Technic, Pneumatic, Robotics

Defecte NXT 2.0 brick ?!

no avatar
User

darko360

Rang

Nieuw

Nieuw
1

Do Apr 05, 2018 21:11

Defecte NXT 2.0 brick ?!

door darko360 » Do Apr 05, 2018 21:23

Hallo.

Ik heb na een hele tijd mijn NXT 2.0 set weer van zolder gehaald, om samen met de zoon wat dingen te gaan proberen.
Na even wat batterij corrosie te hebben weggekrabt startte de brick weer goed op.
Alleen werd ie niet herkend in W10 op mijn laptop. Op een andere laptop ook niet. Ik dacht dat de firmware misschien te oud was, dus op zoek gegaan naar nieuwe FW.
Even wat gegoogled en ik zag een resetknop linksboven, en ook onder de 4e batterij.
Deze allemaal een beetje ingedrukt en gedaan, verschillende keren, en verschillende seconden, en nu werkt niks meer. Hij maakt alleen een zacht klik geluid.
Nou staan er veel manuals op internet, waarin staat dat dit de firmware-update modus is. Maar de brick wordt niet herkend op de laptop. Verschillende windows versie's en laptops gebruikt, ook nog een bootable linux distro, maar de brick wordt nergens door een usb driver herkend, en dan kan ik dus geen firmware update doen.
Uiteraard ook een andere kabel geprobeerd.
Heeft iemand een idee, of deze nog te redden is, of kan ik op zoek naar een andere.....? :(

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2460

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

Re: Defecte NXT 2.0 brick ?!

door koffiemoc » Vr Apr 06, 2018 14:36

Vermoedelijk heeft de PC/laptop een specifieke (verouderde) USB driver nodig om met de NXT hardware te kunnen communiceren.
Mogelijk helpt de "NXT Phantom Driver" van https://www.lego.com/en-us/mindstorms/downloads.

Ik heb zelf de LeJos firmware op mijn NXT gezet om 'm met Java te programmeren.
Dat deed ik op een laptop met Linux Mint distro.
Voor firmware en USB connectie had ik te maken met twee specifieke zaken:

1. handmatig de NXT in (en mogelijk ook uit, kan ik me niet meer herinneren) firmware flash modus zetten: met een paperclip in het gaatje vlakbij de USB poort duwen (zit nogal verborgen).

2. drivers installeren op Linux:
a. eerst pakket libusb-dev installeren
b. jlibnxt builden (nodig om vanuit de ontwikkelsoftware te connecten over USB)
c. lees- en schrijfrechten op de usb-poort/driver open zetten m.b.v. udev rules
zie hiervoor http://www.lejos.org/nxt/nxj/tutorial/Preliminaries/GettingStartedLinux.htm
d. nu kon ik de firmware flashen
Dit gaat denk ik niet werken met een live distro die vanaf je cd-rom draait.

Maar ik zou eerst op Windows die phantom driver uitproberen voordat je moeilijk gedoe op Linux krijgt.
2e Wet van Hofstadter: het is altijd ingewikkelder dan je denkt, ook al hou je rekening met de 2e Wet van Hofstadter.
Mocs & koffiemocs.