Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3007

Do Nov 30, 2006 16:18

Hardenberg - the place to be ;)

60193 poolluchttransport

door LegoRK » Do Jun 14, 2018 16:26

Review Lego set 60193

Afbeelding

Titel: Poolluchttransport
Thema: City
Jaar van uitgave: 2018
Aantal minifigs: 2
Prijs: € 29,99

Inhoud
De doos van deze set is normaal gevuld voor een Lego set. D.w.z. half vol;
Daarin zitten 2 boekjes, de één een keer zo groot als de ander;
Een stickervel van ongeveer 8x8 centimeter;
Het zakje waar het eigenlijk om gaat: die met de tijger;
Drie genummerde zakjes 1, 2 en 3;
Ten slotte het donkerblauwe stuk kunststof voor de achterzijde van het luchttransport.

Het bouwen
We bouwen netjes op volgorde, dus eerst boekje één. Daar hoort zakje één bij en de sabeltandtijger. Wat mij gelijk opviel is dat er geen extra zakje in zat voor de kleinere onderdelen.
De tijger hoeft alleen uitgepakt te worden, deze zit al helemaal in elkaar.
De bestuurder van de buggy (ik weet ff geen andere naam voor het voertuigje) moet natuurlijk wel in elkaar gezet worden. Mooie print op beide zijden van de torso, de broek is 'alleen' aan de voorkant bedrukt. Helemaal klaar om een flinke berg te beklimmen. Het velblauw spat er wel vanaf. Net als z'n helm, die rolt zo van z'n hoofd. Zijn hoofd is trouwens alleen een bril met ogen, de rest word bedekt door een donkerblauwe muts (ik ga er vanuit dat het een muts is).
Dan bouwen we de buggy, niet moeilijk, maar leuk vorm gegeven. Positief is dat het pool-logo gedrukt is op de curved slope voorop de buggy. Er hangen twee klimhaken en een slijptol achter aan de buggy. Rijden maar!
Als laatste bouwen we het ijsblok met handig hijs oog. Daar stoppen we de tijger in en sluiten het af met een blauw-doorzichtige burp (rots-stuk). Wel vreemd dat z'n staart er achter uit steekt. Maar je kunt 'm er niet uittrekken want hij blijft met zijn oren achter de lichtblauwe 6x6 ramen steken.
Dat was boekje één alweer. Volgende boekje.

Met boekje twee en de zakjes twee en drie bouwen we het luchttransportvliegtuigcopter-ding.
In het eerste zakje (nummer twee dus) zitten de onderdelen voor de onderzijde van het vliegtuig en het touw voor de haak. En natuurlijk de minifig die het bestuurd. Zij heeft dezelfde broek als de buggyman, maar haar torso is een echte piloten torso. Ze draagt een bril, niet dezelfde als van de andere minifig en velblauwe handschoenen en helm.
De bodem van het vliegtuig bestaat vooral uit grote onderdelen (neus- en staartstuk). Eén dwars plankje zit er tussen om straks de dragers van de achterste ski's onder te monteren. Die geven wel een meer helicopter gevoel moet ik zeggen. Het bedieningspaneel is voorbedrukt op een zwarte 2x2 slope. De rest zijn allemaal stickers, die allemaal voor de buitenkant gebruikt worden.
De bouw is niet heel erg moeilijk, maar voor een jong kind kan het hier en daar wel wat lastig zijn denk ik. Uiteindelijk heb je een grote ruimte gebouwd waar alleen een pilote en een lier in zitten.
Met zakje twee worden het dak en de rotoren gebouwd. Eerst het staartstuk, daarna de 'armen' met de rotoren. Bij elke rotor zit een lampje, net als bij een drone, zodat je weet wat links en rechts is. De armen vullen gelijk ook een deel van de zijkant van het vliegtuig. Het dak wordt mooi afgewerkt met lange curved slopes. Met het grote neusdeel is hij opeens af... bijna, want de wieken zelf moeten nog gemonteerd worden. Dat is ff productiewerk, vier dezelfde rotors elk bestaand uit drie bladen, maar dan is die ook echt af. Vliegen maar!

Functies
Buggy: lekker rondscheuren op de noordpool en met de gereedschappen die er aan zitten bergbeklimmen en een sabeltandtijger uit het ijs slijpen.
Stuk ijs: de tijger er uit laten en de poolonderzoeker het stuipen op het lijf jagen. De kop en achterpoten kunnen bewegen. Met het handige hijs oog kun je het stuk ijs overal heen brengen waar je maar wilt.
Vliegtuig: (quadcopter las ik ergens, maar wat het precies is...) lekker rondvliegen door het hele huis, vergeet niet bijbehorende geluiden te maken! Hij kan opstijgen en landen waar 'ie maar wil. Takel de in ijs gevangen tijger op en vlieg 'm naar een onderzoekscentrum.

Conclusie
Leuke speelbare set. Niet moeilijk in elkaar te zetten, op de stickers na natuurlijk. Mooie prehistorische tijger! Bijzonder vliegtuig, wel mooi gebouwd. Er zit wel veel te veel lege ruimte in, daar had meer mee gekund. Als de buggy wat smaller was, zou die er misschien in kunnen of een opbergruimte voor kisten ofzo. Nu is het een 'lege hal' met een bestuurster en een lier. En ik ben sowieso geen fan van die grote neus- en straatstukken, al maken die het wel mooi. De lier werkt wel goed trouwens, ook zonder ballast en de knop zit op een handige plek. Het helmpje van de buggyman valt erg snel af.
Voor €25,- is het een mooie speelbare set.

Bekijk ook mijn reviewfilmpjes:
1. https://www.youtube.com/watch?v=wRs_fa8r9ts
2. https://www.youtube.com/watch?v=0pzMgSZccfU
3. https://www.youtube.com/watch?v=t5BMMldcNgg
"Het leven zit vol verrassingen, waarvan weinigen aangenaam."
MyBrickshelf en Mijn andere foto's