Leun achterover, en kom lekker bij van de drukke werkweek/-dag in de Lego Lounge.
Lekker kletsen, minder serieus mag ook.

Vertel over jouw dark ages

Gebruikers-avatar
User

MinifigMan

87

Wo Mei 12, 2010 18:41

Diemen

Vertel over jouw dark ages

door MinifigMan » Ma Nov 05, 2018 13:43

Ik weet dat er een aantal mensen hier zijn die nooit dark ages gehad hebben, maar misschien leuk als de mensen die ze wel gehad hebben er hier iets over vertellen. Hoe begon het en hoe kwam je weer terug op het rechte pad. ;-)

Ik trap wel af:

Ik was rond mijn 12e/13e helemaal klaar met Lego. Ik vond het nog steeds een geweldig product, maar de sets werden steeds minder "mooi" en er gebeurde weinig nieuws. En natuurlijk uitgaan en aandacht voor/van de andere sekse.

Ik heb even gezocht en mijn laatste gekochte Legoset was 6810. Daarvoor kocht ik voornamelijk Technic, maar dit was een soort heimwee-aankoop naar de dagen van Classic Space denk ik.

Al toen ik 20 was begon het weer te jeuken. Ik nam wel eens een catalogus mee uit de speelgoedwinkel en keek verlekkerd naar sommige nieuwe sets. Maar ik woonde in Amsterdam in de allerkleinste studentenkamers en later mini-appartementjes. Toen rond ik een serieuze relatie kreeg en een wat groter huis kocht in 2006 (toen was ik alweer 30) heb ik direct de oude Lego van de zolder van mijn ouderlijk huis gehaald. Van mijn vriendin toen 6205 gekregen en al snel was het hek van de dam :wink:

Als eerste ben ik Marktplaats en Ebay afgestruind om alle sets te kopen die ik vroeger voor mijn verjaardag of Sinterklaas had gevraagd en niet had gekregen (er stonden altijd minimaal 3 grote sets op mijn verlanglijstje toen ik klein was :lol: ). Onder andere 375 en [url]928[/url].
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26075

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

Re: Vertel over jouw dark ages

door stuifzand » Wo Nov 07, 2018 21:04

Leuk topic!

Ik heb eigenlijk best lange dark ages gehad. Van m’n 13e tot m’n 25e ongeveer. In die tijd heb ik een keer een klein technic setje bij Kruidvat gekocht. Wonderlijk want ik deed daarvoor en daarna niks met technic.

Toen ik 27 was kocht ik een Lego trein, de Alpen express. Ik wilde eigenlijk een 7740, maar die bleek niet meer in de winkel verkrijgbaar. :lol:
Bij die trein moest natuurlijk een station en een stadje. Ik ging m’n oude Lego thuis ophalen en ik woonde maast een Blokker met speelgoedafdeling. Al met al een situatie om de boel flink laten ontsporen hahahha. Aldus geschiedde.
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
773

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Wo Nov 07, 2018 22:18

Rond mijn 10e kocht ik geen lego meer, maar speelde er nog wel mee. Op mijn twaalfde vond ik mezelf toch echt te oud voor lego en heb alles van mijn broer en mezelf verkocht. Nu heb ik daar natuurlijk spijt van, maar ja zo gaat dat nu eenmaal. Daarna begonnen mijn dark ages tot ongeveer mijn 25e.

Wat mij terugbracht naar lego is een beetje een gek verhaal. Ik moest na een kleine chirurgische ingreep aan mijn voet een week lang zo min mogelijk bewegen en mijn voet zo veel mogelijk omhoog houden. Daar zag ik erg tegen op. Om iets te doen te hebben die week dacht ik eraan om een schip te gaan bouwen voor boven op de boekenkast. Toen kwam ik de Queen Anne's Revenge van Pirates of the Caribbean tegen en dat vond ik wel een leuk iets om dan te bouwen. Ik weet nog goed dat ik erg verbaasd was over de kleuren die lego tegenwoordig heeft en alle nieuwe vormen die er zijn. Toen ik op internet ging kijken werd ik dan ook erg enthousiast over de prachtige MOCs.

Van het een komt het ander. Ik kocht heel de wave Pirates of the Caribbean sets en deze vond ik erg leuk om te bouwen. En toen kwam ik op marktplaats een advertentie tegen van iemand uit de buurt die 40kg oude lego sets uit mijn jeugd te koop had. Ik heb een bod gedaan en de volgende dag opgehaald. Tjonge, dat was me een berg lego. Dat was het begin van mijn lego avontuur die ik hopelijk nog heel lang mag doen.
Gebruikers-avatar
User

mtvgn

89

Wo Sep 11, 2013 13:47

Utrecht

door mtvgn » Do Nov 08, 2018 0:42

Toen we in het ouderlijk huis een pc kregen heb ik een eerste lijst gemaakt van wat ik heb. Dit bestand heeft nog steeds als 'laatst bewerkt datum' 8-10-1997 en heet simpelweg 'LEGO', nog zonder txt-extensie en de laatste set die daarin is opgeschreven is de 6487, die ook uit 1997 is. Alle lego sets in dat bestand bevinden zich, voor zover compleet, nog bij mijn ouders in dozen / kasten, die ga ik ooit nog ophalen als ik een keer in een groot huis ga wonen, zo is het idee :lol:

In oktober 1997 was ik net 20 en was ik aan mijn laatste semester van de MTS Werktuigbouwkunde bezig, ik wilde daarna op de HTS Informatica gaan studeren en zo geschiedde. Ik denk dat de interesse voor computers de interesse voor lego destijds verdrongen heeft.

In 2001 ging ik op mezelf wonen (in Groningen) en in 2002 / 2003 had ik voor het eerst een full time baan die best aardig betaalde waardoor ik geld overhield en destijds heb ik éénmaal de auto van m'n vader geleend, ben naar Perron 4 in Alkmaar gereden (had denk ik op internet gezien dat daar een lego-winkel was) en heb daar meteen voor honderden euro's ingeslagen, wat neerkwam op sets die horen bij 2 thema's: Model Team en treinen. De Model Team sets heb ik nog wel eens uitgestald gehad in een kast met een glazen deur.

Eind 2012 had ik een vriendin die wist van mijn (ondergesneeuwd geraakte) lego hobby en met haar haalde ik destijds enkele zaken bij de Gamma waar je polybags bij kreeg bij besteding van een bepaald bedrag en daarmee ging de bal weer aan het rollen want vanaf 2013 ging ik weer meer kopen en zijn er jaren voorbijgekomen (waaronder 2018) waarin meer dan 2000 euro naar de hobby is gegaan.

Tegenwoordig heb ik een bestand genaamd 'LEGO-part2.txt' waarin alles wat ik aanschaf wordt bijgehouden en daarnaast heb ik een 3e bestand LEGOopnr.txt, wel zo handig. Qua interesse is het tegenwoordig: city (inclusief treinen) en creator expert (auto's en kermis-sets met name, maar toch zeker ook de Horizon Express, vandaar mijn avatar).

Sets die ik vandaag de dag koop zet ik, meestal, in elkaar en vervolgens stop ik er verhuisdozen mee vol met het idee dat ze dan alvast zijn ingepakt voor de volgende verhuizing (die niet gepland staat), met nog steeds in het achterhoofd dat ik ooit een groot huis ga kopen later als ik groot ben 8-)
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2512

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Do Nov 08, 2018 1:17

Op middelbareschoolleeftijd had ik in ieder geval nog geen last van een Dark Age. Ik ben een beetje laat met dat soort fase-overgangen denk ik. Naast het huiswerk had ik nog prima tijd voor moccen. Als er toen al TFOLs hadden bestaan, dan was ik er een. Ik bouwde vooral voertuigen op Playmobil-schaal, ongeveer 1:20. Daar hoorde ook snotten en schuin bouwen bij.

Afbeelding
mercedes 1 side by koffiemoc, on Flickr

Het zakte pas een beetje in toen ik naar de universiteit ging, vervolgens militaire dienst en daarna uitzendbaantjes. De jaren '90. Mijn laatste aankoop was in 2000, set 8448, de supercar. Ik was 32, ruim twee jaar in de IT aan het werk, dus er was zowaar wat geld. Maarja, ook werk. En kroeg. En vrijwilligerswerk. :gaap:

En toen kreeg ik verkering. Ik zei al, ik ben een beetje laat met die dingen. Eind 2000 gingen we samenwonen, dus de Lego ging in een koffer en twee houten kisten. Dat paste toen nog allemaal. Dat is allemaal in de schuur gezet en er niet meer uitgekomen. :snurk: Pas eind 2006, toen is het meeverhuisd naar Zutphen.

Eind 2007 las ik een artikel op tweakers.net over LDD. Virtueel bouwen met oneindig veel blokjes. :what: Dat moest ik toch eens proberen. Het bleek nog een hoop gedoe, en dat renderen, nouja, heel mooi en bevredigend was het niet. Maar hoe ging dat toch weer met echte blokjes? Enfin, de koffer tevoorschijn getrokken en alle oude setjes gereconstrueerd. Want ook de bouwbeschrijvingen had ik niet weggedaan.

LDD triggerde wel wat, want ik had tot dan toe Lego niet gecombineerd met internet. Whoam! Er bleken lugs te bestaan, en blogs, en een marktplaats voor parts en tweedehands sets op ebay en wat al niet meer. :feest: Dus vanaf 2008 ging ik weer los. In dat jaar registreerde ik me bij Lowlug, en kocht ik wat Harry Potter sets bij een tweedehandswinkeltje in Zutphen. Even wat inhalen. Maar ook set 10183, de hobby train. Misschien om het missen van die hele lijn met de Santa Fe Super Chief een beetje te compenseren. Want ook in de Dark Age was ik wel eens een speelgoedwinkel binnengestapt. Om met verbazing te kijken naar Star Wars, Harry Potter, Mindstorms en die treinen dus. Maar niks durven kopen. :lurk:

Enfin, mevrouw Koffiemoc vond het in den beginne wel een beetje vreemd, maar och, ieder zijn hobby. Nu moct ze zelf, en zo kwam het allemaal toch weer op zijn pootjes terecht. :slygrin:
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.
Gebruikers-avatar
User

SollX

91

Ma Aug 20, 2018 20:39

Dronten

door SollX » Do Nov 08, 2018 15:06

mtvgn schreef:Eind 2012 had ik een vriendin die wist van mijn (ondergesneeuwd geraakte) lego hobby en met haar haalde ik destijds enkele zaken bij de Gamma waar je polybags bij kreeg bij besteding van een bepaald bedrag en daarmee ging de bal weer aan het rollen want vanaf 2013 ging ik weer meer kopen en zijn er jaren voorbijgekomen (waaronder 2018) waarin meer dan 2000 euro naar de hobby is gegaan.

Die zelfde polybags hebben mij ook uit mn dark ages gehaald. :duim: :D

Tot mijn 22 ben ik bezig geweest met lego. Toen begon het HBO en moest ik "volwassen" zijn natuurlijk. en bleef de lego in de bakken.
op mijn 27e in 2012 had ik toen ook net mijn eerste Fultime baan, Eigen huur huisje, en dus ging ik naar de gamma.
Daar hadden ze die polybags en die blokjes waren verslavend :P :duim:
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
550

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Do Nov 08, 2018 17:41

Voor mij begon het pas toen ik 11 was en de eerste Technic set 853 cadeau kreeg. Daarvoor was er weinig geld voor dure Lego dus ik had niet veel. Daarna met flink sparen nog wat kleinere Technic sets bij kunnen kopen. Met deze beperkte set stenen maakte ik al wel HOG bestuurbare auto's met vele pogingen om vering te maken met elastiekjes. Zoals velen daarna in de pubertijd andere interesses.

Daarna mijn zoon en dochter wel altijd met Sinterklaas en verjaardagen LEGO gegeven en ook wel ter inspiratie voor mijn zoon Technic MoCs gemaakt met mijn oude stenen set maar Technic kon hem niet echt bekoren. Kastelen en Harry Potter wel. Deze foto is 20 jaar geleden.

Afbeelding

4 jaar geleden zag ik de historische Formule 1 modellen van RoscoPC en dacht 'die ga ik bouwen' en zo dus uit een Dark Age periode van meer dan 30 jaar gekomen. Daarvoor was ik al aan het kijken of ik misschien alle grote Technic auto's uitgegeven na de 853 zou gaan verzamelen maar van dat plan ben ik afgestapt toen ik de F1 modellen zag. Daarna de Lego van de kinderen van zolder gehaald en begonnen mij te verdiepen in Bricklink en zo de groene F1 Lotus 43 uit mijn geboortejaar 1966 gebouwd. Toen ging het van kwaad tot erger en heb er nu dertien. Leuk detail is dat in die auto's waar mogelijk mijn oude Technic van 40 jaar geleden verwerkt zit. Vervolgens de modulars ontdekt en die ook allemaal verzameld en tegelijkertijd een modulair squashcentrum gemaakt waarmee ik samen met de F1 modellen 2 jaar geleden op LW stond. Op LW 2016 zag ik de GBCs en vond dat zeer interessant dus daar ook een aantal van gebouwd.

Je kan stellen dat ik na 30 jaar de 'jeugdfrustratie' van te weinig Lego hebben de laatste jaren flink aan het wegwerken ben en dat gaat heel goed, intussen bijna 200.000 stenen verzameld in welk vorm dan ook :)
Gebruikers-avatar
User

Pattiruhu

Rang

premium

premium
366

Zo Nov 16, 2014 0:42

Dronten

door Pattiruhu » Vr Nov 09, 2018 8:07

Tot mijn twaalfde speelde ik veel met LEGO. Ik vroeg voor mijn verjaardag vaak van die doosjes met losse witte blokjes, want ik wilde ooit het Witte Huis maken. Dat is er nooit van gekomen (te weinig LEGO), maar ik bouwde in de laatste jaren wel vaak dieren. Toen ik naar de middelbare school ging, ben ik acuut gestopt met LEGO.

25 jaar later (4,5 jaar geleden) ging ik met mijn vriendin naar een expositie van Nathan Sawaya in de Amsterdam Expo. We zagen allerlei toffe sculpturen, maar ook mozaïeken. Ik was meteen verbaasd over het feit dat er tegenwoordig zoveel kleuren bestaan. Ik zei tegen mijn vriendin: "Het zou toch tof zijn als wij ook een mozaïek van LEGO zouden maken. Dat moet toch te doen zijn."
Na een lange zoektocht op internet op een gegeven moment Bricklink gevonden en allerlei mozaïeksoftware die allemaal crap waren. Toen toch maar een hoop steentjes besteld en samen een mozaïek gemaakt. Omdat we te klein woonden om een hondje te nemen, maar er wel graag een wilden, was het volgende project een hondje op ware grootte voor in de huiskamer. Daarna nog één, en nog één, en nog één..
Een jaar geleden heb ik besloten me voorlopig vooral te richten op het maken van gebouwen.

Inmiddels hebben we een nieuw huis gekocht (gisteren de sleutel gekregen) en wonen we wat ruimer. Binnenkort hebben we een heuse bouwhoek en een aparte opslagruimte voor losse blokjes. En misschien kunnen we dan nu ook een keer echte hondje nemen ;-)
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2028

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Vr Nov 09, 2018 17:20

Na de eeuwwisseling verdween mijn interesse een beetje. Misschien de leeftijd, maar eigenlijk denk ik dat het aanbod van LEGO daar meer mee te maken had. Miniland (wat we nu Classic Town noemen) was verdwenen , in plaats daarvan kwam City (Town jr) grote blokken die weinig bouwmogelijkheden hadden. Castle was ook niet meer wat het geweest was, en TECHNIC herkende ik niet eens meer als LEGO. De enige nieuwe set voor mij uit deze periode was het Legends-vliegveld en zelfs dat was een teleurstelling. Wedge plates hadden ineens lelijke gaten, en het ergste van alles was dat de grijze onderdelen in een andere kleur waren dan de rest van mijn collectie. Iets wat ik LEGO nog steeds kwalijk neem trouwens.
Ik ben nooit helemaal mijn interesse kwijtgeraakt. Zo heb ik eens een patrouilleboot van de marine gebouwd in die periode, een grote vrachtwagen waarvan ik zelfs de foto's nog naar Truckstar heb gestuurd, ik heb een brief geschreven naar LEGO met ideeën (geen idee of ik daar ooit antwoord op heb gehad of ik die brief al kwijt ben geraakt en nooit opgestuurd, maar het bevatte ideeën als militaire sets en sets die prijstechnisch waarschijnlijk nooit zullen komen). Wat ook een idee was, was om de toentertijd 4-wide brede vrachtwagens naar 6-wide te verbreden. Ik had één enkel geschikt raam, en dat werd in elke vrachtwagen gebruikt. Dat was eerst een verlengde versie van die uit 4559, maar evolueerde in dikke Amerikaanse bergingstrucks, waarbij ik het haakarmsysteem uit 6668 gebruikte als lepelinstallatie.
Mijn interesse kreeg ik definitief terug toen ik aan het zoeken was naar bouwinstructies voor een Ninja-setje van mijn broertje. Van de ene link naar de andere kwam ik erachter dat er een hele community van volwassen LEGO-fans is. Inmiddels een vaste baan heb ik een aantal sets uit m'n jeugdjaren weten te kopen. Nog steeds voornamelijk een verzamelaar. Zelf wou ik ook wat bouwen, maar meestal nam ik teveel hooi op mijn vork. Ook verdween soms de interesse, zo heb ik eens een kasteel of piratenschip zelf willen ontwerpen en nu totaal niet meer. Treinen hebben wel altijd mijn interesse gehad, ik was heel dicht bij het voltooien van een Sik, maar mijn enige échte bouwwerk tot nu toe was de Tyrrell zeswieler.
Ik heb weer wat motivatie gevonden om weer te bouwen, dus misschien dat ik daar komend jaar wat aan toe kan voegen.
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Obelix1971

142

Zo Dec 09, 2012 16:58

Rossum

door Obelix1971 » Vr Nov 09, 2018 22:42

Nadat ik in '84 de Technic Heftruck 8843 had gekregen vervaagde de interesse in Lego. Ging andere dingen doen (o.a. autofolders verzamelen)
Maar zo rond 2011 begon het toch weer te "knagen" om 's-avonds iets te knutselen te hebben, eerst weer eens een bouwdoos gekocht, maar dat was het niet (huis ruikt naar lijm en verf :( )
En toen in juni 2012 terwijl mijn vrouw met d'r neefje in een speelgoedwinkel aan het rondkijken was, zag ik de Technic autolaadkraan 8258 en zei tegen mijn vrouw: die wil ik hebben voor mijn verjaardag, want dat zijn dingen waarmee ik in mijn werk ook graag bezig ben, maar ik ben in mei jarig :wink: )

Een maand later zagen we een etalage vol met Lego en ik dacht: o ja, 's-avonds de computer opgestart en er ging een wereld voor mij open van wat er "tegenwoordig" allemaal te koop was. Maar ik zag ook dat de set 8258 uit productie ging, dus gauw gekocht, ondertussen had ik van alles op Marktplaats gezien waaronder de supercar 8860 (kreeg ik niet van mijn ouders, want te duur) dus nu maar gauw 2e hands gekocht.
Na nog een paar Technic sets was het het voor mij toch niet helemaal, pinnetjes drukken vond ik niet echt Lego bouwen, en de meeste sets werken niet helemaal feilloos.

En toen kwam de Mini en deed ik mijn vrouw een WV set kado (om zelf te bouwen :lol: ) en dacht: JA, dat is het :feest:

En nu een paar jaar verder:
- staat het huishouden in het teken van Lego,
- worden "alle winkelstraten" afgespeurd naar Lego,
- houdt wat forums in de gaten,
- kijk waar ik het "goedkoopst" Lego onderdelen kan bestellen.
etc, etc

en er komt aankomende week iemand kijken die interesse heeft om mijn folder verzameling over te nemen en dan heb ik weer wat plek voor Lego.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5431

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Za Nov 10, 2018 10:23

Ik weet dat ik als kind met lego speelde (o.a. een treintje op blauwe rails en een voorloper van technic met die grote tandwielen). Ik speelde veel met/bij de buurjongen die veel lego had (o.a. zo'n boot die echt kon drijven). Wat ik bouwde weet ik niet meer. Ik denk dat de lego in de vergeethoek kwam toen ik de 'bouwpakketten' ontdekte. Het in elkaar zetten en verven van die plastic modellen vond ik leuk om te doen. Dit heb ik jaren gedaan, begon natuurlijk met de oorlogs dingen (vliegtuigjes, tank) maar uiteindelijk vooral oldtimer auto's. Uiteindelijk daar ook mee gestopt.

Toen kwam ik tijdens zoektocht voor kadootje een legosetje Afbeelding tegen en die vond ik leuk (maar te duur voor kadootje). Die heb ik toen voor mezelf gekocht.
Dat setje vond ik zo leuk dat ik meer wilde hebben, dus op zoek naar meer castle sets van die serie. Die waren er niet meer zoveel, bleek dat er ieder jaar weer nieuwe/andere sets uitgebracht werden :what: :look:

Toen op internet gezocht, bleek er op ebay.com vanalles aangeboden te worden, daar dus veel gekocht. Kwam er ook achter dat er meer niet-kinderen waren die met lego bezig waren, voelde me direkt niet zo apart meer. De lego community die ik eerst ontdekte was lugnet. Daarna kwam de bouwsteen en lowlug (ruim 15 jaar geleden!). Al snel bleek dat ik me bij lowlug het meeste thuis voelde.

Al die jaren lego set blijven kopen. In eerste instantie alleen castle sets. Maar op lugnet was er de uitspraak zoiets als 'all parts are space parts' en dat gold natuurlijk ook voor castle. Dus toen ook pirates en andere thema's gekocht. Maar ook grotere partijen en verzamelingen gekocht (vooral op ebay). Uiteindelijk ook bricklink ontdekt voor de losse onderdelen.

Nu ben ik zover dat ik soms denk dat ik teveel lego heb, het hele huis staat er vol mee. Bricklink winkeltje gemaakt om vooral de losse onderdelen uit die grote partijen te verkopen. En ben nu in de luxe positie dat ik veel onderdelen heb om mee te bouwen. En dat een MOC ook een tijd in elkaar kan blijven zitten terwijl ik iets anders bouw. Hoewel, ik doe toch steeds weer bricklink bestellingen :raiseone:
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg