chess, castle-spaarpot, armbandje, batmobile, doors & windows, 50 jaar-boek, dat soort dingen...
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6200

Zo Nov 04, 2007 20:44

Dronten

Chapbook: Hoe bijen de ruimte vullen (2018)

door workfromtheheart » Di Jun 05, 2018 22:18

Hoe bijen de ruimte vullen - Jelko Arts (2018)
Afbeelding
Jaar: 2018
Onderdelen: geen, wel ruim 60 bladzijden
Prijs: €12,50

Toen ik hoorde dat Jelko een boekje had uitgebracht, bedacht ik me geen moment en heb ik het gelijk besteld. Gelukkig was het nog op tijd binnen zodat ik het mee kon nemen naar de boekpresentatie in Amsterdam en mijn exemplaar persoonlijk door de schrijver heb kunnen laten tekenen.

Wellicht is een stukje achtergrondinformatie op zijn plek. Tot een aantal jaren geleden was Jelko onder de naam Jalkow actief op het forum (en nu weer hernieuwd actief). Zo heb ik samen met hem een aantal keer een wedstrijd georganiseerd en als het echte leven niet aan de deur had geklopt, dan hadden we dit waarschijnlijk nog steeds gedaan. Na veel activiteiten op het gebied van schrijven nu dus een stripnovelle van zijn hand.

De stripnovelle gaat over twee mensen met een hobby, de schrijver met zijn LEGO en de vader van de schrijver die bijen houdt. Het verhaal springt van het verleden naar het heden. Er komen een aantal thema's aan bod. Zo kom je erachter hoe de LEGO hobby van de schrijver is ontstaan en gegroeid. Ook hoe een dergelijke hobby kan leiden tot het ontmoeten van nieuwe mensen en het opdoen van nieuwe ervaringen. Maar centraal in het verhaal staat de band tussen de schrijver en zijn vader, een band die in de verschillende momenten een verschillende uitwerking heeft in het leven van de schrijver.

Het boekje kun je gerust meerdere keren lezen. Iedere keer als ik het lees ontdek ik weer nieuwe dingen. Nieuwe dingen in de tekeningen die het verhaal maken, maar ook nieuwe dingen in het verhaal zelf. Of je nu een doorgewinterde AFOL bent, of dat je net komt kijken, in het boekje zitten een aantal erg herkenbare momenten en situaties.

De tekenstijl is gestileerd en ondersteund het verhaal. Persoonlijk vind ik het fijn dat het zwart-wit is, kleur had alleen maar afgeleid denk ik. Afbeelding
Afbeelding

Conclusie:
Misschien dat ik enigszins bevooroordeeld ben omdat ik de schrijver persoonlijk ken, maar ik vind het een erg leuk boekje. Het verhaal is herkenbaar voor iedere AFOL denk ik er zitten verschillende lagen in het verhaal, waardoor je er iedere keer weer wat nieuws in herkent. Daarbij is het natuurlijk fantastisch dat er een Nederlandstalig boekje wordt uitgegeven door een mede-AFOL. Dus ik kan iedereen aanraden om het boekje aan te schaffen. Is het niet voor het verhaal, dan wel voor het ondersteunen van een mede-AFOL, wie weet komen er nog meer dingen over de LEGO-hobby van zijn hand. Het is die twaalfeneenhalve euro meer dan waard.
Mijn Flickr pagina.
Moeite met wiskunde? Met WisWereld probeer ik te helpen.
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3467

Zo Jul 13, 2008 17:59

Breda

Re: Chapbook: Hoe bijen de ruimte vullen (2018)

door JunkstyleGio » Wo Jun 06, 2018 7:19

Ik heb het boek net besteld. Ben benieuwd!
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."