no avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2056

Vr Jan 31, 2014 15:39

75192 UCS Millenium Falcon

door Aangord » Do Jun 14, 2018 9:03

75192-1 Ultimate Collectors Series Millennium Falcon
Afbeelding

Jaar: 2017
Aantal onderdelen: 7513 onderdelen (exclusief )
Aantal minifigs: 7 minifigs, 1 droid, 3 bouwbare figuren
Prijs 849 NL, 799 DE

Review

Goed, deze review van deze set draait voor mij volledig om beleving en gaat dus voor mij eigenlijk terug naar de herfst van 2016 toen een bron mij vertelde dat de/een heruitgave van de UCS Millenium Falcon er aan zat te komen. Het eerste model heb ik in mijn dark age gemist en was op dat moment op de markt niet meer betaalbaar. (2000 euro of meer, belachelijk). Ik had zelfs al eens gekeken naar het los bricklinken van de onderdelen. Maar dat hoefde dus niet meer! Dankzij de bron kon het wachten beginnen.

Gedurende begin 2017 werden de geruchten sterker en uiteindelijk werd de set aangekondigt en uitgebracht en was binnen een paar uur uitverkocht. Nu zijn de meeste van ons koopjes jagers en de volle prijs betalen voor een lego set, tenzij je heel veel haast hebt is niet nodig. Dus ik heb gewacht op korting. En zou de set zowiezo aanschaffen in Duitsland want daar was hij alweer 50 euro goedkoper.

In februari was de wachtrij volgens 1 van de storemanagers (van de lego brand retial stores) nog een jaar! Echter werden er na februari een flinke lading Falcons aan reguliere speelgoedwinkels geleverd en bleek tijdens een bezoek in april de wachtrij ingestort. Ik kon er 1 mee naar huis nemen! Feest!

Gelukkig had ik mijn karretje mee.

De doos

Daar je sta je dan, de grootste legoset en doos, de zwaarste en meeste steentjes ever! (tot nu toe dan!) Op mijn kar. Terug naar de auto. De doos past niet in de kofferbak.
De doos past wel op de achterbank. Helft van de achterbank vol.
Normaal rij ik na essen nog naar oberhausen. Die dag niet.
#autoisvol, TAFOL was erbij, paste nog wel op de bijrijders stoel.
Terug naar huis, vroeg thuis.

Ohja de doos is heel mooi geillustreerd, er is veel aandacht besteed aan de exclusieve verpakking, het is erg mooi oud papier. Zie plaatjes op de rest van het internet.

Uitpakken

Ook een beleving op zich. Ik had niet op internet gelezen en was dus lekker onvoorbereid klaar voor het open maken, de “unboxing”.
Dat duurde uiteindelijk dus iets langer dan de gebruikelijke 3 minuten, tafeltje leeg vegen, doos onderste boven keren, 3 tot 4 bouwstappen sorteren, boekje open en gaan.
Deze doos moest zorgvuldig open gemaakt worden, dan je het instructie boekwerk met ringband uit een aparte beschermdoos, een boek van een paar kilo, dat open bijna een meter lang is en zijn eigen tafel nodig heeft.
Dan volgen 4 binnen dozen met genummerde zakjes. Ik stort 1 doos leeg op mijn bouw tafel. #tafelisvol. Dat moet anders. Alles terug in omdoos 1 van 4.
Ik pak de stofzuiger om de vloer van de woonkamer schoon te maken. En stort vervolgens daar de 4 binnen omdozen leeg op de vloer. De berg zakjes is onvoorstelbaar.
4 zakjes gemiddeld (ongeveer) per bouwstap, bouwstap 1 wat meer.
5 vierkante meter vloer uiteindelijk gevuld met gesorteerde bouwzakjes, een vrij pad er tussendoor zodat een zwangere vrouw naar de wc kan vanaf de bank en weer terug.
#vloer is niet vol maar het is wel indrukwekkend.

