Ben je klaar voor het grote publiek? Post hier je plaatjes! Ook links naar mooie dingen van anderen mogen hier.
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
282

Do Okt 05, 2017 17:30

Opbouwende kritiek en reacties op MOC`s

door Boindil » Ma Mei 28, 2018 21:33

Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen, maar deze groep leek mij het meest voor de hand liggende.
Ik weet ook niet of ik nu een gevoelig onderwerp aansnijd en misschien zit ik er wel helemaal naast, maar ik ben toch benieuwd hoe anderen hier over denken. Het is ook geen verwijd naar iemand of meerdere iemanden, dus neem dit niet persoonlijk op en voel je ook niet aangevallen :) .
Voor mijn gevoel wordt er bij de "oudere leden" veel gereageerd en bij "nieuwere leden" minder. Dit klinkt een beetje als 2 groepen, ook al voel ik dat niet zo :P. Ik heb het idee dat lang niet iedereen alle berichten leest, waardoor het af en toe wat lastig is als "nieuwer lid" om feedback te krijgen op je MOCs. Op zich logisch natuurlijk, aangezien de oudere leden elkaar al veel langer kennen en ook meestal mooiere MOC`s maken :wink:. Maar persoonlijk vind ik dat wel jammer, aangezien opbouwende kritiek je verder kan helpen om beter te worden of een compliment een nieuw lid kan helpen om door te blijven gaan met bouwen. Ik denk dat hierdoor meer nieuwe leden zich gelijk thuis voelen en nog meer plezier aan dit forum beleven 8-) . Het klinkt nu misschien een beetje als aandacht vragen voor mijn eigen bouwwerken, maar ik bedoel het echt in het algemeen. Zelf heb ik namelijk nog niet eens zoveel geplaatst en mijn eerste MOC`s waren ook behoorlijk drama :r .

Nogmaals, dit is geen verwijd of iets dergelijks maar puur nieuwsgierigheid hoe andere Lowluggers hierover denken 8-) .
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2419

Za Jun 26, 2004 10:57

Almere

Re: Opbouwende kritiek en reacties op MOC`s

door legopapa » Di Mei 29, 2018 5:54

Ik moet bekennen dat ik niet altijd reageer op een nieuwe moc van iemand, ongeacht of het een "oude rot" is of een "nieuweling".

Soms spreekt de moc mij niet aan en reageer ik uberhaupt niet.
Soms reageer ik direct als ik iets heel gaafs zie voorbij komen.

Ik vind het ook soms lastig om te reageren als "oude rot" richting "nieuwelingen" omdat ik niet de indruk wil wekken iemand af te kraken. Ik ben namelijk redelijk recht voor zn raap.

Maar je hebt gelijk dat kritiek in welke vorm dan ook je een betere moccer kan maken. Mits natuurlijk de krtiek goed onderbouwt is.

Ik zal dit punt zeker in mijn achterhoofd houden.
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
282

door Boindil » Di Mei 29, 2018 6:07

Ik ben namelijk redelijk recht voor zn raap.

Dat was mij al opgevallen haha :lol: . Persoonlijk hou ik daar wel van. Ik heb liever duidelijke kritiek dan dat iemand niet zegt wat hij er echt van denkt, of helemaal niks zegt.
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
1594

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Di Mei 29, 2018 6:45

Ik reageer als ik iets toe te voegen heb of dat ik denk holy moly!!! Verder lees ik en bekijk ik wel alles maar reageer ik idd niet altijd. Ongeacht oid of nieuw lid.
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
2690

Wo Nov 25, 2015 21:17

Assen

door sanderkoenen » Di Mei 29, 2018 7:13

Ik kijk vaak op mijn mobiel en dan vergeet ik te reageren.
Dan later realiseer ik mij, dat ik nog een reactie wilde plaatsen.
Alleen dan krijg je het volgende probleem, wat Raven al heeft gezegd.
Gebruikers-avatar
User

sparhawk

Rang

premium

premium
648

Zo Jan 09, 2005 19:14

Coevorden

door sparhawk » Di Mei 29, 2018 7:49

Ik probeer tegenwoordig vaker te reageren op MOCs, maar dat doe ik mischien nog steeds niet vaak genoeg (kijk naar mijn aantal berichten en hoe lang ik al lid ben). Ook reageer ik soms niet, omdat ik niks met een MOC heb, niet omdat ie niet leuk is, maar gewoon omdat het niet mijn ding is.
Maar ik lees wel alle berichten, dus daar ligt het niet aan....
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5153

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Di Mei 29, 2018 8:27

Het is zeker zo dat sommigen zich 'abonneren' op een paar topics en de rest niet lezen. En inderdaad daardoor missen ze vanalles.

Het is niet altijd makkelijk om iets opbouwends te zeggen over een bouwwerk. Zeker omdat er hier ook zulke mooie, ingenieuze bouwwerken en bouwtechnieken te zien zijn. Dan valt een bouwwerk van een beginneling soms tegen. Maar ook 'het zoveelste van hetzelfde' bouwwerk krijgt misschien wat minder opmerkingen.

Maar ook al krijg je geen reactie op je bouwwerk, toch blijven bouwen. Het gaat toch vooral om je eigen plezier van het bouwen.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
no avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
1793

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Di Mei 29, 2018 12:31

Ik merk van mezelf wel dat ik wat makkelijker en sneller reageer op mocs van bekenden.

Mensen die ik via de meetings en evenementen bv in real life al wat beter ken dan een onbekende op een forum. :look:

Edit
En zoals boven beschreven bepaalde thema's of mocs spreken mij aan. En andere weer niet :P
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
427

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Di Mei 29, 2018 18:02

Ik kijk zo nu en dan op het forum en mis daardoor ook wel eens wat MOCs... en daardoor geef ik soms geen feedback of ben ik een paar dagen laat. Als de MOC me erg aanspreekt dan schrijf ik meestal wel een berichtje, ongeacht wie de MOC gebouwd heeft. Wel is het zo dat ik meer geneigd ben iets van een MOC te zeggen als ik de bouwer een beetje ken van een meeting.
Ik vind het moeilijker om feedback te geven als ik de MOC niet zo geslaagd vind. De bouwer is er misschien helemaal happy mee, dus wie ben ik dan om hem of haar een gevoel te geven van 'dat kan beter'? Naarmate iemand langer aan het bouwen is worden de MOCs vaak ook mooier door simpelweg meer ervaring.
Gebruikers-avatar
User

Edwin Korstanje

2305

Za Jan 21, 2012 16:54

door Edwin Korstanje » Di Mei 29, 2018 18:57

Wat mijn een aantal jaar geleden flink heeft geholpen om het plaatsen van WIP plaatjes waaraan ik bezig was en kreeg/ krijg daar veel feedback van. Als je alleen klare moc's deelt kunnen mensen alleen reageren of ze het mooi vinden of niet en krijg je andere feedback dan met bouwwerken in aanbouw, waar andere nog met je mee kunnen denken over het proces.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10451

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Di Mei 29, 2018 20:12

Ik herken veel van wat hierboven al is gezegd.
Voor mijzelf geldt dat het thema ook wel van belang is voor het wel of niet reageren. Ik zal veel eerder reageren op een 'historische' MOC dan op een MOC met Star Wars als thema. Ik kan dan veel minder makkelijk beoordelen of zo'n MOC geslaagd is, want ik zou zelfs nog geen Vulcan herkennen als hij voor me stond...
Spoiler:
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
282

door Boindil » Di Mei 29, 2018 21:58

Leuk dat jullie allemaal zo eerlijk en duidelijk reageren :duim: . Als een thema je minder aanspreekt is het inderdaad logisch dat je niet zo snel reageert. Wel denk ik dat kritiek soms juist kan helpen, zeker van een ervaren bouwer. Zolang je niet schrijft: "dit is balabberd hou maar op", maar meer in de trant van:"kun je dit niet beter zo of zo doen?"denk ik niet dat iemand zich gauw beledigt of aangevallen voelt. En ik merk ook dat als ik een bouwwerk erg mooi vind en er 6x onderstaat dat het mooi geworden is, het ook lastiger is om er nog wat aan toe te voegen. Als je iemand persoonlijk of van een meeting kent is het ook leuker om wat van je te laten horen want dan heb je er toch meer connectie mee.

door Edwin Korstanje » Di Mei 29, 2018 18:57

Wat mijn een aantal jaar geleden flink heeft geholpen om het plaatsen van WIP plaatjes waaraan ik bezig was en kreeg/ krijg daar veel feedback van. Als je alleen klare moc's deelt kunnen mensen alleen reageren of ze het mooi vinden of niet en krijg je andere feedback dan met bouwwerken in aanbouw, waar andere nog met je mee kunnen denken over het proces.

Dat is een goede tip! Ik ben al een paar maanden bezig met een moc en wou deze pas online zetten als deze helemaal af is, maar met wat WIP foto's is het inderdaad makkelijker om feedback te krijgen. Zelf vind ik dat vaak ook de meest interessante foto's, dus eigenlijk raar dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.

Zoals ik in mij openingsbericht al zei vind het allemaal ook wel logisch, maar wou ik vooral even weten of ik dit alleen zelf zo zag of dat het ook klopt. Dat lijkt mij nu wel bevestigd 8-) . Mochten er nieuwe Lowluggers zij die het gevoel hebben dat toch een beetje genegeerd worden dan hoop dat zij door dit topic inzien dat dit absoluut niet het geval is en nog een hoop MOCs zullen posten.

Ik zal binnenkort even wat foto's maken van mijn WIP.
@WvdP: het is geen StarWars of Startrek dus kijk er gerust even naar :lol: .
@ Mockingbird: ik blijf ook zeker wel bouwen hoor, ook al reageert er nooit weer iemand op mijn MOCs. Daar ben ik te koppig voor....
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
282

door Boindil » Do Mei 31, 2018 20:15

Gebruikers-avatar
User

Pattiruhu

Rang

premium

premium
321

Zo Nov 16, 2014 0:42

Amsterdam

door Pattiruhu » Vr Jun 01, 2018 17:31

Het plaatsen van WiP-foto's is wel goed idd. Als je dan kritiek krijgt, kun je nog e.e.a. aanpassen. Ik post zelf vaak pas een foto als een MOC klaar is en dat is slechts 1 à 2 keer per jaar. Ik krijg dan vaak wel commentaar, maar als het klaar is pas ik niets meer aan.
Ik zou vaker WiP-foto's moeten plaatsen en dat zouden nieuwere leden ook moeten doen.

Op een post "kijk eens wat voor tofs ik gemaakt heb" zou ik minder snel reageren dan een post "wat zou ik kunnen verbeteren?".