Power Miners, Atlantis, etc.
Gebruikers-avatar
User

Quarktaart

Rang

premium

premium
1377

Vr Jun 10, 2011 11:25

Vleuten

Review van Hidden Side 70420 Graveyard Mystery

door Quarktaart » Wo Aug 14, 2019 22:00

Afbeelding
- Graveyard Mystery (2019)
- Aantal parts: 335
- Vier minifigs
- S@H-prijs: €29.99

Al jaren is Lego bezig met zoeken naar een goede link tussen de fysieke bouwsteentjes en het wijdverbreide mobiel-bezit. Het nieuwe Hidden Side thema is daar de meest recente poging toe en ik ben benieuwd of dat geslaagd is. Het is natuurlijk wel een moeilijke opgave want waar normaliter een set gewoon goed moet zijn als set, moet er nu ook nog een goede digitale link zijn. Dubbele uitdaging dus.

Opvallend genoeg staat er op de voorkant van de doos, niet gewoon een afbeelding van de set. Er staat een tekening op waarin het gebruik van je mobiel duidelijk onder de aandacht gebracht wordt, terwijl dus niet eens de hele set te zien is. Op de achterkant zien we wel een overzichtsfoto, plus details van play features. Maar ook hier gaat veel aandacht uit naar het smart phone gedeelte. Uit de doos komen twee zakjes, een instructieboekje met rechte rug en een klein stickervel. De stickers vallen meteen op. Ze zien er goed uit en kunnen zeker in MOCs gebruikt worden.

Afbeelding

Met het eerste zakje maak je de toegangspoort plus standbeeldbuste en graftombes. In de grootste graftombe komt een skelet met een sleutel. Wellicht is die sleutel in de app nog iets, nu ziet het er een beetje vreemd uit. De buste kan je ronddraaien en daarmee verschillende kleuren naar voren brengen. Dit zal effect in de app hebben. De buste ziet er goed uit. Enige wat ik jammer vind, is dat er dbg handjes aanzitten in plaats van lbg. Dit valt me wel vaker op. Zelf zou ik dat anders doen.

Afbeelding

De grootste graftombe is een 2x4x6 deurpost op z’n zij die wordt vastgemaakt met zo’n nieuwe 2x2 tile met rechtopstaande 1x2 plate er bovenop (ik kan het onderdeel even niet vinden in Bricklink). Vond ik wel een mooie techniek.

Afbeelding

Wat ik niet helemaal begrijp is waarom de tweede graftombe ook open kan, terwijl je er helemaal niks in kan doen. Had van mij ook een normaal graf mogen zijn. De grote graftombe heeft een mooie sticker met wat mos begroeiing zichtbaar op de sticker. Jammer genoeg is die begroeiing dark green op de sticker, maar bouw je er een normaal groene vine op. Steekt een beetje af.

Afbeelding

Al met al ben je een minuutje of 10 bezig met bouwen aan zakje 1. Zakje 2 brengt ons het onderhoudsschuurtje met boom erbovenop. Ook komt er hier een figuur die de tuinman is van de begraafplaats, maar die je ook een spookachtig hoofd kan geven. En in de app kan je er een zombie achtig iets van maken.

Met zakje twee ben je ook niet lang mee bezig. Het schuurtje zit zo in elkaar. Ik vind het leuk dat de deur zo’n Castle deur is, dit keer in dark Brown. Daarnaast vind ik de boom met bewegende armen en wenkbrauwen mooi gedaan en geeft een eery vibe aan de set. Aan de zijkant van het schuurtje worden de wortels geSNOT, wat een mooie afwerking geeft.

Dan de app. Vreemd is wel dat je een redelijk nieuwe smartphone of tablet moet hebben om de app te kunnen runnen. Iets wat niet ieder kind heeft. Onze iPad kan het niet. De app draait wel op m’n telefoon. Ondanks de instructies dat de achtergrond effen moet zijn, de boel goed verlicht en dat soort dingen, scant de app makkelijk de set met op een houten planken tafel met 1 gloeilampje als verlichting.

Afbeelding

De set krijgt in de app wat extra spooky achtergrond en de boom ziet er extra mooi uit. In de app kan je twee dingen doen; spoken jagen of spook spelen. Als spoken jager moet je de Gloom in elke set zoeken en vernietigen. Daarna kan je een minifig scannen en, surprise, surprise, blijkt er een spook in te zitten. Die schiet iets snotachtigs op je af en moet je verslaan.

Afbeelding

Na 1 gevecht kan je stoppen, of je kan verder scannen opzoek naar nog meer dingen. Ik kwam zo de sleutel tegen:

Afbeelding

Zoals verwacht kan je er in de app nog wat mee. Die spokenbaas heb ik nog niet opgezocht.
Je kan ook random andere minifigs scannen niks met de set zelf te maken hebben. M’n zoontje had wat Lego meegenomen op vakantie, dus een fig werd even uitgeprobeerd. Hij wordt gescand als “Kind” en (surprise, surprise) er zit ook een spook in.

