Vragen die over Lego gaan maar niet in een thema passen

Lego House Billund

Gebruikers-avatar
User

fancyfair

448

Zo Mrt 27, 2005 19:36

Herpen

Lego House Billund

door fancyfair » Di Mei 29, 2018 20:01

Ik kon hier niet echt een geschikt topic voor vinden, dus vandaar dat ik er eentje open. Mocht het hier verkeerd staan of er al een ander topic is, excuses.

Ik zit een beetje met het volgende, aanstaande zomer ben ik paar dagen vrij en heb nog niet echt vakantieplannen (aangezien me vriendin ook gewoon moet werken). Nu zat ik te denken om misschien naar het Lego house te gaan omdat ik wel nieuwsgierig ben naar dit museum. Ik heb echter enkele vragen om mijn keuze te bepalen:
*Is het echt de moeite waard is om alleen hiervoor alleen naar Billund te rijden?
*Hoelang ben je ongeveer kwijt qua tijd in het museum?
*Is het meer voor kinderen of ook echt leuk om als afol daar eens te kijken?
*Is de lego shop de moeite waard? (afgezien van de enkele specials die ze er verkopen)
*Is er een combi ticket met Legoland Billund?
*Zijn er afgezien van Legoland en het Lego house nog meer leuke bezienswaardigheden in de buurt van Billund?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen die hier zijn geweest.
Gebruikers-avatar
User

Brick Rebel

Rang

premium

premium
497

Zo Mrt 06, 2016 21:41

Utrecht

Re: Lego House Billund

door Brick Rebel » Wo Mei 30, 2018 8:36

Ik ben zelf nog niet in het Lego House geweest, maar dit staat zeker nog op m'n to-do lijstje :)
Helaas kan ik je meeste vragen dus niet beantwoorden, maar ik herinner me nog wel een uitgebreid artikel van The Brothers Brick die er zijn geweest met/rond de opening. Dit artikel geeft je al een beetje een indruk.

Voor de rest weet ik dat je er verschillende tours kunt doen.
Mocht je besluiten om te gaan, alvast veel plezier gewenst, en deel ook vooral je ervaring hier na afloop :wink:

PS Als je Billund toch te ver vindt rijden, kun je ook nog naar Mini Billund gaan :D
Dit is een Lego museum, shop en bouwplaats van A-Tembo in Wagenberg (Brabant, in de buurt van Breda). Hier ben ik een paar weken geleden geweest, en ik vond het erg interessant. Er is een ruim museum met heel veel sets (zowel dozen als opgebouwd) vanaf het allereerste begin van Lego tot aan recente jaren. Daarnaast is er een groot display opgebouwd in de kelder, kun je meebouwen aan een mozaiek of 'vrij' bouwen aan de bouwtafels. Daarnaast is er nog een grote winkel met sets en een apart deel met een grote wand met onderdelen. Je kunt er zeker wel een hele middag vermaken (zeker met kinderen).
Gebruikers-avatar
User

fancyfair

448

Herpen

door fancyfair » Wo Mei 30, 2018 19:44

Bedankt voor de reactie Brick Rebel :)

Dat van die tours wist ik nog niet dat ga ik toch eens verder uitpluizen!

Ook de tip van mini-Billund kan ik waarderen, daar had ik nog nooit van gehoord, misschien wel eens iets voor een regenachtige zondag. Toch staat het Lego house wat hoger op het verlanglijstje, ook omdat Billund voor mij een soort jeugdsentiment is (in me kinderjaren ooit geweest). Echter ben ik nog wel benieuwd naar andere ervaringen van mensen die wel in het Lego house zijn geweest.

:)
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2439

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Wo Mei 30, 2018 21:48

Mijn vrouw en ik (en nog anderen) zijn vorg jaar geweest rond de opening, als onderdeel van het evenement in Skaerbaek.

