no avatar
User

Fokkokp

25

Zo Feb 26, 2006 17:33

Nederland aan Zee

10258 - London Bus (2017)

door Fokkokp » Zo Jun 24, 2018 13:37

This is London...

Vraag een willekeurige wereldburger iets over Londen te zeggen en de rode dubbeldeks bussen zullen deel uitmaken van het antwoord, dat weet ik zeker. Na enige voorbereiding van mijn kant, waaronder het bestuderen van de bouwtekening en bekijken van documentaires over het origineel, viel het besluit, er mocht er eentje komen.

Plaatje

Afbeelding

De Gegevens

Lego Creator Expert London Bus
Catalogusnummer: 10258
Jaar van verschijnen: 2017
Aangeschaft bij Intertoys Zoetermeer op 16 juni 2018
Prijs: €139,99
Aantal onderdelen: 1686

De Doos

Groot, stevig en de doos voelt goed gevuld aan. Tegen een achtergrond van een mistig Londen staan er foto’s op van het gebouwde model, close-ups van diverse details en waarempel nog een plaatje van een originele Routemaster in een Londense straat. De hele verpakking straalt het Engelse karakter van de inhoud al uit.

* Zet een kop stevige thee *

De Inhoud

Weinig lucht en veel zakjes met onderdelen. Een stuk of 20 wel als je alle kleine zakjes met onderdelen aanwezig in de grotere zakken los meetelt. De zakken zijn genummerd 1 tot en met 4. De bouwbeschrijving van deze bus bestaat uit één boek, A4 landscape, 174 pagina’s dik. Ingesealed met het boek is er een vel met de stickers om het model van tekst, nummering en reclame te voorzien. Het boek is van goede kwaliteit, je kan het open leggen zonder dat de gelijmde rug breekt en zonder losrakende pagina’s.

* Hangt bolhoed aan het haakje in de Lego werkkamer *

De Bouw

Op YouTube zag ik een video staan waarin de bus in een dikke 17 minuten opgebouwd wordt en die raad ik van harte aan om eens te kijken. De link staat onderaan.
De bouwbeschrijving neemt je mee in de 4 bouwfasen van dit model. De nummers op de zakjes met onderdelen corresponderen met de 4 fases:

1 - Onderste kwart van de bus
2 - Gehalveerde dubbeldekker
3 - Dubbeldekker cabriolet
4 - Model Routemaster in volle glorie.

De bouw verloopt overzichtelijk en doordat je slechts per fase de onderdelen uit de zakjes hebt. De hele tafel ligt niet vol met onderdelen. Voor iemand met een Lego bouwopleiding uit de zeer vroege jaren 70 zoals ik doet de bouw van de bus zelfs klassiek aan: van onder naar boven. De passtukken die je maakt om de ronde bovenverdieping af te bouwen doen ook niet gekunsteld aan met technieken die drie keer de hoek om gaan of zo. Compliment voor de ontwerper/vormgever!

Bij de bouw kwam ik wel één voor mij lastig puntje tegen. In plaatje 91 wordt de grille aan de voorkant bevestigd maar dat gebeurt met de bus ondersteboven. De bus blijft op de kop tot en met plaatje 93 maar dat maakt de bevestiging van de afwerksteentjes van het voorspatbord weer duidelijk. Het kwam vanzelf weer goed.

Bij een model als deze bus is het de moeite waard om per stap inde bouw even de parts te picken en even de tijd te nemen om goed te kijken waar wat bevestigd moet worden. Een enkele keer moet er op de achterzijde van de bovenverdieping nog een 1 bij 1 plaatje of zo.

De reeds genoemde 4-fasen bouw heb ik zelf in evenzovele dagen uitgevoerd. In vier dagen is de bus klaar en heb je van de bouw ook een feestje gemaakt.

* Neemt een muffin *

Het Model

En daar staat-ie dan, een Routemaster... Het top dak en bovenverdieping kunnen los om de gedetailleerde binnenkant te bewonderen. Een los frisdrank blikje, een paar beschadigde banken, een dot kauwgom, een krant, afvalbakje voor de gebruikte kaartjes en een standaard voor de paraplu zijn er. Ook de brandblusser “because of regulations” ontbreekt niet. Mooie detail voorbeelden van de naadloze combinatie van morsigheid, oog voor veiligheid en beleefdheid die je kan aantreffen in dat fascinerende land aan de andere kant van de Noordzee.
De bus heeft twee sets nummerplaten meegekregen, de klassiek zwarte met witte letters/cijfers en de moderne wit/geel voor voor/achter. Ook de reclame borden kunnen gedraaid worden van een Londen tourist naar een chocolade koekjes. Letten we ook even op de bestemming van de bus: Brickston via Yellow Brick Road, Brickadilly Circus en Twobytwo Square.

* Eet een salad and egg sandwich *

De Conclusie

Een prachtige set die naast de Lego liefhebbers zeker ook de aandacht zal trekken van anglofielen en liefhebbers van klassieke autobussen. Ook voor liefhebbers zonder noppen in de vingers is het model eenvoudig te bouwen. Het zou mij niet verbazen als deze set jarenlang in het sortiment blijft.

* Pakt bolhoed en paraplu *

Externe Links

Speed build van dit model: https://www.youtube.com/watch?v=rYiuxizRhe8
Documentaire over de originele Routemaster: https://www.youtube.com/watch?v=N980HgFOjbs

* Gaat op pad voor Fish’n’Chips *