Technic, Pneumatic, Robotics

onderdeel met axle hole onder stud

Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5187

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

onderdeel met axle hole onder stud

door MOCkingBird » Zo Apr 22, 2018 15:00

Ik zoek een onderdeel met een kruisgat (axle hole) in lijn met de stud. Moet ingebouwd worden in "gewone lego (system)". En natuurlijk heb ik amper plaats 8-) (is maar 2 studs dik, en dat axle gat mag dus 2 studs lang zijn.)

Dus zoiets als deze Afbeeldingmaar dan met het kruisgat onder de stud.

Er in komt deze Afbeelding met deze Afbeelding en een asje door die balletjes. Dat asje gaat dan in het gezochte onderdeel.
Ik had zelf al bedacht dat ik ook weer Afbeelding deze kan gebruiken, maar dat heb ik nog niet geprobeerd in te bouwen. Moet dan met jumpers gaan werken en dat lijkt me iets minder sterk.

Dit alles is voor mijn grote minifig met de scharnier oplossing die Jovel voorgesteld heeft.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

Quarktaart

Rang

premium

premium
1105

Vr Jun 10, 2011 11:25

Vleuten

Re: onderdeel met axle hole onder stud

door Quarktaart » Zo Apr 22, 2018 17:52

Een 1x1 cone?
Stenen maken de minifig
Brickshelf
Flickr
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5493

Ma Feb 07, 2005 1:03

Utrecht

door mahjqa » Zo Apr 22, 2018 17:56

Zoiets?

Afbeelding
Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5187

Oss

door MOCkingBird » Zo Apr 22, 2018 18:12

Nee, ik denk dat ik het niet goed omschreven heb (maar die connector is wel een optie).
Eigenlijk zoek ik net zoiets als Afbeelding of Afbeelding maar dan met een axle hole.
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6140

Zo Nov 04, 2007 20:44

Dronten

door workfromtheheart » Zo Apr 22, 2018 18:16

Kan je niet gewoon die 1x2 brick met 2 gaten gebruiken?
Als je er twee achter elkaar zet en je gebruikt dit onderdeel, lijkt het me best stevig.
Mijn Flickr pagina.
Moeite met wiskunde? Met WisWereld probeer ik te helpen.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5187

Oss

door MOCkingBird » Zo Apr 22, 2018 19:08

Nee.
Het gaat over de benen van de fig.
In het been gedeelte Afbeelding zit een axle 10 dat 1 stud uitsteekt. Op 9 plekken (binnen in het been) zit het balletje, het 10e (uitstekende) plekje komt in het gezochte onderdeel.
Dat onderdeel zit in het ronde stukje van het heupstukje Afbeelding (tussen de twee benen).

edit: een been is 10 breed, het midden rondje is maar 2 breed. Niet veel ruimte dus.
Het is nog maar de vraag of de 9 balletjes voldoende wrijving geven om het gewicht/hefboom van de torso en hoofd te kunnen houden.
Gebruikers-avatar
User

Quarktaart

Rang

premium

premium
1105

Vr Jun 10, 2011 11:25

Vleuten

door Quarktaart » Zo Apr 22, 2018 20:14

Lukt het misschien met dit onderdeel? Twee daarvan en dan het asje door het meest rechter gat. En dan de gaten daarnaast gebruiken om zo'n 1x2 Technic brick met twee gaten er aan vast te maken?
Stenen maken de minifig
Brickshelf
Flickr
Gebruikers-avatar
User

jovel

1627

Za Jan 28, 2006 12:53

Leunen

door jovel » Zo Apr 22, 2018 21:19

Heb je misschien een foto van wat je tot nu toe hebt?
Mijn camera vergroot 10x, maar de elfde keer deedt-ie het ook.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5187

Oss

door MOCkingBird » Zo Apr 22, 2018 21:53

nog niet. Zal ik morgen eens maken.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5187

Oss

door MOCkingBird » Ma Apr 23, 2018 8:01

Het nieuwe been (sorry, niet helemaal scherp)
nieuw been.jpg
nieuw-been

Het oude/huidige been dat werkt met 4 pinnen
oud been.jpg
oud-huidige-been

Huidige hip, op de plaats van de rode technic brick 1x1 zou het kruisgat moeten komen. Liefst ook in die orientatie. Dit stuk is dus maar 2 bricks dik
hip.jpg
oud-huidig-hip

Ik moest even nadenken hoe ik de armen gedaan had (is al weer een tijdje geleden :oops: ). Maar daar heb ik in de arm een axle 8 met stop gebruikt, en die steekt door een technic brick 1x2 (of 1x1) met hole. Dus daar had ik geen kruisgat nodig/gebruikt.
Gebruikers-avatar
User

jovel

1627

Leunen

door jovel » Ma Apr 23, 2018 9:54

Kan het niet gewoon met die nieuwe 3 lange jumpler plate?

EDIT: Ik zie nu dat ik de linker technic 1x1 brick verkeerd het geplaatst. Maar als ik het goed begrijp heb je die niet meer nodig omdat je het been nu anders bevestigd?
Bijlagen
been middenstuk.png
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
236

Zo Nov 22, 2015 10:59

door Peet » Ma Apr 23, 2018 11:24

Ik denk dat die 4 1x1 bricksmet hole helemaal niet meer nodig zijn het nieuwe systeem en zit de gehele bevestiging op de "brick" met het kruis.
Ik vraag me alleen af of de kruisas en het stuk tussen de benen sterk genoeg is daarvoor. Volgens mij komt daar best wat gewicht/kracht op te staan.
Nulla tenaci invia est via (Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar)
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5187

Oss

door MOCkingBird » Ma Apr 23, 2018 12:45

klopt die bricks met hole zijn niet meer nodig voor de nieuwe benen.
Het is inderdaad nog de vraag of dit nieuwe gewricht/verbinding sterk genoeg is. 'Vervelende' is dat ik dus eerst alles moet aanpassen voordat ik weet of het sterk genoeg is.

Jovel, Dat moet ik eens proberen, zou fijn zijn als het inderdaad zo simpel is. Volgens mij heb ik die nieuwe jumpers nog niet maar dat is snel genoeg geregeld.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8476

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Ma Apr 23, 2018 20:46

Ik probeer mee te denken maar ik weet niet waar het verhaal begint... Waar moet het scharnier aan voldoen? Waarom moet er een kruisgat in die heup?
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

jovel

1627

Leunen

door jovel » Ma Apr 23, 2018 22:14

AfbeeldingDeze zit vast in het been.AfbeeldingEn deze kan daar dus in rond draaien.
De as die daar weer in gaat moet gelockt worden met een kruisgat onderdeel in de heup.

@MOCkingbird
Als je in de linker en rechter 1x1 technic brick een halve pin doet, dan kan deze Afbeeldingdaar weer aan. Dat zorgt er voor dat het kruisgat gedeelte wat breder is en dus meer kracht heeft, en het zorgt er tevens voor dat de constructie zich niet uit elkaar kan drukken.
Als ik naar de binnenkant van het been kijk, dan lijkt me dat je daar de ruimte kunt maken om die 1x5 technic plate in te laten rond draaien.
Verder lijkt het me eigenlijk niet dat je 9 van die bal-joint combinaties per been nodig hebt. Iets van 4 a 5 zou genoeg moeten zijn. In dat geval kun je beter een as van 16 lang nemen en die door beide benen doen. Dat is lastiger in- en uit elkaar halen maar wel steviger.
Gebruikers-avatar
User

Erik Leppen

Rang

premium

premium
3551

Zo Jul 18, 2004 12:17

Almere

door Erik Leppen » Ma Apr 23, 2018 22:59

MOCkingBird schreef:Het is inderdaad nog de vraag of dit nieuwe gewricht/verbinding sterk genoeg is

Euh, ga d'r maar rustig van uit van niet.

Er komt nog een heel bovenlichaam op, met hoofd en armen, als ik dat zo een beetje in schat zijn wordt dat al gauw een bouwwerk van 10 x 20 x 30 studs (30 hoog), en op z'n minst zo'n 1000 onderdelen, zeg dat dat 2 kilo aan lego wordt, met het zwaartepunt minstens 20 studs boven het asje, laten we zeggen 20 cm. Dat is een moment (kracht maal arm) van 2 kg * 20 cm = 40 kgcm. Als je dat wil gaan ophangen aan asjes met een straal van 3 millimeter, dan vertaalt dat moment zich dus naar een kracht van maximaal 40kgcm / 0,3 cm = 133 kg, verdeeld over 2 eindjes van asjes. (dit is de kracht als je de fig horizontaal houdt, dus verticaal is het minder, maar als het zwaartepunt al 2 cm naast het asje zit (dat is een tiende van die 20), wordt de kracht op de asjes dus ook een tiende van die 133 kg.

Dergelijke krachten zetten op 1-stud-lange eindjes van Technic-asjes en verder niets, zou ik eerlijk gezegd alleen doen als je heel dringend zwarte asjes van 9 nodig hebt. :wink:

De oude oplossing ziet er wat dat betreft veel beter uit. Daar zitten in plaats van 2 asjes met diameter 3 mm afstand van he middelpunt, 8 pinnen op 1,6 cm van het middelpunt (2 studs). Dan wordt de kracht 40 kg-cm / 1,6 cm = 25 kg, verdeeld over 8 pinnen. Dat is te doen (3kg per pin bij een horizontaal hangend bovenlijf). Alhoewel assen sterker zijn, en die kun je bovendien van links naar rechts laten doorlopen. Maar dan moet je wel iets verzinnen zodat de benen er niet zijwaarts afglijden.

Zelf zou ik als Technicliefhebber waarschijnlijk gaan voor de nieuwe 60-tands draaischijven, maar voor een niet-techneut vind ik de 8-pins oplossing eigenlijk best wel prima.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5187

Oss

door MOCkingBird » Di Apr 24, 2018 10:37

4-5 balletjes is zeker niet genoeg. Dat is niet eens genoeg om een arm op z'n plaats te houden.

De oude constructie werkt met 4 pinnen per been. Nadeel van deze constructie is dat je een been er af moet trekken om van positie te veranderen.

Ik wil nu de balletjes uitproberen. En mocht het niet werken dan ga ik weer terug naar de huidige pin constructie.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5187

Oss

door MOCkingBird » Za Apr 28, 2018 15:32

:balen: Helaas, de 9 balletjes zijn niet genoeg om de torso (zonder armen en hoofd) op maar een kleine hoek te houden. Jammer maar helaas. Ik verwachte eigenlijk ook al niet dat het zou lukken. Maar moest het toch even zeker weten.
Terug naar de pin methode.

Erik Leppen schreef:Zelf zou ik als Technicliefhebber waarschijnlijk gaan voor de nieuwe 60-tands draaischijven, maar voor een niet-techneut vind ik de 8-pins oplossing eigenlijk best wel prima.

Deze Afbeelding ?
Als ik snap hoe dit zou moeten werken, zou ik dat ook nog kunnen proberen. Het is wel de bedoeling dat het stroef draait, dat een been in een bepaalde stand kan blijven staan. Gaat dat met die draaischijven?

edit: dat met die tandwielen is iets om een keer op een meeting te bespreken. Hopelijk ben ik er bij de volgende weer bij.
Gebruikers-avatar
User

Erik Leppen

Rang

premium

premium
3551

Almere

door Erik Leppen » Za Apr 28, 2018 23:48

Hmm.

Ik heb een beetje zitten prutsen, een eerste dingetje waar ik op uitkwam (maar wat niet werkt) is dit:

http://www.brickshelf.com/gallery/ErikL ... ifig_b.png

Je gaat iets van een worm nodig hebben om een niet back-driveable overbrenging te krijgen. Deze methode werkt niet omdat er geen ruimte is voor de aandrijving binnen de beschikbare ruimte.

Vraag: hoeveel graden moet het been kunnen draaien? Vooruit en achteruit? Een andere gedachte die ik heb is om een linkage (weet even het Nederlandse woord niet) te maken van het been naar ergens in de torso, en de boel binnen in de torso aan te drijven - daar is meer ruimte.

Lastig, lastig...
Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3442

Ma Mrt 23, 2009 17:56

Nuenen

door Bricknook » Zo Apr 29, 2018 8:19

linkage -> overbrenging?
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5187

Oss

door MOCkingBird » Zo Apr 29, 2018 9:11

Bedankt voor het voorbeeld. Hoe meer wormwielen hoe meer weerstand?

Ik dacht dat je zoiets bedoelde als: groot tandwiel (dus helft van turntable) zit vast aan bijvoorbeeld 'heup', wormwiel zit zodanig aan been dat het wel kan draaien. Zou dat werken? Oh, dan moet er nog wel wat komen om been aan heup te houden (wat je al hebt als je hele turntable gebruikt zoals in jouw voorbeeld).

OK, ik ga er eens over puzzelen.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5187

Oss

door MOCkingBird » Zo Apr 29, 2018 10:48

Wormwiel moet aan hetzelfde stuk als de binnenring van de turntable, toch?

Zo op het oog kan ik in ieder geval 1 wormwiel kwijt. Dat is dan als de buitenring aan de 'hip' zit, en de binnenring - wormwiel aan het been. Misschien zelfs 2 wormwielen, maar dat moet ik dan echt bouwen om zeker te weten. Is er qua sterkte verschil tussen oude en nieuwe wormwiel?
Afbeelding 2L lang
Afbeelding 3L lang
Oh, deze is mooi klein/smal Afbeelding 1L!

Been moet zowel vooruit als achteruit kunnen bewegen. Vooruit tot 90 graden, zodat fig kan zitten. Achteruit iets minder dan 90 graden.
Gebruikers-avatar
User

Erik Leppen

Rang

premium

premium
3551

Almere

door Erik Leppen » Zo Apr 29, 2018 15:34

Afbeelding 3L lang
Ik begreep van anderen dat deze vrij zwak is. Dus die zou ik mijden als het kan.

En ja, inderdaad, het wormwiel zit vast aan één kant en het zwarte tandwiel dat hoort bij de draaischijf zit aan de andere kant. Welke kant waar zit, maakt voor de aandrijving niet uit, behalve dat je denk ik een draaihendeltje of iets wil verbinden op de as van de worm. Dus waar wil je het dat het draaihendeltje zit waarmee je de hoek uiteindelijk instelt (want dat zal ergens moeten komen. Dat probleem had jouw 8-pins oplossing ook weer niet).

De worm in het been plaatsen is eigenlijk wel slim, want daar is meer ruimte.

De reden dat ik 2 wormen had geplaatst, was omdat ik zelf vrees dat eentje niet sterk genoeg is. Maar dat hangt heel erg af van hoe alles wordt ingebouwd. Ik neig vaak automatisch naar studless omdat ik dat gewend ben en daar zelf compacter mee kan werken, maar het is wel minder sterk (in de zin van, het buigt meer) dan het met steentjes in te bouwen. Het lastige van 2 wormen is dat je ze tegelijk samen moet aandrijven. Dat maakt het wel ingewikkelder. Dus ik zou met 1 beginnen, en als dat werkt, het daar bij laten :)

Ik heb nog wat gespeeld met mijn "linkage" hersenkronkel, maar het probleem daarbij is dat je nooit de draaihoek groot genoeg kan krijgen. Misschien 30 graden in elke richting... (Maar misschien geeft het een denkrichting, daarom laat ik het tóch zien)
http://www.brickshelf.com/gallery/ErikL ... ifig_c.png
Dit was zeg maar wat ik bedoelde met de techniek "verplaatsen" naar een plek waar meer ruimte is. Dit is één helft.
Rood = frame dat binnenin de torso komt. Magenta = versteviging van het frame (voorkomen dat het loswrikt). Groen = balken die de draaiing overbrengen naar het been. Geel/blauw = been. De ombouw van het heupgedeelte (de middelste 2 studs) zou dan vast komen aan de onderste magenta plate 2 x 4.

De beste optie tot zover is denk ik directe aandrijving (draaischijf op de plek waar het heupscharnier zit) met de worm in het been.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5187

Oss

door MOCkingBird » Zo Apr 29, 2018 15:40

Moet je per se dat wormwiel via het asje laten draaien? Ik wilde eigenlijk iets, dat je het been kunt vastpakken en dan in een stand plaatsen. Maar ik heb al wel gemerkt dat het wormwiel soepel draait via het asje.

Want ik heb net dit in elkaar geflanst. De wormwiel verbinding zit nog niet stevig. Maar het was meer om te kijken of het in het been paste.
Bijlagen
20180429_163107.jpg