Wij hebben ons er de hele dag wel vermaakt. Kijken naar tentoongestelde mocs, die enorme boom in het trappenhuis :-o , dingetjes bouwen zoals beestjes die op een drumvel gaan dansen. Weer naar buiten om te roken, en in gesprek komen met een Brit. Hij bleek de bouwer te zijn van een van de tentoongestelde mocs en vertelde hoe hij werd uitgenodigd. Mooi verhaal. We hebben ons vooral vermaakt met het maken van een stop-motion filmpje. Veel van de activiteiten zijn op kinderen gericht. Eigenlijk waren we best grote kinderen. :lol:

Het museum-deel in de kelder vond ik mooi, maar ik kan me voorstellen dat je daarvoor evengoed naar Wagenberg kunt. In het gebouw is op minstens één plekje een boekenkastje met inkijkexemplaren van Lego en designboeken. Ik heb er eentje gespot die ik niet kende en die nu nog steeds op mijn verlanglijst staat. De inpandige Lego-store is niet supergroot. In mijn herinnering is die in Keulen groter. Ze hadden er wel een model van het Lego House te koop. Eti en ik hebben er beiden niet meer aangeschaft dan een doosje bouw-zelf-je-minifigs. Dat kwam ook omdat we later elders tegen gereduceerd tarief konden shoppen, en omdat de selectie in de PaB wall op dat moment ons een beetje tegenviel.

Kortom, beslist meer dan twee uurtjes vermaak, maar of de reisafstand en de kosten ertegenop wegen is je eigen afweging. Een goedkoop House is het niet, ook niet qua eten. Al is dat wel weer een bricky belevenis op zich.
2e Wet van Hofstadter: het is altijd ingewikkelder dan je denkt, ook al hou je rekening met de 2e Wet van Hofstadter.
Mocs & koffiemocs.
Gebruikers-avatar
User

fancyfair

448

Herpen

door fancyfair » Di Jul 31, 2018 15:24

Na het openen van dit topic en een beetje uitzoeken heb ik uiteindelijk de keuze gemaakt om weer eens te gaan kijken in Billund bij het nieuwe Lego House en Legoland Billund. Hieronder zal ik jullie mijn ervaringen delen;

Als eerste ben ik naar het Lego House gegaan, na ongeveer een kwartier rijden vanaf mijn hotel kwam ik Billund binnen rijden en dit was meteen duidelijk. Langs de berm van de weg waren enorme Legostenen als decoratie aangebracht. Ik kwam dus binnen in het Deense plaatsje waar het allemaal begon. Nadat ik de auto had geparkeerd ben ik naar het Lego House gelopen, welke midden in Billund staat op de plaats waar vroeger het gemeentehuis van Billund stond. Het is van de buitenkant werkelijk een schitterend gebouw, mooi architectonisch weergegeven. Met een waardering voor architectuur ging mijn hart hiervan sneller kloppen. Het gebouw lijkt vanaf de buitenkant allemaal witte Lego stenen die steeds langzaam aan omhoog lopen. Het gehele gebouw is te beklimmen (ook buiten openingstijden), eenmaal op het dak is de klassieke bouwsteen 4x2 nagemaakt in beton. Vanaf hier heb je ook een mooi uitzicht over het dorp.

Eenmaal binnen kom je in een enorme welkomsthal, waarin een informatiebalie, Legoshop, lockers, kassa en diverse restaurants zich bevinden. Mooi item in de ontvangsthal vind ik het grote schilderij, wat je van twee kanten moet bekijken. Als je links van het schilderij staat zie je de tekst: 'det bedste er ikke for god', wat 'alleen het beste is goed genoeg' vrij vertaald betekend. Als je aan de rechterkant gaat staan zie je de familie Kirk Christiansen, de grondleggers van Lego. Dit schilderij is geheel gemaakt van cheese slopes (zie ook mijn foto's) Na het scannen van mijn ticket krijg je een polsbandje waarmee je naar binnen kan en tal van andere mogelijkheden biedt. De route begint in het midden van het huis waar een enorme Lego boom is gemaakt (grootste bouwwerk wat er gemaakt schijnt te zijn). In de stam zijn de eerste Lego producten die toen nog van hout gemaakt werden, nu in de Lego stenen uitgebeeld. Door naar boven te lopen kan je neer kijken op de bladeren van de boom. Hierop zijn diverse themas gezet die ooit door Lego zijn uitgebracht, bijvoorbeeld de monorail set, friends en ridders.

Eenmaal boven begint de route eigenlijk pas echt. In deze hal zijn 3 grote dinosaurussen gemaakt van respectievelijk Duplo, system en Technic. Daarom heen staan verschillende leuke bouwwerken van enkele AFOLS. Na dit bekeken te hebben ben ik naar 1 van de experience stukken gegaan. Het museum bestaat uit 4 experience delen, rood, blauw, groen en geel.

