Ben je klaar voor het grote publiek? Post hier je plaatjes! Ook links naar mooie dingen van anderen mogen hier.

In hoeverre ben je een Lego-purist?

Ik ben totaal geen purist, niets mis met Megablocks, Binbao of 3D-geprinte onderdelen
1
2%
Ik ben geen purist, af en toe verven, lijmen of spuiten moet wel kunnen.
5
8%
Ik ben gematigd purist en gebruik zoveel mogelijk originele onderdelen, maar bijv. verchromen vind ik geen probleem
6
10%
Ik ben redelijk purist en gebruik alleen originele onderdelen, maar met custom minifig-accesoires heb ik geen moeite
7
11%
Ik ben best wel purist, maar bijvoorbeeld niet-origineel touw, stickers en verlichting moet kunnen
33
53%
Ik ben een echte purist en gebruik bijvoorbeeld alleen originele Lego-stickers en origineel Lego-touw
7
11%
Ik ben roomser dan de Lego-paus: stickers gebruik ik niet en rigid hose alleen in de originele lengtes
3
5%

Aantal stemmen : 62
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10872

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

In hoeverre ben je een Lego-purist?

door WvdP » Ma Mei 27, 2019 13:13

Naar aanleiding van een recente discussie over het spuiten van Lego en als vervolg op dit topic: in hoeverre ben je een Lego-purist?

De opties zijn:
  • Ik ben totaal geen purist, niets mis met Megablocks, Binbao of 3D-geprinte onderdelen
  • Ik ben geen purist, af en toe verven, lijmen of spuiten moet wel kunnen.
  • Ik ben gematigd purist en gebruik zoveel mogelijk originele onderdelen, maar bijv. verchromen vind ik geen probleem
  • Ik ben redelijk purist en gebruik alleen originele onderdelen, maar met custom minifig-accesoires heb ik geen moeite
  • Ik ben best wel purist, maar bijvoorbeeld niet-origineel touw, stickers en verlichting moet kunnen
  • Ik ben een echte purist en gebruik bijvoorbeeld alleen originele Lego-stickers en origineel Lego-touw
  • Ik ben roomser dan de Lego-paus: stickers gebruik ik niet en rigid hose alleen in de originele lengtes

Het gaat me overigens niet om zonden uit het verleden, ik ben alleen benieuwd naar de huidige stand van zaken ;-)
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

Quarktaart

Rang

premium

premium
1389

Vr Jun 10, 2011 11:25

Vleuten

Re: In hoeverre ben je een Lego-purist?

door Quarktaart » Ma Mei 27, 2019 13:26

Touw van kastelen van vroeger is allang verloren gegaan. Dat vervangen door niet origineel Lego touw vind ik kunnen.
Stickers ligt net ietsjes verder van het puristische af. Ik vind af en toe een sticker wel leuk, als het de MOC daardoor mooier maakt het liefst gebruik ik Lego stickers, maar soms wil je een sticker die Lego niet gemaakt heeft. Daarvoor knijp ik een oogje toe.
Stenen maken de minifig
Brickshelf
Flickr
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2341

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Ma Mei 27, 2019 13:37

Mijn keuze:

Ik ben best wel purist, maar bijvoorbeeld niet-origineel touw, stickers en verlichting moet kunnen

Toelichting.

Touw is soms in langere lengtes nodig en soms iets steviger dan het LEGO touw. Stickers gebruik ik zelf alleen de originele stickers, maar vaak wel op andere elementen dan bedoeld. En verlichting vind ik dan zelf dat je dan moet werken met goed weggewerkte versies, dus dat betekend solderen en maatwerk.
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2891

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Ma Mei 27, 2019 14:09

Ik heb nog geen custom stickers of touw toegepast. Ik heb wel trans oranje light Stax.

Maar liefst gebruik ik alleen Lego Lego, purist puur sang. Wellicht dat dat nog gaat veranderen. Maar denk het niet. :look:
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4202

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Ma Mei 27, 2019 15:01

Mijn keuze was bijna roomser dan de Lego-paus.
Dus mijn keuze is Ik ben een echte purist en gebruik bijvoorbeeld alleen originele Lego-stickers en origineel Lego-touw.