Afbeelding

Daarnaast kan je ook als spook spelen. Dat gedeelte is puur in de app zelf. Je kan door de set heen bewegen, je moet gloom verzamelen en daarmee wat belangrijke punten aanvallen. Na een tijdje komt er vanuit de lucht een soort vliegende smartphone die je probeert te zien en aan te vallen. Gelukkig ben je in een team van 3 spoken van verschillende kleuren en kan de vliegende smart phone jou alleen zien als die op de goede kleur staat in gesteld. Dus met af en toe wisselen kan je makkelijk de spookjagers ontwijken.

Als spook zijn er verschillende moeilijkheidsniveaus van de set. Hierbij moet je denken aan dezelfde set, maar dan met nog wat extra dingen erom heen waar je omheen moet vliegen. En de punten die je moet aanvallen, moet je wat vaker raken. Niet heel spannend. Na level “Makkelijk” en “Normaal” had ik het wel gehad.

Als spokenjager of als spook verdien je ook punten die je kan gebruiken om wat dingen te upgraden. Daarnaast krijg je bij alles wat je doet abonnee’s erbij. En die zorgen weer voor nog meer extra’s. Kennelijk gaat het daar tegenwoordig allemaal om.

Conclusie

De Lego set is mooi. De begraafplaats ziet er goed uit met alleen de kleuren onder het standbeeld als vreemd ogend. De graftombes zien er erg mooi uit en de schuur met boom is gaaf. Wie wil er nou geen bewegende armen aan z’n boom? De stickers zien er erg mooi uit en ik ga zeker die nog los bestellen. De minifigs zijn aardig, maar niet bijzonder. Wel leuk vind ik het kleine dweilhondje, dat volgens mij ook half spook is.
Dan de app. Positief is dat het goed werkt met het scannen enzo. Daar had ik meer haperingen verwacht. Het spel heb ik na een halfuurtje nu wel gehad. Het spel herhaalde zich snel en de spoken doen in essentie allemaal hetzelfde. Maar ik verwacht dat m’n zoontje er rustig een flinke tijd mee bezig kan zijn. Alleen heeft ie dan mijn telefoon nodig en kan het niet op m’n oude. Dus dat zorgt voor wat knellingen.
Overall; leuke set met goede onderdelen. Prijs is iets aan de hoge kant, maar je krijgt dan ook wel een bewegende boom.
Stenen maken de minifig
Brickshelf
Flickr
Gebruikers-avatar
User

Obelix1971

150

Zo Dec 09, 2012 16:58

Rossum

Re: Review van Hidden Side 70420 Graveyard Mystery

door Obelix1971 » Do Aug 15, 2019 7:07

De app vind ik het grote manco aan dit thema, zoals je al zegt: kan niet op iedere telefoon, maar op de doos is daar niets over terug te vinden.
Heb Lego een berichtje erover gestuurd, vindt jammer, maar het weerhoud mij er niet van om deze set ook binnenkort te kopen.
Want er zitten leuke onderdelen in, en daar is Lego voor in mijn beleving.
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3056

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Do Aug 15, 2019 7:24

Mooie review :duim:

Die app zal ik niet gebruiken maar een leuk setje is het zeker!
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2270

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Do Aug 15, 2019 10:01

Goede review, leest lekker weg en staat vol nuttige info en terechte opmerkingen. :duim: Voor mij is dit thema een nee, maar gelukkig is er nog genoeg anders om geld aan uit te geven :omg:
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1197

Vr Feb 04, 2011 16:22

Arnhem

door alois » Do Aug 15, 2019 10:43

Ik heb twee problemen met dit idee van het combineren van een set met een app (hoewel ik het goed snap dat Lego in deze richting denkt):
-Als ouder wil ik juist voor mijn kinderen in de basisschoolleftijd speelgoed kopen dat niets met een mobiele telefoon te maken heeft. Als ze zo'n ding nodig hebben bij de Lego zitten ze binnen de kortste tijd filmpjes te kijken of spelletjes te spelen, of ik moet er naast gaan zitten.
-Werkt de app alleen met de set exact in elkaar gezet als set? Dat druist in tegen het basisidee van Lego dat je na het bouwen van de set iets anders gaat bouwen met de steentjes. Als daardoor de app niet meer werkt moet je de set altijd als set in elkaar houden en dat is nou juist niet waar Lego voor bedoeld is.
Conclusie: ik ga het niet kopen voor mijn kinderen maar er is vast een markt voor.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4088

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Do Aug 15, 2019 11:37

Leuke review. :duim:

Ik heb de app voor de grap geprobeerd, maar je bent meer bezig met de telefoon dan met de set zelf.
alois schreef:-Werkt de app alleen met de set exact in elkaar gezet als set? Dat druist in tegen het basisidee van Lego dat je na het bouwen van de set iets anders gaat bouwen met de steentjes. Als daardoor de app niet meer werkt moet je de set altijd als set in elkaar houden en dat is nou juist niet waar Lego voor bedoeld is.

Set moet je in elkaar laten, want de app vergelijkt het met een format van de set.