uit een partij opbouwen en vervolgens verkoop ik die sets (en ook de losse stenen die ik over heb). Het gaat me niet om de handel an sich. Zo lucratief is dat nou ook niet... :) . ik vind het opbouwen en bij elkaar zoeken leuk, vooral om het dan zo authentiek mogelijk te doen.
Ik ben bekend met Bricklink, maar ik wil niet op grote schaal, niet per steentje verhandelen en ook niet internationaal. Tot voor kort gebruikte ik marktplaats, maar dat gaat me steeds meer tegenstaan. Erg veel zakelijke advertenties, erg veel oplichters en een beoordelingssysteem wat door nogal wat mensen misbruikt wordt ("als je het niet gratis opstuurt, geef ik je een negatieve beoordeling"). Ik zoek dus een alternatief dat niet zo grootschalig is als Bricklink en niet internationaal.
Begrijp me goed, ik heb absoluut niks tegen een beoordelingssysteem, mits dat een beetje fatsoenlijk gebruikt wordt, eerlijk en betrouwbaar is en dat is bij marktplaats momenteel niet het geval. Mensen stellen enkele vragen, je beantwoordt die beleefd, vervolgens komt een belachelijk laag bod en als je daar dan niet op in gaat kun je een negatieve beoordeling krijgen (ja dat kan echt). Dus nog zonder dat er een deal is geweest (krijg je verbeterpunten aan je broek zoals: "product niet ontvangen" samen met "sneller betalen" (que? ik [i]ver[/i]koop.). Let wel, dus zonder dat er een deal is geweest). Er zijn blijkbaar mensen die dit doen gewoon omdat het kan.Vriend van me had het verbeterpunt "sneller betalen" bij een artikel dat ie opgehaald had. Hoe moet je sneller contact afrekenen?
Ik weet echter geen fatsoenlijk alternatief voor marktplaats. Jullie misschien wel?
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
937

Do Feb 12, 2015 9:21

Re: wat zou een goede plek zijn om lego te verkopen?

door swandutchman » Do Aug 29, 2019 18:10

Op marktplaats maak ik ook soms rare dingen mee. Ik zou zeggen niets van aantrekken... krijg je teveel negatieve reacties zan zou ik gewoon een nieuw account aanmaken. Marktplaats blijft toch een handig medium voor kleinschalige verkoop met een groot publiek (zet een add-blokker op je PC en je hebt ook niet meer van die vervelende reclames). Maar goed, hier een aantal alternatieven naast marktplaats en bricklink die bovenkomen:
- hier op het lowlug forum bij 'Vraag en Aanbod': http://www.lowlug.nl/forum/viewforum.php?f=111
- Brick Owl: https://www.brickowl.com/
- Als verkoper op legobeurzen (kost volgens mij wel geld om er te mogen staan).
- Koningsdag
- kaartje bij de supermarkt (ja, mensen schijnen ze nog steeds te lezen :lol: )
no avatar
User