Allereerst het rode gedeelte, hier is een enorme 'waterval' gemaakt alleen dan van Lego stenen die als het ware uiteen spat in een grote lego bak met allerlei verschillende kleuren stenen. Hier kunnen kinderen en ook volwassenen van alles bouwen, zo is er een Duplo bak, een bak met alleen gele stenen van 4x2 en een wat lager gelegen hal, waar nu op dit moment een soort mosaik kunt maken. Je kreeg een plaatje van 16x16 studs, waarop je met verschillende kleuren stenen van 1x1 een soort schilderijtje kon maken. Ook leuk hierin is het bibliotheek gedeelte waar van allerlei Lego boeken staan. Voor zowel kinderen als volwassenen. Weer iets verder kan men een auto bouwen welke je van een helling af kan laten rijden door een ring heen, hetgeen lang niet iedereen lukte.

Daarna kwam men uit in het blauwe gedeelte. Hierin kan men een soort stad bouwen op kleine vierkante plaatjes die op een tafel geplaatst moeten worden. Van bovenaf wordt er een stad met wegen op geprojecteerd, iedere keer als er een kleine bouwwerkje wordt bijgezet groeit de stad. (ik moet eerlijk zeggen dat ik dit gedeelte niet zo heel aandacht heb bekeken)

Na het blauwe gedeelte volgt het groene gedeelte. Te beginnen met enorme bakken vol met Minifiguur onderdelen waar je naar hartenlust deze in elkaar kan zetten. Aan de muur hingen schilderen hoe een minifiguur tot stand komt van schets tot uiteindelijk ontwerp. Daarna volgt voor mij het absolute hoogtepunt van het museum, een hal met 3 grote city bouwwerken erop. Enorm veel details dat je gewoon niet weet waar je moet kijken. Op 1 stuk is een enorme berg gemaakt, met skihelling, mijnbouw, waterval, landbouw gedeelte om maar wat te noemen. Op een ander stuk is een groot eiland gemaakt met daarop eilandbewoners, een pretpark en een jacht. Het andere gedeelte is een stad met een haven, voetbalstadion, diverse wolkenkrabbers en een treinstation.

Hierna volgt het gele gedeelte. Waar uiteraard ook weer van alles gebouwd kan worden. Je kan er bloemen maken, vissen maken welke na het scannen van je polsbandje op een scherm komen. Ook dit gedeelte is vooral van het bouwen.

De hierboven beschreven gedeeltes is veel te doen voor kinderen doormiddel van het polsbandje te scannen, ik moet zeggen dat ik dit niet allemaal geheel goed heb bekeken dus ook niet echt duidelijk kan uitleggen wat het is :oops:

Hierna ben ik naar de kelder gegaan. Dit is historisch gedeelte van het museum, doormiddel van een rondje te lopen kom je steeds meer in de tijd van nu en wat Lego allemaal heeft gemaakt. Ik vond dit een enorm interessant gedeelte, heel veel te weten gekomen over de geschiedenis en enorm oude sets gezien. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat het vliegveld van Billund is opgericht door Godfred Kirk Christiansen. Op de diverse vitrines zijn leuke feitjes te lezen. In het midden van dit gedeelte is weer een stuk gemaakt waar oude dozen ten toon staan gesteld. Hier is het ook mogelijk om al je eigen sets d.m.v. een beeldscherm op te slaan.

Bij de uitgang van het museum staat nog een mold machine welke 4x2 bricks maakt. Als je je polsbandje scant krijg je een kaartje waarmee je jou unieke combinatie met 6 stenen van 4x2. De machine maakt de zakjes waarmee ieder een zakje kan pakken en thuis zijn unieke combinatie kan maken.

Na de uitgang ben ik natuurlijk even de shop ingegaan (deze is te bezoeken zonder entree bewijs van het museum). Deze is te vergelijken met een normale lego store als in Duitsland, de PaB muur vond ik tegen vallen en vrij klein. Wel hebben ze verder een paar aparte sets die alleen in deze winkel te verkrijgen zijn.

Conclusie: Ik vond het echt een geweldig museum voor zowel volwassenen als kinderen. Er is veel te zien en vooral ook te doen, ik ben er een volle dag geweest. Echt een aanrader:

foto's: https://www.flickr.com/photos/158801782@N02/albums/72157693867641040