chess, castle-spaarpot, armbandje, batmobile, doors & windows, 50 jaar-boek, dat soort dingen...
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5311

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

10712 [Classic] Fun Functions (Bricks and Gears)

door MOCkingBird » Zo Mei 06, 2018 14:05

Afbeelding

Set: 10712
Naam: CLASSIC Fun Functions (Bricks and Gears)
Aantal onderdelen: 244
Jaar: 2018
Prijs: EUR 19.99
Leeftijd: 5-99
Een basis onderdelen set met ook wat technic onderdelen om de bouwwerkjes te laten bewegen

Inhoud: 3 zakjes met onderdelen gesorteerd op kleur (wit/zwart, rood/geel/tan, groen/blauw/paars). En een bouwboekje van 68 bladzijden.

Ik zag deze set in de winkel en kon me niet herinneren dat er eerder technic in zo’n basis set zat. Het laten bewegen van een bouwwerk is voor velen, mezelf ook, een moeizaam proces. Dus de set gekocht in de hoop er nog eens iets van te leren.

De technic onderdelen beperken zich tot tandwielen in de vorm van knob wheels, wat asjes met stop (3L, 8L) Onderdelen met een rond gat: technic plate, technic brick 1x2 met hole, plate 4x4 round met hole, tile round 2x2 met hole. En dan zijn er ook nog wat onderdelen met een as-gat: plate 2x2 round, brick 2x2 round met ribbels, technic brick 1x2 met axle hole, technic disk 3x3

In de bouwbeschrijving staan 5 modellen van verschillende moeilijkheidsgraad (makkelijk, gemiddeld en gevorderden). Ook is er verwijzing naar meer modellen op internet.

Model 1 (makkelijk) is een een uil waarvan je de ogen kunt laten draaien.
beweging: 2 tandwielen, waarvan 1 aangedreven door draaiknop. De ogen op de tandwielen draaien tegen elkaar in.
Op internet nog 2 modellen te vinden.
Model 1a (makkelijk) is een zeeleeuw waarvan je de voorpoten/flippers kunt laten bewegen.
Model 2b (gemiddeld) is een vogelachtig iets waarvan je de vleugels kunt laten wapperen.

Model 2 (gemiddeld) is een bloemenbakje waar je de bloemen kunt laten draaien.
beweging: 3 tandwielen, waarvan de middelste aangedreven door draaiknop. De bloemen op de twee andere tandwielen draaien in dezelfde richting.

Model 3 (gemiddeld, maar volgens mij ‘makkelijk’) is een ‘boom’ waar een aap aan slingert.
beweging: 1 as steekt door technic bricks met hole (deze zitten in de boom). Aan as zit aan 1 kant de draaiknop, aan andere kant hangt de aap (vast met technic bricks met axle hole). Door draaien aan de knop slingert de aap.
Op internet Model 3a (gemiddeld): een vogeltje op een schommel.

Model 4 (gemiddeld) is een draaimolen.
beweging: 1 as met aan de bovenkant er aan vast de draaiknop en het dakje van de draaimolen en de schuitjes. De as steekt door een tile round 2x2. Deze tile zit vast aan het onderstel van de draaimolen. De as steekt vast in een brick round 2x2 die los in het onderstel zit. Door draaien aan de draaiknop draait het hele bovenstuk van de draaimolen, de schuitjes zwaaien naar buiten (centrifugale kracht) want ze zitten vast met kleine bal verbindingen.

Model 5 (gevorderden) is een helikopter waarvan je de wieken kunt laten draaien.
beweging: een haakse overbrenging door 2 tandwielen.
Op internet Model 5a (gevorderden): een molen waarvan de wieken draaien
Model 5b (gevorderden): een tunnelboormachine waarvan de boorkop draait

Je kunt alle 5 modellen uit het bouwboekje bouwen en hebt dan nog flink wat onderdelen over.

De bouwbeschrijving heeft, zoals gewoonlijk, voor ongeveer elke 1 tot 2 onderdelen een nieuwe bouwstap. De te gebruiken onderdelen staan aangegeven. Wel heel erg simpel. Het is zelfs zo erg dat bij model 3 er 6 dezelfde bricks op elkaar gestapeld moeten worden en dat wordt in 3 stappen gedaan. Zelfs een 5 jarige heeft het niet zo simpel nodig lijkt me.
Ik vind het wel een leuke set, die je basisbegrip geeft van wat er nodig is voor beweging. Heb ik wat nieuws geleerd, niet echt, maar wel leuke kleine bouwwerkjes gemaakt die wat beweging hebben.

.
Bijlagen
10712-over.jpg
Onderdelen-over
10712 models.jpg
models
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

Quarktaart

Rang

premium

premium
1170

Vr Jun 10, 2011 11:25

Vleuten

Re: 10712 CLASSIC Fun Functions (Bricks and Gears)

door Quarktaart » Zo Mei 06, 2018 16:25

Ik zag de set ook laatst staan. Heb jij het idee dat een klein kind (jaar of 6) met deze onderdelen en kennis ook zelf iets kan laten bewegen? Of zijn daarvoor de set en onderdelen niet toereikend genoeg?
Stenen maken de minifig
Brickshelf
Flickr
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5311

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

Re: 10712 CLASSIC Fun Functions (Bricks and Gears)

door MOCkingBird » Zo Mei 06, 2018 20:21

Ik denk het wel. Het zijn niet heel veel tandwielen/asjes, maar wel een genoeg bouwwerkjes om ideeen op te doen.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10559

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

Re: 10712 [Classic] Fun Functions (Bricks and Gears)

door WvdP » Zo Mei 06, 2018 20:29

Voorzien van plaatje van de doos (makkelijker voor de herkenbaarheid) en onder Overige gestopt, want strikt genomen is dit geen Creator-set.
Leuke recensie, hij dingt meteen mee met de wedstrijd!
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)