Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2039

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

6479 Emergency Response Center (1998)

door Rijkjavik » Za Jun 01, 2019 18:39

Afbeelding

Jaar van uitgave: 1998
Aantal onderdelen: 420
Aantal minifiguren: 5

Toen ik Donald Duck 1-1998 op de deurmat viel, had ik geen oog voor de avonturen van de eendenfamilie. Ik zat een advertentie van LEGO onder te kwijlen. Op de voorgrond hing iemand aan een tokkelbaan, met een helm met vlammen erop. Hoe vet was dat? Ook een grote futuristische reddingshelikopter was er te zien. Een aantal jaar daarvóór was The Thunderbirds uit de jaren 60 terug van weggeweest, en ik behoorde tot de gelukkige generatie die daarmee opgroeide. Net als bij The Thunderbirds waren ook hier futuristisch ogende hightech reddingsvoertuigen te zien. Ik kon niet wachten om naar de winkel te gaan, om te kijken of die ook te koop was. In ieder geval waren er twee sets benummerd en benaamd: 6473 LEGO SYSTEM Reddingshovercraft en 6584 LEGO SYSTEM Spannend Overlevingsavontuur. Eenmaal in de lokale Bart Smit aangekomen keek ik mijn ogen uit naar al die mooie sets. Ik kreeg een catalogus en kon die onderkwijlen, zodat de Donald Duck gespaard bleef. Ook het hele thema met de ingestorte brug en auto's die onder bomen waren terechtgekomen, en een leger aan Res-Q reddingswerkers dat hen te hulp kwam maakte indruk. Niet lang daarna kreeg ik als onverwacht cadeautje 6445 in mijn bezit. Daar heb ik uren mee gespeeld, en wat vond ik de hovercraft van mijn neef mooi. Zelden heeft een thema van LEGO zó'n indruk op mij gemaakt bij het zien van de eerste afbeeldingen (zodanig zelfs dat ik er een artikel op Eurobricks over schreef), en ook het Reddingsplatform stond hoog op mijn verlanglijst.

Maakt liefde blind, of is deze set de rots in de branding, LEGO Town's hoop in donkere dagen, toen alles bergafwaarts leek te gaan en het geliefde Classic Town (al heette dat toen nog niet zo) vervangen werd door Town Junior?
Ik heb over sets in verschillende thema's recensies geschreven, maar nog nooit over het subthema waar ik mijn huidige profielafbeelding heb, die toch alweer wat jaartjes meegaat. Tijd om daar verandering in te brengen!

De doos.
De doos meet 48x29x7 cm (lxbxh).Achter de toen gebruikelijke klep had je een plastic tray met bijzondere onderdelen (en altijd één of meerdere minifiguren, in dit geval drie). De rest van de onderdelen zit in een bruine binnendoos.
Uiteraard sierden alternatieve modellen de achterkant:
Afbeelding
Buiten de crashtender en de waterskiërs niets dat echt mijn aandacht trekt, maar leuk dat ze erbij zitten.

De bouw.
Uiteraard begin je met de minifiguren: (schipper, centralist, chauffeur van de bergingswagen, rijder van de ATV en tot slot de piloot. En ze hebben bedrukte ruggen! Toentertijd was dat wel bijzonder, al durf ik niet te zeggen of de minifiguren van Res-Q en X-treme de eerste waren. De ATV was nieuw voor 1998. Zelf had ik liever een brick-built quad gezien, zoals 6518 of degene uit 6584. Ik was trouwens verbaasd te leren dat dergelijke voertuigen wel echt bestaan. Wat onderdeeltjes achterop met een porto. Direct daarna komt de rubberboot (voorzien van hijsoog), en daarna de aanhanger. Je kunt al wel een beetje merken dat we niet meer in de jaren 80 leven met vier auto's op één pagina, en dat vind ik jammer. Relatief veel papier voor wat er wordt gebouwd, al is het nog niet zo slecht als tegenwoordig. De aanhanger bestaat uit een vleugel met wat jumperplates, meer is het niet. Ik weet niet of dit luiheid is of dat het geld op was.Bij de helikopter die volgt wordt een bedrukte tile toegevoegd in plaats van een paar joysticks. Een beetje jammer. Ook vind ik het windscherm niet zo mooi, maar dat zal wel een kwestie van smaak zijn. Wel vind ik de navigatielichten nogal lomp. In het geheel vind ik de heli uit set 6338 er wat verfijnder uitzien. Helaas een sticker op de cockpit. De stickers zijn van het niet-transparante type, en ik vraag me af hoelang ze het uit zullen houden.
Afbeelding