fsasfsas

24

door fsasfsas » Do Aug 29, 2019 18:41

Dank je wel voor je reactie. Tja, een nieuw account aanmaken... het mijne bestaat al 14 jaar. Beetje zonde om dat op te heffen omdat er toch nog steeds veel gekeken wordt naar de tijd die een account bestaat om de betrouwbaarheid wat in te schatten.
Ik heb een adblokker maar de vele zakelijke advertenties die gewoon op marktplaats gezet worden houd je daar niet mee tegen. De vraag- en aanbod op lowlug is niet voor advertenties heb ik begrepen. Althans niet die ik heb. Dat zijn toch echt advertenties, niet speciaal om iemand te helpen of zo. Fysiek ergens naar toe zie ik niet zo zitten. Ik heb namelijk ook een lichte handicap. Zo af en toe wat online zetten gaat prima maar even flink uitpakken op bepaalde momenten (zoals beurs of koningsdag) dat kan ik fysiek wel vergeten. Een kaartje bij de supermarkt heb ik wel eens geprobeerd maar was niet erg succesvol. mensen willen toch zien wat ze kopen (al is het maar op een scherm). BrickOwl.... ben er wel bekend mee maar heb er nooit aan gedacht daar iets mee te doen. Zal daar eens mijn licht op steken.
En ja, marktplaats heeft een lekker groot bereik. ik heb naar andere tweedehandssites gekeken maar dat bereik haalt het niet bij marktplaats. Zo'n beetje iedereen die denkt aan lego als bv verjaardagskadootje denkt aan marktplaats... Misschien moet ik me toch maar neerleggen bij het gedoe er omheen. En wat meer mijn schouders ophalen bij een rotbeoordeling. Ik merk dat ik me dat persoonlijk aan trek, juist omdat ik mijn best doe het netjes en goed af te handelen. Slecht beoordeeld worden omdat je iets in de ogen van een ander niet goed doet, daar kun je van leren. Maar slechte beoordelingen die aantoonbaar onterecht zijn daar kan ik niet goed tegen. Daar leer je ook niks van (behalve dan dat er personen zijn die daar blijkbaar lol in hebben). En ook niet tegen de hufterigheid die je soms mee maakt.
nogmaals dank voor je tips.
no avatar
User

Frankster

Rang

premium

premium
160

Wo Jul 09, 2014 19:21

door Frankster » Do Aug 29, 2019 19:05

Er zijn heel veel NLse Facebook groepen waar Lego wordt verkocht. Daar kan je het ook eens proberen. Lees wel eerst goed de regels want het beheer is in vrijwel alle groepen heel streng.
no avatar
User

fsasfsas

24

door fsasfsas » Do Aug 29, 2019 20:02

facebook (marketplace) heb ik ook aan gedacht. Nadeel daarvan is dat ik veel moet muizen (heb lichte handicap, dat is niet handig voor me). Bij marktplaats heb ik dat opgelost met macro's die dat voor me doen. Wellicht kan dat op facebook ook. Voor de regels ben ik niet bang. ik probeer me zoveel mogelijk aan de regels te houden. Maar ik heb alleen op marketplace gekeken. Ik zal ook eens naar legogroepen zoeken.
Dank!
Gebruikers-avatar
User

mtvgn

108

Wo Sep 11, 2013 13:47

Utrecht

door mtvgn » Do Aug 29, 2019 22:57

Qua lego groepen is dit een vrij behoorlijke:
https://www.facebook.com/groups/1006533109360190/
er worden dagelijks aardig wat sets / stenen / minfigs te koop aangeboden (ene dag meer dan de andere) en er zit een actieve beheerdersgroep op die een en ander in goede banen probeert te leiden.
no avatar
User

ggj

849

Zo Okt 14, 2012 21:50

door ggj » Do Aug 29, 2019 23:16

Dit ga ik even volgen. Heb nog wel wat sets die ik tzt nog wilde verkopen via MP. Dacht dat met het nieuwe beoordelingssysteem de oplichters en gierige mensen er wel uit gefilterd zouden worden, maar nu lees ik dat ze hier zelfs ook al misbruik van weten te maken. Wat een misselijk volk is het toch, bah :r
no avatar
User