Ik heb een keer in rigid hoses gesneden. :look:
Gebruikers-avatar
User

hannakatto

45

Do Mei 02, 2019 14:26

Amsterdam

door hannakatto » Ma Mei 27, 2019 15:44

Vroeger heb ik veel papier toegevoegd en vast ook wel gekleurd touw, ook overal stickers op geplakt. Nu werk ik bijna alleen digitaal en gebruik onderdelen in kleuren die niet uitgebracht zijn, een realistisch gebouw vind ik belangrijker dan of ik het in het echt kan nabouwen. Ik ben geen purist en zie lego als een materiaal. Interessant om in de oude draad uit 2014 te lezen dat zelfs puristen verven of verchromen of zelfs lijmen.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10872

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Ma Mei 27, 2019 16:05

Ik heb het idee dat het gebruik van niet-origineel touw en verlichting in de community doorgaans wel wordt geaccepteerd omdat daarvoor geen Lego-oplossingen zijn. Minuscule gaatjes boren t.b.v. werkende lantaarnpalen is voor sommigen weer een stapje verder, maar dat beperkt nog steeds niet de herbruikbaarheid van de onderdelen.

Wel grappig om weer terug te lezen hoeveel mensen ooit hebben geverfd/gelijmd/gespoten en dat nu nóóit meer zouden doen :P
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

Orange L.

293

Zo Nov 24, 2013 18:34

door Orange L. » Ma Mei 27, 2019 16:10

Voor optie 5 gekozen. Ik gebruik (3rd party) verlichting en zelfgemaakte stickers.

Met gekleurd papier, een fineliner en een mesje kom je trouwens al een heel eind. Ik heb Pritt stift gebruikt om deze te lijmen. Zo heb ik het Blacktron 1 logo gemaakt op mijn Arachnotron.
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
632

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Ma Mei 27, 2019 16:13

Ik ben wel een purist maar touwtje, slangetje (wat op origineel LEGO lijkt), een LEDje, wat verchromen en sticker moet kunnen.
Toevallig net naar LEGO House geweest. Roep daar 'alle custom verlichting weg' er er blijft niets meer over van de Green Zone.
3D printen, lijmen en modificeren van onderdelen kan niet. Doe dan modelbouw als hobby zou ik zeggen.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5530

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Ma Mei 27, 2019 16:53

'ik ben best wel purist' heb ik ingevuld. Ik ben in mijn eigen bouwwerken waarschijnlijk nog meer purist, maar dat kan ook in de MOCs die ik bouw. Ik snap helemaal dat een technic bouwer een veel steviger of langer touw nodig kan hebben. De mate van purisme is erg afhankelijk van wat voor soort MOCs je maakt (denk ik). Maar voor mij is de uitdaging/de leukheid van lego juist het zoeken naar oplossingen om iets (dat wat je wil) te maken met de beschikbare onderdelen.

Hoewel ik zelf custom stickers niet snel zal gebruiken, kan het een MOC wel 'echter' maken.
Ook niet origineel touw gebruik ik liever niet.
Verlichting waarvoor je onderdelen moet aanpassen zou ik zelf niet snel doen. Maar lego heeft zelf nog geen goede oplossing voor verlichting. (ik wacht nog steeds op de i-brix, een draadloos 3rd party verlichting systeem).
Ik heb ook moeite om rigid hose op maat te knippen :lol: , maar weet dat ze daarvoor gemaakt zijn.
Verven of verknippen van onderdelen is uit den boze.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4111