De boot, brick-built uiteraard, heeft een paar tiles 1x8 waar een brancard op kan liggen. Ook heeft de boot een lier, met een voor 1998 nieuwe drievoudige haak. De lier heeft standaard een 77 cm lang touw, en met de ook al in 1998 nieuwe katrol kan je dit gebruiken als tokkelbaan. In dat jaar werd ook een flexibel onderdeel geïntroduceerd voor de brancard. Daarmee kan een brancard worden opgehesen en met een paar plates met clip kan de brancard ook gebruikmaken van de tokkelbaan. Ook hier nogal lompe navigatielichten, al had het nog erger gekund. Een paar stickers aan de zijkanten.
Afbeelding

Hierna begin je met de takelwagen. Het is een futuristisch ogende bergingstruck, met twee takels achterop die elk maximaal 90 graden opzij kunnen zwenken. Misschien was het leuk geweest als er iets van steunpoten aan de achterkant zaten. Net als de ATV heeft ook dit voertuig een trekhaak. Links en rechts zit een opbergruimte waar je je waarschuwingsignalen op kan bergen. De voorkant van de truck wordt gevormd door een treinfront die we al van onder meer de welbekende Metroliner kenden. Hier voorzien van stickers, en er zit zoals alle ruiten in Res-Q sets een Trans-Dark Blue glas, en in die kleur is dat glas een uniek onderdeel.
Afbeelding
Hier zie je een reddingswerker gebruikmaken van de lijnen om te tokkelen, maar zelf gebruik ik het voertuig puur als bergingsvoertuig.

Als laatste is de basis zelf aan de beurt. De platformdelen die we kennen uit meer havens en treinstations uit die tijd worden ook hier gebruikt. In (oud) donkergrijs, ik had liever gewoon (oud) grijs gehad, zodat hij beter bij Classic Town en dan met name de havensets zouden passen. De basis is van een eenvoudig ontwerp: de grote gele ruit (uniek in het geel) en een aantal pilaren, dat is het. Gezien de heftige weersomstandigheden in het gebied, en de ongetwijfeld gevoelige apparatuur binnen, lijkt me dat een slecht idee. Afbeelding
Op het dak zit een rode schotel en antenne, en een landingsplaats voor de helikopter. De rotorbladen van de heli gaan rakelings langs de antenne. Een groot bord met wederom een sticker, helaas over meerdere onderdelen. Binnen is er een geprint radarscherm en een telefoon/intercom met beeldscherm, en een groot bedieningspaneel waarop men de noodmeldingen binnenkrijgt. Helaas is dit een sticker. Er zijn drie rekken met gereedschap, een één of ander apparaat gebaseerd op dit onderdeel (wie het weet mag het zeggen), en een pier die gebruikmaakt van een vleugel van de Space Shuttle. Aan het begin een reddingsboei. Helaas weer een sticker, gezien de hoeveelheid havensets had ik eigenlijk wel gedacht dat hier ergens begin jaren 90 een geprinte versie van zou zijn gekomen. Op het uiteinde staat een lichtopstand.

Het geheel.
Afbeelding
Als alles opgebouwd is, blijkt het een nogal compacte basis te zijn. Handig als je ruimtegebrek hebt, maar eigenlijk is het platform al te klein voor de voertuigen die erbij zitten. Onder de landingsplaats voor de heli is een kleine ruimte waar je de ATV óf de aanhanger kan parkeren. Staat de aanhanger er, en wil je de sleepwagen op het horizontale gedeelte hebben dan rijd je in negen van de tien keer over de dissel heen óf je rijdt de uitrusting van het rek af. De ATV zal wegens ruimtegebrek op de pier moeten staan. Het erkerraam dat op het vlakke rijgedeelte staat helpt ook niet.
Uitrusting is iets waar deze set in uitblinkt. In deze set zit een zuurstofmasker met brandweerhelm en zuurstofflessen, twee portofoons, dat rare ruimteding op de kade (misschien om vermiste personen te lokaliseren?), een verrekijker, een klimijzer (helaas lijkt de mijne wat te dun, in een klem blijft hij niet goed zitten, maar wel in een hand van een minifiguur), een schop, een slijptol, een beitelhamer, een katrol, een boormachine, een steeksleutel, een ringsleutel, een schroevendraaier, een hamer, een oliespuit, een duikhelm, een duikfles, een paar flippers, een bijl, een megafoon, een brancard, een paar brandblussers en tot slot een paar zwemvesten.

Conclusie.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat men hier toch vaak de makkelijke weg zocht. Even snel tellen leerde mij dat het gebouw zélf, exclusief de dingen bovenop het dak en het interieur, ongeveer net zoveel onderdelen hebben als de benedenverdieping exclusief het interieur van het kleine huisje 6360. Het ziet er allemaal niet grof genoeg uit om echt van Town Junior te kunnen spreken (en qua prijs zit deze dichterbij Classic Town dan bij Town Junior), maar ik denk dat deze set véél beter was uitgevoerd als het een paar jaar eerder was ontworpen. De kade kan verlengd worden, voor een paar euro kan je een gebruikt donkergrijs kadedeel van Bricklink bestellen, en dat geeft net wat meer bewegingsruimte. In de breedte blijft het hoe dan ook krap, maar dan zou het gereedschapsrek dus opgeschoven kunnen worden. Het reddingsvoertuig ziet er leuk uit, maar misschien was een grote terreinwagen (4-wide Unimog o.i.d.) handiger geweest. Dan had ik er ook wel die driewieler voor op willen offeren, en dan een wat beter afgewerkt gebouw.
Res-Q had een lijn van interessante voertuigen, maar die zijn over het algemeen heel erg groot. Een paar landvoertuigen vallen mee, maar daar is zoals gezegd geen plaats voor. De hovercraft en helikopter zijn veel te groot (al zouden die qua grootte daardoor misschien wel bij het hedendaagse City passen). Misschien dat de reddingsboot enigszins aan de pier zou kunnen liggen, al is die ook al een stuk groter dan degene in deze set.
Geen verkeerde set, maar het had beter kunnen zijn. Qua speelbaarheid is deze set top. Ik heb met mijn 6445 urenlang gespeeld alleen al met de tokkelbaan, en tientallen keren mijn ontspoorde trein opengeslepen. Deze set biedt meer, en heeft een waslijst aan accessoires. Als de minpunten zoals de gebrekkige ruimte en het veel te open gebouw je niet afschrikken zeker de moeite waard.
:)
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
3970

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

Re: 6479 Emergency Response Center (1998)

door sanderkoenen » Di Jun 04, 2019 9:28

Leuk om een review te lezen van een set van vroeger. :duim:
Ik vond de ResQ altijd wel iets hebben en toch ik heb maar 1 set hiervan. :lol:

Nu ik de foto's zie, oogt alles veel kleiner.
Wat ik wel jammer vind, is dat Lego destijds veel sets had met stickers die over veel onderdelen werden geplakt.
Ik zie nu eindelijk waar de 2x2 round tile met boei sticker erop bij hoort.