fsasfsas

24

door fsasfsas » Vr Aug 30, 2019 6:23

@ggj
Ik heb begrepen dat juist omdat marktplaats zo groot is en het zo eenvoudig is om een account aan te maken (een anoniem mailadres is voldoende) maakt dat er enorm veel oplichters en trollen op bezig zijn. Hierboven lees je nog maar een fractie van het gedoe. Ik had ook gehoopt dat het beoordelingssysteem het kaf van het koren zou scheiden maar in mijn ervaring (en dat van velen) is dat het zeker niet zo is. Dit systeem werkt naar mijn idee zelfs hufterigheid in de hand: door niet in te gaan op vragen (waanzin vind ik dat), loop je minder kans op een trol. De helpdesk is een lachertje. Hun advies is "meer verkopen, dan valt een slechte idiote beoordeling in het niet bij veel goede" . Maar zie nog maar eens veel te verkopen als je in het begin al een paar slechte beoordelingen te pakken hebt en dus een slechte reputatie hebt gekregen. Dan een nieuw account aanmaken, zoals aangeraden wordt door swandutchman.
Wat ik gemerkt heb, is dat juist de goede verkopen vaak niet beoordeeld worden. En dat er mensen zijn die het niet goed met je voor hebben, die meerdere accounts aanmaken en zo dezelfde persoon te grazen nemen, uit frustratie of puur voor de lol. Dus 6 goede verkopen leiden soms tot 3 goede beoordeling, terwijl 1 gefrustreerde of idiote persoon je ook vrij eenvoudig 3 slechte beoordelingen aan de broek kan smeren. Maar zoals je ook al in de reactie van swandutchman hebt kunnen lezen moet je daar wellicht je schouders over op halen. Ik heb naar andere tweedehands verkoopsites gekeken maar die halen het qua bereik niet bij marktplaats (en als ze dat wel gaan doen in de toekomst dan is er dikke kans dat ze worden opgekocht door het moederbedrijf van marktplaats. Ik heb begrepen dat dat ook gebeurd is met de site tweedehands.nl). Ik hoop nog alternatieven te vinden (heb me aangemeld bij een groep op facebook) maar als dat niet zo is, zal ik vrees ik toch op marktplaats aangewezen zijn.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5539

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Vr Aug 30, 2019 7:40

Overigens kun je de verkoop via Bricklink ook beperken tot Nederland (je kunt zelf kiezen in welke landen je wilt verkopen).
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
no avatar
User

fsasfsas

24

door fsasfsas » Vr Aug 30, 2019 9:03

[quote="MOCkingBird"]Overigens kun je de verkoop via Bricklink ook beperken tot Nederland (je kunt zelf kiezen in welke landen je wilt verkopen[/quote]
Aha, dat wist ik niet. Maar dan nog zie ik vooral verkopen per steentje of set. ik zou juist graag verkopen per bepaald aantal dezelfde steentjes (stuk minder werk :) ) of minder, indien de koper dat wenst.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4393

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Vr Aug 30, 2019 9:08

Je kan "superlots" aanmaken in BL.
Hierin kan je aangeven dat je 10, 50 of 100 stuks van elk onderdeel moet kopen.
no avatar
User

fsasfsas

24

door fsasfsas » Vr Aug 30, 2019 9:32

[quote="sanderkoenen"]Je kan "superlots" aanmaken in BL.
Hierin kan je aangeven dat je 10, 50 of 100 stuks van elk onderdeel moet kopen.[/quote]
Klinkt al beter. Ik ga het eens nazoeken. Als ik inderdaad niet internationaal hoef te verkopen (op zich niks mis mee bedenk ik me eigenlijk. Ik red me prima in het engels) en het kan ook per "meer" dan is het wellicht een goed alternatief. Dank je wel
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5539

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Vr Aug 30, 2019 10:52

Een 'superlot' is een combinatie van verschillende onderdelen die samen verkocht worden (je moet ze wel per onderdeel/kleur/conditie) invoeren. En dan samenvoegen (bind) tot superlot.

Met de 'bulk' hoeveelheid bepaal je per hoeveel exemplaren je iets verkoopt. Dat zie je dan als 1000 (x100). Dat wil zeggen: je hebt 1000 exemplaren en je verkoopt ze per 100 stuks.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4393

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Vr Aug 30, 2019 12:41

O, wat MOCkingBird zei bedoelde ik dus. :lol:
no avatar
User

fsasfsas

24

door fsasfsas » Vr Aug 30, 2019 12:55

De eerste ken ik van naam, van de tweede dacht ik dat dat alleen een site was om dingen te "showcasen". dank, ik ga het nazoeken.