Interessante bouwtechniek ontwikkeld of gespot? Deel hem hier!

Drie nopjes brede deuren en ramen

Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

1997

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

Drie nopjes brede deuren en ramen

door Rijkjavik » Di Mei 01, 2018 16:44

Ik heb al regelmatig gebouwen gezien die ik op schaal na wil bouwen. Vaak kom ik voor deuren en/of ramen dan uit op een breedte van drie noppen. Daar zijn er niet veel van in het assortiment. Gelukkig wist Tim Gould daar raad mee (en ik meen dat ik hier op het forum ook eens iets heb gezien):
Afbeelding3-wide door ideas by Tim Gould, on Flickr

Nu hadden sommige gebouwen die ík wilde bouwen paneeldeuren, en sommige een raam die uit twee smalle ruiten bestond. Ik was in een bui van verveling wat op papier aan het zetten, dat werd overgezet in MLCad, en hier is het resultaat:
Afbeelding
Dit is het kleinst mogelijke raam met deze techniek volgens mij, maar dit kan verhoogd worden voor grotere ramen, paneeldeuren (door gebruikmaken van meerdere kleuren) of bijvoorbeeld een paneeldeur met twee kleine ramen erboven. Helaas ben je wel beperkt in het aantal kleuren door de vlag die gebruikt wordt, een donkergroene deur is hiermee bijvoorbeeld (nog) niet mogelijk.
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Rewind

Rang

premium

premium
361

Di Aug 30, 2011 20:14

Re: Drie nopjes brede deuren en ramen

door Rewind » Di Mei 01, 2018 18:50

Knap dat je dat zo gevonden hebt! Die vlag kom je ook niet zomaar op.
En weer blijkt dat iets ogenschijnlijks simpels als een vlaggetje toch weer goed ontworpen is door Lego: precies een 1/2 plate dik, daar had ik nooit over nagedacht. En ik wist dat die vlag 2x2 was, maar dat 'ie zo perfect uitlijnt vanaf die antenne had ik ook nog niet bedacht.
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

1997

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Wo Mei 02, 2018 16:36

Dank je. :)
Ik kwam voor het eerst op het idee om die vlag op die manier te gebruiken jaren geleden, toen ik voor mijn NS 1100 locomotief een voorruit van vijf noppen breed mét middenspijl ontwierp.
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

SamtheChemist

Rang

premium

premium
390

Wo Okt 19, 2016 12:13

Kampen

door SamtheChemist » Do Mei 03, 2018 7:31

Dit is inderdaad een slim stukje denk werk :duim: dit is mooi iets om te gebruiken in een moc zeg!