Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Di Feb 08, 2005 15:36

Delft

42070 6x6 All Terrain Tow Truck (2017)

door Alexander » Di Jul 31, 2018 20:04

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2017 flagship set
1862 Parts
Prijs: ~€170-250

Heb deze set cadeau gekregen van m'n vriendin, en het is voor het eerst in jaren dat ik weer wat met Lego gedaan heb. Mijn eerste indruk, supercool dat de trucktrial het tot een set heeft weten te schoppen, een 6x6 truck die een beetje lijkt op de Ural 375D, met flink grote tractorbanden voor extra grip, en een volledig bestuurbare kraan achterop, en behalve een coole set, ook een uitstekend parts-pack voor een trial truck. De set bevat een hoop onderdelen die ik zelf nog niet eerder gezien heb, verschillende axle-pins en dergelijke die blijkbaar in de laatste jaren geïntroduceerd zijn. Het was voor mij ook weer wennen aan de nieuwe stijl bouwinstructies, (lichtgrijs/donkergrijs/zwart).

Ik heb ook heeeel lang gezocht voor de Tan Technic, Axle Pin without Friction, de enige in de hele set, zat in het zakje met Tan 3L Pin without friction en half in een ander onderdeeltje met de as-kant waardoor ik hem niet herkende. Voor de rest, de Light Grey Axle and Pin Connector Angled - 2 (de rechte) zaten ook in een zak met grote onderdelen waar ik ze niet verwachtte (na eerst alle zakjes met kleine onderdelen doorgespit te hebben). Voor de rest waren de zakken vrij aardig ingedeeld, waren een paar onderdelen die in meerdere zakken terug te vinden waren, maar vooral, geen verschillende lengtes beams en assen in dezelfde kleur in dezelfde zak, wanneer je eenmaal begonnen bent, dan is dat best prettig werken.

Er zijn uiteraard (zoals met bijna elke set) nog prima mogelijkheden voor verbetering.
Een ding wat me niet aanstaat is hoe weinig vertraging er zit tussen de XL motor en de wielen, slechts 4.2:1 (20:28 bij de differentiëlen in de assen, 8:24 in de portaalassen. De truck in standaardvorm heeft niet echt genoeg koppel om over obstakels te rollen. Wanneer de truck in z'n vrij staat is deze wel makkelijk te rollen, wat misschien beter is voor de speelbaarheid. Een stuurknop zou ook wel een goede modificatie zijn voor gebruik zonder batterijen.

De ophanging aan de achterkant heeft 2 pendelassen, maar wanneer de truck echt op ruw terrein gebruikt zou worden hangen er dus bijna altijd minimaal 2 wielen in de lucht. Wellicht kan de achterste as aangepast worden met een extra vrijheidsgraad en een paar veren.

Het hijskraantje is niet heel stevig, de lier heeft een krachtbegrenzing, maar de kraanarm kan heeel ver doorbuigen voordat de koppeling doorslaat.

Het zwenkmechanisme van de kraan is de enige functie met een wormwiel, en daarmee de enige die niet met de hand terug te draaien is.

Het in en uitschuiven van de steunpoten maakt wat enge geluiden wanneer je tegen de eindlimieten aanloopt. :look:

Jammer dat de metalen haak waarschijnlijk nooit meer terugkomt, die had ook bij deze set niet misstaan. De haak die ze geconstrueerd hebben werkt verder wel mooi soepel, maar de Technic Beam 2x0.5 schuift wel erg makkelijk van de as af, wat de bruikbaarheid een beetje verpest. (kan misschien aan het specifieke asje liggen, toleranties..)

De vooras ziet er uit alsof er nog een paar onderdelen missen, goed beginpunt voor modificatie?

De haakse overbrenging voor de lier heeft wel een bushing maar geen half-bushing in de tekening staan, en laat dus een halve stud aan ruimte leeg zonder zichtbaar nut? Er blijft aan het eind een half-bushing over, die had mooi daarin gekund.

Al met al, een fantastische flagship set op wat kleine dingetjes na. Ik heb er bijna anderhalve dag bouwplezier van gehad, en speelplezier totdat de batterijen leeg waren... Nu tijd om 'm te gaan verbeteren tot een werkende trial truck misschien? :D
..lego komt met de jaren.. wijsheid niet..