Bouwstap 5 tot en met 2 terug in doos 1, 9 tot en met 6 terug in doos 2 en verder. (zo ligt elke bouwstap op volgorde te pakken in de dozen, 2 boven op, 3 daaronder)
Bouwstap 1 gaat mee naar zolder.

Bouwen

17 bouwstappen
Bouw stap 1 frame, boek open. Zakjes open. Tafel vol.
Tafels verder opruimen, meer ruimte maken.
Starten met bouwen. Het inwendig draagframe waar later van alles in- op en aan vast gepint, geklikt en gebrickt wordt. Veel technic bricks 26x 1x16 nog meer meer 1x14 1x12 1x10 etc enz. Pins, heel pins. Helft van het frame klaar. Tafel is weer vol.
Meer andere lego opruimen en verplaatsen. Verder bouwen.
Bouwstap 1 klaar (na meerdere bouw sessies verspreid over dagen)
Meer bouwstappen volgen.
De bouwstap met de zes poten is ook erg fijn. Zes identieke poten, serie matig werken, 6 plaatjes neer leggen, 6 blokjes op de plaatjes 4 jumpers per plaat, etc enz.. ff lekker snel en makkelijk, Voor de afwisseling wel fijn.
Rond bouwstap 12 en 13 en twee weken bouwen begon het wel een beetje een tol te eisen. De set is daadwerkelijk zo groot met zoveel stappen en steentjes dat je halverwege kunt denken dat er letterlijk geen einde aan komt. Gezien het formaat van de set kon ik het bouwen ook niet afwisselen met ff wat anders moccen, bouwen of rommelen. Dus door.

Het einde bereikt!

En dan komt er na bouwstap 17 dan toch het einde van een waanzinnige bouw. Het bakbeest is klaar, af. Groot, Mooi en gedetailleerd. En zwaar en lomp en log qua vervoer.
Uiteraard moest de falcon beneden “geshowt” worden. Maar dan moest ie wel eerst ff door de trapgaten naar beneden. Ik heb gelukkig 2 vaste trappen maar nog had ik bijna verkeersregelaars nodig om hem heelhuids beneden te krijgen, maar het is gelukt “Not a scratch!”

De meer kleuren in de details dan het vorige model, deels met interieur, 2 sets bemanningen voor de original movies versie en de sequel versie, Han en Leia met beademingsmaskers, 2 porgs om te bouwen en een mynock om te bouwen, een nieuw cockpit element, 2 radar schotels en in een set van 850 euro toch nog stickers. Ik haat stickers. En vooral stickers plakken. Echt lego kan mooier printen dan dat ik kan plakken. Stop met stickers en zeker in een zo’n dure set.

Conclusie

Een prachtige en waanzinnige set om te bouwen.
Detaillering en kleur gebruik en alles is prachtig. Alles is groot.
Een aantal aandachtspunten voor wie er nog aan zit te denken om de set aan te schaffen.

Het bouwen duurt waanzinig lang 20 tot 40 uur afhankelijk van je eigen snelheid en stoorzenders als een sociaal leven, werk en iedereen appen tijdens het bouwen.
Hoe vervoer je de set na aanschaf?
Waar ga je de set bouwen? Bij gebrek aan een eigen speelzolder of legokamer reserveer de keukentafel bij je partner of ouders voor een lang weekend of 2 tot 3 weken. Dan maar eten op de bank, toch droog brood enzo want je hebt de falcon gekocht!
Wanneer af… waar laat je dat ding? Dat waanzinnig mooi maar ook lomp groot.
Gelukkig bied internet oplossingen, met een tv wandsteun aan de muur, of inbouwen in deels met glas zelf gemaakte salontafel, leef je uit.

Dat gezegd hebbende blijft het een pracht set om te hebben en te bouwen, het is een unieke beleving van aanschaf tot bouw tot display! Zeker al die bovenstaande moeite waard.
Eigenlijk maar 1 minpunt, die stink stickers.

Zo dat was mijn review, ik hoop dat je er wat aan hebt. Voor plaatjes en meer details en echte informatie stuur ik je graag door naar het wereldweide web, Of stel vragen :lol: