Over Ebay, over Bricklink, over Marktplaats enz. Géén advertenties.
Gebruikers-avatar
User

merman

2261

Za Jul 01, 2006 14:17

Amsterdam

3 dec: verbod geoblocking, einde aan verschillende prijzen?

door merman » Di Sep 11, 2018 1:34

Deze wetgeving gaat in op 3-12-2018 en zou wel eens het einde kunnen betekenen van de verschillende prijzen in euro’s op de Legosite. Misschien goed om voor de ambassadeurs om dit eens na te vragen?

Tekst: Site KVK

Geoblocking

Misschien pas je dit zelf toe? Of is deze kreet jou juist volledig onbekend. Geoblocking zorgt ervoor dat online activiteiten gebonden zijn aan een bepaald gebied. Je maakt de online informatie bijvoorbeeld alleen beschikbaar voor Nederlandse klanten. Hierdoor krijgen buitenlandse klanten geen toegang tot jouw site. Zij worden op basis van het IP-adres ‘geblokt’.

Voortaan moeten Europese webwinkels alle klanten toegang geven tot de volledige website en diensten. Ongeacht het land van waaruit zij de website bezoeken. Dit geldt ook wanneer je jouw activiteiten niet op het land richt waar de klant gevestigd is. De Europese Commissie is van mening dat webwinkeliers geen consumenten uit andere EU-landen mogen weren. Ook moet je dezelfde prijzen, verzend- en betalingsvoorwaarden hanteren. Jouw prijzen mag je bijvoorbeeld niet automatisch aanpassen op de locatie of het IP-adres van de klant. Met andere woorden; zij hebben dezelfde rechten als jouw lokale klanten. Je mag jouw klanten daarnaast niet langer naar een speciale land specifieke website doorsturen. Dit mag alleen nog met uitdrukkelijke toestemming van de klant.

Als webwinkelier bepaal je natuurlijk zelf aan wie je wel of niet levert. Je hoeft niet te leveren aan klanten in landen waar je geen activiteiten verricht. Je moet die klanten echter wel bedienen wanneer zij bijvoorbeeld bereid zijn de goederen/diensten af te halen in een gebied waar je wel actief bent. Denk er wel aan jouw leveringsgebied duidelijk op jouw website te vermelden.

Dat staat in de nieuwe wetgeving die de Europese Unie in februari 2018 heeft aangenomen. Vanuit deze wetgeving is geoblocking niet langer toegestaan. De verordening gaat op 3 december 2018 in.
I roared. And I rampaged...
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
2888

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

Re: 3 dec: verbod geoblocking, einde aan verschillende prijz

door Large » Di Sep 11, 2018 7:26

Realiseer je dat Lego is opgesplitst in verschillende bv's in verschillende regio's of landen. Dat betekent dat elke regio dus kan weigeren te leveren in een andere.

Wellicht dat Lego de prijzen gelijk trekt, maar ik zie nog wel ruimte dit "creatief" op te lossen. Inmiddels heeft elke regio ook wel een Legostore waar ze klanten uit een andere regio naar kunnen verwijzen...
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
254

Zo Nov 22, 2015 10:59

door Peet » Di Sep 11, 2018 7:49

Dan zouden ze dus wel elk land een eigen website moeten geven en niet alles onder .com plakken.

Ik vrees alleen dat het net zo iets gaat worden als dat discrimineren van webwinkels.. Het mag eigenlijk niet maar zolang niemand er een hoop energie en vermoedelijk veel geld in steekt, om ze aan te klagen, veranderd er niks.
En zelf dan duiken ze waarschijnlijk het grijze gebied in en vinden ze, zoals Large al zegt, wel een creatieve oplossing.

Er gaat te veel geld in om, om het zonder slag of stoot te laten varen..
Nulla tenaci invia est via (Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar)
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
1710

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Di Sep 11, 2018 9:16

Ik hou de adem niet in, hier komen ze zoals hierboven gezegd vast wel slim onderuit. Is het overigens niet mogelijk om via een anonieme browser (of hoe dat ook heet) te faken dat je in Duitsland woont en naar NL wil verzenden? :fluiten:
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
no avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2012

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Di Sep 11, 2018 9:43

Volgens mij was in Duitsland bestellen alleen mogelijk als je afleveradres ook in Duitsland is. :what:
Gebruikers-avatar
User

merman

2261

Za Jul 01, 2006 14:17

Amsterdam

door merman » Di Sep 11, 2018 12:14

Ik mag toch hooen dat ze bij de Europese Commissie ook zo slim zijn. Ze mogen niet een schijnconstructie opwerpen en verschillende BV’tjes oprichten
I roared. And I rampaged...
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5590

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Di Sep 11, 2018 12:19

Die hebben ze al, dus er speciaal voor oprichten hoeven ze niet.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
25703

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Di Sep 11, 2018 14:39

Ik zie dit voor Nederland vooral als een nadeel. Dus dat de Duitse prijzen omhoog gaan.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
3058

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Di Sep 11, 2018 15:03

Dan is het ook een nadeel voor Duitsland. :lol:
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
2888

Die Haghe

door Large » Di Sep 11, 2018 15:49

Ik denk dat deze wetgeving vooral bedoeld is om te voorkomen dat bedrijven die maar in 1 land gevestigd zijn doelbewust klanten buiten dat land een hogere prijs laten betalen, door middel van het blokkeren van internettoegang tot de webwinkel in het eigen land. Los van de eventuele verzendkosten.

Zo'n bedrijf zal dan of iedereen dezelfde prijs moeten laten betalen of ook een bv in dat andere land oprichten om daar andere prijzen voor zijn producten te kunnen vragen.

Eigenlijk alsof Nederlanders in Duitsland geen boodschappen mogen doen bij Aldi maar altijd doorverwezen worden naar een naastgelegen Aldi die Nederlandse prijzen hanteert.

Lego heeft dus vestigingen in alle landen/regios. En kan tegen iemand uit Nederland zeggen dat ze niet online in Duitsland kunnen bestellen maar altijd welkom zijn in een van de Duitse Lego Stores.
-Kapitein Haddock

Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
25703

Meijel

door stuifzand » Di Sep 11, 2018 16:10

sanderkoenen schreef:Dan is het ook een nadeel voor Duitsland. :lol:

Ja
Ik hoorde iemand over dat we in Nederland dan misschien Duitse prijzen krijgen maar daar geloof ik niks van.
Ook beroerd voor webshops (en hun klanten) die in Duitsland inkopen in dat geval.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10514

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Di Sep 11, 2018 16:15

Maar zou TLC de prijzen op de (veel grotere) Duitse markt echt aanpassen aan de Nederlandse prijzen?
Ligt het niet veel méér voor de hand om de Duitse prijzen toe te gaan passen op de zoveel kleinere Nederlandse markt?

Overigens vraag ik me af of de gevolgen werkelijk zo groot zullen zijn. Hoe groot zou de schade voor TLC zijn als een deel van de Nederlandse consumenten voortaan bij de Duitse S@H gaat bestellen? Ten opzichte van de totale omzet?
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
254

Zo Nov 22, 2015 10:59

door Peet » Di Sep 11, 2018 16:49

Het is niet Nederland en Duitsland...Maar de EU
Als ze voor een gemiddelde prijs gaan dan kan het nog leuk worden.... :(

60198 - Vrachttrein

Nederland, België, Duitsland, Italië - 189,99
Frankrijk - 199,99
Spanje - 214,99
Griekenland - 229,99
Denemarken ~227,77
Zweden ~199,78
Noorwegen ~217
Nulla tenaci invia est via (Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar)
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
2888

Die Haghe

door Large » Di Sep 11, 2018 16:50

Totale plaatjes doen niet zo veel als een bedrijf gebonden is aan bepaalde regio's waar het bv's heeft. Elke bv zal afzonderlijk winstgevend moeten zijn. In de regio Benelux gaat het om 30 miljoen consumenten, tegen 80 miljoen in Duitsland. Niet alleen is de Duitse markt dus meer dan 2 keer zo groot ze ook maar 1 land. Ik kan me ook voorstellen dat het administratief wel wat meer kost om een regio van 3 landen in stand te houden.

We zullen toch echt moeten accepteren dat er verklaarbare verschillen zijn tussen de Nederlandse en Duitse markt die oorzaak kunnen zijn van een verschillende adviesprijs.

Die wet, denk ik, gaat daar niets aan veranderen. Zou interessant zijn als dat wel gebeurt.

Verdiep je een is het prijsbeleid van Ikea, dan van ja haast van je stöel :wink:
-Kapitein Haddock

Gebruikers-avatar
User

Quarktaart

Rang

premium

premium
1135

Vr Jun 10, 2011 11:25

Vleuten

door Quarktaart » Di Sep 11, 2018 17:47

Peet schreef:Het is niet Nederland en Duitsland...Maar de EU
....
Noorwegen ~217

Mijn kennis kan achterhaald zijn, maar volgens mij is Noorwegen geen lid van de EU.
Stenen maken de minifig
Brickshelf
Flickr
no avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2012

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Di Sep 11, 2018 17:55

Nee maar wel van de Europese economische zone. "De wel betalen maar niet meebeslissen en wel veel van de regels overnemen" versie. :look:
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
25703

Meijel

door stuifzand » Di Sep 11, 2018 18:32

WvdP schreef:Maar zou TLC de prijzen op de (veel grotere) Duitse markt echt aanpassen aan de Nederlandse prijzen?
Ligt het niet veel méér voor de hand om de Duitse prijzen toe te gaan passen op de zoveel kleinere Nederlandse markt?

Overigens vraag ik me af of de gevolgen werkelijk zo groot zullen zijn. Hoe groot zou de schade voor TLC zijn als een deel van de Nederlandse consumenten voortaan bij de Duitse S@H gaat bestellen? Ten opzichte van de totale omzet?

Nou, als ze het gelijk moeten trekken verwacht ik niet dat ze het hier goedkoper gaan maken.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10514

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Di Sep 11, 2018 18:40

Maar een flinke prijsstijging in Duitsland lijkt me evenmin voor de hand liggen...
Ik gok erop dat de prijsverschillen voorlopig zullen blijven zoals ze zijn, want zoals ik het nu herlees mag de Duitse S@H wel zeggen dat ze alleen in Duitsland leveren en is er voor TLC dus niet zoveel aan de hand...
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)