Di Feb 05, 2008 8:57

door Aliencat » Ma Mei 27, 2019 17:33

Wat men met zijn eigen Lego doet moet die zelf weten. In het niet-puristisch aanpassen van onderdelen kan net zo'n creativiteit zitten als in het zoeken van een oplossing met bestaande onderdelen, het is maar net wat je uitgangspunt is.
Zelf houd ik het bij custom stickers en touwtjes, met zo nu en dan third-party minifigure accessoires, en probeer ik voor alle andere dingen wel een oplossing met bestaande stenen te zoeken, maar als een ander zijn stenen wil verven, snijden, lijmen, ga vooral je gang, ik zal het nooit afkeuren.
Gebruikers-avatar
User

Edwin Korstanje

2468

Za Jan 21, 2012 16:54

door Edwin Korstanje » Ma Mei 27, 2019 17:40

Ik ben een gematigd purist en probeer zoveel als mogelijk altijd een Lego oplossing te vinden. Vindt het geen probleem om een gaatje te boren om verlichting te kunnen doorvoeren, riged hose verknippen en buigen ook niet. Tevens eigen verlichting maken ook niet. Het laten verchromen van stenen ook geen probleem mee, maar het spuiten van stenen gaat me te ver.
Gebruikers-avatar
User

Griffon

Rang

premium

premium
917

Za Feb 07, 2009 13:03

Drachten

door Griffon » Ma Mei 27, 2019 17:59

Ik heb optie 6 gekozen: Ik ben een echte purist en gebruik bijvoorbeeld alleen originele Lego-stickers en origineel Lego-touw.

Hierbij wil ik opmerken dat ik wel zelf stickers maak van de left-over LEGO stickervellen.

Ik moet zeggen dat verchroomde stenen wel mooi zijn op bijvoorbeeld trucks maar tot op heden niet de behoefte gehad dit zelf toe te passen.
"Some say he still plays with LEGO, others say he is building with LEGO, all we know is he's called Griffon"

Flickr
Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
900

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Ma Mei 27, 2019 18:38

Ik ben 'puurder' geworden in de loop van de jaren. :lol:

5 Jaar geleden kocht ik nog wel eens wat customized chrome onderdelen (ik hou van bling bling lego). Iets wat ik nu niet meer zo snel zou doen... door het extra chrome laagje passen de onderdelen een stuk moeilijker op andere. Met Lego's officiele chrome onderdelen is de clutch power prima.

De niet-lego die ik nu gebruik of zou toepassen zijn: zelfgemaakte stickers (maar dan wel met alleen de officiele lego-kleuren), light stax, touw en stof (bijvoorbeeld zeilen voor een schip).
Gebruikers-avatar
User

Barthezz Brick

Rang

premium

premium
352

Wo Jun 13, 2018 9:44

Tilburg

door Barthezz Brick » Ma Mei 27, 2019 19:19

Heb gekozen voor de optie dat ik custom minifigs & stickers gebruik/maak. Daarnaast snij ik hoses opmaat als ik het echt niet anders kan oplossen.

In de 2,5jaar dat ik nu met Lego bezig ben beweeg ik wel steeds meer naar Lego purisme en dat levert leuke en mooie uitdagingen op. Ik probeer realistisch te bouwen en als Lego de poppetjes of stickers niet heeft dan zal ik deze maken (zie Lond Daer/Game of Thrones) maar als Lego de opties wel biedt dan is het 100% Lego i.p.v. 95 tot 99%.

Voor mij is het custom maken van minifigs ook een leuke hobby al ben ik nu wel veel meer aan het struinen op bricklink voor de juist combinaties om het bij Lego te houden.

Met Venetië ga ik weer voor 100% lego met een klein aantal custom stickers..
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
689

Do Okt 05, 2017 17:30

door Boindil » Ma Mei 27, 2019 19:46

Ik heb tot nu toch nooit een niet-lego element toegepast in mijn mocs. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat ik nog niet heel veel gemocced heb. Maar ik vind dat het de uitdaging is om het met alleen Lego te maken.
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Flickr
Gebruikers-avatar
User

jebbo32

631

Ma Feb 11, 2013 14:41

Kamerik

door jebbo32 » Ma Mei 27, 2019 20:16

Zeker wel een purist, maar custom stickers en ander touw gebruik ik wel. Sterker nog ik kan waarschijnlijk ook niet zonder, mede omdat real-life modellen nu eenmaal weleens een sticker nodig hebben. Vooralsnog probeer ik altijd alles op te lossen met Lego zover als dat kan, helaas zijn er soms geen andere mogelijkheden en dan gebruik ik zeker cutom stickers en touw.

Overigens zijn deze stickers wel zeer vakkundig gemaakt en kan ik met nadruk zeggen dat de kwaliteit veel beter is dan wat Lego zelf op dit moment gebruikt. Maar dat is weer een ander draadje. Lijmen en spuiten zijn voor mij een no go, in de toekomst wil ik zeker verlichting gaan toepassen. Daar zal dan weleens een gaatje voor geboord moeten worden en riggid hose snij ik ook al jaren op maat. Dat doet Lego ook!
no avatar
User

Jaap_A

Rang

Nieuw

Nieuw
18

Vr Mei 03, 2019 15:20

door Jaap_A » Ma Mei 27, 2019 20:43

Leuk topic!
Ik ben zo extreem dat ik touwtjes, stickers, etc mijdt en zelfs moeite heb met zogenaamde "illegale" bouwtechnieken.
Dat is wel een nadeel als je treinen leuk vindt :lol:
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26240

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Di Mei 28, 2019 6:39

Optie 5, en onomkeerbaar veranderen vind ik een no-go. Ook prints verwijderen vind ik eigenlijk niet okay dus.
Ik heb geen moeite met custom minifig accessoires. Tegenwoordig is het veel meer te krijgen als origineel van LEGO maar ik heb 15 jaar geleden wel eens custom koeien gekocht en ook wel hoofddeksels.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4005

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Di Mei 28, 2019 7:15

In principe purist, en als het even kan roomser dan de paus. Dat vind ik ook wel de uitdaging van Lego om hetgeen te maken met lego dat je voor ogen hebt zonder allerlei trucages te doen.
Maar goed, ik maak zelf decals en heb arduino spullen. Beide zie ik als aanvulling want Lego heeft dat zelf niet. Bv bij de arduino gebruik ik wel gewoon pf motoren en aansluitsnoeren, zoveel mogelijk als het kan.
Ik heb in een lang verleden wel eens in rigid hose gesneden, maar als het even kan koop ik een maat waardoor ik niet hoef te snijden.

Overigens zag ik ook ergens het woord illegale bouwtechnieken, maar dat snap ik nooit zo want ik weet niet wat illegaal is :look:
FaceBook
Instagram
of Flickr via het wereldbol knopje hier links onder mijn avatar
Gebruikers-avatar
User

Quarktaart

Rang

premium

premium
1389

Vr Jun 10, 2011 11:25

Vleuten

door Quarktaart » Di Mei 28, 2019 7:55

Niet illegale in de juridische zin, maar zoiets:
linkje
Stenen maken de minifig
Brickshelf
Flickr
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4005

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Di Mei 28, 2019 9:56

Oh is dat illegaal :freaked: Nou bv een plate rechtop klemmen tussen de noppen van een andere plate ben ik zeker schuldig aan. :lol:
Gebruikers-avatar
User

KlaasK

Rang

premium

premium
477

Za Feb 14, 2015 11:38

Tholen

door KlaasK » Di Mei 28, 2019 10:26

Met dergelijke bouwtechnieken heb ik geen moeite, je gebruikt de mogelijkheden van LEGO en dus is het in mijn ogen OK.

Met verlichting heb ik mij nooit bezig gehouden, maar ik kan mij voorstellen dat je daar een uitstapje maakt. Maar verder ben ik best wel purist.
Elke MOC begint met één steentje.
Gebruikers-avatar
User

abcd

228

Zo Jan 04, 2015 22:23

door abcd » Di Mei 28, 2019 11:10

aawsum schreef:Oh is dat illegaal :freaked: Nou bv een plate rechtop klemmen tussen de noppen van een andere plate ben ik zeker schuldig aan. :lol:

Lego zelf ook: 394-1 (Harley Davidson 1000CC), kijk naar de koplampen. Ook het motorblok is zo illegaal als wat: een aantal plates die niet aangedrukt zijn.
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
678

Do Mei 02, 2013 7:19

Zwolle

door UrbanErwin » Di Mei 28, 2019 12:13

Dit is een nare gewetensvraag :look:

Ik denk dat ik zelf gedeeltelijk een purist ben, onderdelen versnijden en aanpassen doe ik niet, met uitzondering van rigid hose en stickers.

