Vragen die over Lego gaan maar niet in een thema passen

Stripboek over AFOL's

Gebruikers-avatar
User

Jalkow

2220

Za Aug 18, 2007 10:31

Nijmegen

Stripboek over AFOL's

door Jalkow » Do Apr 12, 2018 15:06

Ha beste Lowluggers,

Ik ben al een tijdje niet meer zo actief op het forum, maar ik heb toch een nieuwtje dat ik graag met jullie wil delen. En wel een nieuwtje vanuit mijn andere hobby: strips. Ik ga een stripboek uitgeven! (insert: :feest: :feest: )

Afbeelding

Het is een bijzonder boek, want de hoofdpersoon is een AFOL..! Volgens mij is dat een first, er zijn wel gag-stripjes over AFOL's, maar dit is de eerste multipaged comic bij mijn weten. En het heeft een Lowlugs tintje, want ik had het boek nooit kunnen maken als ik niet met Lowlug op Lego Fanwelt had gestaan.

Lang verhaal kort: ik werkte al een tijdje aan een getekend manuscript over hobby's en vorig jaar heeft een uitgever besloten het uit te gaan geven! Het is een graphic novel geworden, met als titel Hoe bijen de ruimte vullen. Het is een stripnovelle over hobby's en hoe je daarin kunt verdwijnen. Jelko en zijn vader hebben allebei een hobby: de een bouwt met LEGO, de ander is imker. Toch lukt het ze niet om die hobby's met elkaar en hun omgeving te delen. Als Jelko voor een LEGO-beurs afreist naar Keulen, wordt hij geconfronteerd met zijn onvermogen tot werkelijk contact.

Uit die flaptekst kun je al wel opmaken dat het verhaal deels autobiografisch is: ik heb zelf twee keer op Lego Fanwelt mogen staan (eeuwige dank richting Rene.Kok). In het boek komt die beurs ook voor, er wordt over een lego-forum gesproken (driekeerradenwelke) en op de achtergrond lopen wat AFOL's voorbij. Maar het belangrijkste: de hoofdpersoon lift met een forumlid mee, die hij alleen van internet kent. Dat is denk ik een scenario dat veel Lowluggers wel zullen herkennen. :lol:

Hieronder een preview uit het boek:

Afbeelding

Sowieso bestaan alle hoofdstuktitels uit zakjes met de scène in LEGO-vorm.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Het is mijn debuut als striptekenaar, dus dat is reuze spannend natuurlijk. Het boek is vanaf 21 april te koop in de betere boekhandel en in een aantal stripwinkels. Sowieso is het online te bestellen via de uitgever (dat kan hier). Het kost €12,95 en het verschijnt in een kleine oplage.

Dit voelt een beetje als reclame, daar houd ik niet zo van, maar goed: ik ben blij dat er nu een boek is rondom AFOL's en de lego-community (en dat dat straks in de boekhandel ligt, spannend!). In het boek is LEGO als thema geen issue, de bouwer uit het boek wordt niet neergezet als nerd, zoals vaak. Het is volgens mij een heel eerlijk en menselijk verhaal. Ik hoop natuurlijk dat veel non-AFOL's het gaan lezen en dat de community zo wat meer normaal gevonden wordt. En Lowlug staat vol trots in het dankwoord, dus het is natuurlijk extra leuk als ook AFOL's het tof vinden. Volgens mij is het een heel bijzonder boek geworden, en voor stripliefhebbers zeker, maar omdat het is voor Lowluggers misschien ook wel een interessante uitbreiding van de verzameling.

Oh en tot slot! De boekpresentatie is op 21 april in Nijmegen en op 24 april in Amsterdam, meer info hier.
Niet mokken, lekker moccen!
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
25645

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

Re: Stripboek over AFOL's

door stuifzand » Do Apr 12, 2018 15:20

Hoe langer ik hier over nadenk hoe meer het mij ontroert :bigsmile:
Ik ben reuze benieuwd, mijn pre-order is binnen want hier gaan we natuurlijk niet op misgrijpen :D

:feest: Proficiat Jalkow, super!! :feest:
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8317

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Do Apr 12, 2018 17:10

Ik twijfel een beetje want ik kom de dag tevoren terug uit Schotland. Maar eigenlijk lijkt het me best leuk om naar die presentatie te gaan op 21 april. Zijn er meer mensen hier die daarheen willen?
Gebruikers-avatar
User

thomassio

Rang

premium

premium
2701

Za Dec 20, 2008 15:30

Leiden

door thomassio » Do Apr 12, 2018 18:48

Cool!
Leuk om weer eens wat van je te horen en dat je nog met iets lego gerelateerd bezig bent.
Ik zal kijken of ik op een van de dagen aanwezig kan zijn ook al zie ik alleen informatie over Nijmegen en niks over Amsterdam.
Kom je ook weer eens een keer naar een lowlugmeeting om bij te kletsen en misschien je dark age te doorbreken?
Minifiguren moeten geel blijven!
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
2824

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Do Apr 12, 2018 19:38

Dat is best cool. :duim:

Ik heb laatst nog in jouw MOC's topic gebladerd.
Dat zijn mooie bouwwerken. :duim:
Leuk dat je jouw (oude) hobby in een nieuwe jasje kan steken.
Helaas kan ik beide data niet, want dit lijkt mij interessant/leuk.

Veel plezier die dagen en hopelijk is de strip een succes.

thomassio schreef:Kom je ook weer eens een keer naar een lowlugmeeting om bij te kletsen en misschien je dark age te doorbreken?

Dat kost alleen maar geld Thomassio. :P
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10468

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Do Apr 12, 2018 20:46

Helaas kan ik niet bij de boekpresentatie zijn, maar natuurlijk heb ik hem ook gepre-ordered ;-)
Ik ben erg benieuwd, verheug me nu al op veel leesplezier!
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

Jalkow

2220

Nijmegen

door Jalkow » Vr Apr 13, 2018 9:39

Dankjewel allemaal!

thomassio schreef:Kom je ook weer eens een keer naar een lowlugmeeting om bij te kletsen en misschien je dark age te doorbreken?

:lol: Ja! Ik wilde bij de vorige komen, maar dat was een week voor m'n deadline, dus die moest ik laten schieten. Maar een volgende keer zeker wel!

eti schreef:Ik twijfel een beetje want ik kom de dag tevoren terug uit Schotland. Maar eigenlijk lijkt het me best leuk om naar die presentatie te gaan op 21 april. Zijn er meer mensen hier die daarheen willen?

Coowl! Zou tof zijn! De uitgeverij presenteert tegelijkertijd 2 andere boeken, dus het is een gedeeld feestje. Maar toch, het is wel dé kans om een legopoppetje voorin te laten krabbelen :D
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8317

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Vr Apr 13, 2018 11:19

Misschien zijn die twee andere boeken ook wel heel mooi.
Gebruikers-avatar
User

Neverroads

Rang

premium

premium
897

Zo Feb 16, 2003 17:51

Zeist

door Neverroads » Zo Apr 15, 2018 10:53

Wow, dat is serieus stoer natuurlijk! Het is besteld en ik verheug me erop het me te laten verwonderen als het binnenkomt.

De 24e in Amsterdam; waar en hoe laat is dat? Op de website staat daar namelijk niets over.

Veel succes in de gepubliceerde wereld!
"De minifig is de maat voor alle dingen."
-Bricktagoras-
Gebruikers-avatar
User

FLEXiGON

Rang

premium

premium
171

Do Apr 26, 2007 15:04

Lieshout

door FLEXiGON » Ma Apr 16, 2018 10:45

Superleuk! Ik heb hem ook besteld. Ik ben heel benieuwd naar het hele verhaal en de herkenbaarheid :)
Deze steen op deze steen en zo bouw ik steeds hoger...
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6140

Zo Nov 04, 2007 20:44

Dronten

door workfromtheheart » Ma Apr 16, 2018 12:36

Neverroads schreef:Wow, dat is serieus stoer natuurlijk! Het is besteld en ik verheug me erop het me te laten verwonderen als het binnenkomt.

De 24e in Amsterdam; waar en hoe laat is dat? Op de website staat daar namelijk niets over.

Veel succes in de gepubliceerde wereld!

Daar kun je op FB weer wel wat over vinden:
https://www.facebook.com/events/1952799641639500/
Mijn Flickr pagina.
Moeite met wiskunde? Met WisWereld probeer ik te helpen.
Gebruikers-avatar
User

Jalkow

2220

Nijmegen

door Jalkow » Ma Apr 16, 2018 15:58

eti schreef:Misschien zijn die twee andere boeken ook wel heel mooi.

Dat zeker!

Ik ben heel benieuwd naar wat AFOL's gaan vinden. Zoals de cover ook al verraadt gaat het boek niet alleen over LEGO, maar ook over bijen/imkers. Over hobby's dus, of beter: mensen-met-hobby's :lol:

Neverroads schreef:De 24e in Amsterdam; waar en hoe laat is dat? Op de website staat daar namelijk niets over.

Op Facebook inderdaad meer info! Omdat het op een doordeweekse dag is, begint het al om 19u en is het wat korter. Het is zo'n beetje de Randstad-lancering, dus de uitgever verwacht daar ook wat meer redacteuren/uitgevers/etc. En nu verwachten ze dus ook Workfromtheheart. :slygrin:
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6140

Zo Nov 04, 2007 20:44

Dronten

door workfromtheheart » Di Apr 24, 2018 14:05

Ha, mijn exemplaar komt net binnen.
Precies op tijd, kan ik hem vanavond door de auteur laten signeren. Dus op naar onze hoofdstad.
Mijn Flickr pagina.
Moeite met wiskunde? Met WisWereld probeer ik te helpen.
Gebruikers-avatar
User

Neverroads

Rang

premium

premium
897

Zo Feb 16, 2003 17:51

Zeist

door Neverroads » Di Apr 24, 2018 16:52

Kon juist vandaag helaas niet eerder weg op mijn werk, normaal heb ik dinsdagmiddag vrij. Maar nu bij mijn thuiskomst is ook bij mij het boek op de deurmat geland!

Als ik zo de envelop openmaak, voelt het toch een beetje als een mini boekpresentatie... met 1 toeschouwer... en zonder het creatieve brein erachter, dat dan weer wel.
"De minifig is de maat voor alle dingen."
-Bricktagoras-
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5187

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss