chess, castle-spaarpot, armbandje, batmobile, doors & windows, 50 jaar-boek, dat soort dingen...
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5648

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

LEGiO Museum in Grootegast

door dip » Do Dec 29, 2016 20:27

Van 1963 to 1998 was LEGO nederland in Grootegast gevestigd (aan de legolaan). Sinds kort is hier een museum in gevestigd die een goed overzicht geeft van lego in het algemeen en lego in Grootegast (site). In de kerstvakantie zijn we er weer eens gaan kijken; er waren wat nichtjes op bezoek (6, 5 en 3 jaar, hun oordeel: het was leuk).

Ruime parkeergelegenheid maar nu vol vanwege de vakantie, gelukkig wees een vrijwilliger ons naar een vrij plekje bij een buurbedrijf. De ingang is wat achteraf maar goed te vinden. Je komt binnen via de garderobe en dan een restaurant / winkel gedeelte en dan de kassa.

Afbeelding
Overview from the museum

Wat is er te zien: oud materiaal zowel specifiek voor Grootegast, ze hebben bijvoorbeeld oude drukplaten van reclamedruk werk, maar ook oude houten sets. Ook draait er een animatiefilm over de geschiedenis van lego.

Afbeelding
Old lego printing material

Afbeelding
Old ferguson tractor

Afbeelding
Old wooden lego toys

Verder zijn er oude lego sets te zien, en MOCS van afols (het poppenhuis is van mijn vrouw en de andere van Pattiruhu (ook een lowlugger)).

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Er is een grote layout met daarin onder andere de martinitoren, het stadhuis en station van groningen.

Voor de kinderen is er dan nog een ballenbakje (2 bij 4 meter ofzo), genoeg voor de kleintjes. En veel plek om te bouwen, veel lekker gevarieerde onderdelen en genoeg bouwruimte. Zowel lego als Duplo is er aanwezig. Voor wat extra vermaak was er nu in de kerstvakantie een zoekopdracht, zoek de kerstengelen. Als alle 10 letters waren gevonden dan was er een klein prijsje (een lolly).

Afbeelding Afbeelding

Dan is er nog verkoop, een wand met sets, best een goede selectie, met kleine (zakgeld)setjes maar ook serieuzer werk, de mini staat er en ik heb geloof ik ook de vw bus gezien. Ook staan er sets van BOC (brickworld own creation)

900 m² is een goed formaat dit museum, niet te klein en niet te groot. Er schenen vandaag iets van 200-250 mensen geweest te zijn, en het was dan ook druk maar niet vol.

Eindoordeel: Leuk! Zeker gaan als je in de buurt bent zeker. Een Afol zal er een uur ofzo rondkijken dus als je niet in de buurt bent is het misschien niet helemaal de moeite waard (maar Stad Groningen is 25 minuten rijden en daar is genoeg te doen voor de rest van de dag). Met kinderen ben je zo 2-3 uur kwijt (hangt ervan af hoe lang je ze laat bouwen, WIFI en koffie is aanwezig dus je kan ze zo een tijd bezig laten, daarna misschien naar pieterburen voor de zeehonden?). De prijs (€ 5 pp) is ook prima te doen.
Open woensdag en vrijdag (13:00-17:00), zaterdag en zondag (10:00-17:00) en vakanties (maar check de site even)

PS: ook op een van de foto's staat een kerstengel, veel succes met zoeken
no avatar
User

Fokkokp

26

Zo Feb 26, 2006 17:33

Nederland aan Zee

Re: LEGiO Museum in Grootegast

door Fokkokp » Ma Aug 20, 2018 20:52

Afgelopen vrijdag ook een bezoek gebracht. Wegens een vervallen afspraak werd het een rit vanuit het westen met alleen Grootegast als doel. Voor een Lego liefhebber met een startjaar met Lego van 1970 is het alleszins de moeite waard. We hebben er een anderhalf uur met plezier doorgebracht. Het was er leuk druk en het museum maakte op mij een zeer positieve indruk. Een leuke dag geweest.
Fokko
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
561

Do Okt 05, 2017 17:30

door Boindil » Ma Aug 20, 2018 21:17

Mijn zus had het hier laatst ook over die is al 2 of 3 keer met haar zoontjes heen geweest. Ik had het idee dat het puur voor kinderen was, maar dat is dus niet zo. Toch maar een keer heen dus. Het is tenslotte ook maar 15 min met de auto.... :fluiten:
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Flickr
Gebruikers-avatar
User

iook

Rang

premium

premium
709

Vr Jan 09, 2009 18:06

uithuizen (gn)

door iook » Ma Aug 20, 2018 21:40

Zeker niet voor kinderen alleen. Er is voor Afol genoeg te zien maar uiteraard ook veel bekend werk. De collectie lego van voor de plastic steen is zeker ook de moeite waard en voor velen ook meer onbekend.