Vragen die over Lego gaan maar niet in een thema passen
Gebruikers-avatar
User

Barthezz Brick

Rang

premium

premium
137

Wo Jun 13, 2018 9:44

Tilburg

LED verlichting How to + aantal vragen

door Barthezz Brick » Do Sep 06, 2018 21:10

Hi,

Ik ben bezig met mijn Venetie moc en ik wil daar op verschillende plekken wat verlichting aanbrengen. Nu heb ik nog nooit wat met LED/electra gedaan (al wel het een en ander over gelezen), maar ik kom verschillende opties tegen: kant en klaar, met of zonder usb, zelf maken etc. etc. Wat mij alleen opvalt is dat al die LEDs zo fel zijn en ik ben juist opzoek naar wat zwakkere gele/warm witte LEDs

Uiteindelijk wil ik een aantal lantaarnpalen (en 1 gebouw) voorzien van verlichting. Er was nog geen stroom in de jaren 1480/1500, dus ik wil de leds aanbrengen onder kaarsen. Het zou gaan om deze parts:
Kaars
Vlam

De moc is 160x110cm en verspreid over de moc dient dus verlichting te komen.

Concrete vragen:
- Wat ik wil is dat überhaupt mogelijk?
- Kun je dit soort leds eigenlijk dimmen?
- Iemand die mij evt. kan en wil helpen (omgeving waalwijk) met het live demonstreren en aanbrengen van de LEDs? Ik wil er best voor betalen.
- Of evt. iemand die kan aangeven waar je online de juiste spullen kunt aanschaffen + toehoren (als je het zelf wilt maken/bekabelen en wat is de beste optie: accu, usb, netstroom..)

Alvast bedankt.

Gr Barthezz Brick
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
473

Vr Aug 22, 2014 16:28

Re: LED verlichting How to + aantal vragen

door Berthil » Do Sep 06, 2018 22:47

Ik heb een aantal Modulars van LEDs voorzien:
viewtopic.php?f=93&t=15161

Als je dat topic doorleest zijn een aantal vragen al beantwoord.

Ik ben gewoon naar de lokale elektronicazaak gegaan en de warm wit 3mm LEDs bekeken en die waren goed. Die kan je ook helpen aan een goede soldeerbout, derde arm/handje em krimpkousjes.
Ik heb alle LEDs parallel geschakeld op een 9V treinvoeding met 100 Ohm weerstand en die zijn dimbaar.
Ik gebruik 0,04mm draad van Conrad maar je zou ook gecoate spoeldraad kunnen gebruiken, die is nog dunner maar ook gevoeliger voor breuk of beschadigingen.
Hoe je de LEDs onder de kaars of vlam wilt hebben en hoe dat dan uitziet moet je gewoon uitproberen of het naar je zin is.
Gebruikers-avatar
User

Barthezz Brick

Rang

premium

premium
137

Wo Jun 13, 2018 9:44

Tilburg

Re: LED verlichting How to + aantal vragen

door Barthezz Brick » Vr Sep 07, 2018 12:23

Berthil schreef:Ik heb een aantal Modulars van LEDs voorzien:
viewtopic.php?f=93&t=15161

Als je dat topic doorleest zijn een aantal vragen al beantwoord.

Ik ben gewoon naar de lokale elektronicazaak gegaan en de warm wit 3mm LEDs bekeken en die waren goed. Die kan je ook helpen aan een goede soldeerbout, derde arm/handje em krimpkousjes.
Ik heb alle LEDs parallel geschakeld op een 9V treinvoeding met 100 Ohm weerstand en die zijn dimbaar.
Ik gebruik 0,04mm draad van Conrad maar je zou ook gecoate spoeldraad kunnen gebruiken, die is nog dunner maar ook gevoeliger voor breuk of beschadigingen.
Hoe je de LEDs onder de kaars of vlam wilt hebben en hoe dat dan uitziet moet je gewoon uitproberen of het naar je zin is.

Thx, Dan gaan we die maar eens doorlezen en opzoek naar een winkel.

Gr Bart