60192 Poolijscrawler

Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3051

Do Nov 30, 2006 16:18

Hardenberg - the place to be ;)

60192 Poolijscrawler

door LegoRK » Do Jun 28, 2018 8:42

Review Lego set 60192

Afbeelding

Titel: Poolijscrawler
Thema: City
Jaar van uitgave: 2018
Aantal minifigs: 1
Prijs: € 16,95

Inhoud
Twee ! boekjes
Twee zakjes
Stickervel

Het bouwen
Zakje 1: Zoals gewoonlijk wordt eerst de minifig gebouwd. Deze heeft een slijptol in de ene hand, die later aan de crawler kan worden gehangen, en in de andere hand een kop warme chocolademelk om even lekker op te warmen. De torso van de fig is weer rijkelijk versierd; met capucon, riem met tasjes, twee apparatjes en een ritsvakje voor een pen ofzo. Aan z'n gezicht te zien is hij erg blij met z'n job. Ik vind vooral zijn muts erg cool, daar wordt ik wel warm van.

Daarna wordt het stuk ijs/sneeuw in elkaar gezet op een 6x6 plate waarin de 'rattenkooi' geplaatst kan worden en later met de crawler er uit gegrepen. De rat ziet er erg goed uit, vooral als je die vergelijkt met de eerdere grijze muizen van Lego.

Dan gaan we eindelijk beginnen aan de ijscrawler! De basis bestaat uit 4x8 plate waaraan de basis van de vier poten d.m.v. schanierelementen worden bevestigd. Elke poot wordt helemaal apart gebouwd (dan ben je weer 11 bladzijden verder). Alle poten kunnen 45 graden horizontaal draaien. Op de basis word een begin gemaakt met de cabine en de motor, netjes laagje voor laagje. Nou ja, de eerste twee laagjes want dan moeten we naar boekje twee. De afwerking tot nu toe is er "smooth", mooie rondingen waardoor het een futuristiche uitstraling heeft.
Na het legen van zakje 2 gaan we verder met de bouw. De achterzijde waar de motor in zit en verrassend ook een brievenbus word gebouwd en passend afgewerkt met afgeronde blokjes. Ik krijg het gevoel dat ik een mooie helicopter bouw, alleen de staart en rotoren missen. Als we zouden stoppen bij stap 61 (!!) dan zou het zelfs een onderzeeer kunnen zijn. (of is dat te veel fantasie? :wink: ) De kraan van deze machine is behoorlijk eenvoudig. De grote grijpklauw hangt aan een drie bricks lange arm, deze kan alleen op en neer maar niet draaien. de klauw wel gelukkig. In de laatste dertig stappen worden de poten gebouwd en bevestigd. Die staan best stevig doordat de tandwielen, die nu als stempels dienen, erg soepel bewegen. Daardoor staat de poot altijd recht op z'n voet.

Speelbaarheid
Gelijk toen ik er mee wilde spelen miste ik iets: de cabine met kraan kan niet draaien t.o.v. het onderstel. Dat is een grote misser mijns inziens. Als je iets wilt verplaatsen moet je steeds gaan lopen met de ijscrawler en dat is niet zo makkelijk omdat je vier poten moet bedienen. Nu kun je dus wel het stuk ijs met de rat oppakken en ophoog tillen met de arm, er mee lopen en de crawler hoger/lager zetten. Daarmee houdt het wel op helaas.

Conclusie
Overdreven veel boekjes en stappen. Dit maakt het zeer geschikt voor jonge kinderen om te bouwen want het is heel eenvoudig.
De ijscrawler ziet er goed uit, mooi rond afgewerkt. Misschien wel iets te. Als ik er naar kijk heb ik toch meer het idee dat het een helicopter zou moeten zijn. (Wat vorm betreft)
Klein min puntje dat bij de cabine de lichtblauwe lijn (en dus tile) net niet helemaal doorloopt tot het glas van de cabine. En wat is dat de laatste tijd toch met maar een pook voor besturing? Nu zit de bestuurder met lege handen! De verlichting is trouwens ook niet erg functioneel, deze schijnt recht vooruit vanaf de cabine.
De rat is wel een mooie aanwinst, net als de muts van de bestuurder.

Kort gezegd: simpele bouw, mooie looks, maar niet erg functioneel.
"Het leven zit vol verrassingen, waarvan weinigen aangenaam."
MyBrickshelf en Mijn andere foto's