9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.

Dansend spoor

Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
259

Zo Nov 22, 2015 10:59

Dansend spoor

door Peet » Zo Mei 27, 2018 18:09

Ik ben hier mijn rails weer aan het opbouwen voor mijn kleine trein layout met Sparhawk maar ik zit me eigenlijk mateloos te ergeren dat het spoor niet lekker ligt.
Het is gemaakt volgens de MILS maar op een een of andere manier past het toch niet lekker.
De 4 bocht rails liggen zo goed als los op de MILS plaat op de begin en eindpunten na. Omdat er een beetje spanning in staat wipt het midden zo'n 2 mm omhoog. Dit staat niet echt mooi en het begint een beetje te klepperen als er een trein overheen gaat.

Ik ben al op zoek gegaan naar een extra bevestigingspunt/punten maar tot nu toe past het allemaal net niet.

Doe ik iets fout en/of is dit op te lossen of hoort dit er een beetje bij en heeft elke layout er last van?
Nulla tenaci invia est via (Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar)
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3877

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

Re: Dansend spoor

door aawsum » Zo Mei 27, 2018 18:59

Meest simpele manier is de bocht vastklemmen aan binnen en buitenzijde met 1x1 (round plates). Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen last van heb.
Gebruikers-avatar
User

sparhawk

Rang

premium

premium
720

Zo Jan 09, 2005 19:14

Coevorden

door sparhawk » Zo Mei 27, 2018 20:35

Bij mij gebeurt het dus ook.. Wat ik zie is dat de buitenkant (van de bocht) een beetje omhoog komt, de binnenkant lijkt er minder last van te hebben.... Op de meeting in Lelystad heb ik er ook al kort even over gesproken, maar ook daar kreeg ik te horen dat het geen bekend probleem is... Wij gebruiken wel RC spoort, geen 9V.

Kan het iets te maken hebben met de plates die we er onder doen, cq. de manier waarop we dat doen ?
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
259

door Peet » Ma Mei 28, 2018 7:49

Ik heb wel het idee dat hoe steviger ik het maak hoe erger het wordt.
In eerste instantie zaten mijn 4 bochten verdeelt over 3 in elkaar geklikte platen en zat het spoor alleen met de spoorverbinding aan elkaar. Nu heb ik 1 grote plaat waar de hele bocht op zit en zitten het onderlinge spoor ook met plates aan elkaar.

Ik snap dat de eerste optie meer tolorantie geeft waardoor het allemaal net wat beter ligt maar dat veranderd niks aan het feit dat het eigenlijk gewoon niet past.

Als ik nu 1 kant vast maak dan hou ik ongeveer een halve nop over aan de andere kant, die ik dan dus onder spanning moet vastklikken.
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
570

Do Mei 02, 2013 7:19

Zwolle

door UrbanErwin » Ma Mei 28, 2018 8:05

Volgens mij buigt PF spoor idd iets omhoog wanneer je er onderdelen aan vast maakt.
Misschien dat dit iets helpt:
Afbeelding
Curved track attachment points by Duq, on Flickr

credit naar Duq voor het uitzoeken van alle bevestigingspunten
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2003

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Ma Mei 28, 2018 19:15

Credit naar david-7 op Brickshelf. :wink:
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
259

door Peet » Ma Mei 28, 2018 20:53

Met bovenstaande tekening heb ik het min of meer vast gekregen.
Het kreunt en kraakt nog steeds aan alle kanten en staat behoorlijk onder spanning... maar goed..

Eigenlijk een beetje lego onwaardig dat je het vast moet zetten door middel van tolerantie en buigbaarheid van de onderdelen. :?
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1173

Vr Feb 04, 2011 16:22

Arnhem

door alois » Wo Mei 30, 2018 9:10

Dan moet je niet Lego de schuld geven, maar Pythagoras ;-)
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2003

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Wo Mei 30, 2018 13:11

Ik heb het eens geprobeerd in LDD uit te zoeken. Een poos bezig geweest om (jumper) plates tussen een baseplate en het spoor te plaatsen. Opgeslagen, en toen ik het de keer daarna opende was bijna alles verdwenen omdat ze fout geplaatst waren.
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

sparhawk

Rang

premium

premium
720

Zo Jan 09, 2005 19:14

Coevorden

door sparhawk » Za Jun 23, 2018 21:10

Ik ben nu bezig het spoor van mijn layout wat aan te passen en ik probeer er een wissel in te bouwen om wat te spelen. Wat mij opvalt met de wissel erbij, is dat het allemaal net niet meer past. Hebben meer mensen last met het gebruik van wissels in een MILS setup (Dus verhoogd spoor om er balast onder te kunnen maken) ?

Wat ik doe is het volgende:
Ik heb een recht stuk spoor, daar koppel ik de wissel aan vast. Het gaat om de wissel met de aftakking naar links (zal met rechts vast hetzelfde zijn). Aan het aftakkings deel doe ik een bocht terug naar rechts, zodat ik weer parallel aan mijn rechte spoor uitkom en zo ook weer uitkom op een MILS spoor aansluiting. Nu zet ik de bocht aan het einde vast op de ondergrond, maar als ik dat probeer, dan kom ik dus net niet op de noppen van de ondergrond uit, scheelt mischien een halve milimeter. Als ik de bocht toch vast druk (met moeite), dan komem de linker kant van mijn wissel en het bocht stuk omhoog en los van de ondergrond.

Aan de hand van bovenstaande tekening heb ik gekeken waar ik de het aftak deel van de wissel vast zou kunnen zetten op een nopje op de ondergrond. Zo'n punt heb ik dus gevonden en dat wil ook prima. Maar zodra ik het bochtdeel er aan vast klik en dat weer vast maak, dan springt de wissel dus van die nop af, dan past het helemaal niet meer.

Heeft iemand hier ervaring mee ? Wie weet wat ik hier aan kan doen ? Wat doe ik verkeerd ?
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3877

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Za Jun 23, 2018 23:15

Ik heb er geen last van. De wissel zit bij mij alleen vast aan beide rechte kanten. Een bocht zit bij mij alleen vast waar deze gaat aansluiten op een recht stuk rails.
De rest van de bochten ligt op tiles. Op het moment dat alles in elkaar geklikt zit dan gebruik ik 1x1 plates om de bochten op te sluiten.

Ik zal voor schiedam een stukje rails meenemen met wissel ed, alles op mils.
FaceBook
Instagram
of Flickr via het wereldbol knopje hier links onder mijn avatar