Maar, ik heb wel wat aangepaste/3rd party stukken rails. Ook heb ik in het verleden, en overweeg ik het nog steeds, electronica gebruikt van niet lego afkomstig is.

Voor zowel het spoor als de electronica is er eigenlijk maar 1 drijfveer bij mij, de door lego geleverde opties zijn niet toereikend.
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'
Gebruikers-avatar
User

Orange L.

293

Zo Nov 24, 2013 18:34

door Orange L. » Di Mei 28, 2019 12:38

Oh ja, ik heb mij eens schuldig gemaakt van het verwijderen van een opdruk. Echter zal ik het zo weer doen, vooral als de opdruk wazig geworden is én enkel op één element gedrukt is én/of minder zeldzaam is dan de niet bedrukte element.

En wat illegale technieken betreft; ook hartstikke schuldig: ik houd er vooral van om met beide kanten noppen te bouwen. Wel oppassen dat de cheese-slopes niet vast komen te zitten in je stenen!

Transparante onderdelen verkleuren schijnt ook een ding te zijn onder Spacers. Voornamelijk het kleuren in geel, want Classic Space.

Tenslotte zoals Aliencat al zei; ik heb geen problemen wat anderen met hun LEGO doen.
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2570

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Di Mei 28, 2019 23:27

Verven, lijmen en spuiten, daar hou ik niet van.
"It's just not natural, mr. Frodo"

Verchromen heb ik ook nooit gedaan. Duur, en ik bouw doorgaans toch geen bling-bling trucks of motorfietsen.

Maar 3rd party accessoires heb ik wel toegepast en zal ik ook weer doen om de levensechtheid van sommige scenes te vergroten. Zo heb ik in een LW layout eens beweeglijke dwergenbeentjes gebruikt, omdat ze in een optocht liepen. En zo'n scootertje heb ik ook eens gebruikt, in de tijd dat TLG die nog niet zelf produceerde.

Ook custom touw, verlichting en zeilen gebruik ik. De Lego-spullen volstaan simpelweg niet. Zeilen worden brickbuilt al snel te lomp en te zwaar, en de Lego zeildoekjes zijn een tikkie ieniemienie. Touwtjes zijn ook veel te dun of te kort voor stoere piratenschepen, en TLG verlichting is nogal een drama. En heel duur.

Ik ben dus met de minifig accessoires net één stapje minder puriteins dan de modale Lowlugger. Ze moeten wel de Lego uitstraling hebben, dus passend in het kleurenpalet (met één L, kleur til je niet met een heftruck). En de detaillering moet niet té fijn zijn, dan gaat het teveel op een Revell of Tamiya kit lijken. En dat is een andere hobby, maar die heb ik lang geleden verlaten.
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
678

Do Mei 02, 2013 7:19

Zwolle

door UrbanErwin » Wo Mei 29, 2019 0:07

koffiemoc schreef:En de detaillering moet niet té fijn zijn,

Daarmee sla je de spijker precies op zijn kop wat mij betreft. Als het om een externe partij gaat moet het een verlenging zijn die lego niet bied in dezelfde stijl.
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2747

Za Jun 26, 2004 10:57

Almere

door legopapa » Wo Mei 29, 2019 4:57

Qua bouwen ben ik eigenlijk best wel een purist. Dus niet verlijmen, spuiten of versnijden (wel met rigid hose en flextube). En past het niet zoals ik het wil ligt dat meer aan mijn eigen creativiteit. Daar hoeven geen parts voor te sneuvelen.

Het gebruik van stickers, prints en touw doe ik wel maar dan alleen lego-stickers en verwijderbare prints (bv een vlag of banner).

Third-party wapens gebruikte ik wel vaak maar steeds minder omdat dat op bv LW niet is toegestaan. In kleinere mocs wil ik dat zeker nog wel doen. Maar mijn grote moc's zijn third-party vrij.

Verlichting is voor mij (vooralsnog) led-strips van Ikea. De bedrading wegwerken is altijd een intergraal onderdeel van mijn mocs. Geen kleine ledjes waarvoor ik moeten boren etc. Daar mis ik de moed en de technische kennis voor. Maar ik zie ook wat een positief verschil die ledjes kunnen hebben op een moc.

Wat anderen doen moeten ze zelf weten maar vraag je dan af of je lego bouwt of custom modelbouw doet.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5530

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Wo Mei 29, 2019 6:56

legopapa schreef: vraag je dan af of je lego bouwt of custom modelbouw doet.

Dit is ook een belangrijk onderscheid in mensen die met lego bouwen. Grofweg zijn er twee groepen, denk ik.
De ene groep, de lego fans, bouwt met uitgangspunt 'lego'. Lego fans kijken wat en hoe ze iets van lego kunnen maken. Zijn ook in meer of mindere mate verzamelaars van alles wat lego is.
De andere groep, waaronder kunstenaars, wil iets maken en gebruikt als medium lego. Zij zoeken de grenzen van het medium op, passen het eventueel aan en combineren met andere materialen.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
689

Do Okt 05, 2017 17:30

door Boindil » Wo Mei 29, 2019 8:43

Wat ik mij nog wel afvraag, het gebruiken van de onderdelen van lego die niet voor bouwen bedoelt zijn valt dat onder purist? Dus de toverstafjes van Harry Potter aan elkaar laten zitten om als hekje te gebruiken of de "draad" die om de Plant Flower Stem 1 x 1 x 2/3 with 3 Large Leaves zit doorknippen en gebruiken voor klimop of iets dergelijks? Valt dat onder een illegale bouwmethode en wordt dit dus over het algemeen wel "toegestaan" of gaat dit toch een stapje verder?
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Flickr
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2747

Za Jun 26, 2004 10:57

Almere

door legopapa » Wo Mei 29, 2019 11:25

Wat jij beschrijft (toverstafjes ed) is nog steeds LEGO maar dan gebruikt zoals men het waarschijnlijk niet voor ogen had bij TLC.

Ik heb ooit een keer een moc gezien waar de PIckABrick bekers uit de legostores werden gebruikt. Tsja, waarom niet.
Gebruikers-avatar
User

sparhawk

Rang

premium

premium
855

Zo Jan 09, 2005 19:14

Coevorden

door sparhawk » Wo Mei 29, 2019 22:59

Ik ben redelijk puristisch, de onderdelen moeten van Lego zijn, custom minifig parts heb ik niet en zie ik mijzelf ook niet snel kopen. Custom stickers gebruik ik wel, zelf gemaakt op mijn eigen printer. Niet Lego touw zou ik ook gebruiken, net als niet Lego verlichting. Voor 1 van mijn auto MOCs heb ik ook verchroomd Lego gebruikt en dat zou ik voor specifieke auto modellen mischien wel weer doen, maar dan alleen maar als het model er veel mooier van wordt en zomaar omdat het kan..
Gebruikers-avatar
User

maikel

62

Do Jun 10, 2004 16:51

Helmond

door maikel » Do Mei 30, 2019 7:24

Een echt juist antwoord staat er voor mij niet bij. Maar gezien ik ook gebruik maak van 3d geprinte onderdelen, denk aan de bekende "driver rods" voor de BBB-wielen voor de treinen en evt. 3d geprinte rails met een grotere radius dan Lego, heb ik toch helaas voor de eerste optie moeten kiezen. Kan er niet om omheen, net als vele anderen dat deze onderdelen gebruikt worden. Maar iets als Lepin, Binboa of wat dan ook komt er hier niet in. Ook met het versnijden van rigid hose heb ik geen problemen.

