chess, castle-spaarpot, armbandje, batmobile, doors & windows, 50 jaar-boek, dat soort dingen...
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
458

Do Okt 05, 2017 17:30

21042 Statue of Liberty (2018)

door Boindil » Di Jun 12, 2018 20:28

Afbeelding

Set: 21042
Naam: Statue of Liberty

Jaar: 2018
Parts: 1685
Prijs: €109,99
Leeftijd: 16+

Door de Architecture serie ben ik weer met Lego gaan bouwen vorig jaar, maar ik vond de sets al vrij snel wat saai worden met weinig uitdaging. Toen ik deze set echter langs zag komen, wist ik al snel dat ik deze wel wou kopen. De kleuren gebruik ik veel en ik was wel benieuwd hoe ze het beeld hadden opgebouwd. Ik hoopte daar wat nieuwe technieken in te leren. Uiteindelijk kwam ik hem tegen op een site voor €79,95 dus toen heb ik hem aangeschaft.

De set zit uiteraard in de bekende zwart doos van de Architecture serie. Hierin zit een boekje, een stuk of 10 zakjes, genummerd van 1 tot en met 5. In het boekje staan voorin wat mooie foto`s en wat weetjes over het vrijheidsbeeld. Ook staan er wat quotes in van bekende mensen zoals presidenten die slaan op het beeld. Hierna begint de bouwbeschrijving zoals gewoonlijk. Tussendoor zijn er in de bovenhoek wat interessante feitjes toegevoegd over het beeld. Wisten jullie dat bij windsnelheden van 80 Km/u de top van het beeld tot wel 7,6cm heen en weer kan gaan? Nee? Ik dus ook niet.

Het bouwen:
Eigenlijk is de set op te delen in 2 onderdelen. Het voetstuk van het beeld, en het beeld zelf.

Het voetstuk:
Leuk detail is dat ik het voetstuk samen met mijn neefje van 6 jaar oud gebouwd heb. Die redde zich daar prima mee. Ik denk dat dit de moeilijkheidsgraad wel een beetje aangeeft. Het is veel herhaling, maar er zitten wel veel leuke details in. Ook vind ik dat ze veel onderdelen knap hebben nagebootst. Samen met mijn neefje heb ik dit gedeelte in ca. 2 uurtjes gebouwd.

Het beeld:
Dit heb ik alleen gedaan, en dat was denk ik maar goed ook. Dit gedeelte is toch een stukje lastiger. Je bouwt het eigenlijk hetzelfde als een brickhead. Je moet eerste een kern maken van bricks stud on side. Dit gedeelte is nog wel eenvoudig. Hierna ga je de dame aankleden. Hierbij is nagenoeg geen herhaling en je moet ook goed kijken waar welk onderdeel hoort. Ook hier zit natuurlijk wel weer systeem in en moet je een paar keer hetzelfde maken, maar niet zo erg als bij het voetstuk. Ik heb wel een paar keer “hoe komen ze erop” gedacht, in de positieve zin. Voor het been vond ik knap bedacht. Met het beeld ben ik ook ongeveer 2 uur bezig geweest.

Parts:
Voor mij zitten er veel bruikbare parts in de set. Ik werk veel met sandgreen en tan dus dan zit je goed. Ook hebben sommige parts mij weer op leuke ideeën gebracht om zelf wat te bouwen. Vooral de 29120 en 29119 ga ik zeker wat dingen mee uitproberen.

Eindresultaat:
Ik vind het beeld goed lijken. Als ik er langs loop in de kamer is het net een echte replica. Als je er iets langer naar kijkt zie je natuurlijk wel wat details die niet kloppen, maar voor een legobeeld lijkt het erg goed. Alleen dat hoofd en die nek…. Ik denk dat het geld van research hier op was. Ik stel mij zo voor dat het vrijdagmiddag was, iedereen was naar de vrijdagmiddagborrel en de stageloper werd verzocht het nog even af te maken. Ik vind echt dat ze hier meer tijd in hadden moeten steken. De rest van het beeld is zo goed gelukt dat het gewoon zonde is dat hier niet meer aandacht aan geschonken is. Het hoofd is gewoon een sandgreen tile 2x3 pentagonal en de nek 3 2x2 round plates, waardoor het meer doet denken aan een zo`n Afrikaanse vrouw met ringen om haar nek. Ik denk dat hier echt wel wat mooiers van te maken was geweest.

Conclusie:
Het is leuk om te bouwen, maar niet heel erg uitdagend, op misschien het aankleden van het beeld na. Stiekem had ik gehoopt op een binnenconstructie van Technic Lego, omdat het echte beeld van binnen een staalconstructie bevat. Helaas houd dit op met 3 Links 1x16 om het onderste en bovenste gedeelte bij elkaar te houden. Al met al heb ik er toch wel wat leuke technieken van opgestoken. Voor wie van tan en sandgreen houdt is het een prima set met veel verschillende parts. Hij staat nu op de kast in de woonkamer en ik denk dat hij daar voorlopig ook nog wel even blijft staan, omdat ik het een mooie replica vind. Ik heb haar voor €80,- aangeschaft en dat vind ik het wel waard. Als Lego wil dat ik er de volle €110,- voor betaal, dan zullen ze toch echt nog even terug moeten naar de tekentafel en het hoofd een facelift moeten geven, want dat vind ik nu te veel geld voor een, naar mijn bescheiden mening, net niet afgemaakte set.
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Flickr
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2642

Za Jun 26, 2004 10:57

Almere

Re: 21042 Statue of Liberty (2018)

door legopapa » Di Jun 12, 2018 23:27

Grappig dat je die kritiek geeft over het hoofd en de nek. Bij het zien van de foto viel mij dat direct in negatieve zin op.

Bijna een reden om deze toch over te slaan. Maar de rest is wel redelijk gelukt dus wie weet ...
Gebruikers-avatar
User

TAFOL

Rang

premium

premium
8502

Zo Sep 14, 2008 12:11

Papendrecht

door TAFOL » Za Jun 16, 2018 10:12

Boindil schreef:Het hoofd is gewoon een sandgreen tile 2x3 pentagonal en de nek 3 2x2 round plates, waardoor het meer doet denken aan een zo`n Afrikaanse vrouw met ringen om haar nek. Ik denk dat hier echt wel wat mooiers van te maken was geweest.

Voor degenen die dit ook niet zo mooi vinden, heeft JK Brickworks een 'Facelift Tutorial' gemaakt om het gezicht wat meer vorm te geven:

Just the other night I was aimlessly surfing the Internet and now here I am on
the most fantastic LEGO-forum in the world having chats with you fine people.

TAFOL Brickography op Facebook
Mijn Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2642

Za Jun 26, 2004 10:57

Almere

door legopapa » Za Jun 16, 2018 18:45

Ik vond dat best een hele slimme manier van aanpassen. Ik wil deze set ook hebben maar denk dat ik dan ook zo gaan aanpassen. Die nek en dat gezicht zijn echte missers in mijn beleving.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10572

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Zo Jun 17, 2018 10:34

In de video geeft hij zelf al aan dat het een wat mannelijk gezicht wordt. Maar "we have to make some sacrifices" en ik vind dit gezicht toch beter staan dan geen gezicht ;-)
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
458

Do Okt 05, 2017 17:30

door Boindil » Zo Jun 17, 2018 20:09

Ik vind het in ieder geval beter lijken :D .
Bijlagen
1529262503334558968030.jpg
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Flickr