Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2003

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

6395 Victory Lap Raceway (1988)

door Rijkjavik » Za Aug 11, 2018 11:47

Afbeelding

Jaar van uitgave: 1988 (Noord-Amerika), 1989 (Europa)
Aantal onderdelen: 528
Aantal minifiguren: 13
Oorspronkelijke prijs: FL. 154,50

In 1988 werden een paar forse nieuwe Town-sets uitgegeven. De parkeergarage 6394, en het racecircuit 6395. Beide tussen de 500 en 600 onderdelen (in ieder geval verschillen de aantallen op de diverse sites voor wat betreft 6395), beide op twee baseplates van 32 x 32 noppen, en beide dezelfde adviesprijs. Al moesten we in Europa nog een jaar wachten op het circuit, dat in de Nederlandse catalogus als "<<Klaar voor de start>>, Grand Prix pit-stop met racers, enz. enz." vermeld stond. Ik was toen net een paar maanden oud, kan me deze niet uit mijn oude catalogi herinneren, en deze set is dan ook geen jeugdsentiment. Wel kan ik me voorstellen hoe graag ik deze set zou willen hebben als ik van het bestaan wist. Toen ik ervan leerde als AFOL kwam hij bovenaan mijn verlanglijstje te staan.
Opmerkelijk is dat set 6381, die al in 1987 op de markt kwam, in 1991 nog leverbaar was, terwijl deze set toen al uit de catalogus verdwenen was.

De doos.
De doos meet 48x29x7 cm (lxbxh). Net als alle grotere sets uit de jaren '80 en '90 is er een klep, met daaronder een paar plastic vensters. Hier krijg je een indruk van de onderdelen in de set (vooral wit en rood), allen in een blauwe binnendoos, met in een plastic tray enkele minifiguren en bijzondere onderdelen uitgestald.

De voorzijde bevat dezelfde afbeelding als hierboven. Misschien interessanter is de achterkant:
Afbeelding
Alternatieve modellen op de achterkant hoorde er ook helemaal bij. Maar waar je bij sommige sets nauwelijks écht iets anders als idee meekreeg (een brandweerkazerne met als alternatieve modellen een paar andere brandweerkazernes bijvoorbeeld), zie je hier een paar totaal andere ideeën. Eentje lijkt op een vliegveld met een verkeerstoren en een paar vliegtuigen, al dan niet op afstand bestuurbaar. De ander is een booreiland, en dat vind ik echt een geweldig en uniek idee. Met de hetze en smaad tegen Shell tegenwoordig zou zoiets echt niet meer goedgekeurd worden denk ik. Daar heb ik mijn mening over, maar die discussie kan beter ergens anders gevoerd worden. In ieder geval was dat toentertijd nog geen probleem, en ik kan me voorstellen dat menig kind de alternatieve modellen met alle plezier heeft gebouwd.

De bouw.
Ook geheel in de trend des tijds was dat niet alles werd voorgekauwd, met genummerde zakjes en een disclaimer om ze niet bij elkaar te gooien en dat soort onzin. Er werd zo efficiënt mogelijk gebruik gemaakt van het papier, en dit resulteert in een handleiding van 16 pagina's op A4-formaat. Ter indicatie de eerste twee pagina's waar gebouwd wordt:
Afbeelding
Afbeelding
Veel meer past er ook niet op. En dan zie je ook gelijk de minifiguren in de set. Dertien(!) stuks in totaal. Allemaal de klassieke :) , geen van allen een print op de rug. Maar dat deert niet.
Nu is de rolverdeling niet zo duidelijk vastgelegd als in latere sets, maar dat is alleen maar beter, want dan kan ik dat zelf doen. Dit is hoe ik ze gebruik van links naar rechts:
-de vier coureurs;
-twee monteurs voor in de pit, maar ook om de bestelbus te rijden;
-een toeschouwer;
-een baancommissaris;
-de cameraman;
-nog een toeschouwer;
-de arts (ik noem de mijne Sid;
-de wedstrijdleider;
-de laatste toeschouwer.
En dan kan de bouw beginnen. Als eerste een bestelbus. Deze is voorzien van een lier en opbergvakken met een brandblusser en reservebanden. Zwaailampen voorop, een spoiler en een paar antennes maken het af. Die spoiler en antennes had van mij niet gehoeven, maar ik denk dat de ontwerper het een sportieve look wou geven. Misschien ook daarom dat de achteras iets lager staat, waardoor de bus een beetje voorover staat. De deuren zijn bedrukt met het logo van Shell. Over bedrukken gesproken: deze set heeft geen enkele sticker, alle logo's, schermen, cijfers et cetera, alles is bedrukt.
De aanhanger is één enkel onderdeel, en dit bracht toch weer een beetje jeugdherinneringen boven. Mijn grootouders hadden wat LEGO, en zo'n aanhanger zat daar ook bij. Jammer is dat de oprijplaat van de aanhanger over de grond schaaft zodra je over een spoorwegovergang wilt. Ook zul je de racewagen wat moeten helpen bij het erop lieren. Toch vind ik dit een veel mooiere oplossing dan dat rare takelwagentje dat bij 6337 zat.
Daarna komen de racewagens. Overduidelijk van links naar rechts een McLaren, Williams, Ferrari en Lotus. :lol:
Ik ben niet zo'n fan van de racewagens. Om de één of andere reden zien ze er nogal vreemd uit. Geef mij 6509 maar, dat vind ik een veel mooier ontwerp.
Nog een paar karren voor de reservebanden, en dan kan het grote werk beginnen.

