chess, castle-spaarpot, armbandje, batmobile, doors & windows, 50 jaar-boek, dat soort dingen...
Gebruikers-avatar
User

Ludo Visser

275

Za Okt 01, 2005 17:21

Den Haag

5571 Black Cat / Giant Truck (Model Team, 1996)

door Ludo Visser » Di Aug 02, 2016 20:52

Afbeelding

Ik wilde deze set heel graag. Maar in 1996 was ik twaalf en het zakgeld was beperkt. Ik moest kiezen tussen de 8480 Space Shuttle en deze truck en die keuze bleek redelijk eenvoudig in het voordeel van de Space Shuttle uit te vallen. Ik kocht het jaar daarop nog de 8479 Barcode Multi-Set, en daarna ging ik mijn Dark Ages in. Pas (al?) in 2005 begon ik daar weer een beetje voorzichtig uit te komen (ik heb me in dat jaar hier geregistreerd), maar pas sinds een jaar of twee ben ik weer actief aan het bouwen. Het leek me een geschikt moment om de gemiste kans in te halen en ik heb de Black Cat van een mede-Lowlugger overgenomen. Hij zat onder het stof, dus hij moest uit elkaar en een grondige wasbeurt krijgen. Daarna kon ik hem weer in elkaar zetten en het leek me een goede kans om eens een review te schrijven. Dit is mijn eerste review, dus ik hoor graag wat jullie er van vinden.

Alle foto's staan in hoge resolutie op mijn Bricksafe.

Ik was als kind weliswaar begonnen met de LEGO System setjes, vooral wat nu volgens mij City heet, maar al vrij snel ging ik over op Technic. Ik heb nooit een Model Team set gebouwd, dus dit werd een nieuwe ervaring. Gelukkig heeft de Black Cat ook een frame van Technic balken, dus het begin voelde enigszins vertrouwd. Na ongeveer 10 stappen is het frame af:

Afbeelding

De clips aan de voorkant houden straks op interessante wijze de motorkap, die open kan, vast. De treden naar de cabine zitten er ook al op.

Wat me opviel, en dat was ik niet gewend van Technic sets, is dat er intern veel verschillende kleuren gebruikt worden. Ik vermoed dat dit is geweest om de instructies duidelijker te maken. Ik dacht dat dit iets recents was, zowel in Technic als andere themes, maar blijkbaar deden ze het 20 jaar geleden ook al. In de brandstoftanks is het goed te zien dat ze meerdere kleuren gebruikten:

Afbeelding
Afbeelding

Na nog een handvol stappen begint het frame aardig op te schieten. Het zit vol met details (en kleurtjes). Overal zitten kleine 1x1 round bricks en tiles om het geheel een gevarieerde aanblik te bieden.

Afbeelding

Al die 1x1 dingen maken dat het bouwen eigenlijk voor geen meter opschiet. Het frame vordert maar langzaam, laagje voor laagje. En omdat de lagen allemaal alleen maar plates zijn, gaat het verticaal maar heel langzaam:

Afbeelding

Het valt me ook op dat er vrij veel ruimte "verspild" wordt. Vooral vooraan kan je zien dat er makkelijk een Technic motorblok had gepast waar nu een aantal lagen bricks en plates zitten. Maar dat hoort natuurlijk niet in het thema, dus dat is misschien iets voor een toekomstige MOD :)

Na ongeveer 30 stappen, op ongeveer 60% van de bouw, is het frame af en beginnen we aan de cabine. Nogmaals, overal kleine details, zoals de ventilate in de middenconsole en (hand-)rails langs de randen van de cabine.

Afbeelding

En dan gaat het ineens hard. De cabine wordt met bricks gebouwd, dus dingen beginnen ineens snel vorm te krijgen. Binnen een paar stappen begint het cabine al goed vorm te krijgen:

Afbeelding

Dan is het tijd voor de motorkap, die, zoals gezegd, op interessante wijze vastzit: met een hekje:

Afbeelding

De onderkant van het hekje zit vast aan de vier eerdergenoemde clips. Het zit goed vast en werkt erg goed. Waar de twee rode 1x1 plates voor zijn weet ik nog altijd niet.

Het model zit echt vol met details, ook op plekken die je later niet of nauwelijks meer terug ziet. Zo zitten er bijvoorbeeld deze bricks achter de grille aan de voorkant en zit er een kaartleeslampje in het dak van de cabine:

Afbeelding

De designers hebben echt hun uiterste best gedaan om dit model de beste detaillering te geven!

Niet veel later is hij af:

Afbeelding

Wat vind ik er van? Hij is prachtig. Echt overal zitten kleine details die het model vanuit elke hoek prachtig om te zien maken. En dat is natuurlijk ook het doel van dit model. Missie geslaagd dus!

Maar er zijn ook een aantal verbeterpunten. Velen hebben al opgemerkt dat het model dubbele banden achter zou moeten hebben.
Verder is de stuuruitslag echt minimaal. Dat is natuurlijk gedaan om de wielkasten klein te kunnen houden (gezien LEGO wielen zelden een draaipunt hebben dat binnen de band ligt), maar lekker over de tafel rijden is er nu niet bij. Ik vraag me daarom ook een beetje af waarom er een HOG stuurblokje op het dak gezet is. Het leidt namelijk enigszins af en voegt weinig toe.

Het model lijkt ook te smal te zijn. Als ik het model vergelijk met een Peterbilt 359 bijvoorbeeld, dan zou het model volgens mij 2-3 studs breder moeten zijn. Ik heb het niet heel precies nagemeten, maar als dat inderdaad zo is, dan biedt een verbreding een hoop extra ruimte voor verdere verbeteringen: werkende motor, geveerde assen, dubbele banden, etc. :)

Concluderend: een prachtig model dat, mocht je dat willen, nog veel beter gemaakt kan worden. Ik zie in elk geval een projectje aankomen! 8-)
no avatar
User

kapiteiniglo

835

Do Okt 17, 2013 6:33

terneuzen

Re: 5571 Black Cat / Giant Truck (Model Team, 1996)

door kapiteiniglo » Di Aug 02, 2016 21:47

Goede review :duim:

Toch ook maar eens kijken of ik die nog ergens een keertje kan aanschaffen. Die witte heb ik wel, en die met die helikopter op zijn trailer. Altijd gedacht dat dat de Black cat was :lol:
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2031

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Wo Aug 03, 2016 12:01

Naast het Western-thema en de al genoemde Space Shuttle één van de hoogtepunten van 1996, en misschien wel de beste set van Model Team
Dank je wel! :duim:
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

roytimmer84

97

Za Okt 22, 2011 12:27

balkbrug

door roytimmer84 » Wo Aug 03, 2016 20:51

mooie review, het is ook mijn ultimate set. heb hem bij elkaar gesprokkeld en klaar gemaakt.
nu ligt hij uitelkaar voor de wrecker. en daar ben ik nog wel even mee bezig (niet eigen moc)
no avatar
User

ggj

793

Zo Okt 14, 2012 21:50

door ggj » Wo Aug 03, 2016 21:58

Een vriend van mij heeft deze. Vroeger veel naar gekeken, vond het altijd een heel mooi model om te zien. Om een of andere reden ging de motorkap bij hem nooit goed open, dan viel de voorbumper eraf. Een een keer zat ik er een beetje mee te spelen en viel er een klein tandwieltje uit waardoor hij niet meer kon sturen, was een heel gedoe om dat weer terug te krijgen :P Ik hoop er ook ooit nog eentje te hebben of misschien die van hem eens te lenen om te bouwen, het is echt een van mijn favorieten :)