Kortom, ben er zeker niet trots op dat ik de eerste optie heb moeten kiezen. Gaat eigenlijk tegen al mijn principes in, maar gezien daar de 3d geprinte onderdelen bij staan, misschien wel de eerlijkste optie, maar dus niet de beste...
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3065

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Do Mei 30, 2019 9:49

Tja het gebruik van een enkel 3rd party dingetje als touw en verlichting vind ik nog acceptabel, en gebruik ik zelf ook.

Echter het eigenhandig permanent aanpassen van onderdelen om ergens beter op te lijken vind ik niet horen bij het AFOL zijn. Dan ben je gewoon modelbouwer, op zich ook prima. Maar de kunst van het onderdeel gebruik is er dan wel af en is het eigenlijk niet langer "knap" dat je "Lego" hebt gebruikt om iets na te bouwen.
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Do Mei 30, 2019 21:52

Ik heb gestemd, en toen pas ging ik goed nadenken over wat ik wel en niet door de beugel vind kunnen voor wat mijzelf betreft. Ik heb nog weinig touw hoeven te gebruiken, maar heb bij Blokbricks touw gekocht dat op LEGO-touw lijkt mocht ik het ooit nodig hebben. Ik versnijd rigid hose. Ik ga liever niets verchromen. Ik wil geen andere onderdelen gebruiken, behalve dan BBB-wielen, Sbrick, lagers voor de treinassen en 3D geprint spul van ik meen Zephyr1934. Ik ben tegen lijmen, maar heb toch overwogen om tiles aan rupsbandlinkjes te lijmen omdat ze niet bleven zitten.
Dat alles klinkt misschien tegenstrijdig, maar dat is hoe ik er nu over denk. Gezien mijn wisselvalligheid denk ik er volgende week waarschijnlijk weer anders over. Maar kloonmerken komen er niet in. :)
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

hannakatto

45

Do Mei 02, 2019 14:26

Amsterdam

door hannakatto » Vr Mei 31, 2019 9:28

Omdat we het hebben over snijden/verven/lijmen, hier een video waarin ook nog 'gezaagd', 'geboord' en 'geschaafd' wordt. Eigenlijk zou al het gereedschap ook nog van lego moeten zijn.
Gebruikers-avatar
User

MaartenBos

27

Di Mei 28, 2019 14:59

Eindhoven

door MaartenBos » Vr Mei 31, 2019 13:00

Haha oops

Heb gevote op 'roomser dan de Lego paus', gezien ik alleen originele onderdelen gebruik....
Maar een SBrick is helemaal niet van Lego zelf.... :fluiten:

Op die ene grote steen na hou ik het wel origineel. Was voor mij in ieder geval een geweldige ontdekking dat er ook Lego Technic verlichting is wat mooi samen werkt met PowerFunctions.
Wat MOC's en vooral work in progress: https://www.instagram.com/krankie1337/
Gebruikers-avatar
User

Servertijd

Rang

premium

premium
439

Vr Mrt 24, 2017 19:06

Eindhoven

door Servertijd » Vr Mei 31, 2019 20:20

Wat betreft lego onderdelen moet het eigenlijk wel allemaal lego zijn, al vermaak ik wel hoses op maat als dat nodig is. Lego custom minifigs mag van mij ook, als het maar kwaliteit is :)
Gebruikers-avatar
User

Pattiruhu

Rang

premium

premium
372

Zo Nov 16, 2014 0:42

Dronten

door Pattiruhu » Za Jun 01, 2019 7:53

Grappig dat men lijmen erger vindt dan custom touw, stickers en minifig accessoires. Als ik een MOC lijm, kan ik nog steeds zeggen dat de hele MOC van alleen LEGO is gemaakt. Dat kun je niet als je custom onderdelen gebruikt.
Begrijp me niet verkeerd; ik vind het allemaal prima. Ik lijm en gebruik custom stickers. Heb zelfs al eens een stalen frame gebruikt.
Volgende