Het circuit zelf bestaat uit twee keer de baseplate die eerder in 6381 verscheen. De pitstraat direct aan het circuit zelf, zonder afscheiding, verbaasde me. Dit was echter vroeger de gewoonste zaak van de wereld, toen veiligheid in de racerij in de kinderschoenen stond. De coureurs lachen dit gevaar weg, maar bij een crash staat Sid klaar om ze met zijn brancard weg te brengen.
Grote witte hoekpanelen, die hiervoor alleen in Space/Ruimtevaart voor kwamen, worden toegevoegd, en er wordt met een trap begonnen. Uiteindelijk ontstaat boven de pitstraat (of eigenlijk twee kleine pitstraten) een groot balkon. Hier komt de post van de wedstrijdleiding, die voorzien is van een telefoon en een computerscherm. Ook aan de buitenkant zijn computerschermen te zien, misschien zijn hierop rondetijden te zien. Het balkon wordt voorzien van een soort van tribune of windscherm (misschien het podium?) en een ballustrade, met uiteraard de naam en het logo van sponsor Shell op een paar plaatsen. Ook wordt er een brug geplaatst over de baan, met ook hier Shell. Hier en daar zijn nog wat kleine 'minibuilds', zoals een paar gereedschapsrekken en de camera:
Afbeelding

En dan is het klaar. Het viel me op dat de onderdelen lichter klemmen dan verwacht. Niet dat de klemkracht tekortschiet, maar ik heb laatst nog een paar andere sets van eind jaren '80 gebouwd, en die onderdelen zijn wel érg moeilijk van elkaar af te halen. De onderdelen in deze set zijn een mooi compromis. Wel ben ik bang dat het wit gaat vergelen, toch één van de (ik denk weinige) kwaliteitsproblemen waar LEGO mee te kampen had toentertijd.

Het geheel.
Het circuit zelf bestaat uit twee kleine pitstraten, en boven de pitstraten staan de nummers van elke auto, met een stoplicht om aan te geven wanneer de auto weer mag rijden. De pitstraten zijn overigens veel te klein om praktisch twee auto's tegelijk in kwijt te kunnen, het wordt al lastig met één. Zeker ook met de karren met reservebanden. Die kunnen misschien nog het beste tussen de twee pitstraten geparkeerd worden. Elke pitstraat heeft een gereedschapsrek met een brandblusser, sleutel, hamer en portofoon. Het kleine gereedschap liet nog zeven jaar op zich wachten, maar dit werkt prima. Ook zit er bij elke straat een krik en een groot vat in de kleuren van Shell, om de wagens mee af te tanken.
Daar tegenover zit een vangrail met daarachter de camera op een 'rail'. Het idee is dat je die heen en weer kan schuiven, maar ik denk dat mijn onderdelen nog niet versleten genoeg zijn om dat goed te laten werken.
Boven de brug zit een groot bord met lichten, klokken en pijlen. Die klokken zijn vast en zeker voor de rondetijden. Eén van de pijlen kan voor de andere draaien, zodat ze niet meer rechtdoor wijzen maar naar rechts, misschien om iemand naar de pit te sturen? Boven het bord zit een kleine draaischijf dat de nummers 1, 2, 3 óf 4 kan tonen. Alles wordt verfraaid met de nodige vlaggen.
Ik verbaasde me over de stevigheid. Als je niet al te lomp doet, kan je het geheel oppakken zonder dat alles uiteenvalt.
Erg compleet, met de nodige accesoires: portofoons, gereedschap, brandblussers, reservebanden, een finishvlag en zelfs een brancard. Zelf had ik het leuk gevonden als er bijvoorbeeld ook een gele of rode vlag bij had gezeten.
Er zitten maar liefst vier racewagens bij. De meeste circuitsets hadden er twee, al hadden die dan wel meer auto's met andere startnummers die je erbij kon voegen. In 1988 was 6503 verschenen, die in dezelfde stijl gebouwd was. Het had echter hetzelfde startnummer als één van de auto's in gebruik, en zelfs het kleurenschema was nagenoeg identiek. In 1992 verscheen 1750, met de rode 5. Ideaal dus als uitbreiding, en niemand minder dan Nigel Mansell achter het stuur! Ik herinner me een topic hier op het forum over beroemdheden die als minifiguur waren verschenen, maar de eerste is mogelijk Mansell geweest. Je kan goed zien hoeveel moeite LEGO wel niet heeft gedaan om hem zo echt mogelijk te laten lijken. :duim:
Wel had hij een geblindeerd vizier. Erger vind ik dat déze set stickers heeft. Toen waren de stickers over het algemeen wel van goeie kwaliteit, maar ééntje moet op het ruwe oppervlak van de slope worden geplakt. En die laten bijna altijd te vroeg los.

Conclusie.
Ik had erg veel plezier in het bouwen van de set. De voertuigen hadden denk ik wat beter gekund, maar in zijn geheel denk ik dat dit toch wel één van de beste dozen in het 'race'-subthema van Classic Town is.
De set was voor die tijd denk ik aan de dure kant (niet per sé dat de prijsstelling verkeerd was, maar ruim 150 gulden was een fors bedrag), en ik kan me zo voorstellen dat de 6394 beter werd verkocht en net wat meer speelmogelijkheden bevatte. Nu is het er alleen maar duurder op geworden, de goedkoopste nieuwe op Bricklink in Europa staat voor €300,- te koop. Wil je echter de parkeergarage, dan moet je nu gemiddeld toch een heel stuk dieper in de buidel tasten.
Al met al denk ik dat dit een erg goede set is, en zeker liefhebbers van Classic Town (ik wou dat alleen de vrachtwagens in grootte waren toegenomen) zou ik aanraden deze zeker niet te laten liggen mocht je een niet al te duur exemplaar treffen. Ik heb hem MISB gekocht, hoeveel hij me gekost heeft weet ik niet precies meer. Minder dan €300,- maar voor minder dan dat kun je een prima gebruikt exemplaar vinden, mogelijk zelfs goedkoper dan wat die ruim 150 gulden met inflatie nu waard zou zijn geweest.

:bigsmile:
It's multifunctionomical.

Flickr
no avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2044

Vr Jan 31, 2014 15:39

Re: 6395 Victory Lap Raceway (1988)

door Aangord » Za Aug 11, 2018 13:51

Jeugd sentiment, was mijn eerste grote set toen ik 5 jaar oud was. Door mijn tante meegenomen uit Amerika na haar vakantie daar, tien nog echt tax free.

Veel mee gespeeld, prachtige klassieke set.
Goed voor hoe Lego toen was.
Mijn camera gleed toen wel prima. De hele middag van mijn verjaardag gebouwd en gespeeld. :P
no avatar
User

Cellofoon

Rang

Nieuw

Nieuw
9

Do Aug 09, 2018 7:42

Bilthoven

Re: 6395 Victory Lap Raceway (1988)

door Cellofoon » Zo Aug 12, 2018 9:55

Was een leuke set. Weet nu ook weer waar al die witte pilaar stukken vandaan komen. ;)