Gehoord van een nieuwe set? Scoop over een nieuwe serie?
Plaats al je nieuws hier.

Plantaardige LEGO

Gebruikers-avatar
User

tiptoptommie

Rang

premium

premium
85

Vr Dec 26, 2014 20:30

Plantaardige LEGO

door tiptoptommie » Do Mrt 01, 2018 13:16

LEGO heeft aangekondigd om dit jaar de eerste LEGO van suikerriet in de sets te stoppen en uiteindelijk in 2030 volledig te zijn overgestapt naar plantaardige grondstoffen voor de LEGO stenen.

Hieronder het volledige bericht:

http://www.bouwsteentjes.info/eerste-plantaardige-lego-steentjes-verschijnen-jaar/
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
3346

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

Re: Plantaardige LEGO

door sanderkoenen » Do Mrt 01, 2018 13:26

Dat klinkt als goed nieuws.
Ik ben benieuwd of er een verschil is en of die makkelijk te zien is.
Het artikel zegt dat de nieuwe stenen hetzelfde moeten zijn. We zullen zien.
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
271

Zo Nov 22, 2015 10:59

door Peet » Do Mrt 01, 2018 15:14

LEGO van suikerriet

Wie had er ook al weer over om geen Lego bij de Brinta te gooien ? :lol:
Nulla tenaci invia est via (Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar)
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
3346

Hoorn

door sanderkoenen » Do Mrt 01, 2018 15:14

Was ik dat? :miss:
no avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2162

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Do Mrt 01, 2018 17:10

:notimpressed:

Het is weer begin maart.

1 april loert mensen... :lol:
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
480

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Do Mrt 01, 2018 17:29

Ik werk bij de firma die deze Elastomeer maakt van suikerriet en ik wist dit al :)
Wij zijn direct benaderd door LEGO over dit onderwerp maar heb zelf (nog) geen contact met LEGO.

Van suikerriet kun je ethylene maken en daarvan plastic. Volgens mij betekent dit dat of het materiaal geen ABS zal zijn of ABS met een klein deel impact modifier van het produkt waar ik werk wat van suikerriet gemaakt is. De firma waar je op moet zoeken qua suikerriet grondstoffen is waarschijnlijk Braskem uit Brazilië.
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5624

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Do Mrt 01, 2018 18:32

Er staat dat ze bio-based PE gaan gebruiken, ze gebruiken nu al PE in hun flexibele parts zoals de bladeren.

Voor vervanging van olie gebaseerde ABS kijken ze naar andere polymeren, niet naar PE.
no avatar
User

ggj

769

Zo Okt 14, 2012 21:50

door ggj » Do Mrt 01, 2018 22:46

Hoe zit het met verkleuringen door UV met deze nieuwe materialen?
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
3346

Hoorn

door sanderkoenen » Vr Mrt 02, 2018 7:37

dip schreef:Er staat dat ze bio-based PE gaan gebruiken, ze gebruiken nu al PE in hun flexibele parts zoals de bladeren.

Voor vervanging van olie gebaseerde ABS kijken ze naar andere polymeren, niet naar PE.

Dat lijkt mij wel, anders hebben we een nieuw soort Samsonite.

ggj schreef:Hoe zit het met verkleuringen door UV met deze nieuwe materialen?

Dat zullen we later wel zien.
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5624

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Vr Mrt 02, 2018 8:44

ggj schreef:Hoe zit het met verkleuringen door UV met deze nieuwe materialen?

Ipv olie is nu suikerriet de basis. Uit olie wordt ethylene gehaald, van suikerriet kan ethylene worden gemaakt.* Dan is er chemisch gezien geen verschil meer tussen de twee. Alle eigenschappen zouden gelijk moeten zijn.

* suiker uit het riet halen, suiker vergisten tot ethanol, ethanol omzetten naar ethyleen, polymeriseren tot polyethyleen. Maar als Berthil bij Braskem werkt dan kan hij het misschien beter uitleggen.
no avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2162

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Vr Mrt 02, 2018 10:19

Geen 1 april dus. Maar waarom rietsuiker?

Suiker is suiker, kristal suiker van suikerbieten of suikerbieten pulp wordt ook al jaar en dag vergist tot alcohol lees ethanol. Dus dat zou niet per se met rietsuiker hoeven. :look:
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
3346

Hoorn

door sanderkoenen » Vr Mrt 02, 2018 10:30

Dat zal wel makkelijker zijn om te verbouwen en om suiker uit te halen.
Maar dat kan een argrarier beter vertellen. :P
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
480

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Vr Mrt 02, 2018 10:43

Aangord schreef:Geen 1 april dus. Maar waarom rietsuiker?

Omdat er daarvan heel veel in Brazilie groeit en niet met grond voor voedsel hoeft de wedijveren. Veel firma's willen geen grondstoffen voor suikers gebruiken als er daardoor andere gewassen bedoeld voor voedsel niet meer verbouwd worden en ik neem aan LEGO ook. Bovendien heeft de Braziliaanse firma Braskem die daar zit de techniek in huis om via ethanol polyethylene uit de ethylene van rietsuiker te maken. De ethylene van rietsuiker is chemisch gelijk aan de ethylene uit aardolie of ethaan (schaliegas).

dip schreef:Maar als Berthil bij Braskem werkt dan kan hij het misschien beter uitleggen.

Ik zie nu dat ik ook wat dubbel geschreven heb wat je ook al geschreven hebt. Ik werk niet bij Braskem maar waar ik werk heeft een rubber fabriek in Brazilië direct naast de Braskem ethylene productie en wij hebben 8 jaar geleden al een synthetische rubber grondstof gemaakt van de rietsuiker. LEGO heeft waar ik werk dus ook al benaderd voor de 'groene' synthetische rubber. De fabriek in Brazilië heb ik al eens bezocht.

http://www.braskem.com/site.aspx/Im-gre ... lyethylene
http://keltan.com/the-power-of-keltan/s ... eltan-eco/

Afbeelding

To produce 200,000 tons of I'm green™ Polyethylene, corresponding to the volume of total production capacity, it takes approximately 65,000 hectares of sugarcane, which represents approximately 0.02% of the total arable land of Brazil. This calculation is done considering the average productivity of sugarcane plantations and mills of ethanol production in Brazil. In one hectare, approximately 82.5 tons of sugarcane is produced, which can produce 7,200 liters of ethanol. With this volume of ethanol, Braskem produces 3 tons of green ethylene, generating about 3 tons of I'm green™ Polyethylene.

About 90%* of the sugarcane plantation used in Brazilian ethanol production is concentrated in the South-Central region of Brazil, mainly in the states of São Paulo, Goiás, Minas Gerais, Mato Grosso do Sul, Paraná and Mato Grosso. The remaining 10% of sugarcane is mainly concentrated in the Northeast region of Brazil. The South Central region is located more than 2,500 km away from the Amazon region. The expansion of areas used to plant sugarcane is governed by Sugarcane Agroecological Zoning, approved in September 2009, and excludes among other areas, the Amazon and Pantanal biomes. It's important to note that Braskem does not own any sugarcane plantations. The ethanol used to make I'm green™ Polyethylene is purchased from different suppliers that are selected accordingly with the Code of Conduct for Ethanol Suppliers, which takes into account aspects related to compliance with Brazilian Law and respect for biodiversity. *Source: Sugarcane Industry Association (UNICA): http://unica.com.br/
Gebruikers-avatar
User

Brick Rebel

Rang

premium

premium
502

Zo Mrt 06, 2016 21:41

Utrecht

door Brick Rebel » Vr Mrt 02, 2018 11:47

Klinkt als een goed initiatief! Ook leuk dat dan de eerste onderdelen die 'groen' worden geproduceerd dan ook de plantjes zijn (vanwege het zachtere materiaal) :lol:

Het is zeker een stap in de goede richting van Lego om af te stappen van fossiele grondstoffen. Ik vraag me alleen wel af of de productiemethode die wordt gebruikt om dit groene plastic te maken dan ook 'groen' is; als in geen schadelijke chemische stoffen geloosd in het water etc? :fluiten:
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
3346

Hoorn

door sanderkoenen » Vr Mrt 02, 2018 12:43

Het vergisten van suiker is niet veel voor nodig en voor het omzetten van ethanol naar ethylene is een katalysator voor nodig. Water splitst af, dus dat zal niet het probleem zijn. :P
Voor polymerisatie is ook een katalysator voor nodig en misschien additieven voor een beter process.
Verder zie ik niet zoveel problemen met lozing van chemische stoffen.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
3346

Hoorn

door sanderkoenen » Vr Jul 13, 2018 10:39

Brickset heeft een review geschreven over plants from plants.
Er schijnt geen verschil te zijn en dat was natuurlijk ook het vermoeden.
Daarnaast is het een leuk setje om je plantenvoorraad te vergroten.